راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره انواری در گفت‌وگو با محمدعلی ترابیان، عضو هیات‌مدیره شرکت گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا / ورود و توسعه حرفه‌ای فناوری اطلاعات و ارتباطات

محمدعلی ترابیان نقش مرحوم انواری را تنها رئیس دانشکده عالی کامپیوتر نمی‌داند بلکه او را پدر دانشجویان مدرسه لقب می‌دهد

ماهنامه عصر تراکنش / محمدعلی ترابیان، عضو هیات‌مدیره شرکت گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا که در دوره دوم مدرسه عالی کامپیوتر وارد آن شده، درباره انواری می‌گوید: «سال‌های اولیه ایجاد این مدرسه همزمان با تظاهرات دانشجویی بود و این مدرسه هم مانند دیگر دانشگاه‌ها تحت نظارت شدید ساواک قرار داشت. با وجود این دکتر انواری از دانشجویان حمایت و تمام تظاهرات و شلوغی‌ها را مدیریت می‌کرد. در بحبوحه این تظاهرات سه بار از تحصیل محروم شدم و در لیست اخراجی‌ها قرار داشتم، اما دکتر انواری مساعدت و از محرومیت من جلوگیری کرد.

او مرد پاکدستی بود که همیشه سعی می‌کرد مداخلات مستقیم و غیرمستقیم ساواک به مسائل دانشجویان را به حداقل برساند. نقش دکتر انواری تنها به‌عنوان رئیس دانشکده نبود، بلکه نقش یک پدر را برای دانشجویان آن مدرسه ایفا می‌کرد. بعد از انقلاب و مهاجرتش به آمریکا هم ارتباط خود را با ایران قطع نکرد و در پروژه‌های مهم از او مشورت گرفته می‌شد. او به‌دلیل اثرگذاری در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به گردن دانشجویانش و مردم حق زیادی دارد.»

او با اشاره به اینکه تلاش دکتر انواری بر این بود تا سطح کیفی دانشکده را بالا نگه دارد، می‌گوید: «این مدرسه در سال 1352 با رشته‌هایی تأسیس شد که بسیار جدید بود و به‌راحتی برای آنها در داخل کشور استادان مرتبط پیدا نمی‌شد؛ بنابراین تلاش دکتر انواری این بود که در سراسر دنیا مدرسانی را شناسایی و آنها را برای همکاری به این مدرسه دعوت کند. به همین دلیل بیش از نیمی از هیات علمی مدرسه عالی کامپیوتر ایرانی نبودند. او حتی در برخی از دروس ریاضیات پیشرفته هم از استادان هندی استفاده می‌کرد. در بقیه دروس مانند آمار پیشرفته، ساختمان داده، سیستم‌عامل و ارتباطات هم استادان خارجی را دعوت می‌کرد. او اهتمام زیادی بر این داشت که تعهد و مسئولیت خود را به‌عنوان رئیس یک مجموعه علمی و حرفه‌ای به نحو مطلوب انجام دهد.»

ترابیان درباره نقطه‌عطف بودن یا نبودن مدرسه عالی کامپیوتر در توسعه فناوری می‌گوید: «موج ورود فناوری به کشور از سوی غرب به سال‌های قبل از تأسیس مدرسه عالی کامپیوتر برمی‌گردد. اما تأسیس مدرسه عالی کامپیوتر نقطه‌عطفی در ورود و توسعه حرفه‌ای فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. اگر به‌صورت عام از ورود فناوری صحبت کنیم، دانشگاه صنعتی شریف نقطه شروع ورود فناوری بود. قبل از آن هم دانشگاه پلی‌تکنیک پایه‌گذار بحث فناوری بوده است، اما در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات با تأسیس مدرسه عالی کامپیوتر توسط دکتر انواری شروع جدی و حرفه‌ای این فناوری شکل گرفت.

اگر بخواهیم نگاهی به این موضوع داشته باشیم، افرادی که از این مدرسه از سال‌های 1356 به بعد فارغ‌التحصیل شدند، توانستند نقش موثری در مدیریت پروژه‌های بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات و مدیریت سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها داشته باشند، اما بعد از انقلاب فرهنگی این مجموعه منحل شد و دانشجویان آن هم به دانشگاه شهید بهشتی منتقل شدند و شاید این حرکت نقطه‌عطفی برای تأسیس یک مجموعه حرفه‌ای در تربیت کارشناسان فناوری اطلاعات در این دانشگاه باشد.»

عضو هیات‌مدیره گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا در ادامه توضیح می‌دهد: «دکتر انواری بعد از پیروزی انقلاب نیز تا زمان حیات ارتباط خود را با دانشجویان قدیمی مدرسه عالی کامپیوتر و مجموعه‌های فنی کشور حفظ کرد و معمولاً هر سال مدتی به ایران سفر می‌کرد و در هر سفر حتماً جلساتی را که بیشتر جنبه دید و بازدید داشت، با دانشجویان قدیمی خود برگزار می‌کرد. تقریباً همه دانشجویان قدیمی مدرسه عالی کامپیوتر به ایشان علاقه عاطفی داشتند و برای او احترام خاصی قائل بودند. مرحوم دکتر انواری بسیار متواضع بودند و با وجود درجه علمی بالای خود همواره رفتاری بسیار صمیمی داشتند و من در دوره دانشجویی در مدرسه عالی کامپیوتر هم شاهد همین رفتار ایشان بودم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.