راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک، یکی از اولویت‌های کمپین انتخاباتی الیزابت وارن در سال 2020

با فاصله اندکی پس از انتشار اخباری مبنی بر راه‌اندازی بانک‌های چالشگر مونزو و ان‌26 در ایالات متحده، سناتور الیزابت وارن تیمی را با آیانا پریسلی تشکیل داد تا به آمریکایی‌هایی که دخلشان دقیقا برابر با خرجشان است، یک سیستم پرداخت آنی ارائه دهد.

پیشرفت‌های تکنولوژیکی چشمگیری در اقصی نقاط جهان انجام گرفته، ولی در ایالات متحده، دور از انتظار نیست که فرآیند پرداخت یک چک، حدود پنج روز زمان ببرد؛ این موضوع باعث شده تا مردم این منطقه یا به وام‌دهندگان روزمزد با بهره بالا روی آورند و یا زیر بار هزینه‌های مرتبط با چک بی‌محل بروند.

مونزو قابلیت جدید خود با عنوان «پیش از موعد دستمزد بگیرید» را در بریتانیا مورد آزمایش قرار داده است. این قابلیت باعث می‌شود تا افراد یک روز زودتر به دستمزد خود دسترسی پیدا کنند ولی هنوز قطعی نشده که این سرویس برای مشتریان آمریکایی نیز ارائه خواهد شد یا خیر. در این حال، دموکرات‌های ماساچوست لایحه‌ای را تصویب کرده‌اند که در نتیجه آن، افراد می‌توانند چند ثانیه بعد از انتقال سپرده، به آن دسترسی پیدا کنند.

 گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر این که سیستم پرداخت جدید، بازیگران سنتی را به مقابله با فدرال رزرو وا خواهد داشت. این بازیگران ادعا خواهند کرد که سیستم جدید، پایه‌های سیستم فراگیر فعلی را تضعیف می‌کند و نیازی نیست که فدرال رزرو، سیستم خودش را ایجاد کند.

از سوی دیگر، تعداد موسسات مالی کوچک در ایالات متحده زیاد است و اغلب این موسسات دوست ندارند که از خدمات بانک‌های بزرگ‌تر استفاده کنند. توسعه یک سیستم پرداخت آنی مبتنی بر فدرال رزرو، می‌تواند مزایای زیادی برای این موسسات مالی کوچک و بانک‌های محلی به همراه داشته باشد.

بانک مرکزی، فعالیت‌های خود را با هدف کسب سود انجام نمی‌دهد و خدمات خود را به شکلی ارزان ارائه می‌دهد. به همین دلیل، سازمان‌های بزرگ حوزه فناوری نیز از توسعه سیستم پرداخت مبتنی بر فدرال رزرو حمایت خواهند کرد. ولی برنامه وارن این نیست که امکاناتی را برای شرکت‌هایی مانند گوگل، فیسبوک و آمازون فراهم کند. این نامزد ریاست جمهوری در اوایل سال جاری این شرکت‌ها را هدف قرار داد و اعلام کرد که قدرت را به شرکت‌های کوچک‌تر نوآور باز خواهد گرداند.

شرکت‌های بزرگی وجود دارند که عرصه رقابت را برای همتایان کوچک‌تر خود تنگ می‌کنند و جریمه مایکروسافت به علت نقض قوانین ضدانحصاری، اقدامی بود که در راستای مبارزه با این پدیده انجام گرفت. وارن از این موضوع که شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری، کنترل بسیار زیادی بر اقتصاد، جامعه و دموکراسی دارند، گلایه کرده است.

در حال حاضر، کسب‌وکارهای کوچک با مشکل مواجه هستند. شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری خیلی راحت می‌توانند بازیگران جدید را خریداری کرده و با شرکت خود ادغام کنند. آن‌ها با این کار، رقیبان احتمالی خود را از بازار حذف می‌کنند و به همین علت، فضای سرمایه‌گذاری خطرپذیر از رونق افتاده است.

وارن متعهد شده که با تبیین قوانین مناسب، شرکت‌ها را از مالکیت پلتفرم و اعضای موجود در پلتفرم باز دارد. آمازون مارکت‌پلیس، اد اکسچنج گوگل و گوگل سرچ تحت تاثیر این قوانین قرار خواهند گرفت. در صورتی که اثبات شود یک ادغام با هدف نقض قوانین ضدانحصاری انجام گرفته است، رگولاتورها آن را لغو خواهند کرد. ادغام هول فودز و زاپوس با آمازون، واتس‌اپ و اینستاگرام با فیسبوک و ویز، نست و دابل‌کلیک با گوگل، نمونه‌هایی از همین کسب مالکیت‌ها هستند.

مقابله کمپین انتخاباتی الیزابت وارن با شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری، به نفع استارت‌آپ‌هایی مانند اسکوئر، استرایپ و رابین‌هود تمام خواهد شد.

این امر مشابه اقدام بانک فدرال رزرو است که قصد دارد با ارائه یک سیستم پرداخت آنی، بانک‌های سنتی را به چالش بکشد. وارن به موضوع برابری در هوش مصنوعی اخلاقی نیز اشاره کرده و در مشارکت با سناتور دوج جونز، تبعیض‌های اعمال شده توسط آژانس‌های فدرال در فرآیند تعهدنویسی الگوریتمی را مورد بررسی قرار داده است.

منبع: فوربس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.