راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی سه حوزه‌ای که با دخالت بلاکچین بیشترین تاثیرگذاری را نحوه انجام کسب‌وکارها دارد

خبرهایی که در خصوص فناوری بلاکچین در مرکز توجهات قرار گرفته درخصوص عملکرد ارزهای رمزنگاری‌شده و نوسانات و بالا و پایین شدن‌های نرخ این ارزها است که در دسامبر سال 2017 به مرز 20 هزار دلار پیش رفت و در اوایل سال 2018 تا مرز 3500 دلار سقوط کرد.

جدای از هیجانات و به گفته برخی، حباب‌های موجود در اطراف ارزهای رمزنگاری‌شده، کسب‌وکارها، پیشروها و کارآفرینان به این نتیجه رسیدند که آینده بلاکچین آینده پررنگ‌تر و امیدوارکننده‌تری است. فناوری بلاکچین به زودی تمام بخش‌های کسب‌وکاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین حالا هم شاهد این تاثیرگذاری‌ها هستیم.

در ادامه می‌خواهیم سه شیوه‌ای که بلاکچین نحوه فعالیت کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد به شما معرفی کنیم:

 

فین‌تک

بلاکچین شامل لیست رو به رشدی از رکوردهایی است که به آنها بلاک گفته می‌شود که با استفاده از رمزنگاری، به شدت امن شده‌اند. از نظر طراحی هم باید گفت که بلاکچین‌ها در برابر هرگونه تغییرات داده مقاوم هستند. از بلاکچین می‌توان به‌عنوان یک دفتر توزیع‌شده باز استفاده کرد که تراکنش‌های میان بخش‌ها و اعضای مختلف را به‌طور کارآمد و دائمی رکورد می‌کند.

قراردادهای هوشمند هم ازجمله مزایای بلاکچین عمومی یا فناوری دفاتر کل توزیع‌شده است که امکان انجام تراکنش‌ها میان اعضای ناشناس را، آنهم بدون نیاز به واسطه‌گری و هیچگونه محدودیت‌های جغرافیایی، به شیوه‌ای قابل ردیابی، شفاف و برگشت‌ناپذیر فراهم می‌کند.

در نظرسنجی که در سال 2017 و توسط PwC انجام شد مشخص شد که 55 درصد پاسخ‌دهندگان قصد داشتند که در سال 2018، فناوری بلاکچین را در بخشی از سیستم‌های تولیدشان به کارگیرند و 77 درصد هم عنوان کردند که تا سال 2020 به این نقطه می‌رسند و اکثرا موارد استفاده‌اش را در بخش‌های پرداختی، انتقال سرمایه و مدیریت هویت دیجیتال در نظر گرفته‌اند.

فرایندهای مربوط به تسویه و تصفیه هم از دیگر بخش‌های فین‌تک است که آمادگی بسیاری برای نوآوری دارند. آی‌بی‌ام و سی‌ال‌اس که بزرگترین ارائه‌دهندگان سرویس‌های تسویه و کاهش ریسک برای بازارهای خارجی شناخته می‌شوند، اولین پروژه بلاکچینی خود را آغاز کردند که مربوط به امکان انجام Payment netting دوطرفه را برای تبادلات خارجی و در قالب 140 ارز، هم برای بخش فروشنده و هم برای خریدار فراهم می‌کرد.

باب گریفلد مدیرعامل سابق نزدک می‌گوید: «من اعتقاد زیادی به قابلیت‌ها و توانایی‌های فناوری بلاکچین دارم و می‌دانم که می‌تواند تغییرات به‌سزایی درر زیرساخت صنعت سرویس‌های مالی به وجود آورد. مراکز تصفیه جزو نوآوری‌های بسیار مهم به حساب می‌آیند اما اگر یک دفتر عمومی قابل اعتماد داشته باشید درنتیجه می‌توانید به انجام تسویه‌های آنی دسترسی داشته باشید. ما در حال حاضر فرایندهای تسویه را طی سه روز انجام می‌دهیم پس چرا این کار را بین 5 تا 10 دقیقه انجام ندهیم.»

 

حقوق هنرمندان، مجوز و اعتبار

شرکت کوداک 129 سال پیش تاسیس شد و در حال حاضر در تلاش برای رقابت در عصر دیجیتال کنونی است؛ در زمانی که تلفن‌های هوشمند توانستند به‌خوبی جایگزین دوربین‌ها شود. در این دوران کوداک به دنبال پیدا کردن راهی برای بازطراحی خودش با استفاده از سرمایه‌گذاری جدید بلاکچین است.

پلتفرم مدیریت حق عکس کوداک، کوداک‌وان، دفاتر دیجیتال رمزنگاری‌شده‌ای برای مالکیت حقوق عکاسان ایجاد می‌کند تا امکان ثبت کارهای جدید و قدیمی وجود داشته باشد تا بعدا بتوانند از طریق پلتفرم مجوز مربوطه را ارائه دهند. این پلفترم به عکاسان شرکت‌کننده امکان مشارکت در اقتصاد جدید برای عکاسان و شیوه پرداخت امن برای مباحث مربوط به مجوز و همینطور ارائه کارشان روی پلتفرم بلاکچین امن را می‌دهد.

استارت‌آپ لندنی JAAK هم به‌تازگی خبر از راه‌اندازی سیستم مدیریت حقوق مالکیت معنوی خود به نام KORD داد. این سیستم از طریق اتصال اطلاعات بین لیبل‌ها، ناشران، PROها، آهنگسازان و غیره فعالیت می‌کند. پارتنرهای بسیاری در برنامه پایلوت این استارت‌آپ حضور دارند. کاربران می‌توانند با استفاده از بلاکچین اتریوم به شبکه داده به اشتراک‌گذاشته‌شده متصل شوند و امکان قراردادن، به‌روزرسانی و حذف اطلاعاتشان را دارند. این اقدام مبتنی بر بلاکچین یک پایگاه دادخ حقوق عمومی و یک مجموعه حسابرسی غیرقابل تغییر ایجاد می‌کند.

در دنیای هنر کلکسیونرها، معامله‌گران، مزایده‌ها و حتی خود هنرمندان درگیر مسائل مربوط به تضمین مبادله و صحت قیمت‌ها و اجناس قدیمی و دیگر مسائل هستند. اینتاگلیو یک استارت‌آپ فعال در حوزه بلاکچین در نیویورک است که قصد دارد با راهکارهای بلاکچین اعتبار اجناس و قیمت‌ها و را رکورد کند و با استفاده از نهادهای تاییدشده ثبت اصالت‌ها را ردیابی کند.

 

فناوری اطلاعات و امنیت سایبری

به دنبال یک سری نقض‌های داده رخ‌داده در یاهو، ایکویفکس، تارگت و غیره که شامل میلیون‌ها اسم، آدرس، تاریخ تولید و دیگر اطلاعات بود؛ در نتیجه شرکت‌های بسیاری تمرکزشان را بر حفاظت از شبکه‌ها، کامپیوترها، برنامه‌ها و داده‌ها در برابر حملات، آسیب یا دسترسی‌های غیرمجاز قرار داده‌اند.

شبکه MATRIX AI یک سیستم عملیات و پلتفرم محاسباتی توزیع‌شده مبتنی بر بلاکچین هوشمند عمومی منبع باز جهانی است که برای شناسایی حملات روی تراکنش‌ها سیستمی به نام ماشین مجازی امن توسعه داده است که از طریق پروتوکل‌های تاب‌آوری خطا، شناسایی آسیب‌پذیری مبتنی بر هوش مصنوعی را انجام می‌دهد.

درواقع با ادغام فناوری بلاکچین و هوش مصنوعی تیم ماتریکس فناوری تاییدی را در طول انجام تراکنش معرفی کرده است که آسیب‌پذیری‌های امنیتی را انجام می‌دهد.

دیوید شاتسکی مدیر دیلویت ایالات متحده پتانسیل‌های بسیاری در فناوری بلاکچین برای کمک به متحول‌سازی 122 میلیارد بازار امنیت سایبری جهانی می‌بیند. او می‌گوید: «با استفاده از این فناوری می‌توان تراکنش‌ها یا هرگونه تعاملات دیجیتال را به شیوه‌ای امن، شفاف و قابل ردیابی ثبت کرد.»

این همان ویژگی‌هایی است که پایه‌گذار یک سیستم امنیت سایبری موثر است و توانسته علاقه بسیاری از شرکت‌ها را به خود جلب کند.

منبع: The fintech times

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.