راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری کش ریسایکلینگ؛ ضرورتی برای آینده‌ی موسسات مالی

امروزه در هر شهری از دنیا، دستگاه‌های خودپرداز در حال سرویس‌دهی و ارائه پول نقد به مشتریان هستند. اما اگر کمی از بالا به این مسئله نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که تامین پول نقد این شبکه از خودپردازها کار بسیار دشواری است. علاوه بر خطرات لاجستیکی که در هنگام حمل پول به وجود می‌آید، این امر مستلزم به کارگیری نیروی انسانی بسیار بوده و هزینه تامین پول‌های نقد این دستگاه‌ها بسیار بالاست.

پس به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که در چنین دنیایی که هر واحد از پول آن ارزشمند است، موسسات مالی باید به دنبال یافتن راه حلی برای این موضوع باشند. استفاده از دستگاه‌های مجهز به فناوری کش ریسایکلینگ (Cash Recycling) یکی از بهترین راه‌حل‌های موجود برای این مسئله است.

کش ریسایکلینگ خودکار یکی از روش‌های بسیار موثر برای کاهش هزینه‌های مرتبط با پول نقد است. این روش می‌تواند مزایای بسیاری را برای موسسات مالی به ارمغان آورد. مراحل خاصی از بازگشت سرمایه که در این فناوری وجود دارند، به مواردی چون حجم تراکنش‌ها، پیکربندی جعبه و توجه به نرخ تناسب و میزان جعل‌پذیری بستگی خواهد داشت. بسیاری از کارشناسان استفاده از کش ریسایکلینگ خودکار را راه‌حل قانع‌کننده‌ای برای کاهش هزینه‌های مدیریت پول نقد قلمداد می‌کنند.

 

چگونه کش ریسایکلینگ خودکار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود؟

 

به وسیله بازیابی خودکار پول نقد سپرده

برخی از موسسات مالی منابع بسیاری را صرف بارگذاری و برداشت پول نقد از دستگاه‌های خودپرداز خود می‌کنند؛ ارائه کنندگان خدمات حمل پول همواره با ترافیک کاری مواجه بوده و گاهی توان پاسخگویی به تمامی درخواست‌های رسیده را ندارند. این امر می‌تواند سبب مشکلات فراوانی شود. برای مثال در کشور چین که حجم تراکنش‌ها بسیار بالاست، ارائه کنندگان خدمات حمل پول به سختی توانایی پاسخگویی به این حجم عظیم درخواست‌های موسسات مالی را دارند که همین امر باعث ایجاد تاخیر در انجام این کار و در ادامه به وجود آمدن مشکلات و نارضایتی‌های فراوانی می‌شود. به طور متوسط، برای مدیریت هر بار حمل پول، دو ساعت زمان مورد نیاز است. درنتیجه در کشوری مثل چین، دستگاه‌های خودپردازی که از فناوری کش ریسایکلینگ خودکار بی‌بهره‌اند، باعث می‌شوند تا درصد قابل ملاحظه‌ای از سرمایه مالی شرکت‌ها صرف همین مراحل مدیریت پول شود.

 

به وسیله ساده‌سازی فرآیند مدیریت پول نقد

به‌کارگیری واحد‌های خودکاری که می‌توانند به صورت کاملا ایمن و دقیق، فرآیند ذخیره و گردش مجدد پول نقد را انجام دهند، منجر به صرفه‌جویی بسیار زیاد در فرآیند تامین پول نقد دستگاه‌های خودپرداز شده و مشکلات بسیاری را حل می‌کنند.

 

به وسیله کاهش سطح خطرات

کش ریسایکلینگ خودکار، امنیت را برای موسسات مالی به ارمغان می‌آورد؛ چرا که در این فرآیند پول نقد سپرده شده به صورت خودکار در داخل یک دستگاه خودپرداز و یا یک واحد مستقل مخصوص بازیافت شده و مجددا به گردش درمی‌آید. درنتیجه در این فرآیند پول نقد هیچگاه از منطقه‌ی امن خود خارج نشده و از تهدیدات بالقوه خارجی در امان می‌ماند.  برخی از ماژول‌های کش ریسایکلینگ دایبولد نیکسدورف (Diebold Nixdorf) برای اطمینان از عدم وجود اسکناس‌های جعلی، به طور خودکار به بررسی پول‌های نقد موجود در دستگاه می‌پردازند.

 

به وسیله ارائه توازن مناسب در خصوص مقدار مجاز برای برداشت پول

مزایای کش ریسایکلینگ تنها به کاهش هزینه‌های فرآیند‌های مربوطه و افزایش امنیت محدود نمی‌شود. این روش باعث خواهد شد تا پتانسیل از دست رفته‌ی وام‌های بین بانکی و تضمین تامین پول موسسات مالی خرد نیز مجددا احیا شود. دربرخی از کشورها خطر کمبود پول نقد برای پر کردن دستگاه‌های خودپرداز به شدت احساس می‌شود. با کمک گرفتن از کارشناسان مدیریت پول نقد در خصوص تعیین میانگین برداشت پول نقد و میزان بارگذاری پول در یک شبکه از دستگاه‌های خودپرداز، موسسات مالی قادر خواهند بود تا حجم بار را بهینه کرده و هزینه‌های خود را به حداقل برسانند.

 

پانسیل ناشکفته‌ی کش ریسایکلینگ برای شعب جهانی بانک‌ها

بدون وجود کش ریسایکلینگ، موسسات مالی فرصت بسیار بزرگی را برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تامین امنیت پول، مدیریت حمل نقل و بسیاری دیگر از نیازهای مدیریتی از دست می‌دهند. موسسات مالی در شرایطی در حال حرکت از دستگاه‌های توزیع پول به سمت پایانه‌های خودکار سپرده هستند که نیمی از این پایانه‌های پیشرفته از قابلیت کش ریسایکلینگ بی‌بهره‌اند.

 

با این حال، وضعیت در حال تغییر است

آمار نصب تاسیسات مربوط به کش ریسایکلینگ در اروپا در بین سال‌های 2014 و 2015 با رشد 30 درصدی همراه بوده‌ است. اصلی‌ترین دلیل این اتفاق سرمایه‌گذاری بانک‌ها بر روی روش‌های بالقوه برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. از میان 1/2 میلیون پایانه خودکار سپرده نصب شده در سال 2015، 51 درصد شامل دستگاه‌های خودپرداز با قابلیت کش ریسایکلینگ می‌شوند. پیشبینی می‌شود که تا سال 2021 حدود 1/7 میلیون پایانه‌ی خودکار سپرده جدید نصب شوند و 67 درصد از آن‌ها از قابلیت کش ریسایکلینگ برخوردار باشند.

کشور ژاپن که به عنوان یک کشور کارآمد شناخته شده است، از سال 1983 شروع به استفاده از دستگاه‌هایی مجهز به فناوری کش ریسایکلینگ کرد. در حال حاضر تقریبا تمامی موسسات مالی داخلی این کشور از این فناوری بهره می‌برند و استفاده از آن به صورت عمومی و دولتی مورد استقبال قرار گرفته است. با شناخته‌تر شدن و بهبود استفاده‌های تجاری از دستگاه‌های خودپرداز با قابلیت کش ریسایکلینگ ، پیشبینی می‌شود که در آینده‌ی نزدیک، سهم واحد‌های مرتبط با این کار افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

 

چرا ضرورت حرکت به سمت این فناوری مهم‌تر از هر زمان دیگری شده است؟

 

زیرا پول نقد همچنان در دنیای اقتصاد حکم‌فرمایی می‌کند

85 درصد از تراکنش‌های مصرف‌کنندگان در سراسر جهان به وسیله پول نقد انجام می‌پذیرد. درنتیجه هم موسسات مالی و هم فروشندگان خرد باید به فکر مدیریت کارآمد و امن پول‌های نقد باشند.

  • درحالی که برخی کارشناسان معتقدند که استفاده از روش‌های پرداختی دیجیتالی، منجر به تضعیف موقعیت پول نقد خواهد شد، آمار نشان می‌دهد که پول نقد بالاترین سهم (32 درصد) را در مقایسه با سایر روش‌های پرداختی در ایالات متحده آمریکا دارد. مصرف‌کنندگان ایالات متحده آمریکا حجم بالایی از پول نقد را از طریق دستگاه‌های خودپرداز واریز می‌کنند. (سهم واریز پول از طریق خود پرداز 2/7 تریلیون دلار بوده و سهم برداشت از آن، به 587 میلیارد دلار می‌رسد.) این پول‌های نقد واریز شده باید به سرعت وارد فرآیند بازیافت شوند.
  • با یک دید عمومی و جهانی، استفاده از کش ریسایکلینگ بسیار قانع‌کننده و ضروری‌ به نظر می‌رسد. تنها در سال 2015 به میزان 99 بیلیون پول نقد از حساب‌ها برداشته شده که این میزان، در مناطق مختلف جهان، سال به سال در حال افزایش است. در این میان، بین سال‌های 2014 و 2015، منطقه آسیا و اقیانوسیه به میزان 16 درصد و خاورمیانه و آفریقا به میزان 8 درصد، رشد داشته‌اند.

در حالت کلی تقاضا برای پول نقد در سرتاسر جهان در حال افزایش بوده و بانک‌ها به دنبال راه‌هایی برای پاسخگویی به تقاضا هستند. درنتیجه پیشبینی می‌شود که نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های خودپرداز افزایش یافته و تا سال 2021 با نرخ رشد مرکب سالانه‌ی 10/7 درصدی مواجه شود.

 

برای افزایش رضایت مشتریان

استفاده از فناوری و پویایی باعث شده تا مشتریان بانک‌ها (و علی‌الخصوص آن دسته از مشتریانی که به استفاده از فناوری علاقه‌مند هستند) قدرت و سهولت بیشتری برای تغییر موسسات مالی مورد استفاده خویش داشته باشند. درنتیجه میزان قدرت موسسات مالی مختلف در تامین پول نقد مورد تقاضای مشتریان، می‌تواند یک نقش کلیدی و تعیین کننده در جذب مشتری داشته باشد.

  • با استفاده از فناوری کش ریسایکلینگ موسسات مالی قادر خواهند بود تا زمان سرویس‌دهی خودپردازهای خود را کاهش داده و نرخ بیشتری از پول نقد را در دسترس مشتریان خود قرار دهند. بدون شک این مسئله افزایش رضایت عمومی مشتریان را در پی خواهد داشت.

 

چرا فناوری کش ریسایکلینگ دیبولد نیکسدورف توانسته موفق ظاهر شود؟

راهکارهای کش ریسایکلینگ دیبولد نیکسدورف باعث شده تا پایانه‌های مالی قابل استفاده‌تر شده و مدت زمان سرویس‌دهی آن‌ها افزایش یابد. این مسئله باعث می‌شود تا شمار مشتریان ناراضی بسیار کاهش یابد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فناوری عبارتند از:

 

مراقبت‌های دقیق

سنسورهای موجود در این دستگاه‌ها باعث فراهم شدن امکان شمارش، مرتب‌سازی، تخصیص دادن و همچنین بررسی و تایید صحت پول نقد در داخل دستگاه می‌شود. این عملیات به صورت کاملا خودکار و محرمانه صورت می‌پذیرد و داده‌های ذخیره شده توسط آن پس از هربار خالی شدن دستگاه حذف می‌شود.

 

انعطاف‌پذیری

با ارائه امکان ذخیره‌سازی بیش از 7 نوع ارز مختلف در داخل دستگاه‌های خود پرداز، امکان انتخاب متنوع برای مشتریانی که قصد برداشت ارز خاصی را دارند فراهم شده است.

 

سرعت بالا

این فناوری توجه ویژه‌ای به سرعت عمل دستگاه‌های خود دارد تا مشتریان بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، عملیات مورد نظر خود را انجام دهند.

 

امنیت بالا

به لطف وجود مخزن‌های پول قفل و مهر و موم شده، کنترل‌های دسترسی ویژه، مقاوم در برابر انواع مختلف حملات و همچنین فرآیند کاملا محتاطانه مدیریت پول، این فناوری یک امنیت مثال زدنی را برای موسسات مالی به همراه می‌آورد.

 

قابل اعتماد

عملکرد قدرتمند و  کاربری ساده‌ی خدمات سطح بالای این فناوری‌ها در طول همین مدت کوتاه به خوبی اثبات شده و آن را تبدیل به یک فناوری قابل اعتماد کرده است.

 

ظرفیت بالا

دستگاه‌های این فناوری نسبت به سایر دستگاه‌های خودپرداز ظرفیت بیشتری را برای ذخیره‌سازی پول دارند. درنتیجه با یک بار پر شدن مخزن پول موسسات مالی مدت طولانی‌تری بی‌نیاز از خدمات حمل و بارگذاری پول خواهند بود.

 

نمونه‌های موفق در استفاده از سیستم کش ریسایکلینگ

فناوری کش ریسایکلینگ پتانسیل‌های فراوانی را برای استفاده در کشورها و موسسات مالی مختلف دارد. یکی از کشورهایی که توانسته به خوبی از قابلیت‌های این فناوری سود ببرد، بلژیک است. مشتریان بلژیکی درصد بالایی از شبکه‌های سرویس‌دهی مالی خود را با فناوری‌های کش ریسایکلینگ نظیر فناری اکتیوریسایکل (ActivRecycle) دایبولد نیکسدورف مجهز کرده‌اند. این مسئله باعث صرفه‌جویی 50 درصدی در هزینه‌های مربوط به مدیریت و حمل پول این کشور شده است. بانک‌های این کشور مدل مفهومی شعبه‌-باز (open-branch) را پذیرفته و به آن طریق عمل می‌کنند.

در این مدل، حسابرس‌های سنتی حذف شده و مشتریان هم در داخل و هم در بیرون شعبه، سرویس‌رسانی می‌شوند. این مدل قابلیت این را دارد که با فناوری‌های کش ریسایکلینگ سازگار شود. این فناوری در کل شبکه بانکی بلژیک مورد استفاده قرار گرفته و تمامی تراکنش‌ها را به سمت دستگاه‌های خودپرداز هدایت می‌کند. درنتیجه مشتریان به سادگی قادر خواهند بود تا در هر زمان و مکانی بدون وجود محدودیت‌های خاص به راحتی از طریق این دستگاه‌ها مقدار پول مورد نیاز خود را از حساب شخصی برداشت و یا به آن واریز کنند. فناوری اکتیوریسایکل باعث شده تا تغییرات مهمی در ساختار شعبه‌های بانکی کشور بلژیک به وجود آمده و در هزینه‌های مربوط به آن‌ها صرفه‌جویی شود.

در یک نگاه کلی می‌توان متوجه شد که فناوری اکتیوریسایکل از طریق روش‌های زیر، باعث صرفه‌جویی 50 درصدی در هزینه‌ها شده است:

  • صرفه‌جویی در بخش‌های بک آفیس، شمارش و نظارت بر مدیریت پول نقد و به حداقل رساندن خطاها و ریسک‌های موجود در این فرآیند
  • افزایش امنیت شعب بانک‌ها و کاهش احتمال تخلف
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های بارگذاری پول در دستگاه خودپرداز و هزینه‌های مربوط به حمل و نقل آن
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های کارمندان تمام وقت و منابع مالی مورد نیاز برای نگهداری دستگاه‌های خودپرداز

 

آیا فناوری کش ریسایکلینگ می‌تواند برای موسسه مالی شما مناسب باشد؟

فناوری کش ریسایکلینگ باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های مربوط به جابه‌جایی و مدیریت پول می‌شود. اما با این حال استفاده از این فناوری نمی‌تواند برای تمامی موسسات مالی به یک‌اندازه مفید و کاربردی باشد. همانطور که در ابتدای این مقاله نیز بدان اشاره کردیم، میزان تاثیر این فناوری به عوامل مختلفی نظیر حجم تراکنش‌ها و همچنین نسبت پول‌های دریافتی به واریزی از طریق دستگاه‌های خودپرداز دارد. در نتیجه با یک حساب هوشمندانه و دقیق، می‌توانید تصمیم خود برای استفاده کردن یا نکردن از فناوری کش ریسایکلینگ را نهایی کنید.

منبع: Dieboldnixdorf

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.