راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفتگو با پروفسور بوگدان درباره اهمیت کلان داده‌ها در سازمان‌های بزرگ ایرانی

پروفسور مارتین بوگدان (Martin Bogdan) از مدرسه اقتصاد مونیخ چهارشنبه و پنج‌شنبه ۳۰ و ۳۱ تیرماه 95 برای برگزاری سمینار تخصصی کاربرد کلان داده‌ها در سازمان‌های بزرگ در ایران حضور خواهد یافت. به بهانه این سمینار تخصصی به‌صورت ایمیلی مصاحبه‌ای با او در خصوص اهمیت کلان داده‌ها در صنعت ترتیب دادیم. متن این مصاحبه در ادامه آمده است.

.

لطفاً قبل از هر چیز خودتان را معرفی کنید و کمی از سابقه فعالیت دانشگاهی و صنعتی خود را مخصوصاً در حوزه داده‌کاوی، بزرگ‌داده‌ها و ماشین لرنینگ به ما بگویید.

بعد از تحصیل در دانشگاه Fachhochschule Offenburg آلمان و INPG Grenoble فرانسه در سال 1998 مدرک دکتری علوم کامپیوتر خود را از دانشگاه توبینگن (Tübingen) کسب کردم و همچنین مشاور علمی و استادیار گروه مهندسی علوم کامپیو‌تر در این دانشگاه هستم. از سال 2000 تا 2015 آنجا هدایت گروه یک تحقیقاتی روی شبکه‌های عصبی مصنوعی و ماشین لرنینگ را بر عهده داشتم. از سال 2005 تا 2008 هم مدیریت گروه علوم کامپیوتر در دانشگاه لایپزیگ آلمان (Leipzig) را بر عهده داشتم درحالی‌که در آوریل 2008 به‌عنوان استاد علوم کامپیو‌تر در دانشگاه فنی لایپزیگ منصوب شدم.

تمرکز من در طول فعالیت علمی‌ام روی پردازش سیگنال‌های عصبی، سیستم‌های اِم‌بِد شده، کامپیوترهای بزرگ و امنیت در علوم کامپیوتر بوده است. در اینجا تمرکز اصلی روی اپلیکیشن‌های تحلیل آنلاین و آفلاین داده‌های دنیای واقعی در حوزه‌های مختلف است مانند اپلیکیشن‌های عصبی-پزشکی، اپلیکیشن‌های کلان داده‌ها و اپلیکیشن‌های صنعتی. در حال حاضر، دانشکده مهندسی کامپیوتر بخشی از «مرکز صلاحیت کلان داده‌های آلمان» که در Leipzig و Dresden واقع شده است.

.

چرا کلان داده‌ها اکنون یک ترند است و کدام صنایع از آن سود می‌برند؟

در سال‌های اخیر، با توجه به توسعه تکنولوژی به‌خصوص برای دستگاه‌های موبایل مانند تلفن‌های همراه و تبلت‌ها، همچنین قابلیت آنلاین بودن تقریباً در تمام نقاط جهان برای برقراری ارتباطات، علاوه‌ بر این‌ها امکان به دست آوردن، تولید و انتقال اطلاعات از یک کاربر به هرکس دیگری در هرجایی از دنیا، ازیک‌طرف فرصت‌های کاملاً جدیدی را ایجاد می‌کند حتی در بعضی مواقع فرصت برای نوآورهای‌ برهم زننده و از طرف دیگر، چالش عظیمی در پردازش حجم باورنکردنی اطلاعاتی که در هر ثانیه تولید می‌شود ایجاد شده است. متعاقباً، اپلیکیشن‌های کلان داده‌ها همچون تحلیل‌های آنلاین و در لحظه صورت جدیدی از فناوری اطلاعات را به ما نشان خواهد داد.

.

می‌دانید که مدرسه اقتصاد مونیخ با ایده ادغام کسب‌وکار و دانشگاه به‌منظور آموزش دانشجویان مستعد و قوی تأسیس شده است؛ آیا شما فکر می‌کنید این دوره‌های آموزشی کوتاه مانند آن‌هایی که مدرسه اقتصاد مونیخ در حال برنامه‌ریزی است تا برای ICOBIGE برگزار کند برای صنعت مفید خواهد بود؟

برای مقابله با چالش‌های ایجادشده به‌وسیله تغییراتی که در پیش‌تر درباره آن‌ها توضیح دادم، نیاز اساسی وجود دارد برای اینکه دانشگاه و صنعت همگرا شوند تا بتوانند در برابر این تحولات مقاومت کنند. به نظر من، ایده دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدتی که توسط HDBW و ایکوبیگ معرفی شده قدم مهمی در جهت درک عمیق‌تر این چالش‌ها خواهد بود و افکار را برای تحولات آینده و نوآوری‌ها در این حوزه‌ها باز خواهد کرد.

.

ایران یکی از جوان‌ترین ملت‌های دنیا است و بیشتر جوانان آن هم تحصیل‌کرده‌اند، آیا فکر می‌کنید که با کمک سازمان‌های بین‌المللی مانند مدرسه اقتصاد مونیخ و ایکوبیگ، ایران می‌تواند از این پتانسیل‌ها برای به ایجاد شتاب در توسعه اقتصادی استفاده کند؟

با توجه به تجربیاتم با دانشجویان دکتری در آلمان، متوجه شده‌ام که دانشجویان ایرانی در مقایسه با دیگر کشورها بسیار خوب تعلیم داده شده‌اند؛ بنابراین با توجه به میانگین سنی ایران که تقریباً 27 سال است و اینکه بیش از 70 درصد از جمعیت ایران سنشان کمتر از 25 سال است، اقتصاد ایران دارای یک پتانسیل عظیم برای پیشرفت در تمامی زمینه‌ها است. اگر این پتانسیل کشف نشود، غفلت بزرگی خواهد بود. به نظر من، مسیری که مدرسه اقتصاد مونیخ و ایکوبیگ در پیش گرفته‌اند، بخش ارزشمند و گران‌بهایی از تلاشی است که باید برای توسعه این پتانسیل به کار گرفته شود.

.

سمینار کابرد کلان داده‌ها در سازمان‌های بزرگ چهارشنبه و پنج‌شنبه ۳۰ و ۳۱ تیرماه برگزار می‌شود. این سمینار توسط ایکوبیگ در در مرکز مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی برگزار می‌شود . مدرس آن مارتین بوگدان از مدرسه عالی اقتصاد مونیخ خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.