راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جنگ فین‌تک‌ها به پایان رسیده و نبرد تک‌فین‌ها در راه است

جک ما، علی‌بابا و گروه‌های فناوری‌اش را با نام تک‌فین معرفی کرده است و از قصدش درمورد ورود به دنیای سرویس‌های مالی گفت. بانک‌ها به قدری روی جنگ با فین‌تک‌ها تمرکز کرده‌اند که دیگر چشمشان ظهور و رشد تک‌فین‌ها را نمی‌بیند و سه ماهه اول سال 2019 پر بود از اخبار و سرفصل‌هایی از شرکت‌های بزرگ فناوری مانند فیس‌بوک، اپل و علی‌پی.

طی چند سال گذشته که رشد و شکوفایی فین‌تک بسیار پررنگ بود، حرف‌ها و صحبت‌ها درمورد تقابل فین‌تک و بانک‌ها بسیار شایع بود. تنها زمانی که چین از طریق علی‌پی و وی‌چت پی توانست جهش عظیمی در صنعت پرداختش ایجاد کند، باعث شد تا این صنعت؛ هم بانک‌ها و هم فین‌تک‌ها، به غول‌های فناوری توجه کنند.

همواره دو مزیت ویژه برای غول‌های فناوری عنوان می‌شود؛ اول اینکه آنها چیزی دارند که بانک‌ها ندارند و آن سرعت و چابکی در نوآوری است و دوم اینکه آنها چیزی را در اختیار دارند که فین‌تک‌ها هم ندارند و آن شامل پایگاه عمده مشتریان و داده‌هایشان است.

چالشی که بر سر راه توسعه و گسترش سرویس‌های مالی برای غول‌های فناوری وجود دارد این است که این کار، جزو ضروریات برای آنها محسوب نمی‌شود. هرچند که تکامل موارد کاربردی فین‌تک‌ها و ادغام یکپارچه این اپلیکیشن‌ها در زندگی روزمره مصرف‌کننده باعث شده تا آنها تقریبا نامرئی شوند. بنابراین تمام کاری که غول‌های فناوری باید انجام دهند این است که موارد کاربردی را انتخاب کنند که بیشتر آنها را نامرئی کند؛ چیزی که می‌توان گفت این است که حوزه پرداخت حوزه دم دست‌تری است و نتایج راحت‌تری به همراه دارد.

حدود دو هفته پیش بارکلیز و علی‌پی همکاری خودشان را اعلام کردند و بدین ترتیب سرویس علی‌پی در دسترس چند پذیرنده در سطح بریتانیا قرار خواهد گرفت و امکان تجربه انجام پرداخت یکپارچه برای نیم میلیون نفر ساکنان چینی، توریست‌ها و دانشجویان در بریتانیا را فراهم می‌کند.

این همکاری موجب می‌شود که خرده‌فروشان بریتانیایی بتوانند بدون جایگزینی سیستم پایانه فروش کنونی‌شان، پرداخت‌های علی‌پی را بذیرش کنند. از طرف دیگر کاربران علی‌پی هم می‌توانند از تجربه سفر یکپارچه‌ خود در خانه لذت ببرند.

اتفاق مهم دیگری که طی چند هفته گذشته رخ داد موضوع اپل کارت بود. اگر تاکنون درمورد آن چیزی نشنیده‌اید می‌توانید موضوع را در گوگل جستجو کنید و به نظر نویسنده این مطلب، از سه زاویه می‌توان موضوع کارت اپل را مورد بررسی قرار داد:

 

خوب

  • شماره کارت امن- بسیاری از افراد با کلاهبرداری‌های کارت اعتباری مواجه شده‌اند اما بسیاری از ما به این موضوع فکر نکرده‌ایم که بخواهیم از شر اطلاعات کارت روی سطح کارت خلاص شویم.
  • بدون هیچ کارمزدی؛ حتی روی تراکنش‌های بین‌المللی
  • تجربه کاربری در راس دیگر مواردی همچون هزینه، مانده حساب و سود
  • حریم خصوصی داده- اپل اعلام کرده که از موضوع داده‌های مشتریان کاملا دوری می‌کند

 

بد

  • بازگشت پول دو درصد چندان رضایت‌بخش نیست و ارائه‌دهندگان دیگری مانند آمازون پیشنهادات به مراتب بهتری ارائه می‌دهند.

 

زشت

  • کارت پلاستیکی؟ دیگر دوران این کارت‌ها به پایان نرسیده است؟ تا چه مدت باید با کارت‌های اعتباری پلاستیکی کنار بیاییم؟ شاید این موضوع بدترین چیزی باشد که در مورد راه‌اندازی این کارت به نظر می‌رسد و اینکه تنها از چیپ و پین پشتیبانی می‌کند و غیرتماسی‌ها را حمایت نمی‌کند.
  • هیچ سازگاری با سیستم عامل اندروید ندارد- مسلما همواره به عنوان یک اکوسیستم بسته فعالیت خواهد کرد.

اما صرف نظر از جنبه‌های منفی کارت، نویسنده مطلب بر این باور است که اپل حسابی غوغا کرده است و بانک‌ها هم این هیجان را کاملا احساس کرده‌اند. بانک‌ها از نظر پول نقد هیچ کم و کسری ندارند و به خوبی می‌دانند که چطور محصولات فیزیکی+دیجیتالی ایجاد کنند و برند شناخته‌شده‌ای هم دارند و اگر بخواهند می‌توانند در دنیای پرداخت ساختارشکنی عظیمی برقرار کنند.

با توجه به ورود شرکت آی‌بی‌ام به دنیای رمیتنس از طریق سرویس World Wire، آزمایش و بررسی پرداخت واتس‌اپ توسط فیس‌بوک، ورود علی‌پی به بازار بریتانیا در ابعاد بسیار بزرگ و راه‌اندازی کارت‌های اعتباری اپل، دیگر باید بانک‌ها کاملا حواسشان به دوروبرشان باشد و این حواس‌جمعی باید آنها نسبت به این موضوع آگاه کند که موضوع فین‌تک‌ها صرفا یک حواس‌پرتی بوده و جنگ واقعی با ظهور تک‌فین‌ها در راه است.

منبع: Daily Fintech

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.