راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل صرافی آرمانی از سامانه ارز دیجیتال گردشگری می‌گوید

دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته 23 تا 26 بهمن‌ماه 97 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و صرافی آرمانی به عنوان کسب‌وکار فعال در زمینه تسهیل پرداخت‌های مالی شرکت‌های گردشگری در این نمایشگاه حضور یافت. در این نمایشگاه، آرمانی از محصول جدید خود با نام سامانه ارز دیجیتال گردشگری رونمایی کرد و به همین بهانه با مدیرعامل آرمانی، مهدی ناصری گفت‌وگویی انجام دادیم.

صرافی آرمانی از چه زمانی شکل گرفت و کار اصلی مجموعه چیست؟

صرافی آرمانی تحت یک شرکت تضامنی از سال 95 با مجوز بانک مرکزی آغاز به کار کرد و به از همان ابتدا نگاه ویژه‌ای به بحث گردشگری داشت. تلاش‌های بسیاری برای تسهیل پرداخت‌های مالی در این حوزه انجام گرفت که نتیجه آن ارائه زیرساخت برای جذب 22000 گردشگر خارجی در سال گذشته بود.

 

چه باعث شد که وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید؟

ماهیت سرمایه و پول در حال تغییر است و چه ما بخواهیم و چه نخواهیم ارزهای دیجیتال جای خود را در میان پول‌های رایج باز خواهند کرد. ضمن اینکه با ارزهای دیجیتال از سال‌ها پیش آشنا بودم و حتی در سفرهای خودم استفاده می‌کردم. با گذشت زمان در تاسیس صرافی ارز دیجیتال در ایران مصمم‌تر شدم و پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی و مشورت با صاحب‌نظران، شروع کار در ابتدای سال 97 خورد، تیم تشکیل شد و اکنون در زمینه پرداخت مبتنی بر بلاکچین حرف برای گفتن داریم.

 

صرافی ارز دیجیتال آرمانی چه کارهایی انجام می‌دهد؟

صرافی ارز دیجیتال آرمانی اوایل امسال به عنوان زیرمجموعه‌ای از صرافی آرمانی فعالیت خود را شروع کرد. محصول اولیه صرافی پلتفرم تبادل ارز دیجیتال بود که با بهره‌گیری از سطوح امنیتی بالا طراحی شد و در همایش بانکداری دیجیتال رونمایی گردید. جدی‌ترین محصول صرافی با عنوان سامانه ارز دیجیتال گردشگری در این نمایشگاه رونمایی شد و مورد استقبال شرکت‌های گردشگری قرار گرفت.

این سامانه یک سیستم آنلاین پرداخت مبتنی بر ارزهای دیجیتال است که به شرکت‌های گردشگری این امکان را می‌دهد که با کارمزد صفر درصد از مشتری‌های غیر ایرانی خود هزینه خدمات و کالاها را دریافت کنند. انتقال پول بر بستر بلاکچین و با ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرد و ارز دیجیتال دریافتی توسط شرکت گردشگری در پلتفرم آرمانی قابل تبدیل به ریال است. علاوه بر بحث تبادل و پرداخت آرمانی راهکارهایی برای مدیریت ثروت به صاحبان کسب‌وکار ارائه می‌دهد تا از سرمایه خود در برابر نوسانات بازار محافظت کنند.

 

سامانه ارز دیجیتال گردشگری قرار است چه مشکلی را از صنعت گردشگری حل کند؟

فعالان گردشگری در حال حاضر با مشکل انتقال پول مواجه هستند. برای مثال هتلداران نمی‌توانند از مشتری خارجی خود رزرو دریافت کنند یا باید با یک شرکت واسطه خارجی این کار را انجام دهند. یا اینکه فعالان صنایع دستی نمی‌توانند کالای خود را در بازار آنلاین بفروشند چراکه بستر پرداخت آنلاین خارجی وجود ندارد یا با کارمزدهای بالا قابل انجام است.

هدف از طراحی سامانه ارز دیجیتال گردشگری رفع چنین مشکلاتی است. قطعا با رفع موانع پرداختی در این صنعت، شاهد تسهیل فرآیندها در جذب گردشگران خارجی خواهیم بود که علاوه بر ارزآوری، فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد خواهد کرد.

آیا این سامانه با پیش‌نویس سند رمز ارزها تناقض ندارد؟

صرافی آرمانی به عنوان یک شرکت تضامنی تحت نظارت بانک مرکزی است و تابع کلیه دستورالعمل‌ها و چارچوب‌های تعیین شده توسط این نهاد است. در مورد سامانه ارز دیجیتال گردشگری نیز مطابق با آخرین پیش‌نویس بانک مرکزی اقدام شده است. از این رو سامانه ارز دیجیتال گردشگری کاملا قانونی است. در واقع در پیش‌نویس سند رمزارزها که اخیرا منتشر شد استفاده از رمزارزهای جهان روا به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور ممنوع شده است؛ اما سامانه ارز دیجیتال گردشگری اساسا درگاه پرداخت نیست بلکه یک سیستم مدیریت و پایش تراکنش رمزارزی است و از طرف دیگر این سامانه فقط برای توریست‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به هیچ شکل در داخل کشور به عنوان ابزار پرداخت استفاده نخواهد شد.

 

چه کسب‌وکارهایی می‌توانند از این سامانه استفاده کنند؟

کلیه کسانی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند اعم از هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های رزرو پرواز، رستوران‌ها، اقامت گاه‌های بوم گردی و فروشگاه‌های صنایع دستی می‌توانند در پلتفرم آرمانی ثبت نام کرده و از خدمات این سامانه استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.