راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عرضه‌ اولیه‌‌ سهام اوبر / یکی از بزرگترین لیستینگ‌های تاریخ بازار بورس نیویورک

اوبر برای عرضه‌ اولیه‌ی سهام خود که به زودی اتفاق خواهد افتاد، بازار بورس نیویورک (NYSE) را انتخاب کرده است. یک منبع آگاه، که به دلیل عمومی نبودن جزئیات این عرضه‌ اولیه‌ سهام، نخواسته نامش فاش شود، اعلام کرده که با عملی شدن این امر، یکی از بزرگترین لیستینگ‌های تاریخ بازار بورس نیویورک رقم خواهد خورد.

بنا به‌ گفته‌ افراد مطلع، انتظار می‌رود که با ثبت‌نام این غول اشتراک خودرو در بورس نیویورک در ماه آوریل امسال، ارزش شرکت به 120 میلیارد دلار برسد و بزرگترین لیستینگ سال 2019 رقم بخورد. طبق داده‌های گردآوری‌شده توسط بلومبرگ (Bloomberg)، با در نظر گرفتن این ارزش‌گذاری، اوبر تنها با عرضه کردن 16 درصد از سهام خود در بورس، در فهرست 5 لیستینگ برتر بورس نیویورک جای خواهد گرفت.

لایفت (Lyft) در هفته‌ آینده وارد بازار جهانی نزدک (Nasdaq) خواهد شد و اوبر با انتخاب نمادین‌ترین بازار بورس در قلب نیویورک، سعی دارد پیروز میدان رقابت با این رقیب سرسخت باشد. نکته این‌جاست در گذشته، نزدک، برترین بازار مبادلاتی برای عرضه‌ عمومی غول‌های تکنولوژیکی به شمار می‌رفت و بسیاری از شرکت‌های بزرگ این حوزه، از قبیل گوگل آلفابت، مایکروسافت و اپل در این بازار مورد دادوستد قرار می‌گرفتند. نمایندگان اوبر و بازار بورس نیویورک، از پاسخ دادن به این ادعا ممانعت کردند.

هفت سال پیش وقوع یک ایراد فنی، لیستینگ فیسبوک در نزدک را با مشکل مواجه کرد و از آن زمان به بعد، بازار بورس نیویورک توانسته تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ فنی را به سمت خود جذب کند. عرضه‌ 25 میلیارد دلاری هلدینگ گروه علی‌بابا در سال 2014، عرضه‌ اولیه‌ سهام توییتر در سال 2013 و اولین ورود اسنپ به بازار بورس در سال 2017، همگی در بازار بورس نیویورک رقم خوردند.

جالب است بدانید که نلسون چای (Nelson Chai) که اکنون سمت مدیریت ارشد مالی اوبر را به عهده دارد، زمانی به عنوان مدیر مالی بازار بورس نیویورک فعالیت می‌کرده است و جان تاین (John Thain) یکی از اعضای هیئت مدیره‌ اوبر نیز از سال 2004 تا 2007 در سمت مدیر عامل اجرایی بازار بورس نیویورک مشغول به فعالیت بوده است.

شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج (Intercontinental Exchange Inc) که یک غول تبادلات آتلانتایی است، در سال 2013 و با قیمت 10 میلیارد دلار، ان‌وای‌اس‌ای یورونکست (NYSE Euronext) را خریداری کرد و از آن زمان به بعد، این شرکت مالکیت بازار بورس نیویورک را به عهده دارد.

 

مسابقه بر سر عرضه‌ی اولیه‌ی سهام

رقابت لایفت و اوبر بر سر وارد شدن بر بازار، ما را به یاد سال 2014 می‌اندازد. در آن زمان نیز در اقدامی مشابه، علی‌بابا و جی‌دی.کام (JD.com) رقبای چینی حوزه‌ تجارت الکترونیک، در فاصله‌ی چند ماه از هم، سهام خود را به شکل عمومی عرضه کردند. جی‌دی.کام که شرکت کوچکتری است، نزدک را انتخاب کرد و علی‌بابا نیز وارد بورس نیویورک شد.

لایفت و اوبر، هر دو در یک روز از ماه دسامبر، اسناد محرمانه‌ای را در رابطه با عرضه‌ اولیه‌ سهام در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به ثبت رساندند، ولی از آن زمان به بعد، لایفت که شرکت کوچکتری است و دفتر مرکزی آن در شهر سانفرانسیسکو قرار دارد، زرنگ‌تر از رقیبش ظاهر شده است. لایفت به تازگی جشنواره‌های سیاری را با هدف بازاریابی و فروش سهام آغاز کرده و در شهرهای بوستون و نیویورک، دیدارهایی را با سرمایه‌گذاران ترتیب داده است. لایفت ادعا می‌کند که در ماه دسامبر، 39 درصد از سهم بازار ایالات متحده را در اختیار داشته است، این درحالی است که درآمد این شرکت در کل سال 2018، تنها با پنجم از درآمد 11/4 میلیارد دلاری اوبر برابری می‌کند.

با عملی شدن عرضه‌ اولیه‌ سهام لایفت، ارزش این شرکت در بیشترین مقدار ممکن، به 23/3 میلیارد دلار خواهد رسید.

منبع: Fortune

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.