راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلفن‌های هوشمند 5G گل سرسبد کنگره موبایل بارسلون 2019

تلفن‌های هوشمند سریعتر نسل بعدی شبکه 5G مهمترین بخش نمایشگاه کنگره موبایل بارسلون این هفته هستند. علی‌رغم تنش‌های سیاسی موجود میان ایالات متحده و چین و تاثیراتی که روی الزامات موردنیاز محصولات هوآوی برای به‌کارگیری از شبکه 5G داشته است و رگولاتورها اروپایی به نظر می‌رسد که این وسط گیر کرده باشند، سازندگان تلفن همراه از اولین دستگاه‌های مجهز به شبکه 5G خود در نمایشگاه رونمایی کردند؛ دستگاه‌هایی که در بخش‌های مختلف دنیا ازجمله ایالات متحده، کره جنوبی و استرالیا به کار گرفته می‌شود.

تولیدکننده گوشی‌های چینی، شیائومی یکی از اولین سازندگانی بود که روی محصول مجهز به 5G خود قیمت تعیین کرد؛ محصولی که مبتنی بر مدل Mi Mix3 این شرکت بود و قیمتی معادل 918 دلار برای آن در نظر گرفته شد.

شرکت ساموسنگ هم پیشرو این صنعت به حساب می‌آید هم به تازگی تلفن دارای شبکه 5G خود را با قیمت دو هزار 684 دلار به بازار ارائه کرد و در کنار آن هواوی هم دستگاه مجهز به 5G خود را با قیمت دو هزار 600 دلار روانه بازار کرد.

باتوجه به زیرساخت‌های این شبکه، بعید به نظر می‌رسد که این تلفن‌های 5G مورد انتقاد جدی قرار بگیرند و باید گفت که اکثر این تلفن‌ها از مودم کوالکوم X50 5G استفاده می‌کنند و به گفته این شرکت آمریکایی تاکنون 18 سازنده دستگاه برای استفاده از مودم این سامانه وارد سیستم کوالکوم شده‌اند.

بسته به اتصال اینترنت موبایل، شبکه‌های 5G می‌توانند 10 تا 100 برابر سریع‌تر از شبکه‌های 4G عمل کنند. به گفته کوالکوم، مودم‌های 5G این شرکت می‌توانند به سرعت دانلودی برابر با 5 گیگابیت بر ثانیه برسند که در مقایسه با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه شبکه‌های 4G، سرعت به‌مراتب چشمگیرتری خواهند داشت.

سامسونگ هم از مودم‌های X5 این شرکت در تلفن‌های گلکسی اس 10 مجهز به شبکه 5G استفاده کرده است. برندهای دیگری مانند ال‌جی و اوپو هم از تلفن‌های 5G خود در نمایشگاه موبایل بارسلون رونمایی کردند اما هنوز قیمت دستگاه‌هایشان را اعلام نکرده‌اند.

هوآوی هم که مودم‌های 5G خودش را می‌سازد، از تلفن هوشمند مجهز به شبکه 5G خود به نام Mate X در بارسلون رونمایی کرد که دارای یک صفحه نمایش قابل انعطاف است از اندازه 6/6 اینچی تا 8 اینچ قابلیت بزرگ شدن دارد.

در مورد اپل هم بلومبرگ پیشتر گزارشی کار کرده مبنی بر عدم حضور اپل در نمایشگاه موبایل بارسلون و اینکه احتمالا این شرکت امسال از آیفون‌های 5G خود رونمایی نخواهد کرد.

هفته گذشته هم خبری در رویترز و به نقل از شرکت اینتل منشتر شد که مودم‌های 5G این شرکت تا سال 2020 در گوشی‌های هوشمند این کمپانی به کار گرفته نمی‌شود. اپل هم در سری قبلی مدل‌هایش از مودم‌های اینتل استفاده کرده بود.

البته باید گفت که تلفن‌های هوشمند 5G که در کنگره موبایل بارسلون امسال به نمایش گذاشته می‌شود، نمونه‌ها اولیه این محصولات هستند و کمی طول می‌کشد تا مصرف‌کنندگان بتوانند از مزایای این فناوری بهره‌مند شوند.

توماس هاسون معاون مرکز تحقیقات فارستر می‌گوید: «فناوری 5G در راس جنگ اقتصادی و سیاسی میان ایالات متحده و چین قرار دارد و درواقع پایه و اساس دنیای متصل محسوب می‌شود.»

اما او معتقد است که بین 5 تا 7 سال طول می‌کشد تا این فناوری مورد استفاده و پذیرش مصرف‌کنندگان در کشورهای مختلف دنیا قرار بگیرد و در ادامه توضیح می‌دهد: «ارائه‌دهندگان تجهیزات شبکه و مخابرات باید از شبکه‌های قبلی مانند 3G و 4G درس بگیرند و درمورد این فناوری وعده و وعیدهای مبالغه‌آمیز ندهند.»

گارتنر هم پیش‌بینی می‌کند کمتر از 45 درصد شرکت‌های مخابراتی در سراسر دنیا  تا سال 2025 شبکه 5G خودشان را راه‌اندازی کنند. این شرکت دلیل پیش‌بینی‌اش را نبود برنامه رقیبی برای شبکه 5G و روند کند و آهسته تخصیص طیف رادیویی را ازجمله عوامل این پیش‌بینی‌اش عنوان می‌کند.

از طرف دیگر وین لم از شرکت تحقیقات بازار HIS Markit هم معتقد است که صنعت موبایل تاکنون تا این حد برای چنین انتقال عظیمی آماده نبوده است و می‌گوید: «اکوسیستم 5G در حال حاضر در مقایسه با زمان انتقال LTE به طور چشمگیری به بلوغ رسیده است.»

منبع: Straitstimes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.