راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اصلاح یکی از ارزشمندترین استارت‌آپ‌های جهان / روایت‌های مدیرعامل اوبر از سالی که گذشت

دارا خسروشاهی اهل حسرت خوردن نیست اما می‌گوید اگر به ابتدای اولین سال مدیریت شرکت بازگردد، موردی وجود دارد که دوست دارد خیلی سریع آن را تغییر دهد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، وقتی خسروشاهی به اوبر آمد، این شرکت به تغییرات اساسی نیاز داشت. او در تحول اوبر به‌خوبی پیشرفت کرده است اما در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان مانی گفت: «اگر یک مورد وجود داشته باشد که بخواهم آن را خیلی سریع تغییر دهم، فرهنگ مدیریتی در داخل شرکت و در تمام سطوح آن است. تغییر این بخش هرگز پایانی ندارد چراکه یک تمرین همیشگی است. زمانی که سال آینده با شما صحبت می‌کنم امیدوارم به‌جایی بهتر ازآنچه امروز هستم در این زمینه رسیده باشم.»

یک سال پیش بود که خبر رفتن خسروشاهی از اکسپدیا و کوچ به یکی از ناکارآمدترین شرکت‌های فناوری محور منتشر شد. مؤسس و مدیرعامل سابق اوبر تراویس کالانیک مشکلات بسیاری را ایجاد کرده بود که درنهایت به خروج او از شرکت منجر شد.

خسروشاهی زمانی از راه رسید که فهرست بلندبالایی از مشکلات مختلف در اوبر وجود داشت. این فهرست آزار و اذیت جنسی، تبعیض‌های جنسیتی، مشکلات حقوقی با وایمو، چندین پست اجرایی بدون مدیر و رانندگان معترض را شامل می‌شد.

خسروشاهی دراین‌باره گفت: «یک سال گذشته بیشتر شبیه به گردبادی بوده است که امروز سالگرد یک‌ماهگی آن را جشن می‌گیریم نه یک‌سالگی. این دوره روزهای بد و خوبی داشته است و خبر خوب این است که اخیراً تعداد روزهای خوب از روزهای بد بیشتر شده است؛ اما این به این معنا نیست که من در انتظار شرایط آسان‌تری هستم.»

از بحث‌برانگیزترین‌ها مشکلاتی که خسروشاهی در اوبر با آن روبه‌رو شد، مسئله تغییر فرهنگ شرکت و منسوخ کردن رشد همه‌جانبه‌ای بود که کالانیک با پرداخت هزینه‌های اخلاقی به آن می‌رسید. خسروشاهی گفت: «اوبر از زمانی که همکاری با قانون را پذیرفته در این زمینه گام‌های بلندی برداشته است. او در آغاز دوره مدیریتش هنجارهای شرکت را اصلاح کرد.»

از دیگر اقدامات اوبر این بود که در پایان ماه مارس تحقیق کرد که تمام کارکنان بدون در نظر گرفتن جنس یا نژاد به‌طور مساوی بر اساس موقعیت و مسئولیت خود حقوق دریافت کرده‌اند. در ماه آوریل، اوبر آخرین گزارش خود درباره کارکنان را منتشر کرد و خسروشاهی در آن زمان تأکید که شرکت او نیاز به استخدام یا ارتقا کارمندان با در نظر گرفتن تنوع حضور افراد مختلف را دارد. این شرکت هم‌چنین در اوایل سال جاری میلادی، 10 میلیون دلار برای رسیدگی به ادعای تبعیض علیه زنان و غیره را در نظر گرفته است.

چالش‌های نظارت از سوی قانون‌گذاران و مجریان مقررات تهدید جدی برای پیشرفت کسب‌وکار اوبر ایجاد کرد. یک نمونه از این تهدیدها مربوط به عدم تمدید گواهی فعالیت اوبر در لندن اقتصادی‌ترین شهر اروپا بود. تنها زمانی در لندن اوضاع برای اوبر کمی بهتر شد که خسروشاهی توانست چند امتیاز در این شهر کسب کند که از آن جمله آن‌ها به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به عبور و مرور بود. مهم‌تر از آن این بود که خسروشاهی به بروز اشتباهات درگذشته اعتراف کرد کاری که کالانیک هیچ اعتقادی به آن نداشت.

خسروشاهی تأکید دارد که اولین قدم در برخورد با شهرها و قانون‌گذاران در آن‌ها رفتن به اتاق‌ها و گفت‌وگوست. او می‌گوید: «ما به‌طور مداوم با شهرهایی که در آن کار می‌کردیم و با شهرداری‌های آن شهرها در حال گفت‌وگو هستیم. ما می‌خواهیم به‌عنوان شریکی در ارائه راه‌حل و حل مسائل شهر شناخته شویم.»

تحول فرهنگی تنها مسئله و چالش همیشگی خسروشاهی در اوبر نیست. او هم چنان مجبور به مقابله با مسائل امنیتی و موج گسترده‌ای رقابت است همان‌طور که تلاشش را برای پیشرفت کسب‌وکار اوبر ادامه می‌دهد.

اوبر در ابتدای تابستان واحد جدیدی را در این شرکت راه‌اندازی کرد که شامل پیشنهادهای جایگزین اوبر می‌شد. اوبر در ماه فوریه گزینه دوچرخه الکترونیکی را در سانفرانسیسکو به نرم‌افزارش اضافه کرد.

در ماه آوریل اسکوترها هم به اپلیکیشن اوبر اضافه شدند و این شرکت قصد دارد در آینده اتوبوس‌های شهری و حمل‌ونقل عمومی را هم به اپ اوبر اضافه کند. تحول فرهنگی تنها مسئله و چالش همیشگی خسروشاهی در اوبر نیست. او هم چنان مجبور به مقابله با مسائل امنیتی و موج گسترده‌ای رقابت است همان‌طور که تلاشش را برای پیشرفت کسب‌وکار اوبر ادامه می‌دهد.

تمرکز بر نوآوری وزن زیادی در فرایند پیشرفت این شرکت دارد. او گفت: «ما یک دنیا کار پیش روداریم. من فکر می‌کنم می‌توانیم ادعا کنیم که اوبر یک سال آینده روی زمین سفت‌تری از امروز ایستاده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.