راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صوفی‌لو: خودپرداز کماکان فعال خواهد بود و سایر ابزارهای بانکی برای پاسخ به نیازهای خاص ایجاد شده‌اند نه برای جایگزین خودپرداز

نوذر صوفی‌لو مدیرعامل شرکت فرادیس البرز معتقد است خودپرداز همچنان پادشاه است و نه‌تنها با توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی، استفاده از خودپرداز کاهش پیدا نمی‌کند بلکه ابزاری است که عموم مردم در بین ابزارهای بانکی هنوز بیشترین اعتماد و مراجعه را به آن دارند و هیچ ابزاری را نمی‌توان جایگزین آن کرد، بلکه دستگاه‌های جدید همراه آن می‌شوند و ابزارهای جدید برای پاسخ به نیازهای جدید خلق می‌شود نه برای جایگزینی خودپرداز. گفت‌وگو با صوفی‌لو به‌عنوان مدیرعامل شرکت فرادیس البرز، یک وجهه کاملا متفاوت با تصورات ما از این شرکت ارائه کرد.

شرکت فرادیس البرز که در حال حاضر نام آن در ذهن فعالان و متخصصان نظام بانکداری و پرداخت کشور با دستگاه خودپرداز گره خورده است، در سال 1383 با هدف ارائه خدمات نوین بانکداری و تولید سخت‌افزارهای بانکی توسط شرکت خدمات انفورماتیک تاسیس شده است. در سال 1389 عملا وظایف و فعالیت‌های معاونت پشتیبانی و نصب و راه اندازی شرکت خدمات انفورماتیک به این مجموعه منتقل شد و در حال حاضر این شرکت شبکه فروش و پشتیبانی دستگاه‌های خودپرداز و خوددریافت با برندهاي  wincor، Cashway و تولید داخلی سخت‌افزارهای بانکی مانند خودپرداز فرادیس، VTM، CRS، STM ، همچنين پايانه فروش بايتل، VeriFone و کیوسک هاي بانکی و صندوق فروشگاهی را دارا است و یکی از بازیگران جدی و مطرح صنعت در این حوزه به حساب می‌آید.

ببینید: صوفی‌لو مدیرعامل فرادیس البرز شد

از مهرماه سال گذشته، سکان‌داری مدیرعاملی این شرکت به نوذر صوفی‌لو سپرده شد که سابقه فعالیت 10 ساله در شرکت توسعه ریزکامپیوتر به‌عنوان مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره و نيز 15 سال فعالیت در داده پردازی ايران و همچنین  3 سال حضور در شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و 15 ماه فعالیت در شرکت داده ورزی سداد را نیز در کارنامه خود داشته است. هر چند صوفی‌لو پیش از مدیرعاملی در فرادیس حدود يك‌سال به‌عنوان عضو هیات‌مدیره نیز در این شرکت فعالیت داشت و این شرکت را به‌خوبی می‌شناخت ولی حالا بعد از تقریبا 10 ماه از نشستن روی صندلی مدیرعاملی این شرکت، می‌تواند نگاه جامع و روشنی از مسیر پیش روی شرکت فرادیس البرز به ما بدهد. وضعیت فعلی فرادیس در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، برنامه‌های این کسب‌وکار برای آینده و نگاه صوفی‌لو در مدیریت این شرکت، سرفصل‌های این گفت‌وگوی یک ساعته با صوفی‌لو بود.

.

نگاهی کلی به چند محصول اصلی فرادیس

به گفته صوفی‌لو، فرادیس البرز سابقه طولانی در تولید داشته و کارخانه فعلي تولید سخت‌افزارهای بانکی فرادیس در قزوین در سال 1375 توسط شركت خدمات انفورماتيك تاسیس شد و محصولات مختلفی نیز تولید می‌کردند اما از سال 1385 به بعد، بیشتر تمرکز شرکت روی دستگاه‌های خودپرداز متمرکز شد. شرکت فرادیس البرز مدتی روی دستگاه‌های کارت‌خوان نیز فعالیت کرد و حدود 750 هزار دستگاه کارت‌خوان تولید و مونتاژ کرد ولی در ادامه این فعالیت ادامه پیدا نکرد و تنها محصولی که از گذشته در خط کسب‌وکاری این شرکت بوده و در حال حاضر نیز هست و ادامه نیز خواهد داشت، دستگاه خودپرداز است که به دو صورت تولید داخلی و وارداتی آن را در سبد محصول خود داشته است.

هر چند خودپرداز مهم‌ترین خط کسب‌وکاری فرادیس است ولی در کنار آن محصولات دیگری را نیز در سبد محصولات خود دارند؛ به گفته صوفی‌لو، فرادیس البرز اولین شرکتی است که در ایران VTM را مونتاژ کرده است. در خصوص CRS نیز تحقیقاتشان را از حدود یک سال پیش شروع و اولین نمونه‌های این شرکت آماده ارائه است. همچنین وارد فعالیت در حوزه کیوسک‌های بانکی نیز شده‌‌اند.

مدیرعامل شرکت فرادیس البرز می‌گوید: «فعالیت در حوزه کیوسک‌های بانکی را از سال قبل شروع کردیم ولی امسال درخواست بانک‌ها رشد خیلی خوبی داشته است؛ مناقصاتی که برگزار می‌شود، نشان می‌دهد که بانک‌ها در حال حاضر به خاطر قیمت بالای دستگاه خودپرداز به این نتیجه رسیده‌اند که در کنار خودپرداز کماکان از محصول مشابه استفاده کنند که قیمت آن پایین‌تر است و فقط پول نقد ارائه نمی‌دهد.»

.

STM محصولی خاص و کم‌هزینه، برای نیازهای خاص

همچنین به گفته صوفی‌لو، شرکت فرادیس البرز روی محصولات دیگری ازجمله CRS و STM نیز فعالیت می‌کند. دستگاه STM محصولی بین خودپرداز و VTM است، با این تفاوت که اختصاصی می‌شود و بر اساس نیاز بانک یا سازمانی که آن دستگاه در آن قرار می‌گیرد، طراحی و تولید می‌شود؛ برای مثال در یک سازمان دولتی برای افزایش سرعت انجام امور ارباب رجوع، نیاز به ابزاری برای افتتاح حساب در یک بانک خاص وجود دارد؛ برای این کار می‌توان مشتری یا ارباب رجوع را با نارضایتی به بیرون از سازمان جهت افتتاح حساب در شعبه یک بانک خاص هدایت کرد یا اینکه از دستگاه‌های گران‌قیمتی همچون VTM برای پاسخ به این نیاز استفاده کرد یا اینکه با هزینه خیلی کمتر با STM به شکل هدفمند ابزاری برای فقط افتتاح حساب در نقطه مشتری یا سازمان ایجاد کرد که هم کارایی سازمان افزایش یابد، هم ارباب رجوع رضایت داشته باشد و هم بانک به عنوان سرویس‌دهنده به سازمان با هزینه قابل قبول نیاز مشتری را رفع کرده باشد.

.

با توسعه ابزارهای پرداخت، خودپرداز از بین نمی‌رود

یکی از فرضیاتی که در سال‌های اخیر در دنیا شکل گرفت این بود که با توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی احتمالا استفاده از پول نقد و اسکناس کاهش خواهد یافت و به پیرو آن ابزارهایی همچون خودپرداز نیز که در توسعه و توزیع اسکناس نقش دارند نیز کم‌رنگ‌تر خواهند شد. این فرضیه موافقان و مخالفانی در سراسر دنیا دارد و صوفی‌لو نیز یکی از مخالفان آن است.

مدیرعامل فرادیس البرز می‌گوید: «با اینکه در حال حاضر بخش زیادی از معاملات مردم با پول نقد انجام نمی‌شود ولی نکته‌ی جالبی وجود دارد که خودپرداز کماکان نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا نیز فعال است و توسعه پیدا کرده است؛ در ایران به دلیل تحریم و مسائل ارزی در سال 1397، در همه شرکت‌های فروشنده دستگاه خودپرداز رکودی اتفاق افتاد. این کاهش فروش که به دلیل تلاطم‌های ارزی رخ داد، به اشتباه این فرضیه را تقویت کرد که دوران سقوط خودپرداز در ایران شروع شده است! ولی از اواخر 97 ثبات در بازار ایجاد شد و از شروع سال 98 مجددا بانک‌ها به سراغ دستگاه خودپرداز آمدند و اتفاقا شاهد هستیم که بازار 98 با شیب و حجم بیشتری از سال‌های گذشته شروع شده است چراکه الان در سال 98 بانک‌ها مجبور هستند علاوه بر پوشش نیازهای سال 98، کمبودی که به خاطر رکود سال 97 در توسعه شبکه جدید و یا جایگزینی دستگاه‌های مستهلک خود داشته‌اند را در سال 98 جبران کنند.»

او ادامه می‌دهد: «علاوه بر خودپرداز، در چهار ماه اول سال 98 چند مناقصه بزرگ روی کیوسک نیز داشتیم که نشان می‌دهد در کنار خودپرداز، برای پاسخ به نیازهای جدید بازارهای جدیدی نیز شکل گرفته است، البته نه برای جایگزین شدن خودپردازها بلکه برای پاسخ به نیازهای جدید و بازارهای جدید. برای مثال یکی از مهم‌ترین کاربردهای کیوسک‌ها استفاده از آنها در کنار خودپردازهای پرصف است تا در پاسخ به نیازهای غیر نقد مشتریان، بخشی از صف به دستگاهی با هزینه نگهداری کمتر منتقل شود. در صورتی که قبلا برای پاسخ به چنین نیازی یک یا چند دستگاه خودپرداز جدید به آن نقطه اضافه می‌شد و عملا کار منطقی‌ای نبود.»

.

خودپرداز همچنان قابل اعتمادترین ابزار بانکی از نگاه مردم است

به گفته مدیرعامل فرادیس البرز، نکته‌ی مهم درباره خودپرداز این است که در حال حاضر حدود 60 هزار دستگاه خودپرداز فعال در ایران وجود دارد و تجربه و میزان تراکنش‌های دستگاه‌های خودپرداز نشان می‌دهد علیرغم اینکه بخشی ازمردم با استفاده از درگاه‌های اینترنتی و یا نرم‌افزارهای نصب شده روی تلفن‌های همراه خود کارهای بانکی و پرداختی خود را انجام می‌دهند اما برای مردم عادی هنوز خودپرداز اولین ابزار بانکی است که به آن اعتماد دارند و سهولت کار با آن باعث می‌شود تا علاوه بر دریافت پول برای سایر امور بانکی خود مانند انتقال پول و پرداخت قبوض به آن مراجعه ‌کنند و هنگام استفاده از آن احساس امنیت بیشتری نسبت به تلفن همراه و یا درگاه‌های اینترنتی دارند. ضمن اینکه هنوز بخشی از مردم ما گوشی هوشمند ندارند و یا با نحوه استفاده از آن جهت انجام عملیات بانکی آشنا نیستند.

.

خودپرداز شخصی نمی‌فروشیم ولی پذیرندگان مناسبی را برای نصب دستگاه شناسایی و انتخاب می‌کنیم

صوفی‌لو درباره این موضوع که با وجود تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌ها، خودپرداز اولویت مردم در انجام کارهای بانکی‌شان است، توضیح می‌دهد: «یکی از مواردی که باعث شد ما به این موضوع بیشتر برسیم این بود که حدود دو سال پیش یکسری دستگاه خودپرداز را خودمان در محل پذیرنده نصب کردیم و پذیرنده را در کارمزد سهیم کردیم. زمانی که تراکنش‌های این دستگاه‌ها را بررسی کردیم، متوجه شدیم که تعداد تراکنش‌های آنها نسبت به آمار میانگین تراکنش‌های خودپردازهای عادي بیشتر است. افزایش تعداد تراکنش‌ها در این روش بدلیل شناسایی نقاط مناسبی بود که عموما محل تردد افراد عادی بود و این موضوع دقیقا بیانگر این واقعیت بود که هنوز افراد زیادی هستند که به جای اینکه کارت بکشند و یا از سایر روش‌های پرداخت الکترونیک استفاده کنند، ترجیح می دهند پول بگیرند و نقدی خرید کنند؛ یعنی هنوز بخشی از مردم با پول نقد بیشتر کار می‌کنند.»

به گفته او، مسئله مهمی که در این خصوص ایجاد و در حال توسعه است فعالیت یک سری شرکت‌های کوچک و فاقد زیرساخت‌های لازم در این حوزه است که از روش‌های مختلف نسبت به تامین دستگاه‌های خودپرداز دست‌دوم و کارکرده اقدام و آنها را به قیمت‌های پایین‌تری نسبت به دستگاه‌های نو به پذیرندگان می‌فروشند. این شرکت‌ها سهم کارمزد بیشتری به پذیرنده می‌دهند که باعث می‌شود تقاضا در این حوزه افزایش یابد، اما متاسفانه نظارت مناسبی در این زمینه وجود ندارد و نکته‌ی منفی آن، این است که با توجه به آمارها، حدود 2 هزار دستگاه خودپرداز در ایران به این صورت نصب شده که متولی خاصی به‌ویژه در حوزه پشتیبانی ندارند و این شکل عملکرد می‌تواند در آینده صدماتی را در پی داشته باشد.

بحث خودپرداز یک بحث کاملا تخصصی و فنی است که صرفا با واردات و فروش آن خاتمه نمی‌یابد و بحث ارائه مستمر خدمات نرم‌افزاری و پشتیبانی فنی و رعایت استانداردها و الزامات فنی و بانکی در طول دوره فعال بودن دستگاه ضروری است. البته بدیهی است که در صورت سازماندهی این نوع فعالیت‌ها و ایجاد زیرساخت لازم برای نظارت بر آن، استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه می‌تواند مثبت و مفید هم باشد.

.

CRS آینده خودپرداز نیست؛ CRS راهکاری برای پاسخ به نیازهای خاص است

هم‌زمان با بیان فرضیه کم‌رنگ شدن خودپردازها در اثر استفاده کمتر از اسکناس، این فرضیه مطرح شد که خودپردازها جایشان را به نسل آینده خود یعنی  CRSها می‌دهند. مدیرعامل شرکت فرادیس البرز این فرضیه و تفکر را نیز رد می‌کند و می‌گوید: «قطعا CRS آینده خودپرداز نیست. مهم‌ترین مزیت CRS نسبت به خودپرداز این است که پول دریافت می‌کند (و بابت این مزیت تفاوت قیمت فاحشی با خودپرداز دارد)؛ درحالی‌که در حال حاضر شاهد هستیم که پول نقد به این شکل تجمیعی که نیاز باشد آن را به بانک برگردانند، دست مردم نیست بلکه مردم بیشتر برای خرج کردن به پول نقد نیاز دارند. در نتیجه وقتی پول نقد به این شکل تجمیع شده دست مردم نباشد، چیزی تحویل CRS داده نمی‌شود.

حالا ممکن است گفته شود خب بالاخره این پولی که از سمت مردم از دستگاه‌های خودپرداز دریافت می‌شود در یک چرخه‌ای خرج می‌شود و در کسب‌وکارهایی تجمیع می‌شود؛ پاسخ دقیقا همینجاست، پول نقد به این شکل فقط در کسب‌وکارهایی خاص تجمیع می‌شود، برای مثال سوپرمارکت‌ها جای مناسبی برای تجمیع پول نقد نیستند چراکه اغلب سوپرمارکت‌ها پول نقدی که به طور پیوسته تجمیع می‌شود را به طور پیوسته نیز برای خریدهای روزانه‌ای که از شبکه توزیع دارند، مصرف می‌کنند پس بن‌بست نقدینگی برای تجمیع پول نقد وجود ندارد؛ اما جریان نقدینگی در پمپ بنزین‌ها یک طرفه است و بن‌بست جریان نقدینگی وجود دارد و اتفاقا دستگاه CRS برای اماکن خاص و حوزه‌های فعالیتی خاص، همچون پمپ‌بنزین‌ها به خوبی به‌کار می‌آید. پس می‌بینیم که CRS در پاسخ به یک سری نیازهای خاص ارزش سرمایه‌گذاری دارد و به معنای ابزاری برای جایگزینی خودپرداز عملا هدررفت منابع هست مگر اینکه در نقاط خاص با توجه به نیازهایی که وجود دارد، با دستگاه‌های خودپرداز موجود جایگزین شود.»

صوفی‌لو در ادامه مثالی که برای کاربرد CRS زده است را حتی نقض می‌کند و می‌گوید: «حتی همین مثالی که به عنوان یک مثال جذاب زدم هم ریسکی است پس بانک به‌عنوان سرمایه‌گذار باید بتواند از آینده آن کسب‌وکاری که برای پاسخ به نیازش روی خرید CRS سرمایه‌گذاری می‌کند حداقل تا چند سال مطمئن باشد. برای مثال به‌تازگی اعلام شده است که مردم تا یک ماه دیگر باید در پمپ بنزین‌ها از کارت‌های سوخت خود استفاده کنند و تنها با کارت سوخت به افراد بنزین داده می‌شود؛ این در حالی است که بخش بسیار زیادی از کارت‌های سوخت افراد به کارت‌های بانکی آنها وصل شده‌ است و خودبه‌خود مردم به این سمت سوق داده شده‌اند که کارت‌بانکی، کارت سوخت آنها نیز هست؛ در نتیجه یکی از بازارهای CRS که در جایگاه‌های سوخت بود در حال از بین رفتن است؛ اما این مشکل در دستگاه‌های خودپرداز وجود ندارد و می‌تواند همچنان در جایگاه‌های سوخت خودپرداز نصب کرد تا اگر شبکه پرداخت کارتی قطع بود، فرد پول نقد دریافت و هزینه را پرداخت کند.»

او ادامه می‌دهد: «حتي در بسیاری از مکان‌ها به دلیل کمرنگ بودن نیاز برداشت پول نقد، به جای خودپرداز از «کیوسک» که همان دستگاه ارائه خدمات خودپرداز «بدون امكان برداشت نقدی» است، استفاده می‌کنند چراکه اختلاف قيمت چشمگیری با خودپرداز دارد؛ حالا در مقابل به دلیل اختلاف قيمتي که CRS و خودپرداز دارند، بعید می‌دانم که بانک‌ها به دنبال جایگزینی خودپرداز با CRS باشند. دستگاه CRS مکان و هدف خود را دارد و بانک قبل از اینکه درخواست CRS بدهد، باید بررسی کند که برای کجا و به چه منظور این دستگاه را می‌خواهد و مسلما خروجی‌ای که CRS در برخی نقاط خاص ایجاد می‌کند حیرت‌آور است اما نه در هر جایی و به شرطی که این نقاط را بتوانیم به درستی شناسایی کنیم و با تحلیل‌های کم عمق و چشم‌بسته وارد میدان نشویم.»

همچنین به گفته او، بانکی که خودپرداز خریداری می‌کند، از محل کارمزد , پول خودپرداز را ظرف یکی دو سال دریافت می‌کند اما در CRS این اتفاق نمی‌افتد چراکه CRS را در محل‌های عمومی نصب نمی‌کنند و تنها در محل‌های خاص و برای یک صنف خاص می‌گذارند، در نتیجه برگشت سرمایه CRS طولانی‌تر می‌شود چراکه تعداد تراکنش‌های آن نیز کمتر است؛ یعنی ازنظر اقتصادی نیز در خیلی از نقاط به‌صرفه نیست که CRS نصب شود مگر برنامه خاصی برای این بازگشت سرمایه دیده شده باشد. برای مثال در حال حاضر برخی از بانک‌ها ممکن است برای جمع‌آوری پول نقد برخی از صنوف خاص از نیروی انسانی و ماشین‌های حمل پول استفاده کنند که در این صورت استفاده از CRS ممکن است این هزینه‌ها را کاهش دهد.

این بحث CRS در مورد VTM  نیز صدق میکند. VTM نیز دستگاه کامل و پیشرفته‌ای است که علاوه بر سرویس‌های خودپرداز، خدمات کامل دیگری را نیز عرضه می‌کند اما قطعا هیچگاه به‌عنوان جایگزین خودپرداز استفاده نخواهد شد و سابقه فروش و راه‌اندازی این دستگاه در ایران نیز این نکته را به خوبی نشان می‌دهد.

.

ورود فرادیس به حوزه صندوق فروشگاهی و کارت‌خوان

از بحث‌های جذاب خودپرداز که بگذریم، به سایر ابزارها می‌رسیم. به گفته صوفی‌لو، شرکت فرادیس البرز قبلا نمایندگی کارت‌خوان ماجيك و وریفون را داشت ولی بعد از اینکه این شرکت ارتباطش را با ایران قطع کرد، یک تعداد محصول از آنها در فرادیس باقی ماند که در حال به گردش انداختن دوباره این بخش هستند. در اواخر سال گذشته هم فرادیس البرز نمایندگی شرکت «بایتل کره جنوبی» در حوزه کارت‌خوان‌های بانکی را اخذ کرده است. کارت‌خوان‌های بایتل سابقه طولانی و مثبتی در بازار کارت‌خوان‌های داخل کشور دارند.

صوفی‌لو درباره رفتن مجدد فرادیس البرز به سمت کارت‌خوان، این‌طور توضیح می‌دهد: «در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی که در کشور ایجاد شده است، مجبوریم تنوع محصولات خود را زیاد کنیم؛ چراکه فناوری اطلاعات قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است در سال‌های آینده تکنولوژی جدیدی معرفي شوند که باعث افت فروش دستگاه‌های خودپرداز و يا كيوسك‌ها شوند و مسلما ما در فراديس البرز، به هیچ وجه منکر اینکه ممکن است فناوری دو سال دیگر تمام بازی را متحول کند نیستیم. در نتیجه همیشه باید آماده بود. به همین خاطر موضوع کارت‌خوان را بار دیگر شروع کردیم و با دو شرکت PSP نیز قرارداد همکاری بستیم که با استفاده از سوئیچ آنها کارت‌خوان‌هاي خود را فعال كنيم البته همزمان به دنبال فروش كارت‌خوان به ساير شركت‌هاي PSP نيز هستيم.»

.

بازار بزرگ بعدی، صندوق فروشگاهی است

به گفته او، در شرکت فرادیس البرز سال گذشته پروژه‌ای در حوزه صندوق فروشگاهی تعریف شد و تعدادی دستگاه نیز در این راستا فروخته شد. مدیرعامل شرکت فرادیس البرز این‌طور توضیح می‌دهد: «یک محموله‌ از صندوق فروشگاهی را سال قبل فروختیم و امسال نیز تعدادی دستگاه را با يك مجموعه بزرگ در حوزه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي قرارداد بسته‌ایم. ما در گذشته صندوق‌های فروشگاهی را یا وارد می‌کردیم یا از نمایندگی‌های داخلی می‌خریدیم ولی در حال حاضر به دنبال کسب نمایندگی رسمی یک برند معتبر برای خود هستیم چرا که صندوق فروشگاهی جزو مواردی است که باید در آینده روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم و جدی‌تر وارد آن شویم. به همین خاطر نیز به دنبال توافق با يكي از شركت‌هاي معتبر خارجي جهت اخذ نمایندگی و نيز راه‌اندازي خط توليد آن در داخل كشور هستيم. درواقع صندوق فروشگاهی جزو دستگاه‌هایی است که در ایران آینده دارد.»

با توجه به گفته‌های صوفی‌لو، بازار صندوق فروشگاهی به‌گونه‌ای نیست که بگوییم هر که زودتر وارد آن شد، برنده است و دیگران نمی‌توانند به آن وارد شوند چراکه تعداد مغازه‌ها و پذیرنده‌ها زیاد است و حداقل حدود 2 میلیون پذيرنده از اصناف مختلف وجود دارد كه خواه ناخواه در آينده بايد از صندوق‌هاي الكترونيكي فروش استفاده كنند بنابراین هر شرکتی زیرساخت‌های لازم را فراهم کند و بتواند خدمات مورد نیاز جهت استفاده از این صندوق‌ها را در قالب یک پکیج کامل شامل نرم‌افزار و سخت‌افزار و شبکه‌های ارتباطی موردنیاز پیشنهاد دهد، می‌تواند سهم مناسبی از این بازار داشته باشد.

.

کیف پول خرد فراپی

شرکت فرادیس البرز همچنین در حوزه کیف پول خرد نیز فعالیت می‌کند و پروژه‌ای را حدود دو سال پیش در کاشان به نام فراپی شروع کرده است. سامانه فراپی با ارائه راه‌حل جامع در زمینه پرداخت خرد شهری، خدماتی از صدور و شارژ کارت تا پذیرش را تحت پوشش خود قرار داده است. مدیرعامل این شرکت در این باره توضیح می‌دهد: «فراپی در حال حاضر در اتوبوس‌ها و تاکسی‌های کاشان فعال است. اخیرا نیز همین قرارداد را در سمنان و نجف‌آباد بستیم که تا شهریورماه 98 فعال می‌شود.»

به گفته او، از حدود دو ماه دیگر نیز نرم‌افزار کیف پول فرادیس البرز آماده می‌شود که بدین‌صورت به جای کارت پیش‌پرداخت که در حال حاضر از آنها استفاده می‌شود، افراد می‌توانند از تلفن همراه خود استفاده کنند؛ در نتیجه در این استان‌ها، این کیف پول که بر مبنای QR است، فعال خواهد شد. این نرم‌افزار برای سیستم‌عامل‌های اندروید آماده شده و در حال تست است.

.

70 درصد درآمد فرادیس از محل پشتیبانی است

صوفی‌لو با اشاره به اینکه 70 درصد درآمد شرکت فرادیس البرز از محل پشتیبانی و 30 درصد از محل فروش است، ادامه مي دهد: «همانطوریکه در ابتدای صحبت عرض کردم فعالیت در حوزه خودپرداز کماکان ادامه خواهد داشت و یکی از دلایل مهم این تفکر این است که ما در حال حاضر حدود 60 هزار خودپرداز فعال در کشور داریم که با قیمت‌های فعلی ارزش ریالی قابل توجهی دارند و به‌عنوان یک سرمایه ملی منطقی نیست که به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های جدید، به سرعت از چرخه فعالیت خارج شوند و این تعداد از دستگاه‌ها تا زمانی که امکان ارائه خدمت را داشته باشند نیاز به پشتیبانی خواهند داشت. بنابراین با توجه به جایگاه فعالیت پشتیبانی در فعالیت‌های این شرکت، خودپرداز کماکان محصول استراتژیک ما خواهد بود.»

او می‌گوید: «در همین ارتباط ما علاوه برساختمان‌های ستادی در تهران و سالن‌های تولید در شهر صنعتی قزوین و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و نیز سایت تعمیرات مرکزی در جاده مخصوص کرج 4 دفتر پشتیبانی مجزا در 4 منطقه تهران، یک دفتر مرکزی در مرکز تمام 32 استان کشور نیز داریم که از این دفاتر تنها دو دفتر اجاره‌ای است و مابقی متعلق به شرکت هستند. در 105 شهر نیز که از مراکز استان‌ها فاصله دارند دفاتر اقماری داریم.»

به گفته مدیرعامل شرکت فرادیس البرز، موضوع پشتیبانی در این شرکت خط قرمز است و خیلی سفت و سخت روی آن متمرکز هستند چراکه درآمد اصلی آنها از این قسمت است. این شرکت حدود 17 هزار دستگاه خودپرداز در کل کشور را پشتیبانی می‌کند که این عدد حدود 31 درصد از کل دستگاه‌های خودپرداز کشور است. در حال حاضر نیز 930 نفر به‌صورت مستقیم در شرکت فرادیس فعالیت می‌کنند و عده‌ای نیز غیرمستقیم در حوزه حمل‌ونقل، جابه‌جایی و تامین قطعه با این شرکت در حال همکاری هستند.

او می‌گوید: «مشتریان اصلی ما بانك‌ها هستند. به‌ویژه بانک‌های بزرگ دولتی و نیز بانک‌های خصوصی فعال و پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات و این مشتریان بدلیل حساسیت تراکنش‌های بانکی و لزوم حفظ امنیت در حوزه پرداخت‌های الکترونیک روی کیفیت خدمات دریافتی و نیز قابل اعتماد بودن افرادی که جهت ارائه سرویس مراجعه می‌کنند بسیار تاکید دارد به همین دلیل شرکت در زمینه تامین به موقع قطعات باکیفیت، راه‌اندازی انبارها و مراکز تعمیرات استانی، استفاده از سامانه‌های نرم‌افزاری مناسب برای افزایش سرعت و دقت در ارائه سرویس و شناسایی و پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی و نیز دقت درجذب و استخدام نیروهای پشتیبانی فرادیس البرز از میان افراد واجد شرایط علمی و تخصصی مناسب و بررسی و گزینش و صلاحیت سنجی این افراد  با وسواس و دقت زیادی عمل می کند.»

.

ببینید: شرکت فرادیس البرز مجوز پرداخت‌یاری را از بانک مرکزی و شاپرک دریافت کرد

مزیت رقابتی فرادیس البرز

صوفی‌لو در پاسخ به این سوال که مزیت رقابتی فرادیس البرز نسبت به رقبایش چیست، در یک کلمه می‌گوید: «کیفیت». او توضیح می‌دهد: «ما کیفیت را در نوع سرویسی که ارائه مي كنيم، نشان می‌دهیم. ما در جلسات حضوري از مشتریانمان می‌خواهیم که نقطه‌ضعف و مشکلاتمان را به ما بگویند تا آنها را برطرف کنیم اما تقریبا بدون استثنا همه مشتریانمان از خدمات پشتیبانی ما راضی هستند. این رضایت درباره محصولاتمان نیز وجود دارد. علاوه بر اين ما همواره در حال ارزیابی عملکرد همکارانمان بویژه در حوزه تولید و پشتیبانی در طول سال هستیم.»

همچنین به گفته او، تاكنون محصول اصلي شرکت فرادیس البرز در حوزه خودپرداز يك برند اروپایی بوده كه بدليل کیفیت مناسب‌تر ساخت و قطعات مورداستفاده نسبت به محصولات آسیایی شرکت‌های رقیب کمی قیمت بالاتری دارد؛ با این حال مشتریان ما بدلیل سابقه طولانی استفاده از این محصولات و ارزیابی طول عمر و میزان خرابی و نحوه دریافت خدمات پس از فروش، این تفاوت قیمت را می پذیرند و باور دارند که این تفاوت قیمت در طول دوره طولانی استفاده از تجهیزات خریداری شده جبران می شود.

صوفی‌لو ادامه می‌دهد: «البته بد نیست یک  طنز تلخ هم مثال بزنم: می گویندکه «کیفیت چیزی نیست که بتوان ارزان آن را به دست آورد» اما اخیرا مشاهده کرده‌ایم که برخی از تجهیزاتی که طبق سوابق قبلی باید ارزان‌تر از محصولات ما باشند، در برخی مناقصات با قیمت‌های بالاتری جهت فروش عرضه می‌شوند. بنابراین درست است که کیفیت ارزان نیست اما گرانی هر چیزی هم دلیل کیفیت آن نیست! گاهی اوقات شرایط خرید و انصاف فروشنده هم در قیمت ها تاثیر دارد.»

.

اهمیت کیفیت در محصولات فرادیس

شرکت فرادیس البرز در حال حاضر تولیدکننده برند دستگاه «فرادیس» است ولی نمایندگی Wincor Nixdorf آلمان را نیز داشته است و بعد از انتقال مالکیت این برند به شرکت آمریکایی Diebold نیز همچنان برای مدتی نمایندگی Wincor Diebold که یک شرکت آمریکایی-آالمانی است را تا سال 1397 دارا بود اما بعد از تحریم‌ها ارتباط مستقیم فرادیس با آنها قطع شد ولی کماکان شرکت فرادیس البرز محصولات وینکور را می‌فروشد.

صوفی‌لو با اشاره به اینکه مشتریان می‌دانند پایه و اساس محصولات تولیدی فرادیس البرز، وینکور است به این محصولات اعتماد دارند، توضیح می‌دهد: «همانطوریکه در بخش قبلی گفتم مزیت رقابتی ما «کیفیت» و استفاده از محصولات با کیفیت است به همین دلیل ما تمام تلاش مان را بکار برده‌ایم تا در محصولات تولیدی خود نیز از این الگو استفاده کرده و کیفیت را اولویت اول خود قراردهیم. در محصولاتی که خودمان تولید می‌کنیم نيز ماژول‌های اصلی آنها عمدتا ماژول‌هاي مورد استفاده وینکور است، بخش بدنه، درخت، کابل و بخشي از بردها و قطعات را تا حد امكان از داخل تامين می‌کنیم  ولی آن بخش از قطعات و ماژول‌هاي اصلی كه وارداتي هستند با حساسيت ويژه‌اي انتخاب مي‌شوند؛ در نتيجه مشتریان به محصولات فرادیس البرز نيز مانند محصولات وینکور اعتماد دارند چرا كه مي‌دانند که پایه و اساس محصولات فرادیس، حفظ كيفيت محصولاتش است.»

فرادیس البرز نمایندگی محصولات خودپرداز، کیوسک، VTM و CRS یک شرکت چینی به نام «کش وِی» را نیز دارد ولی هنوز آنها را به‌صورت تجاری وارد بازار نکرده‌اند. صوفی‌لو می‌گوید: «ابتدا می‌خواهیم از کیفیت این محصولات مطمئن شویم، سپس آنها را وارد بازار کنیم. همچنین اگر تحریم‌ها به این صورت ادامه داشته باشند، ترجیح می دهیم در کنار وینکور یک محصول جایگزین با کیفیت مناسب در زمان نیاز در اختیار داشته باشیم. در حال حاضر نیز در حال تست‌های نهایی روي محصولات اين برند هستيم و تا كنون نتايج حاصله مناسب و اطمينان بخش است.»

.

بزرگ‌ترین چالش فرادیس البرز امروز چیست؟

مدیرعامل شرکت فرادیس البرز درباره چالش‌هایی که این شرکت با آنها روبه‌رو است نیز صحبت می‌کند و می‌گوید: «ما در فرادیس البرز چالش خاصی که مخصوص فرادیس باشد نداریم؛ ما تيم‌هاي بازاريابي، پشتيباني، نرم‌افزاري و تحقيق و توسعه با تجربه و مطمئني داريم اما مثل ساير شركت‌ها چالش‌های عمومی داریم. ما یک حجم بزرگی از پشتیبانی خودپرداز را در کشور داریم؛ این از نظر تجاري موقعيت خوبی است ولی اگر به موقع عمل نكنيم ریسک ما نیز بالا خواهد بود است چون به حجم زیادی از قطعه نیاز داریم که بخش عمده‌ای از این قطعات وارداتی است و همان مشکلی که همه در تامین ارز، ثبت سفارش و واردات دارند را ما نیز داریم.»

او ادامه می‌دهد: «یکی از مزیت‌هایی که فرادیس دارد، این است که همیشه خریدهای آن به‌صورت بلندمدت بوده و هیچ‌گاه برای یک ماه آینده خرید نمی‌کنیم بلکه برای یک یا دو سال آینده خرید می‌کنیم. پشتیبانی سال 97 ما به‌خوبی انجام شد چراکه سال 96 قطعات موردنیاز سال 97 را خریداری کرده بودیم. در حال حاضر نیز ما برای 18 ماه بعد خرید می‌کنیم. در کنار این موضوع، همچنین ما یک تیم تعمیراتی قوی نیز داریم. بخش تعمیرات شرکت کمک خیلی خوبی به ما در پشتیبانی کرده است و برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های مشتریان، تا جای ممکن در مواردی که کیفیت کار پایین نیاید به جای جایگزینی قطعات از تعمیر استفاده کرده‌ایم.»

صوفی‌لو می‌گوید: «یک نکته مثبت دیگر در این زمینه این است که علیرغم تحریم‌ها، هنوز بسیاری از فروشندگان و تامین‌کنندگان قطعات و تجهیزات خارجی تمایل به همکاری با کشور ما را دارند و با توجه به ثباتی که به مرور در بازار ارز بر اساس سیاست‌های جدید بانک مرکزی ایجاد شده این مشکل نسبت به سال گذشته خفیف‌تر شده است. به‌جز چالش تامین ارز و تهیه قطعات، موارد دیگری که باعث بروز مشکل برای شرکت‌های حاضر در این حوزه (و شاید برای کلیه فعالیت‌های تولیدی وخدماتی و تجاری کشور) بحث قوانین و مقررات داخلی و انطباق آنها با شرایط تحریم است.

به تایید کلیه مسئولین نظام، ما در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی از طرف دشمنان کشور قرار گرفته‌ایم و برای مقابله با این شرایط باید به‌دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم. اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت واقعی از تولید، یعنی تسهیل شرایط کار در داخل کشور،  یعنی تطبیق شرایط سازمان های دولتی مانند سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، گمرک و … با شرایط موجود کشور.»

او ادامه می‌دهد: «در نهایت در خاتمه باید عرض کنم شاید یکی از چالش‌های مهم شرکت‌های مشابه ما عدم انطباق شرایط برگزاری مناقصه بانک‌ها با شرایط تحریم است. تعیین مدت زمان محدود برای تحویل کالایی که حداقل بخشي از آن وارداتی است و پیش‌بینی جریمه‌های سنگین برای تاخیر در تحویل کالا (در صورتیکه شرکت‌ها هیچ کنترلی روی زمان‌بندی تحویل کالای وارداتی در شرایط فعلی ندارند) و اخذ تعهد اعتبار قیمت برای بازه‌های طولانی سه ماهه و بیشتر که ریسک شرکت در مناقصات را افزایش داده و معمولا تعداد شرکت‌کنندگان در مناقصات را به نحوی کاهش می‌دهد که حتی در برخی از مناقصات کسی شرکت نمی‌کند و این موضوع باعث تجدید مناقصه، طولانی شدن زمان تامین کالا و افزایش قیمت احتمالی برای خریدار نیز  خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.