راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«پاد» پلتفرم اینترنت اشیای گروه مالی پاسارگاد، رونمایی شد

پاد، زیرساخت‌های اینترنت اشیا را تجمیع و یکپارچه می‌کند و آنها را برای ارائه محصول در حوزه‌های مختلف، در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. پاد توسط فناپ و شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی پاسارگاد طراحی و توسعه یافته است.

مراسم رونمایی از پلتفرم اینترنت اشیای گروه مالی پاسارگاد، «پاد» با حضور جمعی از مدیران گروه مالی پاسارگاد، یکشنبه 27 مرداد در دانشگاه خاتم برگزار شد.

پلتفرم پاد، امکانات لازم از قبیل مدیریت و جمع‌آوری داده‌ها از دستگاه‌ها و سنسورهای مختلف را مستقل از نوع کاربرد، جمع‌آوری، ذخیره و بازیابی می‌کند و در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

.

در واقع پاد، زیرساخت‌های اینترنت اشیا را به روش «پلتفرم به‌عنوان سرویس» در اختیار کسب‌وکارهای مختلف قرار می‌دهد. محصولات این پلتفرم در کسب‌وکارهای حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، سلامت، حمل‌ونقل، نیازهای روزمره و انرژی قابل به‌کارگیری خواهد بود. این پلتفرم،‌ یکی از سرویس‌های ارائه‌شده در راستای تحقق زیست‌بوم سرزمین هوشمند است.

در حاشیه مراسم رونمایی از پاد، حاضران در بازدید از نمایشگاه جانبی، با حوزه‌های مختلف کاربرد اینترنت اشیا و بعضی از تجهیزات و زیرساخت‌های آن و همچنین نقش پلتفرم پاد در یکپارچگی این کاربردها آشنا می‌شدند.

.

بانک پاسارگاد به دنبال توسعه اکوسیستم دیجیتال کشور است

به گفته مهرداد حداد، رئیس اداره نرم‌افزار بانک پاسارگاد، هدف این بانک از راه‌اندازی و شکل دادن به اکوسیستم اینترنت اشیا به کمک شریکان تجاری‌اش، نقش‌آفرینی در تحقق تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم در کشور بوده است.

مهرداد حداد گفت: «در به‌کارگیری فناوری اینترنت اشیا، به خاطر کمبودها و چالش‌هایی که به دلایل مختلف از جمله مسائل امنیتی و مالکیتی و همچنین تحریم‌ها وجود داشت، نیاز به وجود یک پلتفرم دیده می‌شد تا بتواند اجزای مختلف اینترنت اشیا و دستگاه‌ها و اتصال‌ها را متصل و یکپارچه بسازد. به خاطر همین کمبود، از سال پیش، کارهای اجرایی راه‌اندازی پلتفرم اینترنت اشیا را آغاز کردیم تا بتوان به کمک این پلتفرم پاسخگوی نیازهای کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا باشیم.»

.

به گفته حداد، بانک پاسارگاد،‌ نقش راهبر را در این پروژه داشته است. نقش اصلی در توسعه پلتفرم بر عهده شرکت فناپ بوده و فناپ زیرساخت هم به‌عنوان ارائه‌دهنده راهکارهای زیرساختی،‌ در این پروژه حضور داشته است.

رئیس اداره نرم‌افزار بانک پاسارگاد با اشاره به پروژه‌های پایلوتی که پلتفرم اینترنت اشیا پاد تاکنون در زمینه‌های پارکینگ و قفل هوشمند پیاده‌سازی کرده، هدف بعدی در این زمینه را انجام پروژه‌های واقعی و عملیاتی در راستای حل مشکلات دنیای واقعی و با کمک کسب‌وکارهای این حوزه عنوان می‌کند.

او ابراز امیدواری می‌کند که با مشارکت و همراهی سایر بازیگران این حوزه، بتوانیم در کشور از فناوری اینترنت اشیا مطابق با روند روز دنیا استفاده و یک قدم رو به جلو برای رفع مشکلات کشورمان برداریم.

.

عدم توجه به فناوری‌های روز، توسعه نامتوازن را رقم می‌زند

در بخش دیگری از مراسم، محمود کریمی، مشاور سرمایه‌گذاری مدیرعامل فناپ،‌ در توضیحاتی مقدماتی به روند توسعه و به‌کارگیری فناوری اینترنت اشیا در جهان اشاره کرد. او اینترنت اشیا را به تعبیری، اتصال همه‌چیز به همه‌چیز دانست. بر اساس صحبت‌های او، سرزمین هوشمند پاد، هم انسان‌ها و هم چیزها را به یکدیگر متصل می‌کند.

.

او ضمن نمایش نقشه هوایی شهرهای هگمتانه و تهران، به‌عنوان دو شهر یکی با توسعه متوازن و دیگری با توسعه غیرمتوازن گفت: «باید روندهای جهانی را بشناسیم؛ بدانیم که آینده چگونه خواهد بود و ما در این آینده چه جایگاهی داریم. اگر پاسخ به این پرسش‌ها را ندانیم، رویکرد ما نسبت به آینده، یک رویکرد واکنشی خواهد بود و توسعه‌ای نامتوازن خواهیم داشت.»

.

پاد،‌ نتیجه تلاش گروه مالی پاسارگاد برای ساخت دنیای آینده است

محمدحسین نورانیان، سرپرست توسعه کسب‌وکار اینترنت اشیای پاد، به طراحی نسخه‌های مختلف پلتفرم در دو سال اخیر اشاره کرد. به گفته نورانیان، در معماری نهایی پلتفرم پاد، مجموعه‌ای از دستگاه‌ها پس از طی مراحل امنیتی، امکان اتصال به پلتفرم را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهند داشت.

.

نورانیان، از فناپ زیرساخت، فناپ تلکام،‌ فناپ پلاس، فناپ ساخت، فناپ تک، بانک پاسارگاد، شناسا و دانشگاه خاتم به‌عنوان مشارکت‌کنندگان و حامیان اجرای پروژه نام می‌برد. بر اساس گفته‌های او، فناپ، در طول دو سال اخیر،‌ علاوه بر توسعه پلتفرم، به‌منظور اطلاع‌رسانی بیشتر در حوزه اینترنت اشیا، چند رویداد از جمله IOT challenge‌ و IOT weekend را هم برگزار کرده و برای نمایش عملیاتی بودن و سادگی اتصال به پلتفرم پاد، ابزارهایی را هم در زمینه اینترنت اشیا طراحی و ساخته است.

نورانیان با اشاره اینکه تا سه سال آینده، 125 میلیون خودروی متصل در دنیا خواهیم داشت، گفت: «دنیا به سمت استفاده از فناوری اینترنت اشیا خواهد رفت و چنانچه نتوانیم همگام با دنیا پیش برویم، باید محصولات دیگران را وارد کشور کنیم. راه‌اندازی پلتفرم پاد با همکاری گروه مالی پاسارگاد، تلاشی است در راستای حرکت به سمت آینده و ساخت آن.»

.

اینترنت اشیا در ایران به بلوغ رسیده است؟

در ادامه برنامه، پنلی با حضور مهرداد حداد، رئیس اداره نرم‌افزار بانک پاسارگاد، کلانتری،‌ رئیس اداره سخت‌افزار بانک پاسارگاد، حمیدرضا رضاپناه،‌ معاون توسعه کسب‌وکار فناپ زیرساخت، عبدالله شمیسا، عضو هیات علمی دانشگاه خاتم و محمدحسین نورانیان،‌ سرپرست توسعه کسب‌وکار اینترنت اشیای پاد و با مدیریت مسعود زمانی، مدیر دفتر سیستم‌ها و روش‌های هلدینگ فناپ برگزار شد.

.

مسعود زمانی با اشاره به اینکه اینترنت اشیا، در زمان‌هایی یک هایپ بود و از آن به اشتباه به‌عنوان یک راهکار برای تمام مشکلات یاد می‌شد، پنل را با این سوال آغاز کرد که آیا اینترنت اشیا در ایران به بلوغ رسیده است.

حداد، معتقد بود که اینترنت اشیا هنوز در دنیا هم به بلوغ نرسیده است. او این نکته که در دنیا در زمینه اینترنت اشیا تعداد پلتفرم کمتری نسبت به سایر حوزه‌ها وجود دارد را هم شاهدی بر این مدعا دانست و از لزوم توجه به جنبه‌های تکنولوژیکی و کسب‌وکاری اینترنت اشیا و تنوع‌بخشی به خدمات با استفاده از این فناوری سخن گفت.

.

اما رضاپناه،‌ معاون توسعه کسب‌وکار فناپ زیرساخت، برای روشن کردن نظراتش، بلوغ تکنولوژیکی را با بلوغ شرعی مقایسه کرد و گفت: «در شرع،‌ وقتی کسی به بلوغ می‌رسد، موظف به انجام فرایضی می‌شود و در صورت عدم انجام،‌ شامل جریمه می‌شود. در بحث اینترنت اشیا در چنین مرحله‌ای قرار داریم. وظیفه داریم اقداماتی را در قبال اینترنت اشیا انجام دهیم مگرنه جریمه این اقدام نکردن را خواهیم دید.»

کلانتری،‌ رئیس اداره سخت‌افزار بانک پاسارگاد هم معتقد بود که فناوری اینترنت اشیا، در حوزه‌های نرم‌افزاری و ابزاری به بلوغ رسیده اما در بعضی از مباحث مانند مباحث امنیتی نیاز به تکمیل دارد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم توجه به امنیت، گفت: «اینترنت اشیا به‌زودی به خانه‌ها و اشیای مختلف راه خواهد یافت. اگر امنیت تامین نشود و به همین دلیل اینترنت اشیا شکست بخورد، تبعات زیادی به جا خواهد گذاشت و با سرخوردگی مردم از تکنولوژی، شکست تحول دیجیتال و کسب‌وکارهای دیجیتال هم رقم می‌خورد.»

نورانیان، مقایسه زیرساخت‌های اینترنت اشیا در ایران با شرکت موفق و پیشگام آمازون را اشتباه دانست و گفت: «در ایران،‌ در بحث توسعه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی انجام شده و در سمت تامین‌کنندگان هم به بلوغ و آشنایی با اینترنت اشیا رسیده‌ایم. اما در سمت کاربر و مصرف‌کننده هنوز این بلوغ رخ نداده و نیاز به فرهنگ‌سازی در این زمینه وجود دارد.»

.

شمیسا، عضو هیات علمی دانشگاه خاتم، با اشاره به بین‌رشته‌ای بودن فناوری اینترنت اشیا، به نقش دانشگاه‌ها در تربیت نیروهای متخصص اشاره کرد. او به چالش انسان‌ها در طول تاریخ برای اتصال به یکدیگر اشاره کرد؛ شبکه کردن انسان‌ها را سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر از شبکه کردن اشیا دانست و به همین دلیل، اتصال اشیا به یکدیگر را تحولی مهم در جهان دانست. شمیسا معتقد بود که نباید به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها،‌ در زمینه استفاده از اینترنت اشیا تعلل کنیم.

در پایان، مسعود زمانی از مهمانان پنل درباره محتمل‌ترین حوزه‌ها برای به‌کارگیری فناوری اینترنت اشیا پرسید. مهمانان پنل، معتقد بودند که اینترنت اشیا در صنعت و کشاورزی بیشترین ارزش‌آفرینی را خواهد داشت و البته نفوذ این فناوری در صنعت‌های مختلف بستگی به میزان مقاومت مدیران آن صنایع و عملکرد مدیران بازاریابی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت اشیا در مذاکرات خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.