راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دومین دوره فینال رویداد استارت‌آپ جاده ابریشم برگزار شد / عبادی: فین‌تک تا سال ۱۴۰۰ در ایران از بین خواهد رفت

دومین دوره فینال رویداد استارت‌آپ جاده ابریشم (Silk Road Startup) با هدف معرفی استارت‌آپ‌های برتر ایرانی، برقراری ارتباط و شبکه‌سازی اکوسیستم استارت‌آپی ایران و جهان، انتقال دانش و تجربه کارآفرینان داخلی و خارجی با رقابت شش تیم برتر رویدادهای کشوری ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت در تهران برگزار شد. در این رویداد علاوه بر رقابت شش استارت‌آپ فینالیست برنامه‌های تخصصی تحت عنوان‌ صندلی داغ، شبکه‌سازی و پنل برگزار شد.

 

فین‌تک ایران تا ۱۴۰۰

در این رویداد میز گرد «فین‌تک ایران تا ۱۴۰۰» با حضور مهدی عبادی، دبیر انجمن فین‌تک ایران، مصطفی امیری، هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال و مهدی فروغی، مدیر ارشد بازاریابی بیمیتو  به منظور بررسی چالش‌ها و آینده فین‌تک در ایران برگزار شد.

مهدی عبادی در رابطه با ورود فین‌تک به ایران به واسطه درگاه‌های واسط که باعث پررنگ شدن بحث پرداخت در ایران شده گفت: «فین‌تک در ماهیت استارت‌آپی با زرین‌پال در سال ۸۸ شروع شد. از سال ۹۳ به بعد نام‌گذاری‌ها در حوزه فین‌تک اتفاق افتاد.»

عبادی با بیان اینکه فین‌تک در ایران با پرداخت الکترونیک شروع شد و بعدها حوزه‌هایی مثل بورس، بانک و بیمه به این حوزه وارد شدند افزود: «امروزه چارچوب حوزه‌های فین‌تکی مشخص و فین‌تک در بخش بانکداری و پرداخت، بیمه، بورس و بلاکچین و علی‌الخصوص رمزارزها تعریف شده است. در سال گذشته چارچوب عملکرد پرداخت‌یارها توسط بانک مرکزی مشخص شد و در حال حاضر بسیاری از استارت‌آپ‌ها پرداختی به عنوان زیرمجموعه پرداخت‌یاری فعالیت می‌کنند.»

مصطفی امیری در رابطه با اینکه چرا بیشتر استارت‌آپ‌ها تمایل دارند در حوزه پرداخت فعالیت کنند گفت: «به نظر می‌رسد مساله‌های این حوزه قبلا حل شده و ورود به این حوزه برای سرمایه‌گذاری کم ریسک‌تر است اما در واقعیت غیر از اسم‌گذاری در این حوزه کاری انجام نشده است.»

امیری با بیان اینکه بانک‌ها خودشان را مدعی در تمامی حوزه می‌دانند و به دنبال ارائه آسان سرویس برای همکاری با استارت‌آپ‌ها نیستند گفت: «بانک‌ها زمانی که می‌فهمند قرار است از اطلاعات خود درآمد کسب کنند بر روی داده‌ها حساس می‌شوند و هر استارت‌آپی نمی‌تواند به راحتی با آنها به توافق برای همکاری برسد.»

 

ماهیت استارت‌آپی فین‌تک از دی‌ماه ۹۵ وارد صنعت بیمه شده است

مهدی فروغی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود رشد فین‌تک در حوزه بانکداری صنعت بیمه برای ارائه خدمات هنوز به طور فعال از فین‌تک استفاده نکرده است گفت: «ماهیت استارت‌آپی فین‌تک از دی‌ماه ۹۵ وارد صنعت بیمه شد که نسبت به ورود فین‌تک به بانکداری فاصله زمانی زیادی دارد. زیرساخت‌های شرکت‌های بیمه نیز در این رابطه بسیار ضعیف بوده و در مثلث بورس، بانک و بیمه باید گفت که بیمه بسیار عقب مانده است.»

او افزود: «در سال‌های اخیر تغییر رویکرد در شرکت‌های بیمه اتفاق افتاد و آنها به این نتیجه رسیدند که با رویکرد سنتی نمی‌شود در این حوزه به فعالیت ادامه داد.»

فروغی در زمینه همکاری استارت‌آپ‌ها با بیمه مرکزی گفت: «سال گذشته همکاری بین بیمه مرکزی، معاونت علمی و فرهنگی و استارت‌آپ‌ها رخ داد و آیین نامه‌ای برای همکاری استارت‌آپ‌ها با بیمه تدوین شد ولی هنوز نهایی نشده است.»

او در رابطه با ترسی که صنعت‌های مختلف با گسترش فین‌تک‌ها احساس می‌کنند گفت: «حدود صدهزار نفر در بیمه با واسطه‌گری خدمات مشغول به فعالیت هستند در بسیاری از قسمت‌ها به حضور نیروهای انسانی نیازی نیست در سال گذشته کمپینی اعتراضی شکل گرفت که به استارت‌آپ‌های بیمه‌ای حمله کرد ولی باید با این موضوع کنار آمد که خیلی از مشاغل نمادی در بیمه با ورود تکنولوژی از بین خواهد رفت.»

مدیر ارشد بازاریابی بیمیتو در پاسخ به این سوال که در ایران چه تحولی در حوزه اینشتورتک در حال رخ دادن است گفت: «خرید و مقایسه بیمه دو عنوانی‌ست که روی آنها در این صنعت کار شده اما هنوز خیلی جا هست تا در بخش مقایسه به سطح مطلوب برسیم.»

تعیین میزان خسارت آنلاین، بیمه‌گذاری خودرو بر اساس کیلومتر از دیگر مصداق‌های ورود فین‌تک به صنعت بیمه بود که مهدی فروغی در این بخش به آنها اشاره کرد.

 

تصمیم گرفتیم برای همیشه مشکلات را از سر راه کسب‌وکار‌ها برداریم

مصطفی امیری در رابطه با ایجاد انجمن فین‌تک برای انسجام بیشتر کسب‌وکارها گفت: «در بسیاری از کسب‌وکارها که به حوزه فین‌تک وارد شده‌اند دیده‌ایم که با فشار دادن یک دکمه خط مشی آنها به کل تغییر کرده است.»

او ادامه داد: «این مساله در رابطه با زرین‌پال این‌گونه اتفاق افتاد که چند روز پیش شاپرک اعلام کرد پایانه‌های زرین‌پال، کد ملی شرکت همراه پرداخت زرین و کل اعضای شرکت هیات مدیره این شرکت در لیست سیاه قرار گرفته است. هزینه‌ای که باید برای این تصمیم‌های اشتباه پرداخت شود را از طریق انجمن فین‌تک دنبال می‌کنیم.»

امیری در ادامه بیان کرد که ۹۰ درصد فیلترینگ‌های که در چندسال گذشته شاهد آن بودیم بر خلاف تصور مردم از سوی دولت دستور آن صادر شده‌ و قوه قضائیه صرفاً مجری آن بوده است.

او ادامه داد: «مشکل مجوز زرین‌پال را می‌توانستیم از طریق راه‌های دیگری حل کنیم اما تصمیم گرفتیم برای همیشه مشکلات را از سر راه برداریم و برای این کار هزینه زیادی متحمل شدیم. در سه چهار روز توقف این شرکت ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان رقمی بود که در گردش مالی کسب‌وکارهای زرین‌پال در این روزها جابه‌جا نشد.»

فین‌تک تا سال ۱۴۰۰ در ایران به دلیل شرایط موجود از بین‌خواهد رفت

عبادی در رابطه با آینده فین‌تک در ایران گفت: «فین‌تک تا سال ۱۴۰۰ در ایران به دلیل شرایط موجود از بین‌خواهد رفت اگر می‌خواهیم این اتفاق نیفتاد باید در حوزه بانکی و پرداخت وارد مناظره قدرت شویم زیرا انرژی که صرف حل مشکلاتی مانند فیلتر نشدن و … می‌کنیم ما را از پای در خواهد آورد.»

او با بیان اینکه اگر می‌خواهیم وارد مناظره قدرت شویم باید در رقم گردش‌های مالی خود تغییر ایجاد کنیم گفت: «در سال ۹۸ تمرکز ما بر توسعه صنعت پرداخت در حوزه فین‌تک خواهد بود و هدف‌گذاری‌مان وارد شدن به حوزه پرداخت بخشی از سازمان‌های دولتی و حاکمیتی است. اگر نتوانیم امسال در گردش‌های مالی تغییری ایجاد کنیم در آینده جایی نخواهیم داشت و تا ۱۴۰۰ فین‌تک حداقل در حوزه پرداخت الکترونیک از بین خواهد رفت.»

 

بخش اول ارائه استارت‌آپ‌های برگزیده دومین دوره رویداد استارت‌آپ جاده ابریشم

در بخش اول ارائه استارت‌آپ‌ها در دومین دوره «فینال رویداد استارت‌آپ جاده ابریشم» به ترتیب چهار گروه الفبا، پذیریش ۲۴، اینپین و سه سوت جابز به معرفی خود پرداختند.

اولین  تیم ارائه‌دهنده این دوره «الفبا» بود که برای حل مشکلات درسی با امکان اتصال دانش‌آموزان به معلمان طراحی‌شده است. الفبا در واقع برنامه به اشتراک‌گذاری آموزش کتاب‌ و جزوه درسی است.

 استارت‌آپ الفبا
استارت‌آپ الفبا

دومین ارائه‌دهنده پذیریش ۲۴ بود. این استارت‌آپ یک پلتفرم برای شناخت سریع‌ترین راه ارتباط بین بیمار و پزشک است و امکان نوبت‌دهی تلفنی، اینترنتی، اپلیکیشن موبایل و کیوسک در سیستم نوبت‌دهی و ماژول‌های نرم‌افزار مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان پذیرش 24 را فراهم می‌کند.

 استارت‌آپ پذیرش ۲۴
استارت‌آپ پذیرش ۲۴

سومین تیم «اینپین» بود. این استارت‌آپ با بررسی نیازهای جست‌وجو کنندگان ملک امکان هوشمند و سریع برای جست‌وجو و انتخاب ملک در سراسر ایران را فراهم کرده است.

استارت‌آپ «اینپین»
استارت‌آپ «اینپین»

سه سوت جابز آخرین گروه ارائه‌دهنده کارکرد خود در بخش اول ارائه استارت‌آپ‌های رویداد جاده ابریشم بود. سه سوت جابز سامانه هوشمند استخدامی و ارتباط مستقیم میان کارجو و کارفرما با امکان مصاحبه آنلاین است.

 استارت‌آپ سه سوت جابز
استارت‌آپ سه سوت جابز

 

بخش دوم ارائه استارت‌آپ‌های برگزیده رویداد جاده ابریشم

در این بخش هاینلی و فن‌آسا به ترتیب به معرفی کارکرد خود پرداختند. «کریدورز» استارت‌آپ ارائه سرویس خدمات حمل‌ونقل ریلی و «دیالوگ» به عنوان اپراتور هوشمندی که به تیم پشتیبانی سایر موسسه‌ها اضافه می‌شود و به سؤالات مشتریان پاسخ می‌دهد دو گروهی بودند که از ارائه در این دوره انصراف دادند.

«هانیلی» با ارائه پلتفرمی برای ارتباط زنبورداران و خریداران عسل اولین استارت‌آپی بود که در این بخش به معرفی خود پرداخت.

استارت‌آپ «هانیلی»
استارت‌آپ «هانیلی»

«فن‌آسا» استارت‌آپ ارائه‌دهنده فناوری‌های آینده‌ساز و اثرگذار ساخت قاشق مخصوص بیماران پارکینسون با هدف توسعه ابزارهای هوشمند و نوین توان‌بخشی برای فراهم کردن زندگی آسان‌تر برای بیماران آخرین گروه معرفی کننده این رویداد بود.

استارت‌آپ فن‌آسا
استارت‌آپ فن‌آسا

 

اختتامیه و معرفی سه استارت‌آپ برگزیده

در این بخش «فن‌آسا» به عنوان اولین استارت‌آپ برگزیده دومین رویداد بین‌المللی جاده ابریشم انتخاب شد. «سه سوت جابز» و «هاینلی» نیز به ترتیب موفق به کسب رتبه دوم و سوم در این رویداد شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.