راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیت‌کوین دوباره به مرز ۸۰۰۰ دلار رسید / دلیل این افزایش قیمت مجدد چیست؟

روز سه‌شنبه، ارزش بیت‌کوین با افزایشی ناگهانی از مرز ۸۰۰۰ دلار عبور کرد و از ماه جولای سال گذشته تا به امروز، بیش‌ترین قیمت را تجربه کرد. هرچند قیمت آن تا اواسط عصر کاهش اندکی به خود دید، اما هنوز هم با بالاترین قیمت خود طی تقریباً یک سال گذشته دادوستد می‌شود.

 

چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اوضاع از چه قرار است؟

کارشناسان خوش‌بین بر این عقیده‌اند که این قدرت‌نمایی می‌تواند نشانه‌ای باشد بر این‌که بیت‌کوین به‌ یک فرصت سرمایه‌گذاری با ارزش در آینده تبدیل خواهد شد. اما تاریخچه بی‌ثبات و بحث‌برانگیز این ارز، شک و شبهه زیادی را در اذهان ایجاد کرده است.

شرکت اینترچینج به کسب‌و‌کارها در مورد چگونگی مدیریت دارایی‌های دیجیتال‌شان مشاوره می‌دهد. دن هلد، هم‌بنیانگذار این شرکت عقیده دارد که به بیت‌کوین معمولاً به عنوان یک سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز نگاه شده است. اما او می‌گوید که افزایش مجدد قیمت این ارز ممکن است اولین نشانه باشد مبنی بر این‌که در آینده این ارز به عنوان یک تجارت بدون ریسک در نظر گرفته شود.

تجارت بدون ریسک، یعنی نوعی از سرمایه‌گذاری که در مقابله با تلاطم بازارها، امنیت مالی بالایی داشته باشد. اوراق قرضه و طلا نمونه‌هایی از این سرمایه‌گذاری‌ها هستند. گذشته از این، صعود ارزش این ارز در روز دوشنبه، یعنی روزی که شاخص داو جونز ۶۱۷ واحد سقوط کرد، شاید بیانگر این باشد که سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین به عنوان یک دارایی امن روی آورده‌اند.

هلد در ادامه می‌گوید:

زمان آن رسیده که بیت‌کوین بدرخشد، چون مردم لحظه به لحظه در حال ناامید شدن و ترک کردن دولت و سیستم بانکداری هستند.

با سقوط این بازارها (داو جونز)، روند افزایش قیمت بیت‌کوین متوقف نشد. در حالی که شاخص‌های اصلی عملکردی صعودی داشتند، سیر صعودی قیمت این ارز هم در اوایل روز سه‌شنبه ادامه یافت و در بیشتر ساعات روز ثابت باقی ماند.

به گفته جیمز پوترا، رئیس بخش استراتژی محصول شرکت کارگزاری تریداستیشن کریپتو، این مسأله می‌تواند به علت شور و هیجان بالای معامله و تجارت بیت‌کوین در روز دوشنبه و در نتیجه، افزایش علاقه سرمایه‌گذاران باشد.

پوترا می‌گوید: «وقتی بازار شروع به رشد کرد، افراد بیشتری به سمت آن جذب شدند. بازیگران بزرگ‌تر شروع به گاز گرفتن از بازار کردند و این یک رویکرد عادی و آشناست.»

این اولین بار نیست که ارزش بیت‌کوین به این میزان رسیده است؛ در دسامبر سال ۲۰۱۷، ارزش آن به ۲۰۰۰۰ دلار رسیده بود. بعضی از کارشناسان این رکود و افت را یک اصلاح پس از یک دوره «جنون احتکارآمیز» می‌نامیدند.

این ارز همچنین با اتهاماتی مبنی بر دستکاری قیمت مواجه شده بود. دو محقق دانشگاه تگزاس در آستین تحقیقاتی روی احتمال دستکاری شدن بیت‌کوین انجام دادند و در نهایت اعلام کردند که شواهدی مبنی بر دستکاری شدن بیت‌کوین در جریان افزایش چشمگیر ارزش آن در سال ۲۰۱۷ یافته‌اند. سایه سنگین اتهام دستکاری، هنوز هم بر سر بیت‌کوین سنگینی می‌کند.

جان گریفین استاد امور مالی دانشگاه تگزاس در آستین و یکی از دو نفری است که سال گذشته مقاله‌ای در مورد دستکاری قیمت را نوشتند، او می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که دستکاری‌هایی در پشت پرده افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین وجود داشته باشد. رفتار قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده، صرفاً توسط میزان عرضه و تقاضای تاجران کوچک هدایت می‌شود … این افزایش با مکانیسم خاص بازار منافات دارد.»

گریفین در ادامه می‌گوید:

با توجه به این که مکانیسم پایه‌ای بازار تغییر چندانی نداشته، تعجبی ندارد که در پشت پرده افزایش ناگهانی اخیر قیمت‌ها، دستکاری‌هایی انجام گرفته باشد.

گریفین تنها کسی نیست که با احساس شک و سوء ظن مواجه شده است.

تیم ماساد، رئیس سابق کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده، در اظهار نظر خود در مورد بالا رفتن اخیر قیمت‌ بیت‌کوین گفته است: «فکر‌ نمی‌کنم هیچ‌کس واقعا بداند که علت این اتفاقات چیست. اما باید نگران این باشیم که با توجه به کمبود مقررات و شفافیت در این بازار نسبت به بازارهای دیگر، دستکاری به یک عامل مکرر تبدیل شود.»

ماساد می‌گوید که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را به خاطر بالا بردن نظارت بر ارزهای رمزنگاری‌شده تحسین می‌کند، اما این نکته را نیز اضافه کرد که « در بخش قانون‌گذاری هنوز شکاف‌هایی وجود دارد.»

علت ساده‌تر دیگری برای افزایش قیمت، برگزاری هفته بلاکچین (Blockchain Week) است که یک تعطیلات غیررسمی برای بیت‌کوین به شمار می‌رود. به گفته لنون سوئیتینگ، مدیر و تاجر ارشد یک پلتفرم کانادایی تجارت رمز ارزنگاری‌شده به نام کوین‌اسکوئر، این رویداد که با نام اجماع ۲۰۱۹ (Consensus 2019) نیز شناخته می‌شود، خریداران بیشتری را برای بیت‌کوین و سایر ارزهای اصلی جذب می‌کند.

همچنین این واقعیت را باید در نظر گرفت که بیت‌کوین و بلاکچین، به یک جریان اصلی تبدیل شده‌اند. جی‌پی‌مورگان چیس که بزرگ‌ترین بانک آمریکایی است، در اوایل سال جاری یک سکه دیجیتال جدید معرفی کرد. جی‌پی‌مورگان و مایکروسافت (MSFT) اخیراً اعلام کردند که به برنامه‌ریزی برای مشارکت و توسعه در زمینه پلتفرم‌های بلاکچین خواهند پرداخت. همچنین سازمان اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده یا آیس (ICE)، که مالک بازار بورس نیویورک است، یک بازار معاملات آتی برای بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده راه‌اندازی کرده است.

تمامی این اقدامات می‌تواند ارز رمزنگاری شده و فناوری آن را در نظر سرمایه‌گذاران قابل اعتمادتر جلوه دهد، همچنین به پشتیبانان بیت‌کوین انگیزه بدهد تا خوش‌بین بمانند.

وایباو کادیکار که موسس و مدیر ارشد اجرایی یک پلتفرم غیرمتمرکز پیش‌بینی بازار به نام کلوس‌کراس است، چنین می‌گوید:

طی ماه‌های پیش رو، افق ۱۰۰۰۰ دلاری قیمت، در دیدرس بیت‌کوین خواهد بود و همچنین این احتمال وجود دارد که طی شش ماه آینده، بیت‌کوین رکورد بیشترین قیمت تاریخ خود را بزند.

منبع: CNN

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.