راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ناظمی: مردم در ازای دریافت خدمات رمز دوم یکبارمصرف بانکی کارمزد بدهند / برای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور نمی‌توانیم شکایت کنیم

ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران روز یکشنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات گفت: «ما به بانک مرکزی پیشنهاد دادیم برای تراکنش‌های خُرد نیاز به رمز داینامیک نباشد و این رمز را برای یک حدی به بالا بگذارند. رمز دوم مبتنی بر تراکنش باشد. همان‌طور که مردم پذیرفته‌اند برای خدمات عابربانک کارمزد بدهند، اینجا هم کارمزد بدهند.»

 

هر فردی باید مشخص کند به چه دلیل به استفاده از سامانه شاهکار نیاز دارد

به گزارش ایرنا، امیر ناظمی در خصوص وضعیت فعلی سامانه شاهکار گفت: «شاهکار اکنون متصل است و پنج هزار تست هم روی آن انجام شده است. هر فردی باید مشخص کند به چه دلیل به استفاده از این برنامه نیاز دارد.»

او افزود: «متقاضی با یک نامه درخواستش را به ما ارائه می‌دهد. طی یک فرآیند حداکثر 10 روزه، ما به او اطلاع می‌دهیم که چطور می‌تواند از سامانه استفاده کند و قراداد مالی را نیز به پیوست برایش ارسال می‌کنیم. پس از طی شدن این فرآیندها فرد می‌تواند به سامانه متصل شود.»

ببینید: ناظمی: کسب‌وکارها برای دریافت سامانه شاهکار، به سازمان نظام صنفی تقاضا بدهند

بانک مرکزی قرار بود برای خدمات مبتنی به کارت خود از سامانه شاهکار سازمان فناوری استفاده کند، اما این اتفاق رخ نداد. ناظمی در این خصوص گفت: «در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی، چند اشکال مهم که در این خصوص وجود داشت را مطرح کردیم و درخواست دادیم که این مسائل بازبینی شود.»

او با بیان این مسائل گفت: «برای دریافت رمز دوم، چهار راه وجود دارد؛ اول اینکه کاربر به بانک مراجعه کند و یک OTP (رمزهای یک‌بارمصرف) بگیرد و با آن رمز دوم تولید کند. با توجه به سخت‌افزار مورد نیاز برای این کار، هر توکن حدود 100 هزار تومان برای متقاضی هزینه در بر دارد بنابراین مشکل این روش گران بودن آن است.»

او ادامه داد: «راه‌حل دوم استفاده از اپلیکیشن است اما ایرادی که به آن وارد است، اینکه حدود 50 درصد از مردم ایران به گوشی هوشمند ندارند و نمی‌توانند از آن استفاده کنند. با به‌کارگیری این روش، 50 درصد از جمعیت حذف می‌شوند.»

ناظمی افزود: «راه‌حل سوم گرفتن رمز دوم از طریق USSD (ارسال پیام از طریق کد دستوری) است که مشکل این روش امنیت پایین آن است.»

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: «راه‌حل چهارم مبتنی بر پیامک است؛ مشکل این روش این است که پول پیامک را چه کسی باید بپردازد؟ مشتری یا بانک؟ اگر تعداد تراکنش‌ها بالا باشد چه می‌شود؟ در راه‌حل چهارم اگر بانک مرکزی بخواهد از سامانه شاهکار استفاده کند ما آمادگی کامل را داریم. اکنون برخی بانک‌ها از این سامانه استفاده می‌کنند و حتی نصب اپلیکیشن‌شان هم از این طریق انجام می‌شود.»

او در خصوص هزینه استفاده از سامانه شاهکار گفت: «هر یک مرتبه که شخص بخواهد اپلیکیشنی را نصب کند که نیاز به احراز هویت دارد، 120 تومان هزینه دارد. این هزینه برای یک‌بار نصب است. حالا اگر تراکنش از یک حدی بالاتر برود شاید این کارمزد منطقی نباشد و میزان آن تغییر کند. الان تراکنش‌های بالای سه میلیون، کارمزدی حدود 700 تومان دارد و مردم پذیرفته‌اند آن را پرداخت کنند.»

ببینید: موانع و ابهامات ارائه سرویس شاهکار به کسب‌وکارها برطرف شد / نرخ استفاده از سرویس شاهکار بستگی به اپلیکیشن دارد

 

اپل در ایران نمایندگی رسمی ندارد که بتوانیم با آن‌ها مذاکره کنیم

همچنین رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به مشکلات حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور، گفت: «معضل اصلی این است که دولت نمی‌تواند از یک شرکت شکایت کند و اپل هم در ایران نمایندگی رسمی ندارد که بتوانیم با آنها مذاکره کنیم.»

به گزارش ایسنا، امیر ناظمی گفت: «۱۰ درصد از سیستم‌های عامل ما در ایران متعلق به اپل است اما پولی که آنها هزینه می‌کنند، بالاتر است و شاید ۳۰ تا ۴۰ درصد بسیاری از اپلیکیشن‌ها از کسانی که آیفون دارند، به دست می‌آمد، بنابراین با حذف اپلیکیشن‌های ایرانی معضل برایشان ایجاد شده است.»

او با اشاره به راهکارهای لازم برای مقابله با این شرایط بیان کرد: «ما کارهایی انجام دادیم و درخواست‌هایی هم داشتیم و به اقداماتمان ادامه می‌دهیم. بخشی از این اقدامات هم برمی‌گردد به خود کسب‌وکارها که راه‌حل‌هایی پیدا کردند و برخی هم سرویس‌هایشان را روی مرورگر ارائه دادند.»

 

تفاوت سامسونگ با اپل در ماجرای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی

ناظمی با بیان این‌که اصل پیگیری ما شکایت است، افزود: «معضل این است که دولت نمی‌تواند از یک شرکت شکایت کند، بلکه شکایت باید از طرف شرکت دیگر یا یک شهروند باشد. سال گذشته که سامسونگ به مارکت داخلی ما گارانتی نمی‌داد، شکایت کردیم که البته مدتی طول کشید اما بالاخره انجام شد و آن‌ها قبول کردند که کافه بازار به مارکت سامسونگ برگردد. این بدین خاطر است که سامسونگ در ایران شرکت و واردکننده رسمی و کانال ارتباطی دارد اما اپل در ایران نمایندگی رسمی ندارد که بتوانیم مذاکره کنیم.»

ببینید: نگاهی به معضل جدید اپلیکیشن‌های ایرانی روی پلتفرم iOS / «گواهی توسعه‌دهنده سازمانی» دیگر جواب نمی‌دهد؟

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه آیا از تعداد دستگاه‌های آیفون کم شده است؟ گفت: «کل دستگاه‌های هوشمندی که در شبکه ما وجود دارد، ۶۰ میلیون است. اگر عمر یک گوشی را پنج سال فرض کنیم، یعنی سالیانه ۱۲ میلیون دستگاه از این چرخه خارج می‌شود، می‌شکند، می‌سوزد، از کار می‌افتد، یا به سرقت می‌رود و اوراق می‌شود.»

او ادامه داد: «این‌ها یعنی ماهی یک‌میلیون دستگاه جایگزین داریم. البته سال ۱۳۹۶ میزان جایگزینی ماهیانه یک‌میلیون بود اما سال گذشته به علت گرانی، این عدد خیلی پایین‌تر بود. با وجود این، در بدترین حالت، ماهیانه ۵۰۰ هزار دستگاه جابه‌جا می‌شود؛ یعنی روزی ۲۰ هزار دستگاه وجود دارد که دزدیده می‌شود، می‌سوزد، می‌شکند یا گم می‌شود. در چنین حالتی است که فرد برای جایگزینی به جای گوشی آیفون، اندرویدی می‌خرد.»

ناظمی درباره خبر خاموشی گوشی‌های آیفون توضیح داد: «وقتی می‌گویم ۷۰۰۰ آیفون حذف شده، به این معنی نیست که ۷۰۰۰ نفر گوشی‌هایشان را خاموش کردند و دیگر استفاده نمی‌کنند، بلکه گوشی‌هایی بوده که این اتفاقات جایگزینی برایشان افتاده و به جای این‌که گوشی آیفون بگیرند، اندروید گرفته‌اند.»

برای خارج شدن از سرویس‌های ارزش‌افزوده کافی است #800* را شماره‌گیری کنید

ناظمی در ادامه از سرویس‌های ارزش‌افزوده گفت: «یکسری از این سرویس‌های ارزش‌افزوده با استفاده از روش‌هایی که درست و منصفانه نیست، برخی مردم را عضو این شبکه‌هایشان می‌کنند، درحالی‌که فرد هیچ اطلاعی در این خصوص ندارد و حتی مایل نیست.»

او ادامه داد: «این کار به روش‌های مختلف انجام می‌شود. حتی ممکن است بدافزار یا ویروسی روی گوشی شما نصب شود و برای عضویت در سرویس‌های ارزش‌افزوده، درخواست بفرستد.»

ناظمی توضیح داد: «برای خارج شدن از سرویس‌های ارزش‌افزوده کافی است #800* را شماره‌گیری کنید. یک منو روی گوشی باز می‌شود، با استفاده از این منوها می‌توانید ببینید عضو کدام سرویس ارزش‌افزوده هستید و آن را سریعاً لغو کنید.»

او درباره بازگشت پول‌هایی که به این واسطه از مشترکان تلفن همراه دریافت شده است، گفت: «حدود شش ماه قبل پرونده 33 میلیارد تومانی در این خصوص تشکیل و پول‌های مالباختگان از طریق قبض‌های موبایل به آنها برگشت داده شد.»

ناظمی با اشاره به اینکه در همین راستا با اپراتورها و صاحبان سرویس برخوردی نیز انجام شده است، درباره بازیگران اصلی حوزه ستاره مربع‌ها گفت: «یکی از آنها اپراتوری است که سرویس را ارائه می‌دهد. دیگریCP ها (شرکت‌های تولیدکنندگان محتوا) هستند، بازیگر بعدی اگریگیتور است که سیستم پیامک‌های محتوایی را در دست دارد. با هر کدام از این‌ها به شکل جداگانه برخورد کرده‌ایم.»

رئیس سازمان فناوری ایران معتقد است این برخوردها با بازیگران این حوزه ثمربخش بوده است و می‌گوید: «یک سال قبل اگر کد #800* را شماره‌گیری می‌کردید به اکثر مواقع مشاهده می‌کردید که عضو سه چهار سرویس شده‌اید، اما امروزه این تعداد بسیار کمتر شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.