راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل فناپ نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران شد / شهاب جوانمردی از لزوم سپردن فرمان به دست جوان‌ترها می‌گوید

شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ به عنوان نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران انتخاب شد. به همین بهانه با او مصاحبه‌ای انجام دادیم. جوانمردی معتقد است که قدیمی‌ها باید فرمان را به دست جوان‌ترها بسپارند و کسب‌وکارهای نوین و استارت‌آپ‌ها هم با فرهنگ و ادبیات کسب‌وکارهای بزرگ آشنا شوند.

جوانمردی تصریح می‌کند: «به جای اینکه مانند مجموعه‌های دیگر، برای حوزه‌های نوین و استارت‌آپ‌ها به دنبال تولی‌گری باشیم یا به جای بیانیه و کارهای روتینی که در حال حاضر در حال انجام است، هدف کلیدی ما توسعه بازار و توسعه تقاضای حوزه نوآوری است.»

به گفته او، در حال حاضر ابعاد نوآوری در کشور ما به نسبت بقیه اقتصادهای دنیا هنوز بسیار اندک است. جوانمردی بخشی از این قضیه را ناشی از ارائه خدمات جدید یا ارائه کسب‌وکارها با مدل کسب‌وکاری جدید در صنایع قبلی می‌داند. او ادامه می‌دهد: «اکنون حوزه‌های جدید شکل گرفته است و استارت‌آپ‌ها تشکیل شده‌اند. آن‌ها بازارهایی را گرفته‌اند اما بخشی که کمرنگ بوده و کمتر به آن پرداخته شده است، نیازهای واقعی بخش‌هایی از صنایع و کسب‌وکارهای ماست که تشکیل‌دهنده قسمت اعظم تولید ناخالص داخلی کشور است.»

جوانمردی اعتقاد دارد که در حوزه‌هایی مانند انرژی، معادن، کشاورزی و حمل‌ونقل که هم از نظر تولید هم از نظر اشتغال نقش‌آفرینی می‌کنند، این تحول و نگاه نوآورانه برای بهره‌وری بیشتر و رقابت‌پذیرشدن در بازارهای جهانی خیلی کمرنگ است. او می‌گوید: «این موضوع نشان می‌دهد که بازار ما هنوز برای کسب‌وکارهای نوین کوچک است. ما باید تقاضا را تقویت کنیم و بخش‌های بزرگ اقتصادی با ادبیات، فرهنگ و ساختارهای لازمه آشنا باشند و برای بخش‌های جدی‌تری از کسب‌وکارها آماده باشند.»

جوانمردی با بیان اینکه قدیمی‌ها باید میدان را به جوان‌ترها بدهند، اضافه می‌کند: «لازم است که بخش‌های نوآورانه و فناورانه به نسل جدیدتر سپرده شود. هدف ما در کمیسیون نوآوری و تحول دیجیتال، بزرگ‌کردن اقتصاد نوآوری کشور است.»

موانع پیش رو

او در پاسخ به این سؤال که کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی با چه موانعی روبه‌روست، بیان کرد: «بزرگ‌ترین مانع ما این است که در بخش سنتی و پیشین، کسب‌وکارها به واسطه اینکه تجربه دارند و مشغول پول درآوردن هستند، نه با خطر انقراض مواجه‌اند و نه به واسطه عدم شناخت آمادگی دارند که فرمان را به دست افراد جدید بسپارند.»

او ادامه داد: «مهم‌ترین چالش ما به طور جدی این است که در بخش تقاضا این حوزه‌ها به شدت ناشناخته‌اند و اعتقاد، اعتماد و باور عمیق به آنها وجود ندارد. در سمت عرضه هم خیلی از تیم‌های ما کوچک هستند. آن‌ها آمادگی و اقتدار لازم را ندارند و ادبیات کسب‌وکار قدیمی‌ها را نمی‌شناسند.»

به گفته جوانمردی، خیلی وقت‌ها ما زنجیره‌ها را فراموش می‌کنیم و یادمان می‌رود که سازمان بزرگ مانند پتروشیمی یا پالایشگاه پذیرای سازمان‌های کوچک نیستند. او بیان کرد: «ما باید شرکت‌های چابک فناور داشته باشیم که شرکت‌های بزرگ جذب آنها شوند و لزومی ندارد که همه سرویس‌ها را خودشان بدهند. باید استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای خرد این سرویس‌ها را بدهند. این حکم کلی نیست ولی عمده جریان‌ها در دنیا به همین صورت شکل می‌گیرد.»

او با اشاره به این موضوع که گوگل یک قرارداد بزرگ می‌بندد ولی اجرای آن به وسیله یک استارت‌آپ یا کسب‌وکار خرد انجام می‌شود، افزود: «گوگل با تیم‌های جوان و چابک همکاری می‌کند و آنها را به خود جذب می‌کند. با همین شیوه گوگل همواره خدمات جدید به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. این مسیر خیلی در ایران کم‌رنگ بوده است.»

جوانمردی معتقد است که در ایران تا موقعی فقط توان کسب‌وکارهای بزرگ می‌چرخیده و در حال حاضر که از استارت‌آپ‌ها حرف زده می‌شود، کسی خیلی از سازوکار بازارگشایی آن‌ها صحبتی نمی‌کند. او ادامه داد: «ما در کمیسیون قصد داریم تا این خلأ را پوشش دهیم و به بهبود فضای کسب‌وکاری کشور کمک کنیم.»



ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.