راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش به پله بیست‌ودوم رسید

بیست‌ودومین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. این ماهنامه به‌طور تخصصی در حوزه فناوری‌های مالی، بانکداری، بورس و بیمه به تولید محتوا می‌پردازد. «بلاکچین؛ یک رویای مشترک» تیتر یک این شماره است.

«فرار از جبر جغرافیایی» عنوان یادداشت این شماره رضا قربانی است. قربانی در این نوشته درباره سهل ممتنع بودن دانش فین‌تک، فواید حذف چهار صفر از پول ملی، پیشنهاد ایجاد پشتوانه برای پول، خلاء آموزشی رسمی در زمینه سرمایه‌گذاری و راهی که راه پرداخت در پیش دارد، تحلیل کرده است.

در بخش چهره‌های ایران این شماره تصاویری از پیمان منعم طبری سرپرست مدیریت عامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش، ضیا صدر فعال کریپتوکارنسی، مسعود خاتونی عضو هیات مدیره بانک ملی ایران و مسعود پشم‌چی معاون فناوری‌های نوین مالی و اطلاعاتی بانک پارسیان دیده می‌شود.

تصاویر و توضیحاتی از دورهمی راه پرداخت و بلیت‌فروشی به شیوه نسبتاً قدیم در تئاتر نصر بخش فوکوس ماهنامه را تشکیل داده‌اند.

«آیا این خانه سبز می‌ماند؟» عنوان گزارش مینا حاجی از وضعیت کاغذ و بلایی است که صنعت پرداخت بر سر طبیعت آورده است. در این گزارش آمارها و اینفوگرافیک جالب توجهی در مورد حجم کاغذ استفاده شده به چشم می‌خورد.

نوید نیک‌نژادی به سراغ استارت‌آپ جیبی‌مو رفته است و گزارش «رقابت سنت و مدرنیته» به این کسب‌وکار فین‌تک پرداخته است.

پرونده مفصل این شماره مربوط به بلاکچین است. محدثه ده‌باشی در این پرونده نگاهی به هشت کسب‌وکار بزرگ بلاکچین دنیا انداخته است. در ادامه در مورد 4 کسب‌وکار ققنوس، کارچین، آدانیک و هم‌راستا توضیحاتی آورده شده و بعد از آن پنلی با حضور مدیران این کسب‌وکارهای ایرانی در حوزه بلاکچین برگزار شده است.

هم‌زمان با هیاهویی که درباره بلاکچین شکل گرفته برخی در حال توسعه کسب‌وکارهایشان در زمینه این فناوری هستند. هرچند عده‌ای تمام توجه‌شان به قیمت بیت‌کوین در تابلوی صرافی‌های کریپتوکارنسی است اما تعدادی از کسب‌وکارهای بلاکچین ایرانی در همین زمان در حال شکل گرفتن است.

چقدر می‌توان به آینده این کسب‌وکارها امیدوار بود؟ در این باره با حضور ولی‌الله فاطمی مدیرعامل کنسرسیوم ققنوس، علی حاجی‌زاده مقدم مدیرعامل آدانیک، مهرداد فرنوش مدیرعامل هم‌راستا و روح‌اله پرنیان‌مهر مدیر محصول کارچین پنلی برگزار کردیم و نگاهی به این کسب‌وکارها انداختیم.

«هیاهوی بی‌پایان» گزارش آرش ترابی از شرکت سفیر آبی آرام است که در آن به دفتر این شرکت در پارک فناوری پردیس سری زده و با مدیرعامل سفیر، علیرضا حسین‌نژاد به گفت‌وگو پرداخته است.

فاطمه قوتی نگاهی به وضعیت سرویس‌های کیف پول الکترونیکی در ایران انداخته و در مورد هرکدام از این کیف پول‌ها توضیحاتی نوشته است. دیگر گزارش قوتی در این شماره «برادران ایرانی، تجارتخانه‌ای جهانی» است و در آن از صدور پنبه تا تجارتخانه‌ای که در دنیا شناخته شد، صحبت کرده است.

«هجوم فناوری به بانک‌ها» عنوان پرونده ویژه اکونومیست بود که نسخه کامل آن در راه پرداخت ترجمه شد. این گزارش در شماره 22 عصر تراکنش آورده شده است.

وارن بافت مدیرعامل شرکت چندملیتی برکشایر هاتاوی، دنیل شولمن مدیرعامل پی‌پال، دوین ونیگ مدیرعامل ایی بی، جولیان آسانژ بنیان‌گذار وبگاه ویکی‌لیکس، راس اولبریکت بینان‌گذار سیلک‌رود و سوندار پیچای مدیرعامل گوگل چهره‌های این ماه هستند.

در قسمت فوکوس جهان، عکس‌نوشته‌هایی از ارزش‌گذاری اوبر و عمان مرکز توجه ایرانی‌ها با چشم می‌خورد.

«به نفع یا ضرر کاربران» عنوان مطلبی است که مورد قانون جدید حفظ حریم خصوصی اروپا و تغییرات در دنیای وب پرداخته است. میثم ارفعی این مطلب را ترجمه کرده است.

«وانمود کن موفق هستی تا موفق شوی!» عنوان گزارشی است که ثریا حقی در مورد کلاهبرداری از جنس فناوری در دل سیلیکون‌ولی ترجمه کرده است. «آموزش و اشتغال‌زایی بهانه‌ای برای جبران مافات» دیگر ترجمه حقی در این شماره از عصر تراکنش است.

«دست مهربان بلاکچین بر سر پناهندگان بی‌پناه» عنوان گزارشی است که ثنا جهاندار ترجمه کرده و در آن توضیح داده شده که چگونه بلاکچین می‌تواند برای اثبات هویت به کار رود. «کارمندان را در سود شریک کنیم» دیگر ترجمه جهاندار است و در این مطلب شرح داده شده که چه کنیم تا کارمندان از اختیار خرید سهام استارت‌آپ‌ها سود بیشتری ببرند.

12 حقیقت بانکداری دیگر مطلب قسمت جهان این شماره است و بازتابی از روندهایی است که می‌توانند بانکداری و فرایندهای آن را دستخوش تغییراتی عمیق کنند.

ماهنامه عصر تراکنش در ۱۱۶ صفحه رنگی با کاغذ گلاسه و به قیمت ۴۰ هزار تومان هر ماه منتشر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اشتراک این ماهنامه در سراسر کشور، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۶۰۱۰۵۳۹ تماس بگیرید. همچنین دریافت اشتراک از طریق فروشگاه راه پرداخت (Shop.way2pay.ir) هم ممکن است؛ نسخه الکترونیکی و قابل دانلود نشریه عصر تراکنش در سامانه‌های جار، طاقچه و فیدیبو نیز ارائه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.