راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سوار ابرها، با معرفی خدمات ابر آروان بر بستر زیرساخت یکپارچه ابری، برگزار شد

سومین رویداد آروان با نام «سوار ابرها» پنج اسفند ۹۷ در تالار وحدت تهران و با معرفی خدمات ابر آروان بر بستر زیرساخت یکپارچه ابری برگزار شد.

اعضای تیم ابر آروان، عرضه‌کننده‌ زیرساخت یکپارچه‌ی ابری، در رویداد سوار ابرهای امسال، جدیدترین دستاوردهای آروان را در زمینه‌های CDN (شبکه‌ی توزیع محتوا) ، CDN بانکی، امنیت ابری، رایانش ابری، فضای ابری، PaaS، پلتفرم ویدئو، پخش زنده و تبلیغا ت ویدئو را به مخاطبان معرفی کردند.

پویا پیرحسینلو، هم‌بنیان‌گذار و ناخدای اجرایی آروان، در ابتدای این برنامه، ضمن خوشامدگویی به حضار، مروری کوتاه بر عملکرد آروان در سال گذشته و دستاوردهایش داشت.

به گفته پویا پیرحسینلو، ارزش‌گذاری آروان به رقم 200 میلیارد تومان در سال رسیده است و زیرساخت ابری آروان روزانه 5 میلیارد درخواست فراخوانی Http را پاسخ می‌دهد.

پیرحسینلو گفت: « آروان در 30 نقطه دنیا حضور دارد و به‌صورت یکپارچه کار می‌کند. هر لحظه که اراده کنید می‌توانید در پنل آروان سرور ابری بسازید.»

محمدعرفان شمس، مسعود نیک‌منش و سعید فداکار، به معرفی خدمات زیرساخت یکپارچه ابری آروان به کسب‌وکارها پرداختند.
شبکه توزیع محتوا، DNS ابری، امنیت ابری، فضای ذخیره‌سازی ابری، پخش زنده (stream)، پلتفرم ویدئو، تبلیغات ویدئو و رایانش ابری، از جمله خدماتی است که آروان در پاسخ به نیاز کسب‌وکارها ارائه می‌دهد.

ارائه محصول به درخواست مشتری و به‌صورت آنی (just in time) یکی از ویژگی‌های خدمات آروان است. کاربران می‌توانند با زیرساخت رایانش ابری آروان به‌راحتی و با چند کلیک، به‌شکل آنی و به تعداد نامحدود سرور ابری بسازنند و برای هر کدام به میزان دلخواه، دیسک ذخیره‌سازی ابری ایجاد کنند و به‌کمک فایروال و شبکه‌های خصوصی و عمومی، ارتباطات سرور ابری خود را به‌راحتی مدیریت کنند.

در ادامه برنامه، فرهاد فاطمی، هم‌بنیانگذار و ناخدای فنی آروان، به بیان جزییات چالش‌ها و دستاوردهای فنی آروان پرداخت و به فراخور هر چالش، از سایر اعضا و همراهان آروان، برای حضور در سن و سخنرانی دعوت کرد.
صابر مسگری، به راهکارهای نوین Content delivery Network (CDN) آروان برای پاسخ به Dynamic Caching و Remote Key Offloading پرداخت.

میگ میگ، نام راهکار آروان برای سرعت بخشیدن به فراخوانی صفحات وب است. با میگ میگ، قسمت‌های ایستای سایت با هر بار فراخوانی صفحه، بارگذاری نخواهند شد و اینگونه هم بازدیدکننده سریع‌تر به صفحات دسترسی خواهد داشت و هم ترافیک بر روی سرورهای اصلی سایت کاهش خواهد یافت.

با این راهکار، حجم ترافیک بر روی سرورها به 20 درصد حجم بدون استفاده از آن، کاهش پیدا می‌کند.

Opensesam، راهکار آروان برای Remote Key Offloading است. با Opensesam که نامش برگرفته از کارتون علی بابا، مشتریان می‌توانند از امکانات سرویس CDN و امنیت ابری آروان بدون آن‌که کلید خصوصی‌شان را در اختیار آروان قرار بدهند، استفاده کنند.
سروش نیک پور، در ادامه به معرفی CDN بانکی آروان که یکی از قدیمی‌ترین محصولات آروان است، پرداخت. این محصول مطابق با قوانین بانکداری و الزامات نظارتی طراحی شده است و با توجه به ویژگی‌هایش، از جمله کدنگاری و کدگشایی درون سرور و همچنین قابلیت شناسایی ترافیک‌های مشکوک، امنیت بالایی را به شبکه بانکی ارائه می‌دهد.

در ادامه همین بحث، مهرداد پنجه‌فولادگران، به حمله‌های اخیر DDos به برخی از وبسایت‌های ایرانی اشاره کرد و راهکارهای آروان در زمینه شناسایی ترافیک غیرعادی را معرفی کرد.

احمدرضا ملاپور، از بخش پخش زنده (استریم) به چالش آروان در پخش زنده با کمترین تاخیر پرداخت. در این قسمت، احسان مرشدی، مدیرمحصول اسنپ کیو، به شرح مشکل این شرکت برای پخش مسابقه آنلاین آن با یک تاخیر کوتاه ثابت و عادلانه برای تمام شرکت‌کنندگان پرداخت و پروژه موفقیت‌آمیز آروان در این زمینه پرداخت و ملاپور، به اقدامات آروان و بهینه‌سازی‌های انجام‌شده توسط این تیم برای کاهش تاخیر (Latency) پرداخت.

در ادامه، پخش زنده یک ویدئوی مسابقات دوی صد متر در چندین پلتفرم بین‌المللی مقایسه شد که پخش زنده آروان، پس از سرویس یوتیوب، کمترین تاخیر را در میان سرویس‌ها داشت.

سینا مقدس در ادامه دستاوردهای آروان در مقابله با دو چالش در Latency را معرفی کرد.

وحید اشرفیان هم سرویس PaaS آروان را معرفی کرد. اشرفیان گفت: «این محصول آروان، در مرحله‌ آلفا و تست‌های داخلی است و در سال آینده ارائه خواهد شد.»

سکوی ابری، محصول دیگر آروان است که حامد ایروانچی آن را معرفی کرد. با سکوی ابری آروان، مدیریت زیرساخت‌ها، به کسب‌وکارهای آنلاین کمک می‌کند که راهکارهای بهتری را به مشتریانشان ارائه دهند.

بستر ابری آروان جایگزینی برای برخی از مزایای multi-tenancy است.

همچنین با حسابداری pay as you go آروان، مشتریان به اندازه‌ای که خدمات دریافت می‌کنند، هزینه پرداخت می‌کنند.

رایانش ابری (Cloud Computing) به ارائه‌ آنلاین و لحظه‌ای منابعی مانند دیسک، شبکه، رم و پردازنده یا سرویس‌هایی مانند دیتابیس، به‌تناسب نیاز مشتری، گفته می‌شود که هزینه‌های آن به روش «پرداخت به‌ازای مصرف» (Pay-as-you-go) محاسبه و پرداخت می‌شود.

در ادامه فرهاد فاطمی، به مزایای platform as service اشاره کرد و با بیان مثال‌هایی گفت: «هر کلمه را می‌توان به ابتدای عبارت as service اضافه کرد. در تلاشیم تا با کمک شما، اینگونه، سرویس‌های بسیاری را به کاربران ارائه دهیم.»

رضا اخلاقی، مدیرعامل دمسان نیز در سخنانی به همکاری مشترک این شرکت با آروان پرداخت.

ثمین زاهدانی، معمار فرهنگ آروان نیز به ویژگی‌های منابع انسانی و فرهنگ سازمانی آروان پرداخت. زاهدانی با اشاره به ساختار آروان که از دو بخش اجرایی و فنی تشکیل شده است، گفت: «تلاش کردیم تا در آروان ساختار هرمی نداشته باشیم. اینجا همه به‌صورت شفاف، از مسیر پیشرفت خود آگاه هستند و همه با هم برابرند.»

او افزود: «استارت‌آپ‌ها، با بازتوزیع بخشی از ثروت و قدرت، می‌توانند فرهنگ خوب خود را به کل جامعه گسترش بدهند.»

اجرای گروه موسیقی پالت، بخشی دیگر از این رویداد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.