راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اصلاح قانون صدور چک / تمامی چک‌ها برای نقد شدن نیاز به ثبت اطلاعات در سامانه دارند

مشکل جعل، سرقت و مفقودی چک ازجمله معضلات افرادی است که با مبادله چک سروکار زیادی دارند. قانون جدید صدور چک برای اولین بار تمهیداتی را اندیشیده تا این مشکلات به حداقل برسد.

از سال 1355 که برای اولین بار قانون چک در کشور تصویب شد تا قبل از اصلاحات آبان ماه سال 97 که سومین اصلاحیه این قانون بعد از انقلاب بود، هیچ فکر بنیادینی برای این مشکل نشده بود و چک که به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال حجیم پول از آن یاد می‌شود و در سال هزاران میلیارد تومان را جا به جا می‌کند به‌جز یک برگه کاغذ، در جای دیگری به‌صورت رسمی، ثبت نمی‌شد و بانک مرکزی نیز هیچ اطلاعی از چک‌های ردوبدل شده بین مردم نداشت تا بتواند در این مواقع مشکل ایجاد شده را تشخیص داده و آن را حل کند.

ببینید: قانون جدید چک / نگاهی به نوآوری‌ها و محدودیت‌ها

تمامی چک‌ها برای نقد شدن باید در سامانه ثبت شوند

خوشبختانه قانون «اصلاح قانون صدور چک» که در آبان ماه امسال به تصویب رسید، تمهیدات مناسبی را اندیشیده است. در این قانون، مصوب شده است که بانک مرکزی باید طی دو سال سامانه یکپارچه‌ای را ایجاد کند که تمامی چک‌ها برای نقد شدن علاوه بر صدور چک به‌صورت کاغذی باید تمامی اطلاعات صادرکننده و دارنده و تاریخ منظور، در آن سامانه نیز ثبت شوند. حتی درباره ظهر نویسی نیز باید مشخصات نفر سوم علاوه بر درج در پشت برگه چک، در سامانه یکپارچه نیز ثبت شود.

در همین راستا ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که در دو سال آینده، افراد باید متناظر با چک کاغذی، چک الکترونیک را نیز با ثبت کد ملی صادرکننده و گیرنده، مبلغ و تاریخ چک در سامانه‌ای الکترونیکی تعریف کنند لذا اگر این چک در آینده مشمول جعل، سرقت و مفقوی نیز بشود، ایرادی پیش نخواهد آمد. مشکلی که متاسفانه در صاحبان مغازه‌های پلاسکو بعد از آتش‌سوزی به‌وجود آمد و ده‌ها چک از آنها نابود شد و به دلیل اینکه جایی برای ثبت این‌ها وجود نداشت، سرمایه آنها از بین رفت.

ببینید: بانک مرکزی «سامانه چک الکترونیکی» را معرفی کرد / فرایندهای چک الکترونیکی کشور روی یک سامانه متمرکز انجام خواهد شد

برگه چک صرفا یک کپی برای ردوبدل در جامعه

مشکل دیگری که در بسیاری از اوقات دامن‌گیر کسبه بازار می‌شود، جعل و سرقت چک است. در بین بازاریان پر است از خاطرات تلخی که دسته چکی به سرقت برده شده است و سارق حتی با امضایی که با امضای نزد بانک مطابقت ندارد، توانسته است به اهداف سوء خود برسد.

اما با ایجاد این سامانه که طبق قانون، دو سال دیگر به وقوع خواهد پیوست، به دلیل اینکه اطلاعات تمامی چک‌های صادرشده در کشور نزد بانک مرکزی وجود دارد، امکان سرقت نیز به‌طور کامل از بین می‌رود چرا که به‌موجب این قانون هر چکی نیاز به ثبت تمامی اطلاعات در سامانه دارد و کسی جز دارنده چک نمی‌تواند وارد آن سیستم بشود.

در این باره ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس، همچنین عقیده دارد که با ایجاد سامانه چک جعلی، سرقتی و مفقودی معنی نمی‌دهد چون متناظر آن در سامانه الکترونیک وجود دارد و برگه چک صرفا یک کپی برای ردوبدل در جامعه است. ما این حالت سنتی را حفظ کردیم اما مبنای اصلی چک، آن اطلاعاتی است که در سامانه الکترونیکی در زمان صادرکردن چک وارد شده است لذا امکان جعل، سرقت و مفقودی چک کاملا از بین خواهد رفت.

در صورت اجرای کامل این قانون توسط بانک مرکزی در دو سال آینده، ایران جز معدود کشورهایی خواهد شد که توانسته است چک الکترونیکی را با همه پیچیدگی‌های آن در کشور پیاده کند.

منبع: عصر ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.