پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پرداخت الکترونیک بدون شک یکی از مهمترین مسائل آینده حوزه بانکداری در دنیا است و کشور ما اگر بخواهد در این زمینه از دنیا عقب نباشد باید مدلهای درآمدی و اقتصادی مناسب را برای تأمین سرمایه لازم جهت حفظ کیفیت و ارتقای سطح خدمات تدوین و اجرا کند.
مهمترین هدفی که باید در ارائه هر خدمت جدیدی مدنظر قرار داشته باشد «کاهش هزینه» و «سادهسازی عملیات» است
به گزارش ماهنامه تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات، کورش پرویزیان، رئیس کانون بانکها و مؤسسات اعتباری غیردولتی گفت: «مهمترین هدفی که باید در ارائه هر خدمت جدیدی مدنظر قرار داشته باشد «کاهش هزینه» و «سادهسازی عملیات» است یعنی مردم باید به عنوان مثال در حوزه خدمات پرداخت و بانک، خدمات را آسان و کمهزینهتر دریافت کنند. نکته مهم اما این است که کاهش هزینهها نباید با صفر کردن هزینه یکی قلمداد شود چراکه منطق اقتصاد و مصرف بارها و بارها ثابت کرده، کالا و خدمت رایگان قطعاً دچار اسراف و هدر رفت خواهد شد.»
او ادامه داد: «شکی نیست که هزینههای مربوط به عملیات و فرآیندهایی که مردم در فعالیتهای روزانه خود درگیر آن هستند، با ابزارها و روشهای بانکداری و پرداخت الکترونیک به شدت کاهش پیدا کرده ضمن اینکه بسیار سادهتر و سریعتر هم شده است. این منافع و فواید شامل حال طیفها و کاربران متنوع و مختلفی است؛ امروز میزان استفاده مشتریان شبکه بانکی اعم از اصناف، فعالان اقتصادی، نهادها و عموم مردم از ابزارها و خدمات شبکه پرداخت به قدری افزایش پیدا کرده که بنابر آمارهای رسمی، تعداد تراکنشهای این شبکه در روز به مرز ۶۰ میلیون هم می رسد.»
او گفت: «به این ترتیب بیراه نیست اگر اغلب جمعیت ایران را کاربران این شبکه بدانیم که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این خدمات بهره میبرند؛ بنابراین باید هر کدام از این کاربران به قدر انتفاعی که می برند در تأمین هزینه هانیز مشارکت داشته باشند. این قاعده البته شامل حال دولت و نظام بانکی نیز میشود چرا که قطعا با گسترش ابزارهای پرداخت الکترونیک، هزینههای چاپ و نشر اسکناس و همچنین امحاء آن نیز کاهش پیدا کرده است.»
پرویزیان با اشاره به رایگان بودن این خدمات در اوایل ورود آن به جامعه گفت: «معمولا در دوران ابتدایی ورود فناوری به جامعه و عرضه محصول، هزینههای زیادی اعم از هزینههای راحتی، هزینه فروش محصولات، خدمات و کردی که در این حوزه وجود دارد به متقاضیان فناوری تحمیل میشود ا اما پس از گذر زمان و با افزایش استفادهکنندگان انتظار میرود هزینهها کاهش پیدا کند. به عنوان مثال، زمانی که تلفن همراه به کشور ما آمد، قیمت آن فوقالعاده بالا بود و در سبد هزینههای خانوار به سختی جامی گرفت ولی زمانی که رقیب پیدا شد و زیرساخت کناری به وجود آمد، این هزینهها کاهش پیدا کرد و مردم توانستند با رقم بسیارپایینتری به این فناوری دسترسی پیدا کنند.»
او ادامه داد: «همه به خاطر داریم زمانی را که مردم در صف میایستادند و سیمکارت با قیمت ۵۰۰ هزار تومان پیشخرید میکردند تا بتوانند چند ماه بعد خط خود را دریافت کنند اما اکنون به سرعت و در عرض چند ساعت و با پرداخت حداکثر ۵۰ هزار تومان هر کسی می تواند به سیمکارت دسترسی داشته باشد.» مدیرعامل بانک پارسیان گفت: دستگاههای پرداخت الکترونیک باید بتوانند در استراتژیهای راهبری خود، کاهش هزینه و سادهسازی بیشتر را برای خواستههای مردم در نظر بگیرند ولی این اهداف با تعریف یک مدل درآمد هزینه منطقی و اقتصادی قابل تحقق است و به همین خاطر هم پیشنهاد مهم بانکها، اصلاح نظام کارمزدی در این حوزه است. شبکه بانکی کشور طی نیمه نخست امسال حدود و ۱۶۰۰ میلیارد تومان فقط بابت کارمزد تراکنشهای خرید، پرداخت کرده است و این هزینه فشار زیادی به بانکها وارد میکند.»