راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده‌ی خرید در دستان کدام فناوری‌ها خواهد بود؟

به تازگی مطالعه‌ای از جانب مکنزی (McKinsey) در رابطه با بررسی آینده‌ی خرید منتشر شده است. در این مطالعه 2624 مصرف‌کننده از کشورهای فرانسه، آلمان، انگلستان و ایالات متحده آمریکا شرکت کرده‌اند. این مطالعه که با عنوان «آینده‌ی خرید: مجازی و افزوده» منتشر شده است، از افزایش سرعت حرکت خرده‌فروشی‌ها به سمت چند کاناله شدن خبر می‌دهد.

همچنین نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه مشتریان با هدف از میان برداشتن فرآیندهای فرسایشی خرید از فروشگاه‌ها، از کانال‌های دیجیتالی جدید استقبال می‌کنند. در ادامه به بررسی کامل نتایج این تحقیق می‌پردازیم.

 

مصرف‌کنندگان یک رویکرد چند کاناله را دنبال می‌کنند

بیش از 60 درصد مصرف‌کنندگان در آلمان، انگلستان و ایالات متحده آمریکا بیان کرده‌اند که در هنگام خرید به طور مساوی از کانال‌های آنلاین و آفلاین استفاده می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد که استفاده از کانال‌های چندگانه در حال تبدیل شدن به یک اصل و هنجار جدید است. از میان کشورهای مورد بررسی تنها مصرف‌کنندگان فرانسوی حالتی متفاوت و سنتی اتخاذ کرده بودند. در این کشور 35 درصد از مصرف‌کنندگان از روش‌های ترکیبی استفاده می‌کنند. این درحالی است که حدود 44 درصد از آن‌ها در هنگام خرید روش‌های آفلاین و سنتی را ترجیح می‌دهند.

آینده‌ی خرید

علی‌رغم موج بزرگ حرکت به سمت رفتار چند کاناله، فروشگاه‌های فیزیکی همچنان در دنیای خرید حکم‌فرمایی می‌کنند. حدود 50 درصد از کل شرکت‌کنندگان در این مطالعه اذعان داشته‌اند که در سال گذشته عمده خرید خود را از فروشگاه‌های فیزیکی انجام داده‌اند. خرید اینترنتی به وسیله‌ی رایانه دومین روش محبوب در کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس است. با این حال در ایالات متحده آمریکا خرید به وسیله‌ی گوشی‌های هوشمند (19 درصد) با خرید به وسیله‌ی رایانه‌ها (19 درصد) برابری می‌کند.

بررسی آمار مصرف‌کنندگان 18 تا 39 ساله خبر از تغییر و تحولاتی در آینده‌ی خرید می‌دهد. هرچند که در میان این گروه سنی از مصرف‌کنندگان نیز خرید از طریق فروشگاه‌های فیزیکی حرف اول را می‌زند؛ اما محبوبیت خرید از طریق گوشی‌های هوشمند روند رو به رشدی داشته و در حال حاضر در رده‌ی دوم قرار گرفته است. دستگاه‌های فعال شونده به وسیله صدا (voice-activated) و متصل به اینترنت نیز نتوانسته‌اند محبوبیت زیادی برای خود دست و پا کنند. چرا که تنها 4 تا 6 درصد از کل خریداران در همه‌ی بازارهای مورد بررسی از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

 

در آینده خریدها به صورت مجازی و افزوده انجام خواهد گرفت

فناوری‌های جدید حوزه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مشتریان را قادر می‌سازد تا در فروشگاه‌های فیزیکی تعامل دیجیتالی داشته باشند. این کار به منظور پاسخگویی سریع به نیازها و ترجیحات مشتریان و خریداران صورت می‌گیرد. فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده باعث حذف اصطکاک شده و امکان تغییر تجربه‌ی بازاریابی را برای خرده‌فروشان مهیا می‌کنند.

بیش از 60 درصد از همه‌ی مصرف‌کنندگانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند، تاکنون تجربه‌ی استفاده از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده شده (AR) در فروشگاه را نداشتند. با این حال اغلب آن‌ها به استفاده از این فناوری برای نمایش مجازی قفسه‌ها و تعدادی دیگر از فعالیت‌های ممکن در فروشگاه در آینده علاقه نشان داده‌اند.

فناوری در فروشگاه ها

در این مطالعه از شرکت کنندگان سوال شد که کدام یک از کاربردهای واقعیت مجازی و افزوده را در فروشگاه‌ها ترجیح می‌دهند. در میان پاسخ‌های مختلف دسترسی آسان به اطلاعات اضافی محصولات و همچنین شرح و نمایش مجازی نحوه‌ی کارکرد و استفاده از محصولات بیشترین امتیاز را در تمامی بازارهای مورد بررسی کسب کرده بودند.

توانایی کسب اطلاعات بیشتر و گسترده‌تر از محصولات به وسیله فناوری واقعیت مجازی و افزوده، تقاضای ویژه و پرطرفداری است که نقش بسیاری در آینده‌ی خرید داشته و تمامی فروشندگان باید به آن توجه کنند. در کشور فرانسه حدود 65 درصد از مصرف‌کنندگان اعلام کرده‌اند که تمایل به استفاده از این قابلیت واقعیت مجازی و افزوده دارند. این میزان از تقاضا و علاقه در ایالات متحده آمریکا 62 درصد، در انگلیس 57 درصد و در آلمان 54 درصد بود.

همچنین 62 درصد از شرکت‌کنندگان فرانسوی به مشاهده‌ی محصول در یک زمینه‌ی دیگر (برای مثال تست آن در خارج از محیط فروشگاه) از طریق فناوری واقعیت مجازی و افزوده علاقه نشان داده بودند. به عنوان مثال آزمایش چگونگی دیده شدن یک رنگ بر روی دیوار خانه به کمک فناوری واقعیت افزوده یکی از کاربردهای این تقاضا است. این درخواست نیز از جانب 59 درصد از کاربران ایالات متحده آمریکا و 56 درصد از کاربران آلمانی مورد تایید و تکرار قرار گرفت.

فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در زمینه‌ی تعامل با افزونه‌های دیجیتالی فروشگاه‌ها نیز توانایی‌های بسیاری برای ارائه دارند. این مسئله برای مصرف‌کنندگان تمامی بازارهای مطالعه جذابیت داشت. به خصوص در کشور آلمان 41 درصد از مصرف‌کنندگان از این قابلیت برای خرید استقبال کرده بودند.

 

امتیاز بالای مصرف‌کنندگان به قفسه‌های دیجیتال

صفحه نمایش لمسی یا همان قفسه‌های مجازی هوشمند فناوری جدیدی هستند که در برخی از فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به لطف این فناوری خریداران قادرند تا تنها به کمک انگشتان خود به کل مجموعه محصولات یک فروشگاه دسترسی داشته و گزینه‌های مورد نیاز خود برای خرید را انتخاب کنند. همچنین این صفحه نمایش‌های لمسی از ویژگی‌هایی که در یک خرید آنلاین موجود هستند نیز پشتیبانی کرده و به نحوی روش‌های آفلاین فیزیکی و آنلاین را با یکدیگر ادغام می‌کنند. مطالعه‌ی صورت گرفته نشان می‌دهد که این فناوری نیز در آینده‌ی خرید بسیار تاثیرگذار است. چرا که اغلب شرکت‌کنندگان در هر نقطه‌ی جغرافیایی نگرش مثبتی نسبت به آن داشتند.

مرور محصولات از طریق این فناوری بالاترین امتیاز در میان کاربردهای آن بوده که از طرف 65 درصد از کاربران فرانسوی، 64 درصد از کاربران آمریکایی و 59 درصد از کاربران انگلیسی مورد انتخاب قرار گرفته بود. در رده‌ی دوم کاربردهای این فناوری، پیشنهاد محصولات مشابه در هنگام خرید قرار داشت. این کاربرد نیز در آمریکا 59 درصد، در فرانسه 58 درصد و در انگلیس 54 درصد محبوبیت دارد. در میان مصرف‌کنندگان آلمانی محبوبیت کاربرد مرور محصولات (54 درصد) با پیشنهاد محصولات مشابه (54 درصد) به عنوان برترین کاربردهای فناوری قفسه‌های مجازی برابری می‌کند.

 

حرکت خریداران به سمت شیوه‌های پرداخت آسان (به وسیله‌ی موبایل) در فروشگاه‌ها

صرفه‌جویی در زمان یکی از فاکتورهای مهم برای مصرف‌کنندگان امروزی است. از طرفی کاربردهای فراوان گوشی‌های هوشمند نیز به این مسئله دامن زده است. امروزه مصرف‌کنندگان به وسیله‌ی گوشی‌های هوشمند خود مجموعه‌ای وسیع از ابزارهای پرداخت سریع و بدون اصطکاک را در اختیار خود دارند. این ابزارها به معاملات کاربران سرعت بسیاری را بخشیده است. با گذشت زمان بر تعداد مصرف‌کنندگان علاقه‌مند به روش‌های پرداختی با استفاده از گوشی‌های همراه افزوده می‌شود و این روند صعودی در آینده‌ی خرید نیز ادامه خواهد داشت.

پرداخت به وسیله موبایل

در مطالعه‌ی مذکور از مصرف‌کنندگان در مورد نقش گوشی‌های هوشمند در آینده‌ی خرید نیز سوال شد. در پاسخ به این سوال 65 درصد از مصرف‌کنندگان آمریکایی از این روش چه در زمان حال و چه در آینده استقبال کردند. پس از مصرف‌کنندگان کشور آمریکا، مصرف‌کنندگان انگلیسی (61 درصد)، فرانسوی (53 درصد) و آلمانی (52 درصد) در رده‌های بعدی علاقه‌مندی به این روش پرداخت قرار دارند.

مشابه با همین آمار، مصرف‌کنندگان همه‌ی بازارها علاقه زیادی را به فناوری پرداخت سریع از طریق اسکن به وسیله‌ی گوشی‌های همراه نیز نشان دادند. با استفاده از این فناوری، مصرف‌کنندگان پس از انجام هر خرید دیگر نیازی به مراجعه به صندوق جهت پرداخت هزینه آن را نخواهند داشت. بلکه تنها کافی است با اپلیکیشن خاصی، بارکد روی محصول را اسکن کنند تا هزینه‌ی آن به صورت اتوماتیک از حسابشان کم شود. در مورد این فناوری نیز مصرف‌کنندگان آمریکایی (با 60 درصد) بیش از دیگر کشورها علاقه نشان دادند. در کشورهای بریتانیا (55 درصد)، آلمان (49 درصد) و فرانسه (48 درصد) نیز تعداد قابل توجهی از مصرف‌کنندگان از این فناوری در آینده‌ی خرید استقبال کردند.

 

مصرف‌کنندگان آماده‌ی به خطر انداختن امنیت یا حریم خصوصی خود نیستند

حذف فرآیندهای فرسایشی و اتلاف زمان، یک مزیت فوق‌العاده‌ی نوآوری‌های دیجیتالی به حساب می‌رود. اما خرده‌فروشان باید به یک نکته‌ی اساسی توجه داشته باشند. فناوری گاهی تداخل‌هایی را با بحث حریم خصوصی ایجاد می‌کند. از همین رو مصرف‌کنندگان در هنگام استفاده از این نوآوری‌های دیجیتالی، ممکن است نگران حریم خصوصی خود باشند.

برای مثال، ردیابی حرکت خریداران در فروشگاه برای مصرف‌کنندگان آلمانی (43 درصد) و بریتانیایی (39 درصد) به عنوان یک نگرانی سطح بالای امنیتی به شمار می‌رفت. همچنین اغلب مصرف‌کنندگان آمریکایی (38 درصد) نگران ارائه‌ی اطلاعات تلفن همراه و ایمیل خود بودند. بزرگ‌ترین نگرانی مصرف‌کنندگان فرانسوی (47 درصد) شامل ارائه‌ی اطلاعات کارت در هنگام خرید‌های آنلاین می‌شد. این نگرانی در کشورهای آلمان (40 درصد) و آمریکا (37 درصد) نیز دیده می‌شود.

این تحقیق به نگرانی‌های نسل جوان (نسل هزاره و زد) خریداران نیز پرداخته است. با توجه به نتایج به دست آمده، خریداران نسل جوان نیز در مورد خطرات امنیتی و حریم خصوصی خود بسیار نگران هستند. این در حالی است که اغلب تصور می‌شود این نسل توجهی به مسائل حفظ امنیت و حریم خصوصی خود ندارند.

برای مثال در میان خریداران 18 تا 39 ساله در بازارهای مختلف، 45 درصد از مصرف‌کنندگان آلمانی و 35 درصد از مصرف‌کنندگان بریتانیایی از ردیابی حرکت آن‌ها در فروشگاه ابراز نگرانی کردند. همچنین 46 درصد از مصرف‌کنندگان فرانسوی و 37 درصد از مصرف‌کنندگان آمریکایی در همین رده‌ی سنی از ارائه‌ی اطلاعات کارت بانکی خود به صورت آنلاین نگران بودند.

برایان الیوت (Brian Elliott)، شریک و مدیر بخش نوآوری پریسکوپ (Periscope) در این رابطه چنین می‌گوید: «مصرف‌کنندگان مشتاق استفاده از نوآوری‌های دیجیتالی در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها هستند و تقاضای بسیاری برای این قبیل از محصولات دارند. تجارب نوین خرید از فروشگاه جلوه‌ی تازه‌ای به زندگی مصرف‌کنندگان بخشیده است. در این میان آن دسته از فروشندگانی که بتوانند به صورت موثر و یکپارچه از کانال‌های آنلاین و آفلاین خود استفاده کنند، برنده‌ی این رقابت بزرگ خواهند بود.

چالش بزرگ پیش روی فروشندگان، عبارت است از یادگیری نحوه‌ی شخصی‌سازی تجربه‌‌ی خرید برای خریداران و مصرف‌کنندگان. برای این روش فروشندگان ناچارند تا داده‌هایی که از طریق کانال‌های مختلف به دست آورده‌اند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و در این مسیر باید به شدت مراقب امنیت و حریم خصوصی مشتریان خویش نیز باشند.»

منبع: Paymentscardsandmobile

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.