راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طرح هم‌پذیرندگی، گامی جدید به سوی یکپارچگی پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی

سیاست کلی در موضوع پرداخت الکترونیکی جلوگیری از بروز آشفتگی و هرج‌ومرج، در کنار ایجاد فضایی برابر برای ورود و فعالیت همه استارت‌آپ‌­هاست.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، پیرو نشست خبری سازمان تاکسیرانی در زمینه اطلاع‌رسانی هم­‌پذیرندگی سامانه‌های پرداخت الکترونیک کرایه  تاکسی و به جهت افزایش شفافیت و تنویر افکار عمومی در خصوص مختصات اصلی این طرح بیانیه‌ای صادر شده است.

در این بیانیه ضمن تاکید بر سیاست حمایتی این سازمان از همکاری کسب‌وکارهای نوپا و تقدیر از مشارکت طیف گسترده­ای از استارت‌آپ‌­های پرداختی برای حل مساله پرداخت کرایه تاکسی پس از فراخوان تاکسیرانی تهران، نکاتی به شرح زیر بیان شده است:

1- با توسعه فعالیت برخی شرکت‌های استارت‌آپی در حوزه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، به مرور زمان طی تماس‌های متعدد از سوی تاکسیرانان و شهروندان تهران مشکلات زیر درخصوص نحوه خدمات این‌گونه شرکت­‌ها شناسایی شد:

  • تعدد روزافزون فعالیت این سامانه‌ها موجب سردرگمی شهروندان در مواجهه با کیف پول­‌های متعدد شده است که علی‌رغم شارژ کیف پول خود در یک سامانه، قابلیت استفاده از موجودی آن را در تاکسی­‌های مجهز به سایر سامانه‌ها ندارند. یعنی هر شهروند برای پرداخت در تاکسی‌ها و خطوط مختلف ناگزیر است سامانه‌های متعدد را نصب و به حساب همه آنها پول واریز کند.
  • رانندگان تاکسی از اینکه هر روز تیم یکی از این استارت‌آپ‌ها مراجعه کرده و برچسب خود را به آنها ارایه می‌کند، دچار ابهام روزافزون شده‌اند.
  • نصب برچسب­‌های متعدد و رنگارنگ این شرکت­‌ها موجب آشفتگی ظاهری تاکسی‌­ها شده است.
  • بروز رقابت ناسالم در میان بعضی از بازیگران فعلی و ارجاع شکایت­‌های مداوم آنها علیه یکدیگر در جهت مخدوش کردن ابزار پذیرندگی دیگر شرکت‌­ها و درگیری مداوم تیم‌های میدانی این شرکت‌ها با یکدیگر نیز پدیده‌ای بوده که هر روز شاهد آن هستیم.
  • مجموعه این عوامل باعث شده بود تا علاوه بر محدود ماندن زمینه توسعه سطح پوشش سیستم، رفته رفته اعتماد تاکسیرانان و شهروندان تهرانی به این شیوه نوپای پرداخت الکترونیکی خدشه‌دار شده و حتی شکست احتمالی طرح در آینده را موجب شود.
  • از این رو و در جهت رفع مشکلات مطروحه، حفظ حقوق عامه مردم و پاسخگویی به مراجعات و درخواست‌های متعدد شهروندان، اجرای طرح هم پذیرندگی که از طریق مشورت فعالان حوزه پرداخت مطرح شده بود با ابلاغ معاونت محترم حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در دستورکار سازمان تاکسیرانی قرار گرفت.

2- همان‌گونه که پیش‌تر نیز اطلاع‌رسانی شده است الحاق به طرح هم‌پذیرندگی و کیوآرکدهای یکپارچه متوقف به محدوده زمانی خاصی نبوده و در هر زمان با رعایت استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان برای متقاضیان دیگر نیز در دسترس خواهد بود. همچنین معماری این طرح به شیوه‌­ای انجام شده که با اجرای آن علاوه بر رفع مشکلات گذشته، زمینه بروز هر گونه انحصار یک جانبه یا چند جانبه نیز از میان رفته و این امر قطعا در توسعه و گسترش این شیوه پرداخت در بین عموم شهروندان موثر خواهد بود.

3- پیرو مباحث مطرح شده از سوی یکی از شرکت­‌ها علیه سازمان تاکسیرانی تهران و این طرح، با عنایت به مکاتبات متعدد، اخبار منتشره و جلسات عمومی و کارشناسی پرشمار برگزار شده در دفتر معاونت حمل و نقل شهرداری، سازمان تاکسیرانی و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در خصوص برنامه‌­های آتی مدیریت شهری برای آینده پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، به نظر می­‌رسد اینگونه حاشیه‌سازی‌­ها بیشتر با هدف جنجال‌آفرینی­‌های بی­پایه و استفاده تبلیغاتی از مطرح شدن در رسانه­‌ها انجام می­‌پذیرد. لکن به جهت تنویر افکار عمومی اعلام می‌­شود شرکت موصوف پس از اظهار آمادگی اولیه، به جلسات مشترک کارشناسی طرح دعوت شده و صراحتا در حضور کارشناسان و نمایندگان دیگر شرکت­‌ها اعلام کرده است که مشارکت در موضوع هم‌پذیرندگی در سیاست‌­های کسب و کاری این شرکت نمی­‌گنجد. علی ایحال برخلاف ادعاهای نادرست مطرح شده، مجددا تاکید می­‌گردد امکان مشارکت در طرح هم‌­پذیرندگی با چارچوب و شرایطی کاملا مشابه سایر شرکت‌­ها برای این شرکت نیز فراهم است.

4- لازم به یادآوری است حمایت از استارت‌آپ‌­ها در فضایی عادلانه و رقابتی، در کلیه حوزه­‌ها از جمله در حوزه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در اولویت سیاست­‌های سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران قرار دارد؛ لیکن سربسته عرض می‌­شود که انجام اقداماتی نظیر انتشار آمار عملکردی غیر واقعی و گمراه کننده، جنجال‌آفرینی و شانتاژ خبری و تلاش برای زیاده‌خواهی و اعمال نفوذ پشت پرده از طریق ارتباط با برخی متنفذین سیاسی و اقتصادی از جمله اقداماتی است که بیش از آسیب‌رساندن به تصویر و شخصیت حرفه‌ای یک کسب و کار نوپا، چهره اکوسیستم استارت‌آپی کشور را مخدوش ساخته و با امیدهایی که برای آینده این گونه کسب وکارها در کشور بسته شده در تضاد خواهد بود.

5- نهایتا آنکه سازمان تاکسیرانی تهران همچون گذشته پاسخگوی هرگونه سوالات احتمالی در خصوص این طرح بوده و هرگونه نظر و پیشنهاد برای توسعه خدمات به شهروندان تهرانی را با آغوش باز پذیرا خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.