راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم / این دو چه جایگاهی در مقابل یکدیگر دارند و بهترین راه برای مقایسه‌‌شان چیست؟

ارزهای رمزنگاری شده در اوت سال 2017 تعریف جدیدی از جمع‌آوری و ذخیره‌ پول ارائه دادند.

در اول اوت، بیت‌کوین کش که نسخه فورک شده بیت‌کوین است، به وجود آمد. هدف از تولید این ارز، توسعه نوعی از پول دیجیتال بود که کاربری آسانی داشته باشد و استقبال زیادی از آن صورت بگیرد. هشت روز بعد، سرمایه جذب شده از طریق عرضه اولیه پروژه‌های مبتنی بر شبکه‌ اتریوم، به حدی زیاد شد که رکورد بیشترین جذب سرمایه‌ خطرپذیر اولیه برای شرکت‌های اینترنتی در طی دو ماه اخیر را به نام خود ثبت کرد.

پول و نرم‌افزار، دو مفهومی هستند که در دنیای مدرن امروز جزو پراهمیت‌ترین فاکتورها به شمار می‌روند. دو پروژه‌ای که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم، به شکلی جاه‌طلبانه‌، باعث پیشرفت و ترویج نسخه‌ غیرمتمرکز این دو فاکتور اساسی در زندگی ما شدند.

بیت‌کوین کش و اتریوم مسیری طولانی را پشت سر گذاشته‌اند. حالا سوال اینجاست که این دو چه جایگاهی در مقابل یکدیگر دارند و بهترین راه برای مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم چیست؟

در جدول زیر به مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم در تاریخ اول اوت سال 2017 پرداخته شده است:

مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم

حال مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم را در 27ام ژوئن سال 2018 می‌بینیم:

مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم

با وجود این‌که بیت‌کوین کش و اتریوم پروژه‌های مجزا و متفاوتی هستند، ولی معیارهایی کلیدی‌ (مانند حجم و کارمزدهای تراکنش‌ها) وجود دارند که برای پیشرفت هر دوی آن‌ها حیاتی به‌شمار می‌روند. وقتی این اعداد را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم بیت‌کوین کش عملکرد بهتری نسبت به اتریوم داشته است. این امر باتوجه به این‌که اتریوم دو سال قبل از بیت‌کوین کش راه‌اندازی شده است، نکته‌ی مهمی به‌شمار می‌رود.

 

انعطاف‌پذیری: قابلیتی خوب برای کامپیوتر و در عین حال ضعفی برای یک ارز رمزنگاری‌شده

وقتی بیت‌کوین کش را با اتریوم مقایسه می‌کنیم، دقیقا مانند این است که داریم سیب را با پرتقال مقایسه می‌کنیم. علت این تفاوت در تضاد معیارهای توسعه بیت‌کوین کش و اتریوم نهفته است. بیت‌کوین کش در راستای ایجاد راهی امن‌تر برای انجام پرداخت‌ها ساخته شده است؛ درحالی که هدف از راه‌اندازی اتریوم، به کارگیری آن به عنوان یک ابرکامپیوتر بوده است.

بیت‌کوین کش فقط و فقط یک وظیفه دارد. این ارز ایجاد شده است تا روشی سریع‌، دارای کارمزد اندک و قابل اعتماد را ارائه دهد و نوع امن‌تری از پول الکترونیکی همتا به همتا باشد. مجهز بودن یک پول دیجیتال به قابلیت برنامه‌نویسی، از برخی جنبه‌ها مفید است.

برای مثال می‌توان به قابلیت چند امضایی بودن بیت‌کوین کش اشاره کرد. چند امضایی بودن این امکان را فراهم می‌کند که بعضی از بیت‌کوین کش‌ها فقط و فقط با توافق دو شخص مشخص قابل استفاده باشد. نکته‌ منفی قابلیت برنامه‌نویسی در اینجاست که این آزادی عمل می‌تواند به بیشتر شدن کلاه‌برداری‌ و تقلب دامن بزند.

علت اصلی بدوی بودن زبان اسکریپت بیت‌کوین کش، جلوگیری از تقلب است. بیت‌کوین هم پیش از این رویه‎ مشابهی را انتخاب کرده بود. فراهم کردن آزادی عمل برای برنامه‌نویسی شدن، تاثیر مخربی روی وظیفه‌ی اصلی این بلاکچین‌ها دارد و قابلیت آن‌ها برای ایفای نقش پول را به خطر می‌اندازد.

از طرفی، تمام هدف اتریوم دادن تمام قدرت به دست توسعه‌دهنده‌ها و ارائه‌ حد نهایت انعطاف‌پذیری است. زبان برنامه‌نویسی آن طوری توسعه یافته است که توان تبدیل اتریوم به یک ابررایانه‌ی غیرمتمرکز را داشته باشد و امکان پوشش دادن تمامی موضوعات، از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا بازی‌ها و توکن‌ها را فراهم کند.

اگر تاریخ اتریوم را بررسی کنیم، درمی‌یابیم که این انعطاف‌پذیری، موجب ایجاد باگ‌هایی در قراردادهای هوشمند شده است. برای مثال می‌توانیم از موردی که پگ‌شیلد (PeckShield) در آوریل سال گذشته کشف کرد نام ببریم. پک‌شیلد استارت‌آپی است که تمرکز اصلی خود را به امنیت بلاکچین‌ها معطوف کرده است.

این استارت‌آپ متوجه شد مشکل سرریز اعداد صحیح در برخی قراردادهای اتریوم وجود دارد که به حمله‌کنندگان اجازه می‌دهد مقدار زیادی توکن را به یک حساب با مانده صفر (به نوعی از حساب‌های جاری گفته می‌شود که به محض ورود وجوه به آن، بصورت اتوماتیک چکی به اندازه مبلغ حساب صادر شده و مانده حساب را مجددا صفر می‌کند) منتقل کنند.

طبیعتا این آسیب‌پذیری به دزدان توانایی جابه‌جایی مقدار زیادی از توکن‌های ارزشمند را می‌داد و خطر بزرگی برای اتریوم به‌شمار می‌رفت. درواقع این بلاکچین با هدف ارائه‌ روشی امن و قابل اعتماد برای انجام مبادلات ایجاد شده است و کشف پک‌شیلد نشان می‌داد که اتریوم نتوانسته در رسیدن به هدف خود، به موفقیت کامل دست پیدا کند. در سال گذشته، پک‌شیلد موفق شد 30 آسیب‌ مشابه را در لایه‌های قرارداد هوشمند اتریوم پیدا کند.

اتریوم به‌صورت تئوریک قادر است از ارزهای رمزنگاری‌شده پشتیبانی کند. درواقع برخی از افراد از اتریوم به‌عنوان یک روش مبادله استفاده می‌کنند. ولی انعطاف‌پذیری شبکه‌ اتریوم نشان می‌دهد چرا کاربرد آن به‌عنوان یک ارز برخلاف هدف و عملکرد پایه‌ای این بلاکچین است.

به همین علت است که مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم باوجود این‌که هردو بلاکچین‌های موفقی به‌شمار می‌روند، کار درستی نیست. اگر این بلاکچین‌ها را مقایسه کنیم می‌بینیم از هدف ایجادشان گرفته تا انتخاب سطح زبان اسکریپت، راه متفاوتی را طی کرده‌اند.

 

بیت‌کوین کش در مورد کارمزد تراکنش‌ها بهتر از اتریوم عمل کرده است

چه درمورد استفاده از یک ابررایانه باشد و چه ارز رمزنگاری‌شده، در هر دو مورد، کارمزد تراکنش‌ از اهمیت بالایی برخوردار است. روشن است که هیچ کس دوست ندارد هنگام خرج کردن پول، پول بیشتری از دست بدهد. همچنین هیچ کس تمایل ندارد که برای استفاده از برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری، پول از دست بدهد. هم بیت‌کوین کش و هم اتریوم درصدد بوده‌اند تا کارمزد تراکنش‌‌های خود را کاهش دهند. بیت‌کوین کش در کاهش هزینه‌ها عملکرد بهتری نسبت به اتریوم ارائه داده است، اما باید توجه داشت این برتری ممکن است به‌علت کمتر بودن تقاضا برای بیت‌کوین کش نسبت به اتریوم باشد.

متوسط میزان کارمزد تراکنش‌‌های بیت‌کوین کش همواره از اتریوم کمتر بوده است. این تفاوت هزینه‌ها در سال 2017 به‌شکل قابل‌توجهی بیشتر شد. در قبل از افزایش تفاوت، کارمزد مبادلات با بیت‌کوین کش، 3 درصد اتریوم بود ولی بعدها این تفاوت به 16 درصد رسید.

مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم

این اختلاف تقریبا به‌طور مستقیم با کاهش کارمزد تراکنش‌‌های بیت‌کوین کش در ارتباط است. از اوت سال 2017 به بعد، متوسط کارمزد تراکنش‌‌های اتریوم حدود 25 درصد کاهش داشته است، درصورتی که آمار کاهش کارمزدها در بیت‌کوین کش حدود 85 درصد بوده است. جالب اینجاست که با وجود کاهش چشمگیر کارمزدهای بیت‌کوین کش، حجم مبادلات این ارز افزایش قابل‌توجهی داشته است. این افزایش، قیمت رقم اعجاب‌انگیز 27000 درصد را دارد که باعث شده حجم تراکنش‌های بیت‌کوین کش از 0/33 دلار آمریکا به 89/70 دلار آمریکا برسد.

به چیزی که پیشتر درمورد مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم گفتیم برمی‌گردیم. شایان ذکر است که ما در واقع در حال مقایسه بین سیب و پرتقال هستیم، ولی در حالت کلی می‌توان گفت: اتریوم شبکه‌ی محبوب‌تری نسبت به بیت‌کوین کش به‌شمار می‌رود. هم اکنون که این مقاله را می‌نویسیم روزانه 700 هزار مبادله‌ به علاوه‌ 30 هزار مبادله‌ تایید نشده در شبکه‌ اتریوم صورت می‌گیرد. درمقابل بیت‌کوین کش روزانه 13 هزار مبادله به‌علاوه‌ 200 مبادله‌ تایید نشده را شامل می‌شود.

مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم

باتوجه به تفاوت میزان تعداد مبادلات، دیگر کاهش کارمزدهای بیت‌کوین کش نسبت به اتریوم عجیب به‌نظر نمی‌رسد. با مساوی در نظر گرفتن تمام شرایط، تایید یک تراکنش در شبکه‌ای که تعداد کمتری کاربر دارد، مستلزم صرف هزینه کمتری است.

می‌توان ادعا کرد: شبکه‌ای که برای اجرای تعداد زیادی از نرم‌افزارهای مختلف راه‌اندازی شده است، به همان اندازه‌ای برای مردم جذابیت دارد که یک ارز رمزنگاری‌شده با پایین نگه داشتن کارمزدها جلب توجه می‌کند. این امر، یکی از علت‌هایی است که اتریوم را ملزم می‌کنند مقیاس شبکه خود را افزایش داده و بدین ترتیب، هنگام انجام دادن تراکنش‌های با حجم بالا، از اعمال فشار بالا بر شبکه جلوگیری کند .

در جدول زیر چهار راهکار عمده افزایش مقیاس دراتریوم معرفی شده‌اند که هم‌اکنون در مرجله توسعه و پیاده‌سازی قرار دارند:

مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم

عدد بزرگ 32 مگابایت که به محدودیت اندازه بلوک‌های بیت‌کوین کش مربوط می‌شود، نشان‌دهنده‌ این است که این ارز رمزنگاری شده احتمالا گزینه‌ مناسبی برای کنترل حجم درحال افزایش مبادلات در طولانی مدت به شمار می‌رود. با توجه به این حقیقت که توسعه‌دهندگان در بررسی روش‌های مناسب برای افزایش مقیاس، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند، می‌توان نسبت به توانایی اتریوم برای کاهش کارمزد تراکنش‌ها در آینده خوش‌بین بود.

 

حجم تراکنش‌های اتریوم به‌سرعت در حال افزایش است؛ درمقابل ارزش بازار بیت‌کوین کش سریع‌تر افزایش می‌یابد

مثل تمام بلاکچین‌های دیگر، موفقیت بلاکچین‌های بیت‌کوین کش و اتریوم بستگی استفاده‌ کاربران دارد. این گزاره برای بیت‌کوین کش به‌معنی افزایش تعداد کاربران و بازرگانانی است که این ارز را پذیرفته‌اند و از آن استفاده می‌کنند. درمورد اتریوم می‌توان جمله را به این صورت معنا کرد که باید افراد بیشتری شروع به گسترش اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) در آن کنند. همچنین افراد باید از DApp ها استفاده کنند و در عرضه سکه‌های اولیه (ICOs) شرکت کنند و توکن‌ها را مبادله کنند. درحالی بیت‌کوین کش و اتریوم هردو در مواردی که باید، پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند، بازار با بیت‌کوین کش مهربان‌تر از اتریوم برخورد کرده است.

در سال 2017، ICO به‌عنوان یکی از روش‌های تاثیرگذار معتبر در جذب سرمایه برای دامنه وسیعی از شرکت‌ها و پروژه‌ها شناخته شد: تقریبا 3/9 میلیارد دلار آمریکا از طریق مجموع 210 ICO جمع‌آوری شد.

مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم

این روند تا نیمه‌ اول سال 2018 ادامه یافت: مبلغ جذب سرمایه توسط ICO در شش ماهه اول سال 2018، در مقایسه با مقدار جمع‌آوری شده در سال 2017، سه برابر رشد داشته است.

 مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم

با اینکه اکوسیستم DAppهای اتریوم هنوز در اوایل دوران پیشرفت خود قرار دارد، اما به طور پیوسته در حال رشد است.

درمورد ارز بیت‌کوین کش، معیار اصلی پیشرفت اکوسیستم عبارت است از: میزان پذیرش و استفاده‌ بازرگانان از آن. بدست آوردن رقم دقیق تاجرانی که از بیت‌کوین کش استفاده می‌کنند بسیار دشوار است. این ارز قدم مهمی در ساخت اکوسیستم خود برداشته است. این قدم مهم زمانی میسر شد که بیت‌پی (BitPay) در اواخر ماه مارس اعلام کرد ده‌ها هزار نفر از تاجران آن قابلیت پذیرش بیت‌کوین کش را دارند.

تقریبا نیمی از 1400 شرکتی که در لیست پیشگامان پذیرش بیت‌کوین کش حضور داشتند، هم اکنون به قابلیت پذیرش پرداخت‌های این ارز رمزنگاری شده مجهز شده‌اند.

مقایسه‌ این دو متد متفاوت پیشرفت می‌تواند سخت باشد. ولی هنگام مقایسه‌ ارزش بازار می‌بینیم که بیت‌کوین کش پیشرفت بیشتری نسبت به اتریوم داشته است.

به جدول زیر دقت کنید:

مقایسه‌ بیت‌کوین کش و اتریوم

باوجود این‌که در سال 2017 حجم تراکنش‌های اتریوم با سرعت بیشتری نسبت به بیت‌کوین کش افزایش یافته (اتریوم 350 درصد افزایش داشته است درحالی که این رقم در بیت‌کوین کش 150 درصد است)، ولی ارزش بازار بیت‌کوین کش از 14 درصد ارزش اتریوم به یک چهارم ارزش اتریوم رسیده است. به‌سختی می‌توان این افزایش‌ها را به چیزی جز پذیرش بیت‌کوین کش به‌عنوان یک ارز رمزنگاری‌شده ارتباط داد.

البته ما هنوز هم باید به‌صورت همه‌جانبه به موضوع نگاه کنیم. اتریوم قبل از بیت‌کوین کش به‌وجود آمده است. این عمر بیشتر می‌تواند به‌معنای کامل‌تر بودن آن به‌عنوان یک ارز رمزنگاری شده در مقایسه با بیت‌کوین کش باشد. به‌هرحال چیزی که واضح است، این است که بهبود هر دو اکوسیستم در طول زمان میسر می‌شود. بیت‌کوین کش درحال افزایش نفوذ در سیستم بازار پرداخت‌ها است. در عوض، اتریوم درحال دستیابی به گستردگی بیشتر از طریق DAppها و توکن‌هاست.

 

الزامات جدید غیرمتمرکز در مسیر پیشرفت

تعداد کمی سرویس و کالا وجود دارد که مانند پول و نرم‌افزار فراگیر باشد. اگر بیت‌کوین کش و اتریوم موفق شوند نسخه‌های متمرکز فعلی این دو فاکتور را تحت‌الشعاع قرار دهند، دنیا را تغییر خواهند داد.

آينده‌ای با این توصیفات، بسیار دور است، اما هر دوی این ارزهای رمزنگاری‌ شده به‌سرعت درحال پیشرفت هستند. فعلا به‌نظر می‌رسد بیت‌کوین کش با سرعت بیشتری درحال پیشرفت است اما هیچ‌کس از آینده مطلع نیست. فقط یک DApp یا بهبود مقیاس‌پذیری می‌تواند به‌ کلی بازی را به‌ نفع اتریوم تغییر دهد. تنها چیزی که همه از آن مطمئن هستند این است که در طول یک سال تغییرات خیلی زیادی می‌تواند در جهان ارزهای رمزنگاری‌ شده رخ دهد.

منبع: Medium

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.