راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس جدید اپل‌ کارت تعریف جدیدی از مسیر درست و غلط در فین‌تک ارائه می‌کند

اپل اخیرا با برگزاری یک رویداد تبلیغاتی، چند محصول جدید را ارائه کرد که ممکن است برای توسعه‌دهندگان و تصمیم‌گیرندگان فضای تجارت قابل توجه باشد؛ اما به احتمال زیاد، اپل کارت (Apple Card) جالب‌ترین آن‌هاست.

در ادامه این مقاله دلیل این ادعا را توضیح می‌دهیم.

 

اپل چه چیزی را معرفی کرد؟

اپل در رویداد خود، خبر از توسعه‌ی چندین سرویس و خدمات جدید داد. یک شبکه تلویزیونی برای پخش محتوای هوشمندانه و پیشرفته که انسان‌ها را در اولویت قرار می‌دهد و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی خدمات اشتراک بازی، اخبار و تلویزیون نمونه‌هایی از این سرویس‌ها و خدمات هستند. این شرکت همچنین کارت اعتباری نوآورانه و جدید خود را که با همکاری گلدمن ساکس (Goldman Sachs) ارائه می‌شود، معرفی کرد.

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت اپل (Apple)، اپل‌ماست (AppleMust) و مک‌‌سورفر(MacSurfer) در این مورد اطلاعات بیشتری بدست آورید.

اکثر گزارش‌های منتشر شده از این رویداد اپل، بر روی خدمات ارائه شده به مصرف‌کنندگان تمرکز دارند، ولی در این مقاله انحصارا در مورد کارت‌های اعتباری اپل صحبت خواهیم کرد.

 

ویژگی‌های اپل‌ کارت چیست؟

تحول در صنعت مالی همچنان ادامه دارد و با وجود این که طبق عقیده جیمز میلر (James Miller) از شرکت جی‌دی پاور (JD Power)، اپل‌ کارت «بیشتر یک تکامل است تا یک انقلاب»، به نظر می‌رسد که این محصول بسیار جذاب بوده و باعث مطرح شدن ایده‌هایی می‌شود که با توجه به اندازه بازار اپل و ماهیت کاربرانش، استقبال فراوانی از آن‌ها خواهد شد:

پاداش‌های سخاوتمندانه: از طریق مورد هدف قرار دادن یکی از ارزشمندترین بخش‌های فروش دنیا، یعنی محصولات اپل با نرخ بازپرداخت نقدی (cash-back) 3 درصد

کارمزد صفر: از طریق اعمال نرخ‌های پایین و اجتناب از بکارگیری ترفندهای فریب مشتری برای خرج کردن پول بیشتر، با روش‌های مختلفی مانند پیروی از قانون صورتحساب پاک.

ثبت نام از طریق اپ: جوانان و نسل هزاره، عاشق این ویژگی خواهند شد و سایر افراد نیز مانند آن‌ها این امکان را دوست خواهند داشت

افزایش امنیت و حفظ حریم خصوصی: درست است که اپل کارت یک کارت فیزیکی است، ولی میلر معتقد است که: «یک کارت اعتباری فیزیکی که هیچ شماره حساب، CCV، تاریخ انقضا و امضایی ندارد، بسیار سودمند بوده و نشان از تعهد اپل به حفظ حریم خصوصی دارد. من گمان می‌کنم که نوآوری اپل کارت به یک استاندارد در این صنعت تبدیل خواهد شد.»

ابزارهای مدیریت پول: این مورد ممکن است خیلی واضح به نظر نرسد، اما اپل با حذف نقاط ضعف کارت اعتباری، تلاش می‌کند تا وفاداری مشتریان را برانگیزد و تجربه کلی آن‌ها را بهبود ببخشد.

در حال حاضر، اپل بهترین ارائه‌دهنده سرویس بازپرداخت نقدی نیست (سیتی (Citi)، اوبرکارت (Uber Card) بارکلیز (Barclays) و چند نمونه‌ی دیگر، بهتر از اپل هستند)، اما در حالت کلی، پیشنهاد اپل یک تجربه بدون اصطکاک بوده و مصرف‌کنندگان را در اولویت قرار می‌دهد.

هر کسی که برای محصولات و خدمات اپل پول پرداخت کند، به احتمال خیلی زیاد و به خاطر بهره‌مند شدن از پیشنهاد بازپرداخت نقدی 3 درصدی این کمپانی، نسبت به دریافت اپل کارت اقدام خواهد کرد.

مثلا اگر شما بخواهید فیلم، مک‌بوک یا سایر محصولات اپل را بخرید یا برای استفاده از خدمات و اپلیکشن‌های اپل، در اپ‌استور آبونه شوید، حتما تمایل خواهید داشت که مقداری از پول خود پس بگیرید و اپل کارت دقیقا همین کار را برای شما انجام می‌دهد.

و اگر یک خریدار سازمانی باشید که قصد خرید 50 عدد مک‌بوک 2000 دلاری را دارد، قطعا دوست نخواهید داشت که از این پاداش بازپرداخت نقدی 3 درصدی چشم‌پوشی کنید؛ هرچه باشد، مبلغ این پاداش مساوی با قیمت یک و نیم عدد مک‌بوک است.

 

اپل‌ کارت چه هدفی دارد؟

درست است که سرویس اپل کارت موجب کسب درآمد چشمگیری برای این شرکت می‌شود، ولی اپل از ارائه‌ی سرویس جدید خود، علاوه بر کسب درآمد، هدف دیگری نیز داشته که عبارت است از: مقابله با نوعی از بدبینی و تردید که مدت‌هاست بر خدمات مالی سایه افکنده است. این بدبینی از مواردی همچون هزینه‌های پنهان، کارمزد برای تخلفات کوچک، صورتحساب‌های غیرشفاف، دریافت هزینه از فرد برای دسترسی به اطلاعات خودش و فروش این اطلاعات به کارگزاران اطلاعات شخص ثالث که مشخص نیست چه استفاده‌ای از اطلاعات کاربران می‌کنند، نشات گرفته است.

اپل با رونمایی از اپل کارت و سرویس‌های مشتری‌پسند آن، استاندارهای جدیدی را برای صنعت پرداخت تعریف کرده است. حفظ حریم خصوصی مصرف‌کننده، دادن قدرت نظارتی بیشتر به مصرف‌کننده و ایجاد روابط بر مبنای اعتماد متقابل با شرکت‌های فن‌آوری مالی، نمونه‌هایی از همین استانداردها هستند.

جیمز میلر می‌گوید: «اپل کارت، یک به عنوان یک بسته کامل، انتخاب خوبی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان و علی‌الخصوص کاربران اپل‌ پی (Apple Pay) خواهد بود. من مطمئن هستم که این کارت موفق خواهد شد، اما از آن‌جا که کارت‌های دیگر سرویس‌های تشویقی بیشتر و پاداش‌های ثبت‌نام بالاتری را ارائه می‌دهند، رقابت سختی در پیش خواهد داشت.»

برخی اشاره کرده‌اند که چون کارکرد اپل‌ کارت و اپل‌ پی بسیار یکپارچه است، شما باید یک کاربر آیفون (iPhone) باشید تا بتوانید بطور کامل از مزایای این سرویس بهره‌مند شوید. اما با توجه به اینکه بر اساس گزارش نیدم اند کمپانی (Needham & Co)، عمده کاربران آیفون را افراد بسیار ثروتمند تشکیل می‌دهند، آیا این مساله واقعا یک مشکل به حساب می‌آید؟

 

تعریف مسیر درست و غلط

مشتریان کمپانی اپل را عده زیادی از ثروتمندترین افراد جهان تشکیل می‌دهند. این کمپانی با معرفی اپل کارت، علاوه بر ارائه کردن محصولی مبتنی بر ارزش برای آن‌ها، یک تجربه ارزشمند را نیز برای آن‌ها فراهم کرده و از این طریق، بسیاری از مدل‌های کسب‌و‌کار موجود را به چالش می‌کشد.

درست است که این موارد ممکن است به همان سرعت حضور اپرا وینفری (Oprah Winfrey) در معرفی اپل‌ تی‌وی‌پلاس (Apple TV+) سروصدا نکنند، اما از اهمیت آن‌ها کاسته نمی‌شود؛ چرا که اپل تعریف تازه‌ای از درست و غلط در کسب‌وکار خدمات مالی ارائه داده است.

حال سایر شرکت‌ها نیز باید از همین استاندارد خدمات مالی مشتری محور تبعیت کنند، چون در غیر این صورت از قافله رقبا عقب می‌مانند.

منبع: ComputerWorld

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.