راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراسم رونمایی از اپلیکیشن سنجینه برگزار شد / بلوغ خدمات الکترونیک با ارتقای نظام اعتبارسنجی

مراسم رونمایی از اپلیکیشن سنجینه با حضور مدیران ارشد بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه، هشتم بهمن در هتل هما برگزار شد. بانک مرکزی در حوزه اعتبارسنجی این سامانه مقام ناظر را دارد و شرکت اعتبارسنجی ایران مجری این سامانه است.

در ابتدای این مراسم شیوا کریمی‌راد، معاون محصول شرکت آیکان به معرفی سنجینه پرداخت و ویژگی‌های آن را برشمرد. او با بیان اینکه احراز هویت شخصی در این سامانه از طریق سیستم شاهکار انجام می‌شود، توضیح داد: «حفظ حریم شخصی و امنیت اطلاعات کاربران دو ارزش مهم در احراز هویت شخصی است؛ از این رو هیچ اطلاعاتی در اعتبارسنجی این سامانه باقی نمی‌ماند و اطلاعات کاربران فقط در سرور بانک مرکزی و دستگاه مصرف‌کننده وجود دارد.»

او با اشاره به اینکه کاربردی‌ترین بخش این سامانه، بخش اعتبارسنجی دیگران است، گفت: «این بخش این امکان را به ما می‌دهد که اگر بخواهیم با شخص دیگری وارد معامله شویم، به جای قضاوت‌های شخصی از اعداد و ارقامی که سنجینه در اختیار ما قرار می‌دهد، استفاده و فعالیت را آغاز ‌کنیم.»

در ادامه احسان مظفری‌پور، مؤسس و عضو هیات مدیره شرکت آیکان، این سامانه را یک سرویس بین رشته‌ای در حوزه خدمات تلفن همراه معرفی کرد و گفت: «می‌توان ادعا کرد که این سرویس یک کاربرد حرفه‌ای و نوآورانه از خدمات تلفن همراه است.»

ارتقای وضعیت اعتماد در فضای کسب‌وکار

رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات دیگر سخنران این نشست بود. او توضیح داد: «با توجه به اینکه اطلاعات و داده اعتبار می‌آورد، این سرویس اولین گامی است که انتظار داریم شرایط اعتبار سنجی عمق بیشتری داشته باشد. این اتفاق خوبی است که حاصل کار دولت را در پنل دولت نمی‌بینیم و سعی داریم کمترین مداخلات را در این عرصه داشته باشیم.»

او ادامه داد: «اعتماد مبتنی بر اعتبار سنجیده می‌شود. وقتی در کشوری زندگی می‌کنیم که حدود هشت میلیون چک برگشتی دارد، به نظر می‌رسد نظام اعتبارسنجی باید تغییر کند. پس این سامانه می‌تواند بلوغ خدمات الکترونیک را افزایش دهد و موجب ارتقای اعتماد در فضای کسب‌وکار شود.»

 

مصون نگه داشتن سرویس از ارزش افزوده‌های منفی

در ادامه نشست و در بخش پرسش و پاسخ، خبرنگار راه پرداخت این سوال را مطرح کرد که با توجه به شهرت نه چندان مثبت ارزش‌افزوده و مدل‌های کسب‌وکاری در ایران، ممکن است اعتبارسنجی تأثیر منفی در این عرصه داشته باشد. این نقطه شروع را با در نظر گرفتن این مساله چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مظفری‌پور در پاسخ به این پرسش گفت: «طی بازخورد اولیه‌ای که از رونمایی آزمایشی این اپلیکیشن داشته‌ایم، متون خود را با تاکید بر قیمت بازنگری کردیم. بر این اساس دو روش موردی و پرداخت روزانه را تعریف کرده‌ایم. در پرداخت روزانه یک رابطه بلندمدت را در نظر گرفته‌ایم. هدف ما این است آسیب‌هایی را که در فضای ارزش افزوده گریبان‌گیر این صنعت است، از بین ببریم و سرویس را از این انحراف مصون نگه داریم.»

مهرمنش در ادامه گفت: «مدل کسب‌وکاری اشتراک از طریق پرداخت اپراتوری، پدیده‌ای است که اثرات خوبی را به دنبال دارد. در این میان قرار است سرویس‌هایی را که با ارزش هستند، عملیاتی کنیم و از اول بهمن مدل تسهیل درآمدی را با تولیدکنندگان محتوا تغییر دادیم.»

مدیرکل اداره خدمات ارزش افزوده همراه اول در جواب به این سؤال که این اپلیکیشن قرار است چه ارزش‌افزوده‌ای را ارائه دهد، گفت: «موردی که به صورت جدی برای فعالیت در این سرویس در نظر گرفته‌ایم، پرداخت اپراتوری است که بر این سرویس قرار داده‌ایم. در دسترس بودن و سهولت در پرداخت از مزیت‌های این سرویس است.»

مظفری‌پور در تکمیل صحبت‌های مهرمنش از ارائه سرویس‌های جدید در آینده خبر داد و گفت: «به دلیل تغییراتی که در اعتبار به وجود می‌آید، سرویس مانیتورینگ و آلرت راه اندازی می‌شود. افزایش اعتبار و سرویس‌های ارزش‌افزوده هم طراحی شده ‌است. همچنین رتبه اعتبار حقوقی و پنل B2B طراحی شده که در فاز بعدی برای شرکت‌ها ارائه داده می‌شود.»

 

عمومی کردن اعتبارسنجی

محمد جلیلی، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری ایران در ادامه گفت: «اعتبارسنجی قدمتی 12 ساله در نظام بانکی کشور دارد و برای تمامی اشخاص ایرانی فعال در حوزه بانکی شناسنامه اعتباری ایجاد شده است. تمام افراد فعال در حوزه بانکی می‌توانند شناسنامه اعتباری و نمره اعتباری خود را دریافت کنند. نظام بانکی کشور چندین سال است که از این سرویس استفاده می‌کند و به طور متوسط 100 هزار نفر از طریق این سیستم مورد استعلام قرار می‌گیرند، هرچند بیشتر مردم از وجود آن بی‌اطلاع هستند. سنجینه می‌تواند ابزاری برای عمومی کردن سرویسی تلقی ‌شود که در نظام بانکی کشور چندین سال فعال است.»

او بیان کرد: «با عملیاتی کردن این سامانه برای هر شخص، نمره اعتباری تعیین می‌شود و افراد می‌توانند این شناسنامه اعتباری را در اختیار دیگران قرار دهند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.»

در ادامه این نشست از اپلیکیشن اعتبارسنجی سنجینه توسط مسئولان حاضر رونمایی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.