پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
طرح همپذیرندگی، گامی جدید به سوی یکپارچگی پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی
سیاست کلی در موضوع پرداخت الکترونیکی جلوگیری از بروز آشفتگی و هرجومرج، در کنار ایجاد فضایی برابر برای ورود و فعالیت همه استارتآپهاست.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، پیرو نشست خبری سازمان تاکسیرانی در زمینه اطلاعرسانی همپذیرندگی سامانههای پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی و به جهت افزایش شفافیت و تنویر افکار عمومی در خصوص مختصات اصلی این طرح بیانیهای صادر شده است.
در این بیانیه ضمن تاکید بر سیاست حمایتی این سازمان از همکاری کسبوکارهای نوپا و تقدیر از مشارکت طیف گستردهای از استارتآپهای پرداختی برای حل مساله پرداخت کرایه تاکسی پس از فراخوان تاکسیرانی تهران، نکاتی به شرح زیر بیان شده است:
1- با توسعه فعالیت برخی شرکتهای استارتآپی در حوزه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، به مرور زمان طی تماسهای متعدد از سوی تاکسیرانان و شهروندان تهران مشکلات زیر درخصوص نحوه خدمات اینگونه شرکتها شناسایی شد:
- تعدد روزافزون فعالیت این سامانهها موجب سردرگمی شهروندان در مواجهه با کیف پولهای متعدد شده است که علیرغم شارژ کیف پول خود در یک سامانه، قابلیت استفاده از موجودی آن را در تاکسیهای مجهز به سایر سامانهها ندارند. یعنی هر شهروند برای پرداخت در تاکسیها و خطوط مختلف ناگزیر است سامانههای متعدد را نصب و به حساب همه آنها پول واریز کند.
- رانندگان تاکسی از اینکه هر روز تیم یکی از این استارتآپها مراجعه کرده و برچسب خود را به آنها ارایه میکند، دچار ابهام روزافزون شدهاند.
- نصب برچسبهای متعدد و رنگارنگ این شرکتها موجب آشفتگی ظاهری تاکسیها شده است.
- بروز رقابت ناسالم در میان بعضی از بازیگران فعلی و ارجاع شکایتهای مداوم آنها علیه یکدیگر در جهت مخدوش کردن ابزار پذیرندگی دیگر شرکتها و درگیری مداوم تیمهای میدانی این شرکتها با یکدیگر نیز پدیدهای بوده که هر روز شاهد آن هستیم.
- مجموعه این عوامل باعث شده بود تا علاوه بر محدود ماندن زمینه توسعه سطح پوشش سیستم، رفته رفته اعتماد تاکسیرانان و شهروندان تهرانی به این شیوه نوپای پرداخت الکترونیکی خدشهدار شده و حتی شکست احتمالی طرح در آینده را موجب شود.
- از این رو و در جهت رفع مشکلات مطروحه، حفظ حقوق عامه مردم و پاسخگویی به مراجعات و درخواستهای متعدد شهروندان، اجرای طرح هم پذیرندگی که از طریق مشورت فعالان حوزه پرداخت مطرح شده بود با ابلاغ معاونت محترم حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در دستورکار سازمان تاکسیرانی قرار گرفت.
2- همانگونه که پیشتر نیز اطلاعرسانی شده است الحاق به طرح همپذیرندگی و کیوآرکدهای یکپارچه متوقف به محدوده زمانی خاصی نبوده و در هر زمان با رعایت استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان برای متقاضیان دیگر نیز در دسترس خواهد بود. همچنین معماری این طرح به شیوهای انجام شده که با اجرای آن علاوه بر رفع مشکلات گذشته، زمینه بروز هر گونه انحصار یک جانبه یا چند جانبه نیز از میان رفته و این امر قطعا در توسعه و گسترش این شیوه پرداخت در بین عموم شهروندان موثر خواهد بود.
3- پیرو مباحث مطرح شده از سوی یکی از شرکتها علیه سازمان تاکسیرانی تهران و این طرح، با عنایت به مکاتبات متعدد، اخبار منتشره و جلسات عمومی و کارشناسی پرشمار برگزار شده در دفتر معاونت حمل و نقل شهرداری، سازمان تاکسیرانی و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در خصوص برنامههای آتی مدیریت شهری برای آینده پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، به نظر میرسد اینگونه حاشیهسازیها بیشتر با هدف جنجالآفرینیهای بیپایه و استفاده تبلیغاتی از مطرح شدن در رسانهها انجام میپذیرد. لکن به جهت تنویر افکار عمومی اعلام میشود شرکت موصوف پس از اظهار آمادگی اولیه، به جلسات مشترک کارشناسی طرح دعوت شده و صراحتا در حضور کارشناسان و نمایندگان دیگر شرکتها اعلام کرده است که مشارکت در موضوع همپذیرندگی در سیاستهای کسب و کاری این شرکت نمیگنجد. علی ایحال برخلاف ادعاهای نادرست مطرح شده، مجددا تاکید میگردد امکان مشارکت در طرح همپذیرندگی با چارچوب و شرایطی کاملا مشابه سایر شرکتها برای این شرکت نیز فراهم است.
4- لازم به یادآوری است حمایت از استارتآپها در فضایی عادلانه و رقابتی، در کلیه حوزهها از جمله در حوزه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در اولویت سیاستهای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران قرار دارد؛ لیکن سربسته عرض میشود که انجام اقداماتی نظیر انتشار آمار عملکردی غیر واقعی و گمراه کننده، جنجالآفرینی و شانتاژ خبری و تلاش برای زیادهخواهی و اعمال نفوذ پشت پرده از طریق ارتباط با برخی متنفذین سیاسی و اقتصادی از جمله اقداماتی است که بیش از آسیبرساندن به تصویر و شخصیت حرفهای یک کسب و کار نوپا، چهره اکوسیستم استارتآپی کشور را مخدوش ساخته و با امیدهایی که برای آینده این گونه کسب وکارها در کشور بسته شده در تضاد خواهد بود.
5- نهایتا آنکه سازمان تاکسیرانی تهران همچون گذشته پاسخگوی هرگونه سوالات احتمالی در خصوص این طرح بوده و هرگونه نظر و پیشنهاد برای توسعه خدمات به شهروندان تهرانی را با آغوش باز پذیرا خواهد بود.