راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمارهایی شگفت‌انگیز از دنیای دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در سال 2019

به تازگی دو گروه تحقیقاتی موسوم به وی آر سوشیال (We Are Social) و هوت‌سوئیت (Hootsuite) گزارشی جهانی از وضعیت دیجیتال و کاربران اینترنت در سراسر جهان ارائه کردند. این گزارش نشان می‌دهد که از ژانویه‌ سال 2018 به بعد، در هر روز به طور متوسط بیش از یک میلیون کاربر جدید به جمع کاربران اینترنت افزوده می‌شوند.

درنتیجه، جمعیت میلیاردی تعداد افراد آنلاین روز به روز در حال افزایش است. روند افزایشی تعداد کاربران اینترنت در دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. این تغییرات عظیم تنها به تعداد کاربران اینترنت محدود نمی‌شود؛ بلکه در این گزارش به مجموعه گسترده‌ای از عوامل ازجمله تغییرات نحوه رفتار کاربران اینترنت در سال 2019 نیز توجه شده است.

یک استکان چای بریزید و به مطالعه‌ی آمار و ارقام حیرت‌انگیز و گاها غیر قابل باور این مقاله بپردازید. در این مقاله به مطالعه‌ی موارد مختلفی از جمله نفوذ جهانی اینترنت، تعداد کاربران و تفاوت سرعت اینترنت، میزان استفاده جهانی از شبکه‌های اجتماعی، آمار و ارقام هر یک از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، وضعیت تجارت الکترونیک و چندین مورد قابل توجه و مهم دیگر پرداخته شده است. مطالعه‌ی این مقاله هرچند ممکن است کمی زمان‌بر و طولانی شود، اما بدون شک خالی از لطف نخواهد بود.

اینترنت در سال 2019

در تهیه این مقاله به جزئیات تمامی گرایش‌ها و روندهای کلیدی توجه شده است. اما پیش از هرچیز، قصد داریم تا کار خود را با چند عنوان اساسی برای درک بهتر وضعیت دنیای دیجیتال در سال 2019 آغاز کنیم:

  • در حال حاضر حدود 5/11 میلیارد کاربر منحصربه‌فرد گوشی‌های هوشمند در جهان وجود دارد. این میزان نسبت به سال گذشته 100 میلیون نفر (2 درصد) افزایش داشته است.
  • تعداد کاربران اینترنت در سال 2019 به 4/39 میلیارد نفر رسیده است که نسبت به ماه ابتدایی سال 2018 با رشد 366 میلیونی (9 درصدی) همراه است.
  • تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال 2019 به 3/48 میلیارد نفر رسیده است. این میزان نسبت به سال گذشته با یک رشد جهانی 288 میلیونی (9 درصدی) مواجه شده است.
  • در ماه ژانویه 2019 حدود 3/26 میلیارد نفر با گوشی‌های هوشمند خود در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته‌اند. این میزان نسبت به سال گذشته 297 میلیون نفر (معادل 10 درصد) افزایش داشته است.

رشد سالیانه دیجیتال

 

با این پیش‌درآمد، به بررسی آمار حیرت انگیز اینترنت در سال 2019 می‌پردازیم. لازم به ذکر است که داده‌های این مقاله به کمک بیش از 200 گزارش جهانی و محلی به دست آمده و یکی از جامع‌ترین و به‌روزترین گزارشات در این خصوص و تا به این لحظه به شمار می‌رود. اکنون به بررسی آمار و ارقام می‌پردازیم:

 

کاربران اینترنت در سال 2019

بدون شک در تمامی سال‌های گذشته، رشد تعداد کاربران اینترنت چشمگیر و حیرت‌انگیز بوده است. اما این آمار در سال 2018 به معنای واقعی کلمه، جهش شگفت‌انگیزی را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که شاید بتوان مهم‌ترین رویداد این سال را رشد تعداد کاربران اینترنت نسبت به سال گذشته دانست. در طی سال 2018 بیش از 366 میلیون کاربر جدید به دنیای آنلاین افزوده شده‌اند.

میزان استفاده از اینترنت در جهان

آخرین داده‌ها در مورد این آمار نشان می‌دهد که در هر ثانیه بیش از 11 کاربر جدید وارد دنیای آنلاین می‌شوند، همین موضوع باعث شده تا شاهد افزایش چشمگیر بیش از یک میلیون کاربر جدید در هر روز باشیم. لازم به ذکر است که ممکن است برخی از این آمار مربوط به به‌روزسانی‌های سال‌های پیشین باشد، با این حال با در نظر گرفتن این تولرانس، انحرافی در نمودار کلی پیش نمی‌آید. به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از کاربران جدید اینترنت، از کشورهای در حال توسعه هستند. با بهبود فناوری‌های ارتباطی در چنین کشورهایی، بستر مناسب برای نفوذ اینترنت در بین مردم فراهم شده است. همین موضوع باعث می‌شود کشورهای در حال توسعه، نرخ بالایی از کاربران جدید اینترنت در سال 2019 را به خود اختصاص دهند.

آمار استفاده از اینترنت

کشور هند جزو برجسته‌ترین مثال‌های ما در این زمینه است. در 12 ماه گذشته بیش از 100 میلیون کاربر اینترنت جدید هندی وارد دنیای آنلاین شده‌اند. این آمار نشان دهنده‌ی رشد 20 درصدی کاربران اینترنت این کشور در سال گذشته است. نفوذ اینترنت در کشورهای آسیای جنوبی 41 درصد بوده که نسبت به آمار سال گذشته (معادل 31 درصد) پیشرفت قابل توجهی دارد.

میزان استفاده از اینترنت در هر کشور

این اعداد نشان می‌دهند که کشور هند به تنهایی یک چهارم از رشد جهانی کاربران اینترنت در سال 2019 را یدک می‌کشد. به طور کلی آسیا و اقیانوسیه 55 درصد از رشد تعداد کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند. کشور چین نیز در سال گذشته 50 میلیون کاربر جدید به دنیای اینترنت افزوده است. نقطه جالب و البته شگفت‌انگیز آمار منتشر شده این است که برخلاف روند برتری کشورهای در حال توسعه در تعداد کاربران جدید، ایالات متحده آمریکا رتبه سوم در بیشترین تعداد کاربران آنلاین جدید را به خود اختصاص داده است. آمار نفوذ اینترنت در کشور آمریکا در سال گذشته، 88 درصد بوده است، تعداد کاربران آنلاین جدید در این کشور 9 درصد افزایش یافته و در ماه ژانویه 2019، به رقم 310 میلیون رسیده است. این بدان معناست که اکنون اینترنت در ایالات متحده آمریکا با نفوذ 95 درصدی رو‌به‌رو است.

در همین حال کشورهای آفریقایی در لیست سریع‌ترین رشد جوامع اینترنتی قرار گرفته‌اند. ساهارای غربی بالاترین میزان افزایش تعداد کاربران جدید در طول یک سال را به خود اختصاص داده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد کاربران اینترنت در این کشور نسبت به ماه اول سال 2018 به میزان شگفت‌انگیز 5 برابر رشد یافته است.

با نگاه به شکل زیر متوجه خواهید شد که 5 کشور در طول سال گذشته تعداد کاربران آنلاین خود را 2 برابر کرده و 9 کشور دیگر به میزان 50 درصد و بیشتر رشد داشته‌اند.

رشد نسبی اینترنت در جهان

بدون شک رشد تعداد کاربران اینترنت در سال 2019 بسیار خیره‌کننده و شگفت‌آور است. اما موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که آمار 5 سال گذشته را به صورت یکجا مورد مطالعه قرار دهیم. از سال 2014 به بعد، تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان با رشد 1/9 میلیارد نفری مواجه بوده و در طول این پنج سال 75 درصد رشد داشته است. همچنین با مقایسه آمار سال 2012 با سال جاری، متوجه می‌شویم که تعداد کاربران اینترنت در طی این سال‌ها از رقم 2/08 میلیارد نفر به 4/39 میلیارد رسیده و بیش از 2 برابر رشد داشته است.

افزایش تعداد کاربران اینترنت

لازم به ذکر است که شبکه جهانی وب امسال 30 ساله می‌شود. اگرچه سرویس‌های بسیاری از جمله اپلیکیشن‌های نیتیو موبایل نیز موجب اتصال مردم به یکدیگر می‌شوند ، ولی بیشتر مردم جهان وب را تنها با اینترنت می‌شناسند. داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که تقریبا 16 سال طول کشید تا تعداد کاربران اینترنت به رقم یک میلیارد نفر برسد. اما تنها در عرض 6 سال پس از آن یک میلیارد نفر جدید دیگر به این مجموعه اضافه شدند. در نهایت نحقیقات اخیر نشان می‌دهد که در طول چند سال گذشته زمان لازم برای رشد یک میلیاردی کاربران اینترنت به 2/7 سال رسیده است. شاید شخص تیم برنرزلی نیز تصور نمی‌کرد که دستاورد وی در سی‌امین سالگرد تولد خود حدود 4/5 میلیارد نفر کاربر داشته باشد.

 

رفتار کاربران اینترنت در سال 2019

همزمان با رشد بی‌سابقه تعداد کاربران، راه‌های استفاده همین کاربران از اینترنت نیز به سرعت در حال تغییر است. افزایش فزاینده‌ی گوشی‌های همراه در نحوه اتصال کاربران به اینترنت، اصلی‌ترین علت این مسئله به شمار می‌رود. در حال حاضر، گوشی‌های هوشمند حدود نیمی از زمان صرف شده در اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند. به طور متوسط، کاربران اینترنت در روز 6 ساعت و 42 دقیقه از وقت خود را در دنیای آنلاین سپری می‌کنند. این رقم نسبت به آمار سال گذشته که 6 ساعت و 49 دقیقه بود، اندکی کاهش داشته است. کاهش میزان استفاده از اینترنت از این دیدگاه قابل توجیه است که افزایش ناگهانی کاربران جدید باعث شده تا اغلب کاربران اینترنت هنوز در مرحله یادگیری استفاده از آن باشند. درنتیجه کاربران جدید اینترنت فعلا به مرحله چک کردن متعدد روزانه نرسیده و باعث کاهش اندک میانگین استفاده جهانی از آن شده‌اند.

سهم استفاده از اینترنت با موبایل

با وجود افت اندک میانگین زمان سپری شده در اینترنت، در یک دید کلی مدت زمان آنلاین بودن ما به سرعت افزایش می‌یابد. به طور متوسط هر 6 ساعت و 30 دقیقه سپری شده در اینترنت معادل با این است که هر یک از کاربران اینترنت 100 روز از سال را آنلاین باشند. اگر این آمار را بین همه‌ی 4/4 میلیارد کاربر اینترنت در سال 2019 تعمیم دهیم، درخواهیم یافت که در مجموع تنها در سال 2019 کاربران اینترنت بیش از 1/2 میلیارد سال آنلاین بوده‌اند. این رقم به معنای واقعی کلمه شگفت‌انگیز است!

میانگین زمان صرف شده در اینترنت

این آمار جنبه‌های مثبتی نیز به همراه دارد. با افزایش سرعت متوسط اینترنت در جهان استفاده‌ی مفید ما از این مدت زمان آنلاین بودن افزایش یافته و در این مدت می‌توانیم به اهداف آنلاین بیشتری دست یابیم. گزارش‌ها حاکی از آن است که نسبت به سال گذشته سرعت اتصال اینترنت تلفن همراه حدود 18 درصد و سرعت اتصال اینترنت ثابت به میزان یک سوم افزایش یافته است. در حال حاضر در دوازده کشور جهان سرعت اینترنت ثابت به بیش از 100 مگابایت بر ثانیه و در ده کشور نیز سرعت اینترنت همراه به بیش از 50 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

میانگین سرعت اینترنت ثابت در جهان

در این میان کشور سنگاپور با متوسط سرعت 191 مگابایت بر ثانیه، از سریع‌ترین اینترنت جهان برخوردار است. این سرعت حدود 50 برابر بیشتر از کشوهایی از جمله ونزوئلا است که در انتهای لیست قرار دارند. در زمینه سرعت اینترنت همراه، کشور ایسلند رتبه اول را به خود اختصاص داده است. همین موضوع را می‌توان دلیلی بر افزایش نرخ نفوذ اینترنت در این کشور دانست. نکته‌ی جالب اینجاست که در 44 کشور از 177 کشور بررسی شده، سرعت اینترنت همراه از سرعت اینترنت ثابت بالاتر بوده و در 10 کشور سرعت اینترنت همراه حتی تا 10 برابر از سرعت اینترنت ثابت بیشتر است.

میانگین سرعت اینترنت همراه در جهان

اما سوال اینجاست که 4/4 میلیارد کاربر اینترنت در سال 2019، حدود 6 ساعت و 30 دقیقه از وقت خود در اینترنت را صرف چه کاری می‌کنند؟ همانطور که انتظار می‌رود، گوگل همچنان با اختلاف پربازدیدترین وب‌سایت دنیاست. در این لیست یوتیوب رتبه دوم و همچنین شبکه اجتماعی فیسبوک رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. همچنین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به شدت پربازدید بوده و بیشتر زمان آنلاین کاربران را صرف خود می‌کنند. در بین شبکه‌های اجتماعی، توئیتر در رتبه‌بندی سایت‌ها بسیار قدرتمند عمل می‌کند. این شبکه اجتماعی با وجود کاهش تعداد کاربران خود همچنان توانسته جذاب و پراستفاده ظاهر شود.

پربازدیدترین وبسایت های جهان

در سال‌های اخیر، سایت‌های مرتبط با تجارت الکترونیک توانسته‌اند رتبه‌ی خود را در میان وب‌سایت‌های پربازدید به خوبی افزایش دهند. طبق آمار منتشر شده از وب‌سایت الکسا (Alexa) در میان 20 وب‌سایت پربازدید، نام 5 وب‌سایت مرتبط با تجارت الکترونیک نیز مشاهده می‌شود. در این میان پلتفرم‌های چینی نیز در سال جدید موفق ظاهر شده و دو پلتفرم تائوبائو (Taobao) و تی‌مال (Tmall) از لحاظ ترافیک جهانی حتی بالاتر از وب‌سایت‌هایی همچون آمازون قرار گرفته‌اند.

پربازدیدترین وبسایت های جهان در الکسا

وب‌سایت‌های مخصوص بزرگسالان در رتبه‌بندی سیمیلاروب (SimilarWeb) در رده‌ی بالایی قرار دارند. اما این رتبه در الکسا بسیار متفاوت است. با این حال تقریبا تمامی اعداد و ارقام نشان‌دهنده‌ی این است که محتوای این وب‌سایت‌ها مدت بسیاری را از وقت بزرگسالان را به خود اختصاص می‌دهند. هرچند که به نظر عجیب می‌رسد، اما داده‌های جمع‌اوری شده توسط سیمیلاروب نشان می‌دهد که کاربران اینترنت در سال 2019 بیش از 1 میلیارد روز را در 5 وب‌سایت پربازدید بزرگسالان خواهند گذارند. درحالی که میانگین مدت زمان صرف شده در هر بار مراجعه تنها 10 دقیقه است.

به طور کلی، ویدیوها تبدیل به بخش مهمی از فعالیت‌های آنلاین کاربران اینترنت شده‌اند. جست‌و‌جوی کلمه‌ی ویدیو در طی سال گذشته حدود 30 درصد افزایش یافته است. این کلمه در رده‌ی چهارم بیشترین جست‌و‌جوهای انجام شده و پشت سر عبارات فیسبوک، یوتیوب و گوگل قرار دارد. (ممکن است از این موضوع که چرا جست‌و‌جوی کلمه گوگل در خود این موتور جست‌و‌جو رتبه‌ی اول را کسب کرده است، تعجب کنید! در واقع این موضوع مربوط به نوار آدرس‌های متصل به موتور جست‌و‌جوی گوگل در برخی از مرورگرها می‌شود. درواقع کاربران با وارد کردن نام گوگل در این نوار به جای مراجعه به وب‌سایت، ناخواسته به جست‌و‌جوی این کلمه در این موتور جست‌و‌جو می‌پردازند!)

گزارشات گلوبال وب‌ایندکس (GlobalWebIndex) حاکی از آن است که 92 درصد از کاربران اینترنت هر ماه به تماشای ویدیوهای آنلاین می‌پردازند. این بدان معناست که بیش از 4 میلیارد نفر از کاربران اینترنت در اوایل سال 2019 از محتوای ویدیوئی آنلاین استفاده کرده‌اند. لازم به ذکر است که براساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط آی‌تی‌یو (ITU) حدود 6 میلیارد نفر در سراسر جهان در خانه‌ی خود تلویزیون دارند.

زمان سپری شده در اینترنت

بازی‌های آنلاین نیز قسمت بزرگی از مدت زمان صرف شده در اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند. داده‌های گلوبال وب‌ایندکس نشانگر این است که در هر ماه حدود یک میلیارد نفر بازی‌های ویدیوئی آنلاین را تجربه می‌کنند. در این میان برخی از بازی‌ها از جمله فورتنایت (Fortnite) در حال تبدیل شدن به یک پدیده جهانی هستند و و توجه شمار قابل توجهی از کاربران را به سمت خود جلب کرده‌اند.

همچنین برخی کاربران اینترنت مدت بسیاری از وقت خود را صرف تماشای بازی‌های آنلاین افراد دیگر می‌کنند. آخرین آمار نشان می‌دهد که حدود یک چهارم کاربران اینترنت (حدود یک میلیارد نفر) در هر ماه به تماشای لایواستریم (livestreams) بازی دیگران می‌پردازند. علاوه بر این، در سال 2019 حدود 700 میلیون نفر به تماشای esports (یا همان مسابقات بازی‌های ویدیوئی) پرداخته‌اند که این میزان دو برابر افرادی است که در سال 2017 به تماشای مسابقات فرمول 1 علاقه‌مند بودند.

در کنار همه‌ی این تغییرات رفتاری، روش‌ها و رابط‌های کاربران با اینترنت نیز تغییر یافته است. میزان استفاده از ابزار کنترل صوتی از سال 2018 به میزان قابل توجهی افزایش یافت و هم‌اکنون از هر 10 کاربر اینترنت، 4 نفر از فرمان‌های صوتی و امکان جست‌و‌جوی صوتی در اینترنت استفاده می‌کنند. در حال حاضر، دو کشور چین و هند، جزو اصلی‌ترین اهداف توسعه‌دهندگان ابزارهای کنترل صوتی هستند و تقریبا نیمی از کاربران اینترنت آن‌ها، این ابزار را مورد استفاده قرار می‌دهند. از همین رو می‌توان اعلام کرد که در سال 2019 شاهد پیشرفت‌ها و نوآوری‌های بیشتری در خصوص فناوری کنترل صوتی باشیم.

استفاده از فرمان های صوتی موبایل

 

کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال 2019

در این بخش از بررسی‌های انجام گرفته در خصوص اینترنت در سال 2019 به سراغ محبوب‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در سرتاسر جهان رفته و آمار مرتبط با آن‌ها را در 230 کشور مختلف جهان تهیه کرده‌ایم. برخی از این پلتفرم‌ها در طول 12 ماه گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و در مقابل برخی دیگر شروع به از دست دادن کاربران خود کرده‌اند.

تا اوایل سال 2019 تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سرتاسر جهان به 3/5 میلیارد نفر رسیده است. در طی 12 ماه گذشته 288 میلیون کاربر جدید به شبکه‌های اجتماعی اضافه شده‌اند که این آمار، یک افزایش ضریب نفوذ 45 درصدی را نشان می‌دهد. میزان بهره‌مندی از رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان بسیار متفاوت است، به طوری که میزان نفوذ آن در بخش‌هایی از آفریقا، تنها نرخی تک رقمی دارد.

میانگین استفاده از شبکه های اجتماعی در جهان

در سال جاری کشورهای خاورمیانه نرخ نفوذ بالایی را در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند. امارات متحده و قطر در نقطه‌ی اوج این لیست قرار دارند. در بعضی آمارها مشاهده می‌شود که تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مانند قطر و امارات متحده‌ی عربی از تعداد جمعیت ثبت شده‌ی آن در سازمان ملل متحد بیشتر است. اما این امر می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشد. چرا که هردوی این کشورها دارای تعداد افراد تبعید شده‌ی قابل توجهی هستند که در شمارش رسمی جمعیت آن‌ها لحاظ نشده‌اند.

در انتهای این لیست، کره شمالی با میزان نفوذ کمتر از 0/1 درصد قرار دارد. از آنجایی که اینترنت تقریبا به طور کامل در این کشور مسدود شده است، این اتفاق چندان دور از انتظار نیست. همچنین این احتمال وجود دارد که کشور ترکمنستان نرخ نفوذ بالاتری از آنچه که در این لیست نمایش داده می‌شود، داشته باشد. اما با توجه به عدم دسترسی به داده‌های پلتفرم ایمو (imo) که در این کشور بسیار محبوب است، نمی‌توان آمار دقیق نرخ نفوذ شبکه‌های اجتماعی در ترکمنستان را به دست آورد. کشورهای آفریقایی نیز باقی 10 مورد انتهایی لیست نفوذ شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند. در برخی از این کشورها نرخ نفوذ شبکه‌های اجتماعی در طی 12 ماه گذشته کاهش یافته است.

میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در جهان

در صورتی که از جمعیت یک کشور برای به دست آوردن نرخ نفوذ شبکه‌های اجتماعی در آن استفاده کنیم، این ضرایب کاهش خواهند یافت. چرا که در اغلب کشورها استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای کودکان ممنوع است. در نتیجه در این گزارشات برای به دست آوردن نرخ نفوذ شبکه‌های اجتماعی، به جای در نظر گرفتن کل جمعیت یک کشور تنها افراد واجد شرایط عمومی و بالای 13 سال در نظر گرفته شده‌اند.

با توجه به این که در برخی از مناطق آفریقایی 40 درصد از جمعیت را کودکان زیر 13 سال تشکیل می‌دهند، می‌توان نتیجه گرفت که این افراد تاثیر معناداری در بررسی شمای کلی رسانه‌های اجتماعی داشته باشند. تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در آغاز سال 2019 برابر با 58 درصد از کل جمعیت واجد شرایط و بالای 13 سال جهان است. اما این رقم در بیش از 100 کشور جهان به بالاتر از 70 درصد نیز می‌رسد.

تعداد کاربران شبکه های اجتماعی در کشورها

در برخی از کشورهای جهان تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی به میزان قابل توجهی بیشتر از تعداد کاربران واجد شرایط آن است. با این حال ما تلاش کرده‌ایم تا برخی از این داده‌ها را تعدیل کنیم. چرا که احتمال این که تمامی افراد یک کشور از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، دور از ذهن به نظر می‌رسد. همچنین ممکن است برخی از افراد دارای چند حساب جداگانه و تکراری در یک شبکه اجتماعی بوده و باعث افزایش این آمار شوند. با این حال حتی زمانی که فیلترهای مشخصی برای رده سنی در نظر گرفته می‌شود، میزان نفوذ شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از نقاط در حال توسعه‌ی جهان، همچنان کمتر از 30 درصد بوده و در 16 کشور جهان، این نرخ برای افراد واجد شرایط کمتر از 10 درصد است.

پرکاربرترین کشورها در شبکه های اجتماعی

اما این قضیه روی مثبتی نیز دارد. در طی 12 ماه گذشته برخی از کشورها رشد چشمگیری در میزان نفوذ شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند. همانند آمار رشد اینترنت در سال 2019 این بار نیز ساهارای غربی در سال گذشته بیشترین درصد نفوذ شبکه‌های اجتماعی را به نام خود ثبت کرده است. تعداد کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی در این کشور طی 12 ماه گذشته 4/5 برابر شده است.

اتیوپی نیز در سال جاری رشد قابل ملاحظه‌ای را در تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی داشته است. در سال گذشته 2/3 میلیون کاربر جدید از این کشور در شبکه‌های اجتماعی عضو شده‌اند و نرخ نفوذ آن به 60 درصد رسیده است. خوشبختانه کشور کوبا نیز با وجود اختلالات و مشکلات دسترسی مردم آن به اینترنت توانسته رشد بسیاری را در میزان نفوذ شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.

رشد کاربران شبکه های اجتماعی

کشور چین در طول 12 ماه گذشته بیشترین تعداد کاربران جدید را به شبکه‌های اجتماعی افزوده است. حدود 100 میلیون نفر کاربر جدید چینی در طول سال گذشته برای اولین بار قدم در شبکه‌های اجتماعی نهادند. آخرین آمار و ارقام نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود یک میلیارد نفر از مردم چین در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. ممکن است تعدادی از حساب‌های متعدد و تکراری نیز باعث به وجود آمدن چنین عدد بزرگی شده باشند. کشور هند نیز رشد بزرگ و قدرتمندی را در این زمینه تجربه کرده و در 12 ماه گذشته 60 میلیون کاربر جدید هندی وارد شبکه‌های اجتماعی شده‌اند.

با این که رسانه‌های اجتماعی در ماه‌های اخیر محدودیت‌های سفت و سختی را در کشور ایران تجربه می‌کنند، تعداد افراد ایرانی جدیدی که در طول 12 ماه گذشته وارد شبکه‌های اجتماعی شده‌اند بسیار بزرگ و قابل توجه است. تیم‌ تکراسا (Techrasa) و همچنین متخصص‌های رسانه‌های اجتماعی ایرانی از جمله نیکی آقایی نیز با این مسئله هم‌عقیده بوده و درصد رشد کاربران جدید ایرانی در شبکه‌های اجتماعی را دو رقمی می‌دانند. گزارش‌های دولتی ایران نیز نشان‌دهنده این رشد قدرتمند است.

شاخص رشد 5 ساله‌ی تعداد کاربران جدید شبکه‌های اجتماعی بسیار شگفت‌انگیز است. آمار نشان می‌دهد که تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال 2014 تقریبا دو برابر شده است. در حال حاضر حدود 3/49 میلیارد کاربر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. این رقم در ژانویه سال 2014 حدد 1/48 میلیارد بود که در طی این سال‌ها با رشد 2 میلیارد نفری همراه بوده است.

علاوه بر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی، قشر مخاطبان این دنیای مجازی نیز در طول زمان تغییراتی داشته است. برخلاف چند سال گذشته، مخاطبان بالای 30 سال سهم بزرگی را در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی دارند. تعداد مخاطبان بزرگ سال نیز رشد قابل توجهی را در شبکه‌های اجتماعی داشته و در حال حاضر به گزارش فیسبوک، تعداد مخاطبان بالای 50 سال در این پلتفرم از تعداد مخاطبان زیر 18 سال آن بیشتر است.

در میان مخاطبان شبکه‌های اجتماعی اختلافات جنسیتی نیز مشهود است. اما همانگونه که در ادامه نیز خواهید دید، میزان این اختلاف در پلتفرم‌های گوناگون با یکدیگر متفاوت است. در حالت کلی می‌توان نتیجه گرفت که در کشورهایی که کمترین میزان نفوذ شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده‌اند، بیشترین ناسازگاری و اختلاف جنسیتی در میان مخاطبان آن‌ها نیز دیده می‌شود. در چنین کشورهایی اغلب مخاطبان را قشر مردان تشکیل می‌دهند.

این آمار را می‌توان به تعداد کل کاربران اینترنت نیز تعمیم داد. همانگونه که پیداست، در کشورهایی (از جمله کشورهای در حال توسعه) که در آن‌ها دسترسی به اینترنت دشوارتر از سایر نقاط جهان است قشر زنان سختی‌های بیشتری را برای استفاده از این فناوری متحمل می‌شوند. با توجه به اهمیت و ضرورت استفاده از فناوری اینترنت در مواردی همچون آموزش و پرورش، مشارکت‌های مالی، اشتغال و همچنین توانمندسازی، ایجاد بستری برای استفاده راحت‌تر بانوان از این فناوری امری بسیار حیاتی برای هر کشوری است.

رفتار کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال 2019

مقدار زمان صرف شده توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی با رشد اندکی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. گلوبال‌وب‌ایندکس گزارش می‌دهد که میانگین مدت زمان صرف شده در شبکه‌های اجتماعی در سال 2019 حدود 2 ساعت و 16 دقیقه است. لازم به ذکر است که طبق گزارشات به دست آمده این مقدار در سال گذشته 2 ساعت و 15 دقیقه بود. طبق این آمار، کاربران اینترنت به طور متوسط یک سوم از کل مدت زمان صرف شده در اینترنت و همچنین یک هفتم از مدت زمان بیداری خود در هر روز را در شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند.

با افزایش میزان استفاده از اینترنت، مجموع مدت زمان صرف شده در شبکه‌های اجتماعی نیز رشد سرسام‌آوری از خود نشان می‌دهد. در صورتی که بخواهیم این میانگین را به 3/484 میلیارد کاربر حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی ضرب کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که در سال 2019 در مجموع حدود 330 میلیون سال از زندگی انسان‌ها در پلتفرم‌های اجتماعی آنلاین می‌گذرد.

توزیع میانگین مدت زمان صرف شده در شبکه‌های اجتماعی نیز در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف، اختلافات بسیار فاحش و قابل توجهی را از خود به نمایش می‌گذارد. برای مثال کاربران اینترنت ژاپنی به طور میانگین تنها 36 دقیقه از روز خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند. این در حالی است که در سمت دیگر نمودار مردم کشور فیلیپین با میانگین 4 ساعت و 12 دقیقه صرف شده در شبکه‌های اجتماعی، رتبه اول بیشترین استفاده از این پلتفرم‌ها در طول روز را به خود اختصاص داده‌اند. میانگین کشور فیلیپین در استفاده از شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال گذشته 15 دقیقه (معادل 6 درصد) رشد داشته است.

هنگامی که آمار 5 ساله را مورد مقایسه قرار می‌دهیم، افزایش میانگین مدت زمان صرف شده در شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش نمایان‌تر می‌شود. کاربران شبکه‌های اجتماعی امروزی در طول روز به طور میانگین 40 دقیقه (معادل 40 درصد) بیشتر از کاربران سال 2014 وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

با این حال تمامی این وقت گذرانده شده در شبکه‌های اجتماعی صرف «اجتماعی شدن» کاربران نمی‌شود. داده‌های گلوبال‌وب‌ایندکس نشان می‌دهد که 98 درصد از کاربران اینترنت که در کشورهایی با اقتصاد‌های برتر جهان ساکن هستند در یک ماه اخیر حداقل یک بار از یکی از پلتفرم‌های اجتماعی آنلاین بازدید کرده‌اند. اما تنها 83 درصد از این کاربران به صورت فعال با پلتفرم‌های مربوطه در تعامل بوده و به طور مرتب فعالیت داشته‌اند.

با این که هر یک از کاربران معمولی به طور متوسط در 9 پلتفرم مختلف شبکه‌های اجتماعی دارای حساب کاربری هستند؛ لزوما فعالیت دائم و متناوبی در هر یک از این شبکه‌های اجتماعی ندارند. همچنین تعداد افرادی که از شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد شغلی و حرفه‌ای استفاده می‌کنند، رو به افزایش است. بنا به گزارش کاربران در ماه گذشته، تقریبا یک نفر از هر 4 کاربر شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد و فعالیت‌های کاری از این پلتفرم‌ها بهره برده است.  اگر این تعداد را در میان تمامی کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان تعمیم دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید که در حال حاضر حدود 800 میلیون نفر از شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد و فعالیت‌های شغلی و حرفه‌ای خود استفاده می‌کنند.

برترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در سال 2019

سال 2018 برای فیسبوک بسیار ناامید کننده و دشوار سپری شد. اما با این حال این پلتفرم توانست در سال 2019 به عنوان برترین پلتفرم انتخاب شده و رتبه‌ی نخست خود را حفظ نماید. برخلاف فشارهای رسانه‌ای بر روی فیسبوک تعداد کاربران فعال آن همچنان بالا باقی ماند. این موضوع نشان می‌دهد که احتمال ترک یک پلتفرم به صورت گسترده از جانب کاربران بسیار پایین است.

تعداد حساب های فعال در شبکه های اجتماعی

در واقع، تعداد کاربران فعال ماهانه فیسبوک در طی 12 ماه گذشته به طور پیوسته در حال رشد بوده است. آخرین گزارش از جانب این پلتفرم خبر از رشد 10 درصدی سالیانه‌ی کاربران خود می‌دهد. بررسی نمودار رشد پنج ساله‌ی فیسبوک نیز در نوع خود جالب و چشمگیر است.

برخی نشانه‌ها حاکی از این است که میزان استفاده مردم از فیسبوک کاهش یافته است. اما برخلاف این موضوع آمار نشان می‌دهد که میان حرف و عمل مردم اختلاف بزرگی وجود دارد. با این که موج بزرگی از مخالفت‌ها و هشتگ‌های ضد فیسبوک (مانند هشتگ #DeleteFacebook) در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است، با این حال همین کاربران به محض مشاهده یک نوتیفیکیشن از جانب فیسبوک به سمت این پلتفرم خیز برمی‌دارند!

در رتبه‌بندی پرطرفدارترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، یوتیوب در رده دوم قرار دارد. یوتیوب که به عنوان محبوب‌ترین وب‌سایت ویدیویی جهان به زودی به تعداد 2 میلیارد کاربر دست خواهد یافت.

همچنین بررسی رشد روندها نشان می‌دهد که واتساپ نیز از قافله عقب نمانده است. رقم 1/5 میلیارد نفری که در نمودار به آن اشاره شده، مربوط به داده‌های ژانویه‌ی سال 2018 است.

پیام‌رسان وی‌چت (WeChat) که در کشور چین با نام ویخین (Weixin) شناخته می‌شود، سال قدرتمندی را سپری کرد. در طی 12 ماه گذشته این پلتفرم پرطرفدار در چین توانسته به جمع باشگاه پلتفرم‌های با تعداد کاربران میلیاردی بپیوندد. عضو دیگر این باشگاه نیز اینستاگرام است که در ماه ژوئنسال 2018 تعداد کاربران آن از 1 میلیارد عبور کرد.

تعداد کاربران شبکه های اجتماعی

در این میان سال 2018 برای توئیتر (Twitter) چندان خوشایند و دلخواه سپری نشد. این پلتفرم در آغاز سال 2019 نسبت به 12 ماه گذشته خود 4 میلیون نفر کاربر کمتری داشت. اما پلتفرم چینی سینا وایبو (Sina Weibo) با موفقیت‌های خود نشان داد که میکروبلاگینگ به پایان کار خود نرسیده است. به گزارش سینا وایبو تعداد کاربران این پلتفرم در 12 ماه گذشته حدود 20 درصد رشد داشته است. در صورتی که این روند موفقیت ادامه داشته باشد، پیشبینی می‌شود که تعداد کاربران این پلتفرم در نیمه دوم سال 2019 از مرز 500 میلیون نفر عبور کند.توئیتر تنها پلتفرم ناموفق 2018 نیست. بر طبق آخرین گزارشات، تعداد کاربران فعال اسنپ‌چت (Snapchat) به صورت پیوسته در حال کاهش است.

اگر نگاه دقیق‌تری به برترین پلتفرم‌های اجتماعی و توسعه‌دهندگان آن‌ها داشته باشید، متوجه خواهید شد که زاکربرگ و تیمش تمام تلاش خود را برای سلطنت در این حوزه می‌کنند. آخرین گزارشات به دست آمده از سیمیلاروب نشان می‌دهد که فیسبوک مسنجر و واتساپ به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در 208 کشور از 234 کشور مورد بررسی شناخته می‌شوند که هردو حاصل تلاش‌های زاکربرگ و تیم او است.

وایبر (Viber) نیز توانسته محبوبیت نسبی خود را حفظ کند. این پیام‌رسان در 10 کشور جهان محبوب‌ترین پلتفرم در بین کاربران اندرویدی است. وی‌چت و لاین (LINE) نیز علی‌رغم برتری مطلق در کشورهای خود، تنها در 3 کشور جهان به عنوان پلتفرم پراستفاده و محبوب شناخته می‌شوند.

جزئیات مربوط به مخاطبان رسانه‌های اجتماعی

پیش از این که هر یک از پلتفرم‌ها را به صورت جداگانه و دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است تا نگاهی به جزئیات آمار و ارقام مخاطبان رسانه‌های اجتماعی داشته باشیم. در تصویر زیر این آمار به صورت جمع‌بندی شده به تصویر درآمده‌اند. برای وضوح بیشتر تصمیم گرفتیم تا به جای تعداد کاربران فعال ماهانه، تعداد مخاطبان تبلیغاتی در هر پلتفرم را مورد هدف قرار دهیم. چرا که این مقایسه بسیار ساده‌تر بوده و برای بررسی چند پلتفرم در کنار هم معیار مناسبی را فراهم می‌کند. در تصویر زیر کلیات مهمی در مورد آمار هر یک از پلتفرم‌ها ارائه شده است. با این حال برای کسب اطلاعات بیشتر و جزئی‌تر، در ادامه به بررسی عمیق‌تر تک تک این پلتفرم‌ها خواهیم پرداخت.

1- فیسبوک

همانطور که در تصویر فوق نیز قابل مشاهده است، آمار و داده‌های به دست آمده از این پلتفرم نشان می‌دهد که برخلاف جنجال‌ها و تبلیغات منفی رسانه‌ها، فیسبوک هیچگونه روند رو به کاهشی را در تعداد کاربران خود تجربه نکرده است. در حقیقت تعداد کاربران فیسبوک در سرتاسر جهان در حال رشد و افزایش است. این پلتفرم تنها در فصل چهارم سال 2018 توانسته 18 میلیون کاربر جدید را به جمع مخاطبان تبلیغاتی خود اضافه کند.

با این حال همه‌ی اخبار به نفع فیسبوک نیست. چرا که فیسبوک در سه ماه آخر سال 2018 حدود 10 میلیون از کاربران تبلیغاتی 13 تا 17 ساله‌ی خود را از دست داده است. در مقابل افزایش کاربران بالای 55 سال این پلتفرم باعث شده تا این از دست دادن مخاطبان جوان و نوجوان جبران شود.

کشور هند یکی از بزرگترین بازارهای فیسبوک است. این کشور 300 میلیون کاربر فعال را به جمع مخاطبان تبلیغاتی قابل دستیابی این پلتفرم هدیه داده است. همچنین تنها در سال گذشته 50 میلیون کاربر جدید هندی به فیسبوک پیوسته‌اند. کشور فیلیپین نیز نقش مهمی در افزایش تعداد کاربران فیسبوک داشته است. در طول سال 2018 حدود 8 میلیون کاربر جدید فیلیپینی به فیسبوک پیوسته‌اند که 2 میلیون نفر آن‌ها در 3 ماه گذشته به عضویت این پلتفرم درآمده‌اند.

حال سوال اینجاست که آیا اخبار مربوط به ترک توده‌ای و عمده مخاطبان فیسبوک حقیقت دارد یا خیر. آخرین ارقام و اعداد نشانگر این است که در برخی از مناطق جهان کاهش‌های جزئی در میان کاربران فیسبوک مشاهده می‌شود. اما مطمئنا موضوعی که بسیاری از رسانه‌های جهان قصد نشان دادن آن و تخریب فیسبوک را داشتند، بزرگنمایی و دروغی بیش نیست. برای این که دیدگاه بهتری از میزان کاهش مخاطبان فیسبوک در کشورهای مختلف جهان داشته باشید، در ادامه لیست مناطقی که در سه ماه اخیر بیشترین میزان افت کاربران فیسبوک را داشته‌اند نمایش داده شده است.

برای فیسبوک موضوع نگران کننده‌ای تر از کاهش جزئی کاربران خود در برخی از کشورهای جهان وجود دارد. به نظر می‌رسد که روند تعامل کاربران فیسبوک در حالت عمومی در حال کاهش و افت است. به نظر می‌رسد که کاهش روند تهامل در فیسبوک از ماه جولای سال 2018 آغاز شده و بنابر آنچه که ابزار فیسبوک نمایش می‌دهند، این کاهش همچنان ادامه دارد.

در 6 ماه اخیر تعداد پست‌های لایک شده توسط هر کاربر در فیسبوک 10 درصد کاهش یافته است. اما نگرانی‌های فیسبوک به همینجا ختم نمی‌شود. تعداد کلیک بر روی تبلیغات در فیسبوک نیز در حال کاهش است. در حال حاضر به طور متوسط هر کاربر در طول یک ماه بر روی 8 آگهی تبلیغاتی کلیک می‌کند. آمار نشان دهنده این است از ماه جولای به بعد، هم در میان مخاطبان مرد و هم در میان مخاطبان زن، تعداد بسیار کمتری بر روی آگهی‌های فیسبوک کلیک شده است.

نکته‌ی قابل توجه اینجاست که با وجود کاهش تعداد کلیک بر روی تبلیغات‌های فیسبوک، درآمد این پلتفرم از طریق آگهی‌های تبلیغاتی همچنان در حال افزایش است. اما چرا؟

یکی از پاسخ‌های احتمالی موجود برای سوال فوق این است که فیسبوک میانگین تعرفه‌ی تبلیغاتی خود را افزایش داده است. درنتیجه با وجود کاهش تعداد کلیک بر روی تبلیغات، افزایش تعرفه کلیک باعث شده تا درآمد فیسبوک از این راه همچنان حفظ شده و حتی رو به افزایش نیز باشد. این فرضیه بر پایه‌ی آخرین داده‌ها و اطلاعات ارائه شده توسط لوکووایز (Locowise)، که نشان می‌دهد تعداد صفحات فیسبوک که بر روی محتوای پولی سرمایه‌گذاری می‌کنند، از ماه اکتبر به بعد با رشد 3 درصدی مواجه بوده است، مطرح شده است.

افزایش این هزینه رسانه‌ها می‌تواند با کاهش میزان بازدید و تعامل کاربران با محتوای فیسبوک مرتبط باشد. بنا به گزارش لوکووایز از ماه ژانویه سال 2018 کاهش محسوسی در تعداد بازدیدهای ارگانیک و تعامل کاربران در این پلتفرم مشاهده می‌شود. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که از ماه اکتبر 2018 میزان بازدیدهای ارگانیک در فیسبوک حدود 2/3 درصد کاهش داشته است. به طور مشابه در سه ماه گذشته میزان مشارکت و تعامل کاربران با پست‌های فیسبوک نیز 2 درصد کاهش یافته که در نتیجه آن حدود کمتر از 4 درصد از کاربران فیسبوک در صورت مشاهده یک پست از صفحات فیسبوک اقدام به انجام فعالیتی در قبال آن می‌کنند.

لازم به ذکر است که در بررسی‌های انجام گرفته توسط لوکووایز توجه ویژه‌ای نیز به تعداد طرفداران و اعضای هر صفحه فیسبوک شده است. چرا که این اعتقاد وجود دارد که در الگوریتم‌های فیسبوک، صفحات بزرگتر در مقابل صفحات کوچک میزان کمتری از بازدیدهای ارگانیک و تعاملات را به دست می‌آورند که این مسئله در تصویر زیر به صورت کامل شرح و نمایش داده شده است.

برای مثال هنگامی که صفحاتی با بیش از 10 هزار طرفدار را با صفحات کوچکتری با کمتر از 10 هزار نفر طرفدار مقایسه می‌کنیم، به تفاوت‌های آشکاری می‌رسیم که در تصویر زیر قابل مشاهده است:

با این حال این اعداد صرفا میانگینی از صفحات را شامل شده و مورد تک به تک آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال صفحات سلبریتی‌ها در فیسبوک به دلیل جذابیت بالای مطالب و محتوا، نسبت به صفحات برندهایی با همان اندازه، از تعاملات و بازدیدهای ارگانیک بیشتری بهره می‌برند.

هنگامی که صحبت از صفحات بزرگ در فیسبوک به میان می‌آید، نام صفحه‌ی خود این پلتفرم با بیش از 200 میلیون طرفدار تا ژانویه 2019 خودنمایی می‌کند. صفحه‌ی سامسونگ رده‌ی دوم پرطرفدارترین صفحات فیسبوک را به خود اختصاص داده و تا زمان انتشار این مقاله، توانسته 160 میلیون هوادار را به سمت خود جذب کند.

نکته‌ی قابل توجه در میان پرطرفدارترین صفحات فیسبوک اینجاست که در میان 20 صفحه برتر تنها نام سه برند مصرفی سامسونگ، کوکاکولا و مک‌دونالدز (McDonald) دیده می‌شود. بقیه موارد موجود در این لیست را خوانندگان، تیم‌های ورزشی، بازیکنان و همچنین بازیگران مشهور تحت سلطه‌ی خود درآورده‌اند. این نکته می‌تواند برای بازاریاب‌ها بسیار حائز اهمیت باشد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که کاربران فیسبوک تنها برای مشاهده تبلیغات شما به این پلتفرم مراجعه نمی‌کنند (هرچند که به ظاهر این نکته بسیار واضح است!). اصلی‌ترین انگیزه کاربران فیسبوک برای استفاده از این پلتفرم، برقراری تماس و ارتباط با دوستان و خانواده است. فعالیت‌های مرتبط با این موضوع سهم بالایی از وقت صرف شده‌ی کاربران در فیسبوک را شامل می‌شوند.

البته مشخصا کاربران فیسبوک با محتوای تولید شده توسط برندها نیز تعامل دارند. چرا که تا به امروز بیش از 80 میلیون کسب‌و‌کار کوچک و متوسط اقدام به تاسیس صفحه برند خود در فیسبوک کرده‌اند و این خود نشان از موفقیت برند سازی در فیسبوک دارد. با این حال کار برندهای مختلف برای فعالیت در فیسبوک دشوارتر از هر زمان دیگری شده است. علی‌الخصوص هنگامی که به آمار رو به کاهش مدت زمان صرف شده کاربران بر روی این پلتفرم توجه می‌کنیم، این موضوع بیشتر نمایان می‌شود.

با توجه به توضیحات فوق، احتمالا متوجه یک ترفند کلیدی در مورد فیسبوک شده‌اید: مردم بیشتر ترجیح می‌دهند با موضوعاتی تعامل داشته باشند که به آن علاقه دارند. شاید این موضوع بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد، اما بازاریابان اغلب از این ترفند کوچک و مهم غفلت می‌کنند. این افراد باید بدانند که هیچ مقدار از سرمایه‌گذاری بر روی تبلیغات فیسبوک نمی‌تواند بر جذابیت محتوای آن‌ها بیافزاید. درنتیجه بهتر است قبل از هرچیزی، بر روی جذابیت و کاربرپسند بودن محتوای خود تمرکز کنند.

نکته کلیدی محرمانه: اگر می‌خواهید بازاریابی موفقی در فیسبوک داشته باشید، بهتر است به جای ارائه مداوم تبلیغات برند خود، محتوایی را به کاربران ارائه کنید که طالب آن هستند.

 

2- اینستاگرام

بررسی رفتار بازاریابان در سراسر جهان نشان می‌دهد که اینستاگرام محبوب‌ترین انتخاب برندها در سال 2019 خواهد بود. درنتیجه اندکی تامل بیشتر برای کاوش در مورد مخاطبین این پلتفرم خالی از لطف نیست. در ادامه به برخی از مهمترین عناوین و جزئیات مرتبط با این شبکه‌ی اجتماعی می‌پردازیم.

شبکه اجتماعی اینستاگرام با وجود فراز و نشیب‌هایی که در سال 2018 داشت، توانست در طی 12 ماه گذشته بسیاری از رقیبان خود را پشت سر بگذارد. در ماه ژوئن 2018 اینستاگرام اعلام کرد که تعداد کاربران فعال آن از مرز یک میلیارد نفر عبور کرده است. اگرچه این شرکت مدتی بعد اذعان کرد که برخی از این حساب‌ها تکراری هستند، اما با وجود حساب‌های تکراری نیز دستیابی به یک چنین رقم بزرگی از حساب‌های فعال ماهانه یک نقطه عطف قابل توجه برای این پلتفرم به شمار می‌آید.

آخرین اعداد و ارقام مربوط به مخاطبان تبلیغاتی اینستاگرام حاکی از آن است که موفقیت این پلتفرم در سال 2019 نیز همچنان ادامه داشته و تعداد کاربران فعال آن در طول سه ماه گذشته بیش از 4 درصد رشد کرده است. تا زمان انتشار این مقاله تعداد کاربران تبلیغاتی این پلتفرم به 895 میلیون کاربر فعال در سرتاسر جهان رسیده است.

با این حال این ارقام شامل برخی از کشورهای با تعداد کاربران بالا ولی خارج از هدف تبلیغات‌کنندگان نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین این کشورها که به دلیل عدم مورد هدف قرار گرفتن تبلیغات‌کنندگان اطلاعات جامعی از کاربران آن در دست نیست، کشور ایران است.

با وجود گمانه‌زنی‌هایی که در مورد مسدود و فیلتر کردن اینستاگرام در ایران وجود دارد، این پلتفرم همچنان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در میان مردم این کشور است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که پلتفرم اینستاگرام حدود 32 میلیون کاربر فعال ایرانی دارد. در نتیجه کشور ایران یکی از 12 کشور جهان است که میزان نفوذ اینستاگرام در میان مخاطبان بالای 13 سال آن از مرز 50 درصد عبور کرده است. با این حال به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، کاربران ایرانی خارج از هدف تبلیغات اینستاگرام قرار دارند. درنتیجه نام این کشور در لیست زیر دیده نمی‌شود.

تعداد کاربران اینستاگرام ممکن است تنها به اندازه نصف کاربران فیسبوک باشد. اما با این حال در سه ماه اخیر اینستاگرام توانسته دو برابر بیشتر از تعداد کاربران جدید فیسبوک را به کاربران خود اضافه کند. این پلتفرم در سال 2018 توانست 38 میلیون کاربر جدید را به جمع کاربران سابق خود بی‌افزاید. این رقم در مقایسه با رشد 18 میلیون کاربری فیسبوک در همین مدت زمان بسیار قابل توجه و ارزشمند است.

اینستاگرام تنها از جانب تعداد کاربران خود برای بازاریابان اهمیت ندارد. بلکه جنبه‌های دیگری از همین مخاطبان باعث شده تا این پلتفرم به یک بستر مناسب تبلیغاتی تبدیل شود. برای مثال توزیع جنسیتی در میان کاربران اینستاگرام تقریبا برابر و 50 به 50 است. همچنین میانگین سن کاربران اینستاگرام نیز نسبت به فیسبوک پایین‌تر بوده و اغلب مخاطبان آن را قشر جوان تشکیل می‌دهند. درصد کاربران 18 الی 34 ساله اینستاگرام بیشتر از فیسبوک است. (البته لازم به ذکر است که فیسبوک در این طیف سنی تعداد کاربران بیشتری از اینستاگرام دارد).

همانطور که اشاره کردیم، تعداد کاربران اینستاگرام در سال 2018 رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و باعث شده تا این پلتفرم به یک پدیده جهانی تبدیل شود. کشور هند ازجمله کشورهایی است که نقش پررنگی در رشد تعداد کاربران اینستاگرام داشته است. در فصل چهارم 2018 به طور متوسط در هر 2 ثانیه یک کاربر جدید از این کشور به اینستاگرام اضافه شده است. درنتیجه از ماه اکتبر سال 2018 به بعد، حدود 4 میلیون کاربر جدید هندی به جمع کاربران اینستاگرام پیوستند.

فیسبوک تلاش کرده تا در برخی از کشورها محبوبیت بالایی کسب کند. اما به نظر می‌رسد که در برخی از این کشورها نیز اینستاگرام همچنان به عنوان یک پلتفرم محبوب و قدرتمند عمل می‌کند. به طور خاص اینستاگرام توانسته تعداد مخاطبان قابل توجهی در کشور روسیه به دست آورد. این روند در تعدادی از کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی نیز دیده می‌شود.

در حال حاضر تعداد مخاطبان تبلیغاتی اینستاگرام توانسته در 20 کشور جهان از فیسبوک پیشی بگیرد. انتظار می‌رود که با ادامه روند افزایش محبوبیت اینستاگرام، این تعداد در سال 2019 نیز رو به افزایش باشد. با این حال بنا بر آخرین گزارشات و داده‌های به دست آمده به نظر می‌رسد که برندهای مصرفی برای تبلیغات و کسب بازدید و توجه مخاطبان اینستاگرام نیاز به تلاش بالایی دارند.

نمودار زیر نشان می‌دهد که در میان 20 حساب کاربری پرطرفدار اینستاگرام، تنها نام یک برند (که همان برند نایکی است) دیده می‌شود. مابقی حساب‌های کاربری موجود در این لیست تحت سلطه افراد مشهور قرار دارد. نکته‌ی جالب اینجاست که خانواده کارداشیان 4 حساب از 20 حساب پرطرفدار اینستاگرام را به نام خود درآورده‌اند. پس با توجه به عدم وجود برندهای مصرفی در این لیت، اینستاگرام باید مراقب باشد تا به عاقبت اسنپ‌چت دچار نشود.

3- توئیتر

سال 2018 برای توئیتر چندان خوشایند نبود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در طول سال گذشته این پلتفرم با کاهش فعالیت کاربران خود مواجه بوده است. این روند نزولی در تعداد کاربران نیز دیده می‌شود و آمار حاکی از آن است که از ماه اکتبر سال 2018 تعداد کاربران قابل دسترسی توئیتر 1/5 درصد کاهش داشته است. توزیع جنسیتی مخاطبان تبلیغاتی این پلتفرم نیز تعریف چندانی ندارد. به گزارش توئیتر تقریبا دو سوم از مخاطبان تبلیغاتی این شبکه‌ی اجتماعی را مردان تشکیل می‌دهند که این مسئله در نوع خود سوگیری قابل توجهی به شمار می‌رود.

با این حال برای کسب اطلاعات کاربردی و حقیقی‌تر، بهتر است تا این روند منفی و نزولی تعداد کاربران فعال توئیتر را با برخی از داده‌های مرتبط دیگر مقایسه کنیم.

توئیتر در حال حاضر به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای چهره‌های بانفوذ و قدرتمند در سراسر جهان تبدیل شده است. رئیس‌جمهورها، نخست وزیران و اغلب روزنامه‌نگاران برتر جهان برای انتقال پیام خود از این پلتفرم استفاده می‌کنند. برای دسترسی به محتوای ارائه شده در توئیتر نیازی به داشتن یک حساب کاربری در آن نیست. از همین رو اغلب محتوای منتشر شده بر روی این شبکه اجتماعی به شیوه‌های گوناگونی در میان کاربران اینترنت توزیع می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا داستان موفقیت توئیتر به گونه‌ی متفاوتی نقل شود.

درحالی که تعداد کاربران فعال و ثبت‌شده در این شبکه اجتماعی رو به کاهش است، در ماه‌های اخیر ترافیک بازدیدها در وب‌سایت این پلتفرم به نشانی Twitter.com رو به افزایش بوده است. آخرین آمار منتشر شده از جانب سیمیلار وب نشان می‌دهد که وب‌سایت توئیتر در دسامبر 2018 بیش از 670 میلیون بازدیدکننده منحصربه‌فرد داشته است. این مسئله نشانگر رشد 4 درصدی ماه به ماه این شبکه اجتماعی است.

این آمار نشان می‌دهد که مجموع بازدیدکنندگان از وب‌سایت توئیتر بیش از دو برابر تعداد مخاطبان تبلیغاتی این پلتفرم است. همچنین آمار به دست آمده نشان می‌دهد که این 670 میلیون بازدیدکننده از وب‌سایت توئیتر به طور متوسط در هر بار بازدید حدود 9 دقیقه از وقت خود را در این وب‌سایت می‌گذرانند. بنابراین مشخص می‌شود که این کاربران تنها برای خواندن یک یا دو توئیت و توقف چند لحظه‌ای وارد این وب‌سایت نشده‌اند.

با بررسی این آمار به این نتیجه می‌رسیم که مشکل اصلی توئیتر نه لزوما در عدم جذابیت این پلتفرم، بلکه اشکال در مدل کسب‌و‌کار آن است. در حالت کلی از آنجایی که کاربران می‌توانند بدون ثبت‌نام و وارد شدن به حساب کاربری خود در توئیتر به محتوای این شبکه‌ی اجتماعی دسترسی داشته باشند، منبع اصلی درآمد این شرکت (که شامل تبلیغات برای کاربران وارد شده به حساب کاربری خود می‌شود) با دارایی اصلی و بالقوه این شرکت (که شامل صدها میلیون بازدیدکننده بدون وارد شدن به حساب کاربری است) همخوانی ندارد.

به طور عمومی این مسئله باعث شده تا توئیتر برای شرکت‌های رسانه‌ای که ارزش این بازدیدکنندگان و توان باالقوه این پلتفرم را درک می‌کنند، تبدیل به یک رسانه ارزشمند و جذاب برای تبلیغات باشد. درنتیجه احتمال این موضوع وجود دارد که در سال 2019 شاهد افزایش قابل توجه درآمد توئیتر از طریق تبلیغات باشیم.

 

4- اسنپ‌چت

آخرین آمار و ارقام ارائه شده از اسنپ‌چت نشان می‌دهد که داستان این شبکه‌ی اجتماعی حتی از روند نوزلی توئیتر نیز غم‌انگیزتر است! گزارش‌های منتشر شده از درآمد این شرکت حاکی از آن است که کاربران اسنپ‌چت به صورت روزافزون در حال ترک این شبکه‌ی اجتماعی هستند. تعداد کاربران تبلیغاتی اسنپ‌چت در آغاز سال 2019 برابر با 306/5 میلیون نفر بود که نسبت به اکتبر سال 2018 کاهش 10 درصدی را نشان می‌دهد.

آمار اسنپ چت

نکته‌ی جالب اینجاست که کاهش 41 میلیونی تعداد مخاطبان تبلیغاتی اسنپ‌چت در سه ماه گذشته، همزمان با رشد 38 میلیون نفری تعداد کاربران تبلیغاتی اینستاگرام بوده است. هرچند که نمی‌توان به قطعیت در مورد ارتباط حتمی این اعداد اظهار نظر کرد، اما این احتمال وجود دارد که کاربران اسنپ‌چت به سمت اینستاگرام سوق پیدا کرده باشند.

همچنین علی‌رغم برتری محسوس تعداد مخاطبان زن در میان کابران اسنپ‌چت، اغلب کاربران از دست رفته‌ی این پلتفرم را مردان تشکیل می‌دهند. آخرین گزارشات منتشر شده نشان می‌دهد که در طی سه ماه گذشته تقریبا 17 درصد از مخاطبان مذکر این شبکه اجتماعی اقدام به ترک آن کرده‌اند. این درحالی است که درصد ترک کاربران مونث این شبکه اجتماعی تنها به 11 درصد می‌رسد. با این حال اسنپ‌چت همچنان به عنوان یکی از پلتفرم‌های محبوب در برخی از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شبکه اجتماعی همچنان سهم قابل توجهی از کاربران بسیاری از کشورهای خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

با وجود محبوبیت نسبی اسنپ‌چت در خاورمیانه، این پلتفرم اجتماعی در کشور خانگی خود وضعیت چندان مطلوبی ندارد. این شبکه‌ی اجتماعی از اکتبر سال 2018 به بعد، یک هفتم از مخاطبان تبلیغاتی خود در ایالات متحده آمریکا را از دست داده و اکنون تعداد این دسته از مخاطبان اسنپ‌چت به 100 میلیون نفر رسیده است.

به نظر می‌رسد آنچه که پیش از این باعث افزایش جذابیت اسنپ‌چت شده بود، اکنون به دلیلی برای ریزش کاربران آن تبدیل شده است. این پلتفرم تمرکز اصلی خود را بر روی کاربران جوان و در طیف سنی 13 الی 24 سال قرار داده است. درحالی که اغلب کاربرانی که در این سن قرار دارند، وفاداری چندانی را به یک شبکه اجتماعی از خود نشان نمی‌دهند. هرچند که این عدم وفاداری به شبکه‌های اجتماعی توسط قشر جوان در گذشته خدمات بسیاری را به اسنپ‌چت عرضه کرده و باعث افزایش کاربران آن در طی سال‌های گذشته شده است؛ اما به نظر می‌رسد که اکنون این قشر تصمیم به ترک این پلتفرم گرفته‌اند و اسنپ‌چت برای ایجاد تجدید نظر در بین این کاربران نیازمند تلاش بسیاری است.

نکته‌ی مهم دیگر اینجاست که تعداد کاربران اینستاگرام در این رده سنی تقریبا دو برابر اسنپ‌چت بوده و این اختلاف روز به روز در حال افزایش است. علاوه بر این، برخلاف توئیتر اسنپ‌چت مرهمی برای تسکین این کاهش کاربران خود در دست ندارد. قابلیت متمرکز اسنپ‌چت در ابتدای کار بخش مهمی از موفقیت آن را رقم زد، اما همین مسئله باعث شده تا امروزه این پلتفرم با استراتژی‌های بازدهی کمتری رو به رو باشد.

 

5- لینکدین

شبکه‌اجتماعی لینکدین برخلاف دو مورد ذکر شده قبلی روند موفقیت‌آمیزی را سپری کرده است. این شبکه‌اجتماعی حرفه‌ای و محبوب در سال 2018 روند رو به رشدی را تجربه کرده و تعداد کاربران تبلیغاتی آن در سه ماه آخر سال 2018 حدود 3 درصد رشد داشته است.

البته لازم به ذکر است که برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی که تعداد مخاطبان تبلیغاتی خود را براساس تعداد کاربران فعال ماهیانه محاسبه می‌کنند، تعداد کاربران تبلیغاتی در لینکدین براساس تعداد مخاطبان ثبت‌نام کرده در آن محاسبه می‌شود. با این حال آخرین اطلاعات و آمار حاکی از آن است که تبلیغ کنندگان می‌توانند از طریق لینکدین به بیش از 600 میلیون کاربر در سرتاسر جهان دسترسی داشته باشند. این مسئله یک دلیل قانع‌کننده برای جذب برندهایی است که خواستار برقراری ارتباط با کارشناسان حرفه‌ای در هر گوشه‌ای جهان هستند.

لینکدین در ماه‌های اخیر شاهد رشد قوی و گسترده‌ی کاربران خود از میان کشورهای متنوعی بوده است. از میان این کشورها، بیشترین تغییرات متعلق به میانمار است که در سه ماه اخیر حدود 80 هزار کاربر جدید را به این پلتفرم افزوده است. همچنین لینکدین رشد چشمگیری را در بسیاری از کشورهای در حال توسعه آفریقایی نیز داشته است. اما با این حال تعداد مخاطبان این پلتفرم در بسیاری از این کشورها همچنان اندک است.

آمار لینکدین نشان از رشد تعداد کاربران این پلتفرم در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان نیز دارد. با وجود این که تعداد کاربران این شبکه اجتماعی در اغلب کشورهای توسعه یافته بسیار بالا است، روند رو به رشد کاربران جدید آن همچنان ادامه‌دار است. آخرین داده‌های تبلیغاتی لینکدین نشان می‌دهد که در طی سه ماه گذشته تعداد کاربران این پلتفرم در ژاپن 14 درصد و در کشورهای کره‌جنوبی و سنگاپور به میزان 13 درصد رشد داشته است (البته لازم به ذکر است که رده سنی کاربران واجد شرایط در لینکدین 18 سال به بالا لحاظ می‌شود).

6- یوتیوب

ظاهرا محبوب‌ترین پلتفرم ویدیویی در سرتاسر جهان علاقه‌ای برای به اشتراک‌گذاری تعداد مخاطبان تبلیغاتی از خود نشان نمی‌دهد. اما گزارش‌های امسال یوتیوب شامل برخی از نکاتی است که نشان از مفید بودن این پلتفرم برای بازاریابان دارد.

داده‌های به دست آمده از یوتیوب نشان می‌دهد که اغلب کاربران این پلتفرم (و علی‌الخصوص کاربرانی که در بازارهایی با سرعت رشد بالا حضور دارند)، علاقه بسیاری به موسیقی از خود نشان می‌دهند. در بین 20 عبارتی که در سال 2018 در یوتیوب بیشترین تعداد جست‌و‌جو را داشته‌اند، نیمی از موارد به نحوی در ارتباط با صنعت موسیقی هستند. حتی کلمه تایلندی เพลง به معنای ترانه نیز در این لیست حضور دارد که نشان از علاقه وافر کاربران این کشور به شنیدن موسیقی و تماشای ویدیوکلیپ‌های مرتبط با موسیقی در این پلتفرم است.

به غیر از صنعت موسیقی، فیلم و محتوای تلویزیونی نیز بخش عمده‌ای از میزان جست‌و‌جوها را به خود اختصاص داده‌اند. نکته جالب این لیست حضور دو بازی فورتنایت (Fortnite) و همچنین ماین‌کرافت (Minecraft) در لیست برترین عبارات‌های جست‌و‌جو شده در سال 2018 است.

بیشترین جست و جو در یوتیوب

در بین لیست 10 مورد از پربازدیدترین حساب‌های یوتیوب، 9 مورد مربوط به کانال‌های ویدیوکلیپ‌های موسیقی می‌شود. تا زمان نوشتن این مقاله مجموع تعداد بازدید این کانال‌ها به بیش از 6 میلیارد بار می‌رسید.

 

7- سایر پلتفرم‌ها

متاسفانه پلتفرم‌هایی از قبیل لاین و وی‌چت از ارائه اطلاعات مخاطبان خود امتناع ورزیده‌اند. درنتیجه ارائه آمار و ارقام و تعداد کاربران این پلتفرم‌ها امکان‌پذیر نبوده است. با این حال این امید وجود دارد که در آینده‌ی نزدیک این وضعیت تغییر یافته و قادر به ارائه اطلاعات بهتر و مفیدتری از دیگر پلتفرم‌های محبوب جهان نیز باشیم.

 

کاربران موبایل در سال 2019

در سال 2018 تعداد کاربران موبایل در سراسر جهان 100 میلیون نفر افزایش داشته است. تا ژانویه سال 2019 تعداد کل کاربران موبایل بیش از 5/1 میلیارد نفر تخمین زده می‌شود. این عدد از نفوذ 67 درصدی موبایل در بین جمعیت کل جهان خبر داده و نشان می‌دهد که بیش از دو سوم جمعیت کل جهان از دستگاه‌های موبایل استفاده می‌کنند.

کاربران موبایل

متاسفانه تا بدین لحظه گوگل از تعداد کاربران موبایل در هر کشور گزارش جدیدی منتشر نکرده است. بنابراین فعلا قادر به ارائه اطلاعات جدید از تعداد کاربران دستگاه‌های موبایل در هر کشور نیستیم. با این حال به لطف گزارشات منتشر شده از جانب جی‌اس‌ام‌ای اینتلیجنس (GSMA Intelligence) قادر به بررسی اعداد و ارقام تعداد ارتباطات انجام گرفته توسط موبایل‌ها خواهیم بود. لازم به ذکر است که جی‌اس‌ام‌ای اینتلیجنس گزارشات جدید خود را نسبت به اعداد و ارقام سال‌های گذشته اصلاح کرده است. درنتیجه امکان مقایسه کامل اعداد و ارقام سال جدید با گزارشات سال 2018 وجود ندارد.

برای مثال تعداد کاربران موبایل منحصربه‌فرد جدیدی که در این سال به جمع دیگر کاربران پیوسته‌اند، کمتر از گزارشی است که در سال گذشته منتشر شد. اما بنا به گزارشات جی‌اس‌ام‌ای اینتلیجنس این رقم نشان‌دهنده رشد 100 میلیون نفری از کاربران جدید موبایل در مقایسه با ژانویه سال 2018 است.

تعداد کل ارتباطات تلفن همراه در سراسر جهان در طی 12 ماه گذشته با رشد 4 درصدی همراه بوده و در آغاز سال 2019 به رقم 8/8 میلیارد رسیده است. (لازم به ذکر است که این تعداد از ارتباطات شامل موارد مختلفی ازجمله ارتباطات سلولی اینترنت اشیا نیز می‌شود).  با این حال با توجه به آمار منتشر شده هر یک از کاربران تلفن‌های همراه در جهان به طور متوسط 1/73 ارتباط برقرار می‌کنند. درنتیجه باید مراقب باشیم تا تعداد ارتباطات را با کاربران منحصربه‌فرد تلفن‌های همراه مقایسه نکنیم.

آخرین اطلاعات ارائه شده توسط شرکت اریکسون (Ericsson) نشان می‌دهد که گوشی‌های هوشمند، دو سوم از کل ارتباطات موبایلی را به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر 5/5 میلیارد گوشی هوشمند در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تعداد در مقایسه با سال 2018 تغییرات بسیاری را به خود دیده و طبق آخرین اطلاعات منتشر شده در سال جدید شاهد رشد 9 درصدی تعداد گوشی‌های هوشمند هستیم. بنابراین اطلاعات در طی این سال نسبت به سال گذشته حدود 450 میلیون گوشی هوشمند جدید مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.

امروزه حدود 2/5 میلیارد فیچرفون (feature phone) در سراسر جهان استفاده می‌شود. این درحالی است که تعداد ارتباطات انجام گرفته توسط رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و روترهای همراه به 270 میلیون عدد رسیده است.

تعداد ارتباطات موبایلی که در طبقه‌بندی پهنای باند بالا (برای مثال 3G و بالاتر) قرار می‌گیرند در طول سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. میزان این تغییرات در مقایسه سال به سال به 16 درصد می‌رسد. همچنین طبق گزارشات منتشر شده توسط انجمن جهانی تامین کننگان موبایل (GSMA)، نیمی از دستگاه‌های همراه جهان از فناوری 4G (یا همان LTE) پشتیبانی می‌کنند. همچنین تعداد اشتراکات LTE تا ماه جولای سال 2018 حدود 50 درصد رشد یافته است.

حدود سه چهارم از کاربران تلفن‌های همراه جهان اقدام به خرید بسته‌های اینترنت با پرداخت آنی و پیش از استفاده دارند. سایر این افراد ترجیح می‌دهند تا هزینه استفاده از اینترنت خود را در انتهای ماه و همراه با هزینه استفاده از سرویس‌های دیگر تلفن همراه خود پرداخت کنند.

در طول 5 سال گذشته تعداد ارتباطات برقرار شده توسط دستگاه‌های موبایل به طور متوسط در حال رشد بوده است. در طی این سال‌ها اپراتورهای گوشی‌های همراه حدود 2/2 میلیارد ارتباط جدید را به ثبت رسانده‌اند. با وجود این کارشناسان صنعت پیشبینی می‌کنند که با راه‌اندازی گسترده اینترنت 5G تعداد اتصالات نیز به سرعت رشد خواهد یافت. چرا که با ورود این فناوری تقاضای کاربران برای استفاده از خدمات اینترنت اشیا نیز بیشتر خواهد شد.

 

فعالیت‌های کاربران موبایل در سال 2019

امروزه حدود 5/5 میلیارد گوشی هوشمند در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند که پس از رشد برق‌آسای بازار اپلیکیشن‌های موبایل، به هیچ وجه دور از انتظار و شگفت‌آور به نظر نمی‌رسد. آخرین آمار به دست آمده از اپ آنی (App Annie) نشان می‌دهد که تعداد دانلودهای اپلیکیشن‌ها در طول 12 ماه گذشته 9 درصد افزایش داشته است. در سال 2018 نزدیک به 200 میلیارد دانلود اپلیکیشن توسط کاربران موبایل‌ها صورت گرفته است.

علاوه بر این میزان هزینه مردم بر روی اپلیکیشن‌ها نیز افزایش یافته است. به گزارش اپ آنی کاربران گوشی‌های هوشمند در سال 2018 جمعا حدود 100 میلیارد دلار صرف اپلیکیشن‌های موبایل کرده‌اند. با توجه به تعداد گوشی‌های موبایل که در گزارش اریکسون بدان اشاره شده بود، می‌توان به این نتیجه رسید که به طور متوسط هر یک از کاربران گوشی‌های هوشمند در طول سال 2018 حدود 20 دلار برای اپلیکیشن‌ها هزینه کرده‌اند. این رقم در کشورهایی با اقتصاد توسعه یافته بیشتر است.

در میان انواع مختلف اپلیکیشن‌ها، بازی‌های موبایل همچنان حکمفرمایی می‌کنند. تعداد دانلود بازی‌های موبایل در سال 2018 چه از طریق فروشگاه گوگل و برای پلتفرم اندروید و چه از طریق فروشگاه IOS و برای سیستم‌عامل IOS بسیار بالا بود. در تصویر زیر برترین بازی‌ها و اپلیکیشن‌های دانلود شده براساس تعداد کاربران فعال ماهیانه در طول سال 2018 را مشاهده می‌کنید:

برترین اپلیکیشن های 2018

همانطور که انتظار می‌رود، رشد میزان استفاده از اپلیکیشن‌ها باعث رشد استفاده از اینترنت داده همراه نیز می‌شود. آخرین گزارشات ارائه شده توسط اریکسون نشان می‌دهد که در حال حاضر در هر ماه حدود 20 میلیارد گیگابایت اینترنت داده در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان مصرف متوسط برای هر یک از گوشی‌های هوشمند حدودا برابر با 7 گیگابایت در ماه است.

میانگین استفاده از اینترنت موبایل در جهان

 

کاربران تجارت الکترونیک در سال 2019

حال به سراغ آخرین قسمت از تحلیل‌های دیجیتالی سال 2019 می‌رویم. آخرین داده‌های ارائه شده توسط استاتیستا (Statista) نشان می‌دهد که رشد سال به سال هزینه‌های پرداخت شده در تجارت الکترونیک 14 درصد بوده است. درنتیجه در سال 2018 میزان هزینه‌های پرداخت شده برای خرید کالا به روش تجارت الکترونیک به حدود 1/78 تریلیون دلار می‌رسد.

صنعت مد و زیبایی حدود 17 درصد از سهم کل تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده و در سال گذشته کاربران حدود 524/9 میلیارد دلار را به طریق تجارت الکترونیک در این صنعت صرف کرده‌اند. با این حال سفرها و رزرو آنلاین محل‌های اقامت در سفر بالاترین سهم از میزان هزینه‌های تجارت الکترونیک در سال 2018 را به خود اختصاص داده‌اند. کاربران سراسر جهان به صورت آنلاین و اینترنتی جمعا مبلغی حدود 750 میلیارد دلار را در صنعت سفر هزینه کرده‌اند.

میزان هزینه در تجارت الکترونیک

تعداد کاربران تجارت الکترونیک نیز در سال گذشته به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. استاتیستا گزارش می‌دهد که حدود 2/8 میلیارد نفر در سراسر جهان در سال 2018 اقدام به خرید اینترنتی کرده‌اند. هزینه‌های صرف شده توسط هر یک از کاربران نیز در طی 12 ماه گذشته با رشد 10 درصدی مواجه بوده است. بنا به آخرین گزارشات به دست آمده به طور متوسط هر کاربر تجارت الکترونیک مبلغی برابر با 634 دلار را صرف خرید آنلاین نموده است.

میانگین جهانی صرف هزینه به وسیله تجارت الکترونیک

میزان نفوذ تجارت الکترونیک در کشورهای مختلف جهان متفاوت است. با این حال در برخی از کشورهایی که بزرگترین اقتصاد جهان را دارند همچنان فضای رشد این نوع تجارت آنلاین وجود دارد. به گزارش گلوبال‌ وب‌ایندکس 74 درصد از کاربران اینترنت در کشور هند در طی یک ماه گذشته حداقل یکبار اقدام به خرید آنلاین محصولات مورد نظر خود نموده‌اند. این درحالی است که نفوذ اینترنت در این کشور تنها 40 درصد است. درنتیجه همچنان میلیون‌ها نفر در سراسر هند وجود دارند که به انقلاب تجارت الکترونیک نپیوسته‌اند.

در ادامه به بررسی دقیق‌تر آمار به دست آمده از تجارت الکترونیک پرداخته و میزان میانگین سود عاید از این نوع تجارت به ازای هر نفر را با تولید ناخالص داخلی هر کشور مقایسه می‌کنیم. این نوع مقایسه ما را در درک تفاوت تجارت الکترونیک در هر کشور یاری می‌کند. برای مثال مردم کشور چین 7 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور خود را به صورت آنلاین صرف می‌کنند.

در همین حال داده‌های مربوط به گزارش پرداخت‌های جهانی که توسط ورلدپی (Worldpay) ارائه شده است، امکان مقایسه تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی‌های هر کشور را نیز مهیا می‌کند. در این بررسی از مقدار هزینه‌های پرداخت شده به وسیله دستگاه‌های کارت‌خوان در پایانه‌های فروشگاهی به عنوان نماینده‌ای از میزان فروش آفلاین استفاده شده است. درنتیجه از این طریق قادر خواهیم بود تا سهم تجارت الکترونیک را از میان کل خرید و فروش‌های خرد انجام گرفته در هر کشور استخراج کنیم.

همانطور که انتظار می‌رود، این آمار در هر کشور با سایرین متفاوت است. اما بررسی اعداد و ارقام هر یک از این کشورها در کنار یکدیگر درک روشن‌تری از تجارت الکترونیک ارائه می‌دهد. نکته‌ی جالب این بررسی اینجاست که با وجود قدرت بالای تجارت الکترونیک در چین، این کشور در لیست 10 کشور برتر در این حوزه قرار ندارد.

تجارت الکترونیک در جهان

 

آینده‌ی دنیای دیجیتال چگونه خواهد بود؟

امیدواریم که اطلاعات گسترده و جامع ارائه شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده و نکاتی کلیدی از دنیای دیجیتال، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در سال 2019 را ارائه کرده باشد. در انتهای این مقاله قصد داریم تا نگاه کوتاهی به انتظاراتمان از سال آینده نیز داشته باشیم. با این حال نمی‌توان اسم این موارد را پیشبینی گذاشت. این اطلاعات براساس روندهای موجود در طی این سال‌ها و علی‌الخصوص سال 2018 قابل ارزیابی هستند.

 

کنترل با فرمان‌های صوتی اهمیت بیشتری خواهد یافت: مرحله بعدی رشد اینترنت کاملا به سمت بازارهای در حال توسعه کشیده خواهد شد. با این حال همانطور که در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است، در بسیاری از این کشورها مردم از کمبود سواد خواندن و نوشتن رنج می‌برند. درنتیجه در آینده‌ی نزدیک پلتفرم‌های جهانی از قبیل گوگل، فیسبوک و آمازون به دنبال طراحی رابط کاربری ساده‌تری خواهند بود تا کاربران بدون زحمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیازهای خود را برطرف سازند. درنتیجه برای رفع نیاز کاربرانی که از سواد خواندن و نوشتن محروم هستند، فرمان‌های صوتی قدرت خواهند یافت. این موضوع می‌تواند یک تغییر و تحول عظیم را در نحوه تعامل افراد با دستگاه‌ها ایجاد کند.

درصد افراد باسواد در جهان

 

چشم‌انداز اجتماعی تکامل خواهد یافت: با توجه به این‌که برخی از برترین پلتفرم‌های اجتماعی در حال از دست دادن کاربران خود هستند، این احتمال وجود دارد که صنعت رسانه‌های اجتماعی در طی ماه‌های آینده شاهد برخی سقوط‌ها و تثبیت‌ها باشد. اگر این روند نزولی برای پلتفرم‌های توئیتر و اسنپ‌چت ادامه داشته باشد، هیئت مدیره این پلتفرم‌ها بیش از پیش برای پذیرش مالکیت تحت فشار قرار خواهند گرفت.

با این حال به نظر می‌رسد که اکنون زمان نوآوری بزرگ و جدید فرارسیده باشد. منظور از این نوآوری حرکت پلتفرم‌ها به سمت داستان‌ها (یا به عبارتی استوری‌ها) نیست. بلکه این احتمال وجود دارد که نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، تغییر در ترجیحات و رفتارهای کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین خستگی مردم از پلتفرم‌های موجود، در کنار یکدیگر باعث شود تا نسل جدیدی از پلتفرم‌های اجتماعی در سال 2019 پدیدار گردد. این نسل جدید می‌تواند یک نوآوری به بزرگی شاهکار تیم برنرزلی پدید آورد. این مسئله قطعا باعث ایجاد تغییراتی در ساختار کسب‌و‌کارهای اینترنتی نیز خواهد شد.

 

بازاریابی به عنوان یک سرویس: با بررسی برندهایی که توانسته‌اند موفقیت عظیمی در اینترنت کسب کنند، به این نتیجه می‌رسیم که همه‌ی آن‌ها یک ویژگی مشترک دارند: آن‌ها سیستم بازاریابی خود را به عنوان یک سرویس مدیریت و اداره می‌کنند. این شرکت‌ها به جای معرفی مداوم و خشک و خالی محصولات خود، بودجه‌ی بازاریابی را صرف خلق ارزش و محتوای مفید برای مخاطبان می‌کنند. این خلق ارزش می‌تواند به صورت یک ویدیو مفید آموزشی در یوتیوب و یا یک رویداد بزرگ و به یاد ماندنی برای مخاطبان باشد. ایده‌ی استفاده از بازاریابی به عنوان یک سرویس تنها راه چاره‌ی رسانه‌هایی است که مخاطبانشان از تبلیغات و ارائه پشت سر هم محصولات مختلف خسته شده‌اند.

 

آینده‌ای دیجیتالی‌تر

در این مقاله سعی کردیم به بررسی دقیق و مفصل تغییر و پیشرفت‌های دیجیتال در سال 2019 بپردازیم. امیدواریم که در سال 2019 شاهد رشد روزافزون این صنعت بوده و در سال بعد نیز با ارائه‌ی آماری امیدوار کننده‌تر در کنار شما باشیم.

منبع: Thenextweb

2 دیدگاه
  1. حسین صلواتی فر می‌گوید

    سلام ممنون از این مقاله و اطلاعاتتون
    سایت هایی که اعلام کردین که این آمار رو میدن و شما ترجمه کردین رو میخواستم اسماشون رو بدونم و بروز بررسی کنم همه قسمت هاشو . ممنون میشم اعلام کنید به بنده
    بازم ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.