راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دسترسی به گیت‌هاب برای کاربران کشورهای تحت تحریم، ازجمله ایران، مسدود شده است

برخی از کاربران قدیمی گیت‌هاب، این هفته گزارش دادند که این شرکت، که مالکیتش تحت اختیار مایکروسافت است، استفاده از سرویس میزبانی خود را به روی افرادی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، محدود کرده است.

یک توسعه‌دهنده نرم‌افزاری که در شبه‌جزیره کریمه در اوکراین که توسط روسیه اشغال شده و کاربران دیگر از کشورهایی مانند ایران، گفته‌اند که گیت‌هاب به آنها اطلاع داده که دسترسی آنها به سرویس محدود شده است. یکی از توسعه‌دهندگان ایرانی به نام حامد سعیدی در پستی در مدیوم گفت که مخزن کد او غیرفعال شده و نمی‌تواند به قسمت‌هایی از گیت‌هاب دسترسی داشته باشد و همچنین نمی‌تواند داده‌هایی که در آنجا قرار داده را دانلود کند.

سعیدی در این باره گفت که قبلا، به‌عنوان یک توسعه‌دهنده از گیت‌هاب خوشش می‌آمد و امیدوار است که آنها بتوانند راهی برای برطرف کردن این مشکل پیدا کنند.

البته این کاربر تنها کسی نیست که دسترسی‌اش به این سرویس مسدود شده است. یک برنامه‌نویس اهل کریمه به نام آناتولی کاشکین هم تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته است. او اپلیکیشنی تحت عنوان «گیم‌هاب» را توسعه داده بود که به کاربران امکان دانلود و راه‌اندازی بازی‌های کامپیوتری از چندین منابع مختلف، ازجمله استیم و هامبل باندل را می‌داد و کد برنامه را روی گیت‌هاب قرار داد. به گفته کاشکین، گیت‌هاب دسترسی او را از ایجاد مخزن کد خصوصی جدید منع کرده و دسترسی‌هایش به مخزن‌های قدیمی‌اش را هم قطع کرده است.

.

گیت‌هاب با تحریم‌های آمریکا مطابقت دارد

گیت‌هاب در سایت خود گفته که او در تلاش است تا با قوانین تجارت آمریکا منطبق باشد و متوجه شده است که کشورهایی مانند کوبا، ایران، کره شمالی، سوریه و کریمه توسط آمریکا تحت تحریم هستند. البته هنوز مشخص نیست که چرا گیت‌هاب به‌تازگی شروع به محدود کردن دسترسی کاربران کشورهای تحت تحریم کرده است، در صورتی که در مواردی، این تحریم‌ها سال‌ها است که وجود داشته است.

گیت‌هاب می‌گوید: «به منظور سازگار و منطبق بودن با قوانین کنترل تجات آمریکا، گیت‌هاب اخیرا تغییراتی را در خصوص شیوه ارائه سرویس‌هایش در نظر گرفته است. همانطور که قوانین کنترل تجارت این کشور در حال تکامل است، ما هم به همکاری خود با تنظیم‌کنندگان آمریکا ادامه می‌دهیم تا بتوانیم سرویس‌هایمان را به توسعه‌دهندگان بازارهای تحت تحریم هم گسترش دهیم.»

گیت‌هاب یک سرویس میزبانی وب برای پروژه‌هایی است که از سیستم سورس کنترل گیت استفاده می‌کند. این سرویس هم دارای گزینه رایگان بری پروژه‌های متن باز و هم پولی برای پروژه‌های تجاری است. سال گذشته مایکروسافت خرید گیت‌هاب را با قیمت 7/5 میلیارد دلار تایید کرد.

منبع: Business Insider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.