پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
راه اندازی پرتال ملی کالای ایرانکد و تاثیرش بر تجارت الکترونیک
پرتال ملی کالا ایرانکد با دارا بودن اطلاعات مربوط به ۸۵۰ هزار کالای تولیدی در داخل کشور راه اندازی شد.
مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران، احمد غلامزاده با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: «با راه اندازی پرتال جدید ملی کالا ایرانکد به آدرس اینترنتی www.iran-code.ir این امکان به وجود آمده که اطلاعات مربوط به کلیه محصولات ملی در یک بانک مرجع در دسترس عموم مردم باشد.»
به گزارش خبرآنلاین مدیرعامل مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران اظهار داشت: «راه اندازی این پرتال یکی از مزایای اجرای ایرانکد است.» غلامزاده با اشاره به این مطلب که پیش از آغاز این طرح و فرایند کد گذاری کالاها عملاً امکان راه اندازی چنین پرتالی وجود نداشت، افزود: «امروز در شرایطی قرار داریم که برای 850 هزار محصول بارکد ملی تولید شده و اطلاعات آنها نیز از طریق پرتال مذکور قابل دسترسی است.»
او افزود: «اطلاعات مربوط به این تعداد کالا با یک استاندارد مشخص و به دو زبان انگلیسی و فارسی بر روی این پرتال ملی قرار گرفته است.» غلامزاده با بیان این مطلب که قابل دسترس بودن اطلاعات مربوط به 850هزار کالا ساخت ایران مزایای بسیاری برای فضای کسب و کار در کشور دارد، خاطر نشان ساخت: «تولید کنندگان، تجار و نهادهای مربوط به حاکمیت میتوانند بهرهبرداریهای بسیاری از این اطلاعات بکنند.»
او اولین مزیت راه اندازی پرتال ملی کالا را فراهم آوردن امکانی برای معرفی توانمندیهای ملی در حوزه تولید دانست و افزود: «از سوی دیگر این پرتال امکانی را فراهم میکند که ما بدانیم در حوزه تولید چه میزان کالای ساخت ایران داریم و بر این اساس میتوانیم توانمندیها در این حوزه را شناسایی کنیم.»
غلامزاده در بخشی دیگر از این نشست خبری به «اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات» اشاره کرد و گفت: «طرح یک فوریتی این قانون پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان رفته که شورای محترم نگهبان این طرح را بنا به دلایلی اعاده کرده است و این طرح دوباره به کمیسیون صنایع و معادن بازگشته است.»
وی ادامه داد : «فرصت خوبی است تا پیش از ارسال مجدد اصلاحیه به شورای نگهبان نکتهای را مورد تاکید قرار دهیم. اگرچه در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و … قانون گذار اشاره خوبی به نقش وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر استخراج فهرست کالاهای تولید داخل کرده است، اما به گمان ما نیاز به ایجاد زیرساخت جدیدی نیست بلکه پرتال جدید ایرانکد میتواند این نقش را به خوبی ایفا کرده و اطلاعات تمام تولیدات ساخت داخل با کاتالوگ الکترونیکی و مشخصات فنی را به مخاطب ارایه کند و این امکان را در اختیار عموم نیز قرار داده است که در قانون به آن اشاره شده است.»
به گفته او، نهادهای مربوط به حاکمیت با شناسایی این توانمندیها میتوانند برای حمایت از تولید داخلی، واردات کالا را به صورت بهینه مدیریت کنند.
غلامزاده معرفی نیازمندیهای بخش بنگاهها و شرکتهای مختلف برای کالاهای مورد نیازشان را یکی دیگر از مزایای پرتال ملی کالا ایران دانست و افزود: «بنگاهها یا شرکتهای تولیدی که نیاز به برخی از محصولات دارند میتوانند نیازمندیهای خود را از طریق این بانک شناسایی کنند تا در صورت تولید در داخل به راحتی بتوانند با تولید کننده کالا ارتباط برقرار کرده و اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند.»
او با اشاره به تولید اطلاعات 850 هزار کالای تولیدی در داخل کشور به زبان انگلیسی گفت: «قرار گرفتن این اطلاعات روی پرتال به زبان انگلیسی میتواند به معرفی کالاهای تولیدی در داخل کشور در فضای بینالمللی و همچنین صادرات کالا کمک کند.»
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان ساخت: «در این پرتال به ازای هر کالا و عضو یک صفحه شخصی وجود دارد.»
او افزود: «با جستجوی نام کالا در موتورهای جستجو کاربران میتوانند به صفحه شخصی تولیدکنندگان دسترسی پیدا کنند.» به گفته غلامزاده، در این صفحات هم اطلاعات مربوط به کالا و تولیدکننده هست و هم کاتالوگ الکترونیکی محصولات. از سوی دیگر برای سهولت دسترسی آدرس تولیدکننده نیز در این صفحات وجود دارد. او از این پرتال به عنوان ابزاری برای معرفی محصولات و بازاریابی برای تولیدکنندگان کالا نام برد و بر نقش آن در توسعه تجارت الکترونیک تاکید کرد.
مدیرعامل مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران همچنین به فعال شدن سیستم تدارک الکترونیکی دولت بر اساس کاتالوگهای الکترونیکی ایرانکد اشاره کرد و افزود: «دولت خود را ملزم کرده که کالاهای مورد نیازش را که در داخل کشور تولید میشود از این طریق انتخاب و خریداری کند.» او همچنین به راه اندازی سیستم تدارک الکترونیکی وزارت نفت مبتنی بر کاتالوگهای الکترونیکی ایرانکد اشاره کرد و گفت: «این سیستم برای خریدهای وزارت نفت در گروههای محدودی از اقلام تولیدی فعال شده است.»
غلامزاده ابراز امیدواری کرد با گسترش این دو سیستم و استفاده از گروههای بیشتری از کالاها به بخش تولید در کشور کمک شود.
صدور کدملی برای 170 هزار قلم کالای وارداتی در سه ماه اول سال
مدیرعامل مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران، در بخش دیگری از این نشست به مدیریت کیفیت واردات اشاره کرد و افزود: «ایرانکد در فرآیند مدیریت کیفیت واردات، تاکنون برای 700 هزار قلم کالا وارداتی کدملی صادر کرده است که از این تعداد کدملی صرفاً 35 هزار کدملی در سه ماه اول سال در فرآیند مدیریت کیفیت وارد مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.»
وی همچنین با اشاره به اخبار ضد و نقیضی که درباره طولانی بودن فرآیند واردات به دلیل اخذ کدملی شایع شده است، خاطرنشان کرد : «میانگین زمان اخذ کدملی 17 ساعت برای 200 هزار کد ملی در طی فصل بهار سال 91 بوده است.»
غلامزاده افزود: «براساس نمودارهای موجود 35% کدها کمتر از 3 ساعت، 45% کدها کمتر از 5 ساعت، 50% کدها کمتر از 9 ساعت، 80 % کدها کمتر از یک روز و 90% کدها در کمتر از دو روز تولید شدهاند.»
منبع: خبرآنلاین