راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا سرویس‌های جدید نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) رایگان خواهند بود؟

هرجا که فرصت و شانس باشد، مشکلات نیز آنجا حضور خواهند داشت. ممکن است فکر کنید که من اشتباه کرده‌ام، اما وقتی از سرویس‌های جدید نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) و پرداخت قبض تلفن همراه صحبت می‌کنیم، آنقدرها هم اشتباه نمی‌کنم. صدور صورت‌حساب کار بسیار دشواری است. بعضی‌ها ادعا می‌کنند که شبکه‌های تلفن همراه عمداً این کار را پیچیده و گمراه‌کننده می‌کنند تا در نهایت کاربرانشان را از داشتن ارزان‌ترین تعرفه محروم سازند، اما این ادعا به ندرت می‌تواند صحیح باشد.

 

سرویس‌های جدید نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)

قبض‌های تلفن همراه پیچیده هستند، چون که دنیا جای بی‌نظم و شلوغی است. ماه‌ها، به جز یک ماه ۲۹ روزه، همه ۳۰ یا ۳۱ روز دارند. ساعت‌ها در سال دو بار تغییر می‌کنند و گاهی اوقات مردم انتظار اعتبار را دارند، یعنی دقایق، پیام‌ها و داده‌هایی که برای مدت بیشتری اعتبار داشته باشند. مشتریان انتظار دارند که مجبور نباشند برای تماس‌هایی که با خدمات مشتریان برقرار می‌کنند، هزینه پرداخت نمایند.

از طرفی، نرخ‌های تماس با سایر کشور‌ها نیز به شدت متفاوت است. به همه این‌ها مواردی مثل پیش‌پرداخت، قراردادهای مختلف مثل خرید سیم‌کارت، یک ماهه، یک ساله، دو ساله و غیره را هم اضافه کنید. همچنین گوشی‌های یارانه‌ای، تعرفه‌های مشترک و افزونه‌های تبلیغاتی را نیز در نظر بگیرید. در کنار همه این‌ها، زیرساخت بسیار پیچیده‌تر تلفن همراه، صورت‌حساب‌های بین‌اپراتوری و هزینه‌ مشتری‌هایی که صاحب یک شماره پورت‌شده هستند نیز وجود دارد.

اپراتورهای تلفن همراه از اعمال تغییرات در سیستم‌های صورت‌حساب خود بیم دارند و به همان اندازه که بخش بازاریابی به دنبال بسته‌ها، ویژگی‌ها و پیشنهادهای جدید (مثلاً تماس‌های رایگان در روز تولد) است، الزامات فناوری اطلاعات می‌تواند زیان‌آور باشد. یکی از کاردان‌ترین شرکت‌ها اورنج (Orange) بود که خدمات صدور صورت‌حساب در لحظه را معرفی کرد و سرویس وعده ارزش اورنج یا اورنج ولیو پرامیس (Orange Value Promise) را ارائه داد. اورنج ولیو پرامیس سیستمی بود که با تعرفه‌های دیگر سازگاری داشت و حتی بعد از قطع کردن تماس، گزارش هزینه را به کاربر ارسال می‌کرد.

با وجود مزایای از صفر ساختن یک سیستم و رسیدن به عملکرد خیلی خوب در آن، اورنج در دو سال اول حضور خود در فضای کسب و کار، هزینه‌ای برای پیام‌های متنی دریافت نکرد. پیام‌ها هر کدام اسماً و بر روی کاغذ ۱۰ پنی قیمت داشتند، اما هیچ‌کس هزینه‌ای برای آن پرداخت نکرد، چرا که نرم‌افزار آن نوشته نشده بود.

در سیستم‌های صدور صورت‌حساب نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) چه تغییری ایجاد خواهند شد؟ معماری نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) بسیار پیچیده‌تر است. با اعمال برش شبکه، این احتمال وجود دارد که هزینه بیشتری برای استفاده از یک شبکه غیرمتراکم‌تر بپردازید و با استفاده از خدمات دسته‌بندی شده، می‌توانید در نرم‌افزار در حال اجرا روی سیستم که توسط یک شخص ثالث تامین شده است، آبونه شوید. ممکن است شما یک سرویس برتر را انتخاب کنید تا از سرویس فوق‌العاده قابل اعتماد و با تأخیر کم استفاده کنید. همچنین این احتمال وجود دارد که شبکه از انواع میزبان‌های بی‌طرف استفاده کند. این یعنی دکل‌ها و تجهیزات رادیویی متعلق به هیچ یک از شبکه‌ها نیست، اما همه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

یک کشاورز که می‌خواهد از ارتباط نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) استفاده کند، ممکن است تصمیم بگیرد که تجهیزات خودش را نصب و استفاده کند. کشاورزان دستگاه‌های زیادی دارند که برای قرار دادن دستگاه‌ها در زمین مناسب هستند. بنابراین مزرعه پوشش شبکه خود را خواهد داشت و احتمالا کشاورز به یکی از شبکه‌ها پولی پرداخت خواهد کرد تا تجهیزات او را به شبکه متصل کند. او همچنین می‌تواند در ازای تماس‌هایی که حاضران در مزرعه با تلفن همراهشان و با استفاده از زیرساخت‌های مزرعه انجام دهند، از تمامی شبکه‌ها هزینه دریافت کند.

همه این‌ها نشان‌دهنده چالش‌های جدیدی برای این صنعت است که با نام «سیستم پشتیبانی عملیات/سیستم پشتیبانی کسب و کار» (OSS/BSS) شناخته می‌شود و بخش اصلی یک سیستم صدور صورت‌حساب می‌باشد. یک موضوع جدید که اپراتورها باید آن را مد نظر قرار دهند این است که مدل جدید به معنای پرداخت پول است و از‌آن‌جایی‌که سیستم‌ها تاکنون صدور صورت‌حساب را برای سایر اوپراتورها و برای مشتریانی که به سایر شبکه‌ها رومینگ کرده‌اند انجام داده‌اند، پرداخت هزینه برای آن‌چه که بر روی شبکه‌های متعلق به خود اپراتورها قرار دارند، بسیار متفاوت خواهد بود. این مشکلی است که صنعت شرط‌بندی هنگام کار با شرکت‌های صدور صورت‌حساب اینترنتی با آن مواجه است.

در اکثر صنایع، پرداخت فقط به صورت یک‌طرفه انجام می‌شود، اما در شرط‌بندی، گاهی کسی که شرط‌بندی کرده است برنده می‌شود و باید برای او پرداخت انجام شود. با توجه به گفته‌های کسانی که این جنبه از پردازش پرداخت‌ها را زیر نظر داشته‌اند، این موضوع مشکل‌ساز می‌باشد.

با ظهور نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)، اپراتورها مجبور می‌شوند با این مسأله روبرو شوند و با آن کنار بیایند؛ در حالی که آزمایش‌های زیادی در بخش رادیویی انجام گرفته، ولی در بخش شبکه هسته‌ای و مسیریابی و مدیریت ترافیک، هنوز تجربه کمی وجود دارد. بسیاری از شبکه‌های آزمایشی بریتانیا، فاقد شماره تلفن‌هایی هستند که به سیم‌کارت‌ها اختصاص یافته باشد، در این شرایط اگر تماس تلفنی برقرار نکنید و صورت‌حساب نیز صادر نکنید، می‌توانید از شناسه کارت مدار مجتمع (ICCID) یا همان شناسه مخصوص سیم‌کارت‌ها استفاده کنید.

در مدل قدیمی، وقتی کسی یک تماس برقرار می‌کرد، سیستم مربوطه مدت زمانی که به آن متصل بودید را ثبت می کرد و در انتهای مکالمه، یک عدد را اعلام می‌کرد که سیستم صدور صورت‌حساب از آن برای محاسبه هزینه استفاده می‌کرد و دقایق محاسبه‌شده و هرگونه زمان اوج یا افت مصرف را فاکتور می‌کرد. در مورد داده نیز دوباره یک محاسبه ساده انجام می‌شد. اما در نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)، پردازش‌هایی وجود دارد که درون شبکه اتفاق می‌افتد. سیستم صدور صورت‌حساب باید با هسته بسیار بیشتر یکپارچه شود، به این معنی که هم افراد صادرکننده صورت‌حساب و هم افراد فعال در نرم‌افزار شبکه، باید قواعد جدیدی را یاد بگیرند. ما می‌دانیم که کسب و کار، نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) را به درستی درک نکرده است.

کمی زمان خواهد برد تا در نسل پنجم شبکه تلفن همراه، شاهد ظهور سرویس‌هایی مشابه با پیام‌های متنی اورنج و شبکه‌هایی با صورت‌حساب رایگان باشیم.

من با شرکت امداکس (Amdocs) که یک شرکت سیستم پشتیبانی عملیات و سیستم پشتیبانی کسب و کار است تماس داشتم. آن‌ها در حال بررسی مسائل مربوط به صورت‌حساب نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) هستند و یک کتاب الکترونیکی نیز منتشر کرده‌اند. در این کتاب مشکلات و فرصت‌های نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) را به خوبی شرح داده‌اند، مخصوصا در اسلاید صفحه ۱۵. اما چیزی که از قلم انداخته‌اند این است که آیا امداکس در مورد هسته کاوش خواهد کرد یا منتظر مهندسانی که هسته را می‌نویسند خواهد ماند تا درک کافی در مورد صدور صورت‌حساب به دست آورد و پس از آن نسبت به نوشتن رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی اقدام کند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.