راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پنل «ماینینگ در ایران» بررسی شد / ماینرها از چالش‌های خود در کشور گفتند

میزگرد «ماینینگ در ایران» در دومین روز از نمایشگاه الکامپ برگزار شد. در این میزگرد درباره رگولاتوری این حوزه و اینکه آیا در این رگولاتوری تنها وزارت نیرو دخیل است، صحبت شد.

میزگرد «ماینینگ در ایران» با حضور فرید فیاض‌منش، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تلفیقی توانیر، امید علوی، کارشناس ماینینگ، محمدعلی اخایی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، کاوه مشتاق، پژوهشگر حوزه بلاکچین و آرش ترابی، مجری پنل در دومین روز از بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ برگزار شد.

.

راه‌اندازی فارم با هزینه‌ای به‌صرفه

ترابی پنل را با این سؤال شروع کرد که برای استخراج رمزارز باید چه کرد؟ علوی در پاسخ به این سؤال گفت که استخراج یک کار خانگی نیست و نمی‌توان در خانه انجام داد که مهمترین علت آن برق است، چراکه کشش برق خانگی به آن اندازه‌ای نیست که بتوان در خانه این کار را انجام داد. پس عملاً استخراج یک کار صنعتی است.

او ادامه داد: «کارخانه‌ها قبلاً توان زیادی را از شبکه می‌کشیدند و درحد چند مگاوات مصرف برق داشتند. بعد از رکود اقتصادی که پیش آمد، ماینرها از ظرفیت برق کارخانه‌هایی که ورشکست شده‌اند استفاده می‌کردند. اکنون صد در صد باید در استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده قانونگذاری شود، برای استخراج آن مجوز گرفت و برای راه‌اندازی آن اقدام کرد. سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی فارم برای هر مگاوات بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه اولیه نیاز است. این مبلغ شامل انشعاب شبکه، خریدن ترانسفورماتور، کابل‌کشی و غیره می‌شود.»

به گفته علوی کسانی‌که می‌خواهند در مقیاس کوچکتر ماینینگ را انجام دهند، بهتر است که دستگاه‌هایشان را به شرکت‌هایی که اصطلاحاً کار هاست یا هتلینگ انجام می‌دهند، بسپارند و با صرف هزینه ماهیانه یعنی تقریباً 30 یا 40 درصد درآمد خود برای واگذاری دستگاهشان به شخص دیگر از دادن هزینه اولیه خودداری کنند.

.

آیا با ماینینگ می‌توان تحریم را دور زد؟

اخایی در ادامه به این سؤال جواب داد که آیا در سطح کلان ملی با ماینینگ می‌توان تحریم را دور زد؟ او در این‌باره توضیح داد: «این موضوع بستگی به این مساله دارد که در چه مقیاسی قرار است کار کنیم؟ اگر فکر کنیم که با ارزهای رمزنگاری‌شده می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم، این کار شدنی نیست. اما برای کارهای کوچکتر شدنی است. مثالی که در این مورد می‌توان زد ویکی‌لیکس است. این مجموعه پولی را که از کاربران می‌گیرد تا اخباری را که دولت با آن موافق نیست، منتشر کنند، از طریق ارز خاصی با زی‌کش می‌گیرد. این کار در مقیاس کوچک شدنی است.»

.

دلیل افزایش مصرف برق، ماینینگ نیست

مشتاق سخنران بعدی این میزگرد، از چالش‌های ماینینگ گفت. اینکه در ماینینگ طوری وانمود می‌شود که دستگاهی به برق زده می‌شود و برای ما درآمدزاست. او توضیح داد: «گفته می‌شود ماین‌کردن، پول از دست رفته ماینر، در بازه زمانی چهار ماهه‌ بر می‌گردد. اما در حالت خوش‌بینانه تقریباً 11 ماهه پول برمی گردد. این کار دائماً رسیدگی می‌خواهد.»

او در ادامه به گرهی که بین وزارت نیرو و صنعت ماینینگ وجود دارد اشاره کرد. او توضیح داد: «واقعیت این است که حرف‌های عجیبی راجع‌به ماینینگ ازسوی وزارت نیرو می‌شنویم. اینکه وزارت نیرو هفت درصد افزایش برق را به دلیل ماین‌کردن می‌داند. سایت مدیریت شبکه برق ایران اطلاعاتی داده که مصرف پیک ظهر دیروز 53949 مگاوات بوده که این رقم در سال گذشته 55354 مگاوات بوده است.»
به گفته او با توجه به این رقم متوجه می‌شویم که کمتر از پارسال برق مصرف کرده‌ایم. بنابراین این حرف که ماینینگ باعث افزایش مصرف برق شده از اساس مشکل دارد. دلیل بالا و پایین رفتن این مقدار پیک، دمای هوا است.این حرف که ماینینگ باعث افزایش مصرف برق شده از اساس مشکل دارد. دلیل بالا و پایین رفتن این مقدار پیک، دمای هوا است.

او در ادامه گفت: «طبق محاسبات کمبریج کل مصرف برق بیت‌کوین در دنیا پنج هزار و 370 مگاوات است که تقریباً چیزی حدود 10 درصد توان ماکسیمم برق ایران است. بنابراین دو و نیم درصد ماینیگ دنیا در ایران انجام می‌شود که با هفت درصدی که گفته شده است همخوانی ندارد.»

.

بدترین مشتری شبکه برق، ماین خانگی است

علوی درباره فضای ایده‌آلی که باید در حوزه رگولاتوری ماینینگ به‌وجود آید، توضیح داد: «ما در کشور شاهد بودیم که در ابتدا با ماینینگ مخالفت شد و اکنون قانونگذاری می‌شود. وزارت نیرو باید نسبت به درآمدهایی که در این سه هفته برای جریمه ماینرها و قبض‌ها دریافت کرده، گزارشی بدهد. اکنون تخمین من چیزی بیش از 100 میلیارد تومان است. چراکه ماینینگ بهترین مشتری برای شبکه برق ایران و بدترین مشتری، مشتری خانگی است که قابل کنترل‌کردن نیست.»

از نظر او وازرت نیرو باید از این پتاسیل استفاده کند و به واردات دستگاه‌ها شکل قانونی بدهد. در بحث کنترل پیک مصرف نیز جاهایی را برای ماین‌کردن تعیین کند و آنها را به مکانی هدایت کند که بتواند بر آن کنترل داشته باشند.

علوی با اشاره به اینکه ما ماینینگ را باید از شبکه توزیع خارج کنیم، توضیح داد و گفت: «در این صورت وزارت نیرو نباید با ماینینگ کاری داشته باشد و شبکه توزیع را به سمت تولیدکننده سوق دهد. اکنون تولیدکننده‌های انرژی تجدیدپذیر در هر کیلووات، 500 تومان از وزارت نیرو بابت برقی که نزدیک به هزار تومان قیمت تمام‌شده آن باشد، می‌گیرند. وزارت نیرو می‌تواند زمان‌هایی که برق را در شبکه به‌جای آنکه نمی‌تواند آن را مصرف کند، هدر دهد، به‌راحتی به سمت ماینرها سوق دهد.»

.

نمی‌خواهیم این وضعیت بدتر شود

در ادامه میزگرد، فیاض‌منش اشاره کرد که نزدیک به 700 هزار دستگاه ماینینگ در ایران وجود دارد که این ظرفیت باعث می‌شود چیزی حدود 500 هزار مگاوات برق مصرف شود. بنابراین باید برای گسترش فعالیت این صنعت برق بهینه شود و کمبودهای برق در جاهای دیگر نیز جبران شود. فعالیت ماینینگ در واحدهای بزرگ کنترل‌شدنی است، اما فعالیت در واحدهای کوچک نه. بنابراین اگر می‌خواهیم در این زمینه سیاست‌گذاری کنیم باید به ماهیت فعالیت ماینینگ توجه داشته باشیم.

او در ادامه اشاره کرد: «مشکل ما در ماینینگ اکنون مساله کنترل ماینرها و تعرفه برق آنها است. از سوی دیگر در حال حاضر وضعیت مالی صنعت برق اصلاً مناسب نیست و بدهی زیادی به تولیدکنندگان برق و پیمانکاران داریم. بنابراین نمی‌خواهیم این وضعیت بدتر شود.»

.

باید قیمت برق در ایران واقعی‌تر شود

اخایی در این پنل به وجود یک رقم مطمئن درباره مصرف برق توسط ماینرها اشاره کرد. او توضیح داد: «مصرف برق ماینینگ بین دو و نیم تا ده درصد گفته شده که فاصله زیادی است. آیا توانیر می‌تواند نسبت به مصرف برق سال‌های گذشته توان برق مصرفی ماینینگ را تخمین بزند؟»

مشتاق در ادامه با اشاره به صحبت‌های فیاض‌منش گفت: «در کل شبکه بیت‌کوین در جهان سه میلیون و 300 هزار دستگاه وجود دارد. آیا فکر می‌کنید 700 هزار مورد از این دستگاه‌ها در ایران است؟»

پس از آن علوی با اشاره به رگولاتوری در حوزه ماینینگ، گفت: «ماینینگ در خیلی از کشورها انجام می‌شود و برای هیچکدام از آنها رگولیشن صورت نگرفته، چراکه برای برق آنها رگولیشن انجام شده است. دلیل ارزانی برق ایران گاز و نفت است، اما اینها سرمایه مملکت هستند. اگر قیمت برق واقعی‌تر باشد می‌توان درباره ماینینگ درست تصمیم گرفت.»

.

آورده ماینینگ فقط سودآوری نیست

اخایی در ادامه به این سوال جواب داد که در تعامل بین بدنه وزارت نیرو و ماینینگ مشکل کجاست؟ او توضیح داد: «این مساله فقط سمت توانیر نیست. در کنار آن بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجموعه نظامی و غیره نیز در تصمیم‌گیری رگولاتوری ماینینگ دخیل هستند. مشکل اصلی این است که ما در همه حوزه‌ها وقتی چیزی توسعه پیدا می‌کند، ابتدا آن را سرکوب می‌کنیم. ماین صنعت است و آورده آن فقط سودآوری نیست و اگر این فکر را درباره آن کنیم، بزرگ‌ترین ظلم را در حق آن کرده‌ایم، درحالی‌که کیف پول الکترونیکی و مبادله با آن هم در این حوزه مهم است. ارزهای رمزنگاری‌شده ماین شوند، در صنعت ما می‌چرخد، به شرطی که درست رگولاتوری شود.»

فیاض‌منش با بیان اینکه اعداد و ارقامی که می‌گوید حدسی است، توضیح داد: «این صنعت به‌دلیل اینکه آموزش خاصی ندارد به‌راحتی در حال گسترش است. بنابراین محاسبات دقیقی از فعالیت آنها در وزارت نیرو وجود ندارد. همچنین این وزارت هیچ اختیاری در قیمت‌گذاری برق ندارد و باید کل ساختار کشور را در نظر گرفت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.