راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«بیستون»، برنامه راهبردی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ۲۰ محور راهبردی معرفی شد

نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و اعضای سازمان از سراسر کشور برگزار شد.

نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، روز 21 اسفند در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در این نشست، «بیستون» برنامه راهبردی نصر در ۲۰ محور، معرفی و گزارش عملکرد و صورت‌های مالی سازمان در سال گذشته ارائه شدند.

 

اثنی‌عشری: دولت، منابع بدون استفاده‌اش را در کسب‌وکارها بگذارد

در ابتدای این برنامه، محمدباقر اثنی‌عشری، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به شروع تحریم‌ها و محدودیت‌های کشور در حوزه فناوری اطلاعات از همان سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، به دستاوردهای این حوزه در طول این سال‌ها اشاره کرد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه، سرعت تحولات و بی‌رحمی در ریزش و رویش کسب‌وکارها را یکی از ویژگی‌های بارز صنعت فاوا دانست و اظهار امیدواری کرد که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در دهه دوم فعالیتش، در کنار ماموریت اولیه دفاع از کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات، در ساماندهی بازار هم به ایفای نقش بپردازد.

او همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف و همچنین پیشرفت زیرساخت‌ها در بخش فناوری اطلاعات را لازمه گسترش بازار این حوزه دانست و گفت: «از دولت و وزارت ارتباطات خواستاریم که منابع بدون استفاده‌شان در سطح کشور، از جمله ساختمان‌های مازاد را برای توسعه صنعت فاوا در اختیار ما و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان بگذارند.»

 

پیشنهادهای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به دستگاه‌های اجرایی

در ادامه، رسول سرائیان دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به بیان دستاوردهای این سازمان و برنامه‌های آن در سال آینده اشاره کرد و بیستون، سند برنامه راهبردی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در 20 محور راهبردی را معرفی کرد.

به گفته سرائیان، در حال حاضر 7.2 بازار سرمایه در اختیار شرکت‌های عضو نصر است.

او در ادامه، پیش‌بینی‌های سازمان نصر از پتانسیل بازار کشور در بازه سال‌های 1398 تا 1402 را ارائه داد. بر اساس این پیش‌بینی، در این دوره زمانی، پتانسیل بازار کشور در حوزه شهر هوشمند، 10 تا 25 میلیارد دلار، در حوزه اقتصاد دیجیتال، سالانه 89 تا 95 میلیارد دلار و در حوزه تحول دیجیتال، 250 میلیارد دلار است که البته این رقم‌ها، اشتراک‌هایی هم خواهند داشت.

سرائیان در ادامه پیشنهاد‌های عملیاتی سازمان نصر را به سازمان‌های مختلف ارائه داد.

بر این اساس، در بخش بین‌الملل، حمایت در ورود به بازارهای هدف مانند عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکیه و … و ایجاد دفاتر دائمی ICT در این کشورها، حمایت در جهت برگزاری نمایشگاه در کشورهای هدف، ایجاد اتحادهای راهبردی با کشورهای روسیه، چین و به‌ویژه هند از جمله پیشنهادهای نصر برای اقدام مشترک با وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه است.

در بخش پشتیبانی و زیرساختی هم پشتیبانی و حمایت مالی در خصوص ایجاد سه مرکز تحول دیجیتال در تهران و دو شهر صنعتی دیگر و پشتیبانی و حمایت مالی جهت استفاده از مشاورین بین‌المللی جهت ایجاد مهارت و تجربه طراحی و توسعه مدل‌های کسب‌وکاری جدید از جمله پیشنهاد‌ها برای اقدام مشترک با وزارت ارتباطات و وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.

اخذ مصوبه خاص از دولت برای یکی از روش‌های PPP برای هر ده پروژه دولت الکترونیک و اخذ مصوبه از شورای شهر 6 شهر اصلی پروژه شهر هوشمند و اخذ مصوبه هیات وزیران در مورد خرید خدمات فناوری اطلاعات به جای خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار در دستگاه‌های اجرایی، از جمله دیگر پیشنهاد‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به وزارت ارتباطات بود.

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی: برای استقلال داشتن در پلتفرم، به اجماع برسیم

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، در صحبت‌های به تشریح عبارت «فضای مجازی» و دلایل ترجیح آن به عبارت «فضای دیجیتال» پرداخت و گفت: «فضای مجازی فراتر از فضای دیجیتال است. اگر به فضای دیجیتال توجه کنیم، نوآوری‌های ما پیروی خواهد بود. در بازار رقابتی امروز، اگر پیرو باشیم و جا بمانیم، باخته‌ایم. زمانی رقابت وایمکس و 3g بود، حالا رقابت بر سر 5g است.»

او در ادامه به مشکلات پیش‌آمده برای اپلیکیشن‌های ایرانی روی پلتفرم iOS اشاره کرد و گفت: «تضمینی نیست که در آینده با اندروید هم به مشکل برنخوریم. باید در اقتصاد پلتفرمی حرفی برای گفتن داشته باشیم. امیدوارم که برای استقلال در پلتفرم به اجماع برسیم.»

 

آذری جهرمی: 80 درصد صحبت‌ها در کمیسیون فضای مجازی درباره چگونگی ایجاد محدودیت‌ها است

وزیر ارتباطات صحبت‌هایش را با اشاره به ۲۱ اسفند، 142 اُمین سالگرد تاسیس این وزارتخانه (پست و تلگراف سابق) و ۱۲ مارس، سالگرد تولد شبکه جهانی وب آغاز کرد.

محمدجواد آذری جهرمی در ادامه با اشاره به روند کوتاه‌تر شدن بازه‌های انقلاب‌های صنعتی مختلف و افزایش سرعت تحولات آنها گفت: «زمانی با آمدن تلفن، شهرها به یکدیگر متصل شدند؛ با آمدن تلفن همراه، افراد به یکدیگر متصل شدند. اینترنت اشیا، اشیا را به یکدیگر متصل می‌کند و اینگونه تحول عظیمی رخ خواهد داد.»

او در ادامه، در صحبت‌هایی که به نظر واکنش به صحبت‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی بود، 5g، اینترنت اشیا، کلان داده‌ها و هوش مصنوعی را از جمله ابزارهای تحول دیجیتال در نسل آینده دانست و گفت: «۴۳ درصد کل سرمایه‌گذاری در AI متعلق و ایالات متحده است و در رتبه دوم با اختلاف فاحش، چین با ۸ درصد قرار دارد. در حالی که کل اعتباری که وزارت ارتباطات ما در اختیار دارد ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.»

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به اینکه بعضی از پروژه‌هایی که از سوی سایر سازمان‌ها پیشنهاد می‌شوند سرکاری و به‌منظور مانع‌تراشی برای توسعه دیجیتال هستند، گفت: «ما فقط برای کشور خودمان می‌توانیم تصمیم بگیریم. البته می‌توانیم در معادلات جهان هم تاثیرگذار باشیم اما به شرطی که وزن و جایگاه خودمان را بدانیم.»

او ادامه داد: «از ابتدای آغاز فعالیتمان، تمرکز بر اقتصاد دیجیتال را شعار خود قرار دادیم. اولین گام، شناسایی جایگاه و وضعیت فعلی است. در حوزه فناوری اطلاعات هیچ آمار مدونی از سهم بازار وجود نداشت. با تلاش‌های دو سال اخیر و همکاری با مرکز آمار، توانستیم سهم بازار فاوا از اقتصاد کشور را به دست آوردیم.»

او دومین گام توسعه اقتصاد را تمرکز بر لایه خدمت دانست و گفت: «اپل سال ۸۹ هم کشور ما را تحریم کرد و بعد از آن، آمار استفاده از اپل، باز هم رشد داشت چون کاربرد تلفن همراه برای مردم، استفاده از دوربین و اینترنت بود. اما اخیرا که باز هم برای اپلیکیشن‌های ایرانی مشکل پیش آمد، شاهد کاهش استفاده از اپل بودیم و این به خاطر رشد ارائه‌دهندگان خدمات ایرانی بر روی آن پلتفرم است.»

به گفته وزیر ارتباطات، رشد روزانه دستگاه‌های اپل در ایران تا پیش از بسته شدن اپلیکیشن‌های ایرانی در دوره هفته گذشته، هفت هزار دستگاه بوده است. اما طی 5 روز پس از این اتفاق، 70 هزار گوشی آیفون در ایران، خاموش و از شبکه خارج شده‌اند.

جهرمی با اشاره به توجه دولت به مشکلات کسب‌وکارها گفت: «چند روز پیش با پیگیری‌های آقای فیروزآبادی، دولت و تامین اجتماعی به توافقاتی دست یافتند تا برای حل مشکلات میان کسب‌وکارها و تامین اجتماعی، پروتکل ویژه‌ای تعریف شود.»

آذری جهرمی در ادامه با استقبال از انتخاب نام بیستون برای برنامه راهبردی سازمان و برنامه مشترک وزارت و سازمان نصر، گفت: «جلسات مفصلی با نظام صنفی گذاشته‌ایم. در این جلسات، بازار 10 سال آینده ایران پیش‌بینی کرده‌ایم و بررسی کرده‌ایم که در کدام حوزه‌های فناوری اطلاعات، واردات، تولید مشترک و یا تولید داشته باشیم. سازمان نصر برنامه‌هایش را به ما ارائه داده است و بخش‌های زیادی از این برنامه قابل قبول است.»

او در ادامه به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ICT کابل در خردادماه سال 98، به‌عنوان یکی از برنامه‌های مشترک وزارت ارتباطات و سازمان نصر اشاره کرد.

آذری جهرمی پیشرفت در مسیر استقلال کشور و افزایش سطح رفاه مردم با استفاده از تحول دیجیتال را به‌عنوان اهداف مشترک نهادهای تصمیم‌گیرنده پیشنهاد داد و گفت: «80 درصد صحبت‌ها در کمیسیون فضای مجازی درباره چگونگی ایجاد محدودیت‌ها است. اگر میان سازمان‌ها همسویی نباشد توسعه اقتصاد دیجیتال رخ نمی‌دهد. در چنین شرایطی حجم اقتصاد ستاره مربع از اقتصاد ارائه‌دهنده خدمات واقعی بیشتر می‌شود و این یک کاریکاتور است.»

در پایان قسمت اول نشست سالانه هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، از سند راهبردی بیستون به‌صورت نمادین رونمایی شد.

در بخش دوم نشست سالانه، گزارش عملکرد سازمان و سازمان‌های استانی و صورت‌های مالی، ارائه شدند. گزارش کامل عملکرد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بر روی سایت این سازمان هم قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.