راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چهار حقیقت تلخ پس از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو

فدرال رزرو به تازگی و برای اولین بار در 11 سال گذشته، تصمیم گرفته نرخ بهره‌هایش را کاهش دهد. این تصمیم با واکنش‌های متفاوتی روبرو بوده است. برخی از شنیدن خبر خوشحال شدند و برخی بی‌تفاوت بودند؛ اما تقریبا همه از این نگران شدند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

صرف نظر از این که شما به چه گروهی از جامعه تعلق داشته باشید، در ادامه به نکات تامل‌برانگیزی اشاره می‌شود که فکر اقتصاددانان را به خود مشغول کرده و مطالعه آن‌ها برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

.

1) کاهش سرمایه‌گذاری‌های کسب‌وکارها، بیش از آن‌که به نرخ‌ بهره بستگی داشته باشد، به تجارت با چین مربوط می‌شود

کاهش نرخ بهره درست مثل این است که وقتی بنزین خودرویتان تمام شده، باد بیشتری به تایرهای آن بزنید. درست است، تنظیم بودن فشار باد تایر به مصرف کمتر بنزین کمک می‌کند، ولی زمانی که بنزین تمام شده و خودرو از حرکت ایستاده، هیچ تاثیری ندارد. نگرانی‌های مرتبط با تجارت با چین، تمام بنزین خودروی اقتصاد آمریکا را بلعیده و اگر دولت ایالات متحده می‌خواهد که چرخ‌های اقتصاد را دوباره به چرخش درآورد، باید هر چه زودتر یک معامله تجاری کارآمد را امضا کند.

.

2) دیده شدن نشانه‌هایی از فعالیت بیش از حد بخش سیاست‌گذاری فدرال رزرو

در حالت کلی، اقتصاد ایالات متحده در وضعیتی باثبات و رو به پیشرفت قرار دارد: بازارها در حال رشداند، تولید ناخالص داخلی در حال افزایش است، نرخ بیکاری پایین است، نرخ تورم ناچیز است و دولت به تازگی یک معامله جدید را برای سرمایه‌گذاری تصویب کرده است.

از این رو، تصمیم فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره، به نظر عجیب و غیرمنتظره می‌رسد. در شرایط حاضر، ثابت نگه داشتن نرخ بهره اقدام منطقی‌تری است، ولی به نظر می‌رسد که فدرال رزرو با کاهش دادن این نرخ، قصد دارد نشان بدهد که از این پس، رویکرد کنش‌گرایانه‌تری را در پیش خواهد گرفت.

مدتی است که دونالد ترامپ نسبت به سیاست‌های فدرال رزرو انتقاد می‌کند و به دنبال این است که نهاد مذکور، نرخ بهره را کاهش دهد؛ بنابراین به احتمال زیاد، فدرال رزرو تحت تاثیر فشارهای دونالد ترامپ دست به چنین اقدامی زده است. با این حال، کاهش نرخ بهره در زمانی که اقتصاد از قدرت زیادی برخوردار است، باعث می‌شود تا گزینه‌ها و فضای اختیارات فدرال رزرو محدود شود؛ در نتیجه زمانی که نیاز باشد نرخ بهره بیش از این کاهش پیدا کند، فدرال رزرو با مشکل مواجه خواهد شد.

.

3) وارد آمدن فشار بر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مطمئن

کاهش مداوم نرخ بهره، بر آن دسته از صندوق‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری که مستلزم نگهداری از حجم مشخصی از سرمایه‌های مطمئن هستند، فشار وارد می‌کند. سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی و گواهی سپرده، نمونه‌هایی از سرمایه‌گذاری مطمئن به شمار می‌روند. با کاهش نرخ بهره، درآمدزایی این نوع از صندوق‌ها کاهش می‌یابد. برخی از صندوق‌های بازنشستگی نیز در سطح ایالتی و شهری با کمبود بودجه مواجه هستند و اکنون که نرخ بهره کاهش پیدا کرده، در تامین مالی با مشکل مواجه خواهند شد.

کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به سیستم تامین اجتماعی نیز لطمه وارد خواهد کرد. بودجه خدمات تامین اجتماعی از بهره‌های خزانه تامین می‌شود، در نتیجه اگر نرخ بهره‌های وزارت خزانه‌داری کاهش پیدا کند، سیستم تامین اجتماعی خیلی زودتر از حد تصور با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

.

4) ایجاد چالش برای شرکت‌های بیمه

اغلب شرکت‌های بیمه ملزم هستند که منابع مالی خود را به سرمایه‌گذاری‌های مطمئنی مانند اوراق قرضه دولتی و گواهی سپرده تبدیل کنند. اگر نرخ بهره‌‌ها کاهش پیدا کند، از میزان سودآوری سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بیمه کاسته می‌شود؛ در نتیجه شرکت‌های بیمه مجبور می‌شوند نرخ تعرفه‌های خود را افزایش دهند. کاهش نرخ بهره فدرال رزرو موجب شده تا حق بیمه برخی از بیمه‌نامه‌ها با افزایش چشمگیری مواجه شود. بیمه بلند مدت حوزه سلامت یکی از همین انواع بیمه‌نامه است.

منبع: فوربس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.