راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکی که به تمامی کارمندانش بیت‌کوین اهدا کرده و اکنون در حوزه کریپتو هم استخدام می‌کند

یک بانک کوچک در نیویورک سیتی، به تازگی به فهرست موسسات مالی آمریکایی فعال در حوزه کریپتو وارد شده و همکاری‌هایی را با شرکت‌های ارائه دهنده ارزهای رمزنگاری شده آغاز کرده است.

بانک «کوانتیک» چند هفته قبل یک حساب جاری را برای یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات خودپرداز بیت‌کوین افتتاح کرد و در حال حاضر، قصد دارد قراردادی را با استارت‌آپی دیگر در حوزه کریپتو امضا کند. طی این قرارداد، بانک مذکور به ارائه خدمات بانکی به آن استارت‌آپ کریپتو خواهد پرداخت. البته که این بانک نام هیچ یک از این دو مشتری را فاش نکرده است.

استیون اشنال، مدیرعامل بانک کوانتیک است و در سال 2009 این بانک را خریداری کرده است. او عنوان می‌کند:

ما قصد داریم گام‌هایی را در حوزه کریپتو برداریم. در نتیجه، زمانی که فضای رگولاتوری رویکرد دوستانه‌تری را در مورد این حوزه اتخاذ کند، کار زیادی برای انجام دادن نخواهیم داشت. هدف ما از وارد شدن به این صنعت، ایجاد تنوع در محصولات و پایگاه مشتریانمان بوده است.

اشنال در مورد این که قصد دارد کسب‌وکار کریپتوی کوانتیک را تا چه حدی گسترش دهد، صحبتی نکرد، ولی اعلام کرد که قرارداد مذکور این قابلیت را دارد که زندگی میلیون‌ها آمریکایی را تحت تاثیر قرار دهد.

تعداد بانک‌هایی که از تکنولوژی ارزهای رمزنگاری شده استقبال کرده‌اند، اندک است. علت این امر را می‌توان دردسرهای مربوط به انطباق با قوانین شناخت مشتری و مبارزه با پولشویی دانست.

جاشوآ کلیمن، سرپرست عملیات بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال شرکت حقوقی لینکلیترز گفته است: «بانک‌ها و سایر موسسات مالی باید تمامی فعالیت‌های مشکوک را تحت بررسی قرار دهند. اگر استارت‌آپی دارید که از طریق ICO نسبت به تامین مالی آن اقدام کرده‌اید ولی گام‌های مناسبی را در راستای شناخت مشتری و مبارزه با پولشویی برنداشته‌اید، بانک نمی‌تواند شناسایی کند که درآمد شما از چه طریقی تامین شده است.»

تعدادی از بانک‌های آمریکایی تمایل دارند که در حوزه کریپتو خدمت‌رسانی کنند؛ سیلورگیت در کالیفرنیا، سیگنیچر و متروپولیتن کامرشیال در نیویورک نمونه‌هایی از این بانک‌ها هستند.

کوانتیک هم مشابه با موسسات مالی نامبرده، یکی از بانک‌های نسبتا کوچک صنعت بانکداری به شمار می‌رود. مبلغ دارایی‌های این بانک 420 میلیون دلار است؛ چیزی حدود 0.015 درصد از درایی‌های متعلق به جی‌پی‌مورگان.

یکی از دلایل پابرجا ماندن بانک کوانتیک این است که رهبران آن خیلی زود جای خالی کریپتو را در خدمات بانکی پر کرده‌اند.

.

دانش‌آموزان کریپتو

اشنال برای مدتی طولانی به وام‌دهی در حوزه مسکن مشغول بوده است. وی زمانی به بیت‌کوین علاقمند شد که قیمت آن کمتر از 1 دلار بود. او اولین بیت‌کوین خود را در سال 2013 به قیمت 75 دلار خریداری کرد و در جریان سرنگونی صرافی ام‌تی گاکس 500 بیت‌کوین از دست داد.

پاتریک سلز مدیر ارشد نوآوری بانک کوانتیک، اعلام کرده است: «دفعات اولی که با اشنال ملاقات کردم، او آموزش‌هایی را در مورد بیت‌کوین به من داد.» در آن زمان سلز از طریق شرکت خودش، خدمات وام رهنی را برای کوانتیک فراهم می‌کرده است.

اشنال و سلز برای این‌که بتوانند از مکانیزم ارزهای رمزنگاری شده اطلاعات بیشتری کسب کنند، به شکل مستقل از بانک کوانتیک، یک عملیات استخراج بیت‌کوین را در سال 2018 راه‌اندازی کردند. اشنال عنوان کرده که به بیت‌کوین بیش از سایر ارزهای رمزنگاری شده علاقه دارد و پیش‌بینی می‌کند که میزان پیشرفت بیت‌کوین بیشتر از بقیه باشد.

این دو مدیر تصمیم گرفتند که ارز رمزنگاری شده خودشان را به شکل مجزا از بانک راه‌اندازی کنند و آن را «کیوکوین» بنامند. آن‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام دادند تا از طریق برگزاری ICO، مبلغی برابر با 2.5 میلیون دلار سرمایه را جذب کنند، ولی پس از سقوط بازار تصمیم گرفتند که این اقدام را به بعد موکول کنند.

بالا و پایین‌های بازار نتوانسته این دو بانکدار را دلسرد کند. آن‌ها معتقدند که بانکداری و کریپتو می‌توانند با یکدیگر همزیستی داشته باشند و به دنبال این هستند که تحت نظارت چارچوب رگولاتوری ایالات متحده، گام‌هایی را در جهت ایجاد این همزیستی بردارند.

این دو بانکدار برای این‌که 180 کارمند خود را در یادگیری مفاهیم ارزهای رمزنگاری شده یاری کنند، در زمانی که ارزش هر بیت‌کوین 3 هزار دلار بود، به هر کدام از آن‌ها 20 دلار به شکل بیت‌کوین اهدا کردند. آن‌ها همچنین به دنبال استخدام کارمندان با تجربه در حوزه ارزهای رمزنگاری شده هستند.

سلز، در حالی که یک پیراهن یقه هفت سفید و شلوار جین پوشیده بود، در دفتر منهتن کوانتیک عنوان کرد: «ما می‌توانیم بخش بانکداری را به آن‌ها آموزش دهیم. این کار آسان‌تر از این است که بانکداران خوبی را استخدام کرده و دانش کریپتو را به آن‌ها بیاموزیم.»

.

دقت در انتخاب

بانک کوانتیک خدمات بانکداری را به شرکت‌های فعال در زمینه ارزهای رمزنگاری شده ارائه می‌دهد، ولی اعلام کرده که در مورد انتخاب مشتریان کریپتو، استانداردهای خیلی بالایی را اعمال می‌کند.

یک سال قبل که شرکت شبکه دستگاه خودپرداز بیت‌کوین به بانک کوانتیک مراجعه کرد، شرایط لازم برای انطباق با استانداردهای این بانک را نداشت.

این شرکت برنامه‌ای برای بازیابی بعد از بحران نداشت، ارسال گزارش‌ تراکنش‌های ارزی به رگولاتورها را به خوبی پیگیری نمی‌کرد و نحوه گزارش‌دهی شرکت با استاندارهای کوانتیک مطابق نبود.

پس از گذشت یک سال از همکاری نزدیک این شرکت با بانک کوانتیک، بانک مذکور چند هفته پیش نسبت به افتتاح حساب برای آن اقدام کرد.

اشنال معتقد است که این سطح از حرفه‌ای بودن، برای استارت‌آپ‌های حوزه کریپتو الزامی است.

وی عنوان کرده است:

این نوع از استارت‌آپ‌ها، با موسسات مالی که از والدین به فرزندان به ارث می‌رسند تفاوت دارند. اگر استارت‌‌آپ‌های کریپتو رویکرد مشابه با شرکت‌های مالی سنتی را در پیش بگیرند، به بازیگرانی بی‌اهمیت تبدیل خواهند شد. شرکت‌های حوزه کریپتو باید از قدرت کنترلی، حسابرسی داخلی و سیستم انطباقی قدرتمندی برخوردار باشند.

بانک کوانتیک آن دسته از شرکت‌های حوزه کریپتو را انتخاب می‌کند که برای این بانک سودآوری داشته باشند.

اشنال افزود: «از دیدگاه ما، شرکت مذکور باید از محرک‌های استراتژیک قدرتمندی برخوردار باشد. مجهز بودن به موجودی حساب هدفمند یکی از همین محرک‌های استراتژیک است. هدفمند بودن بدین معناست که حساب بانکی شرکت تا چه حدی پیچیده و پر ریسک است و به چه میزان از سعی و تلاش نیاز دارد.»

منبع: کوین‌دسک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.