راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماحصل همکاری‌های اول‌بلاک و گروه مالی سامان از زبان فرنوش / متمرکز بر خدمات مالی با کمک بلاکچین

اول‌بلاک کسب‌وکاری در زمینه بلاکچین است که با کمک گروه مالی سامان، محصولاتی را با بهره‌گیری از فناوری بلاكچين در خدمات مالی و بانکی ارائه کرده است. با مهرداد فرنوش، مدیرعامل اول‌بلاک درباره محصولات‌شان و فعالیت‌هایی که در اين زمینه انجام داده‌اند، گفت‌وگو کردیم.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «ماحصل همکاری‌های اول‌بلاک و گروه مالی سامان از زبان فرنوش» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / فناوری بلاكچين نخستین بار در سال ۱۹۹۱ برای جلوگیری از جعل تاریخ اسناد دیجیتال طراحی شد. از آن زمان تا امروز پیوسته کاربردهای جدیدی برای این فناوری ساخته شده است. پیدایش رمزارزها و توسعه مفهوم دفاتر کل توزیع‌شده باعث شد صنایع زیادی به فناوری بلاكچين توجه کرده و برای به‌کارگیری آن اقدام کنند. بانک‌ها و موسسات مالی از جمله صنایعی هستند که توجه ویژه‌ای به این فناوری داشته‌اند و اقداماتی جدی برای تحول کسب‌وکار خود با کمک این فناوری انجام داده‌اند.

گروه مالی سامان از جمله سازمان‌هایی است که فرصت را از دست نداده و با کمک شرکت اول‌بلاک اقداماتی برای بهره‌گیری از خدمات بلاكچين در خدمات مالی و بانکی انجام داده است. به بهانه همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با مهرداد فرنوش، مدیرعامل اول‌بلاک گفت‌وگو کردیم.

 

بلاكچين به زبان ساده چیست؟

بلاكچين ثبت دائمی و غیرقابل تغییر معاملات است که به ترتیب زمانی و در قالب یک بلوک اطلاعاتی پشت سر هم در یک شبکه ذخیره می‌شوند. این بلوک‌ها بین تمام اعضای این شبکه کامپیوتری توزیع می‌شوند تا همانند یک دفترکل دیجیتالی عمل کرده و به‌عنوان یک منبع مشترک اطلاعات توسط اعضای شبکه مورد استفاده قرار گیرند. انجام هر معامله به‌طور متوالی و در قالب بلوک‌ها در این دفترکل ثبت می‌شوند و اطلاعات ذخیره‌شده عمومی و غیرقابل تغییر و پاک‌کردن هستند.

به‌ عبارت‌ دیگر، بلاكچين، یک دفترکل به اشتراک گذاشته‌شده و توزیع‌شده در شبکه است که روند ثبت تراکنش‌ها را تسهیل و دارایی‌ها را در شبکه‌های تجاری ردیابی می‌کند. بلاكچين با عمومی‌کردن فرایندها و حذف اکثر واسطه‌ها، اجازه می‌دهد مالکیت هر چیزی بدون دخالت طرف سوم محقق شود. ایده اصلی بلاكچين حول محور ساخت یک دفترکل قرار دارد. این دفترکل همه شبکه‌ها را قادر می‌سازد تا تاریخچه‌ای باثبات و امن از تراکنش‌های مالی یا هر عملیات دیگری ایجاد کرده، توسعه داده و پیگیری کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

درباره مهرداد فرنوش

مهرداد فرنوش در دانشگاه امیرکبیر مهندسی فناوری اطلاعات خوانده و در حال حاضر نیز دانشجوی دانشگاه آزاد در رشته روان‌شناسی است. او 30ساله است و قبل از راه‌اندازی اول‌بلاک، شش سال در دو شرکت فرازپردازان بیتی‌آرون و توسعه آرمان نیک‌اندیشان کار کرده است.[/mks_pullquote]

 

فناوری بلاكچين چه مزایایی برای بانک‌ها و موسسات مالی دارد؟

فناوری بلاكچين در صنعت بانکداری مزایایی دارد که کاهش هزینه‌های سازمانی، افزایش امنیت، جلوگیری از پولشویی و بهینه‌سازی تعاملات مالی بین‌المللی مهم‌ترین آنهاست. به همین دلایل است که از میان صنایعی که بلاكچين را برای اهداف تجاری مورد استفاده قرار داده‌اند، صنعت بانکداری رتبه اول را در اختیار دارد. در حقیقت طبق آماری که مایکروسافت در سال ۲۰۱۷ ارائه کرد ۴۴.۶ درصد از خدمات بلاكچين در امور بانکی و مالی به کار گرفته ‌شده است.

تراکنش‌های بانکی را به کمک بلاكچين می‌توان سریع‌تر، ایمن‌تر و ارزان‌تر به انجام رساند و همچنین از آن در حوزه‌هایی مانند تسهیلات بانکی و اعتبارات اسنادی بهره برد. اگرچه بسیاری از خدماتی که بلاكچين ارائه می‌دهد در مدل‌های سنتی و متمرکز مثل دیتاسنترها نیز قابل پیاده‌سازی هستند، اما بلاكچين بستری برای پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود. قراردادهای هوشمند تبادل پولی دارایی یا هر ارزش دیگری به‌صورت شفاف، خودکار، بدون تضاد و بدون واسطه را ممکن می‌سازند.

پیاده‌سازی فناوری بلاكچين در صنعت بانکی به پیش‌نیازهایی احتياج دارد. پیش از هر اقدامی باید تمامی فرایندها و رویه‌های اکوسیستم شناسایی‌ شده و به‌دقت مدل‌سازی شوند؛ به ‌نحوی‌ که مشخص باشد با اتفاق افتادن گزاره الف، گزاره ب فعال‌ شده و شرط بعدی را بررسی می‌کند تا تمامی فرایندها به ترتیب مشخص اجرا شوند. برای هر فرایند باید قراردادهای هوشمند مجزا تعریف شود، اما از آنجا که قراردادها در بستر بلاكچين به اطلاعات لازم دسترسی دارند، می‌توانند از خروجی‌ّ قراردادهای دیگر استفاده ‌کنند.

 

رویکرد صنعت بانکداری جهان در برابر فناوری بلاکچین چه بوده است؟

مهم‌ترین خصوصیت بلاکچین تغییر ساختارهای متمرکز در نظام مالی است. با استفاده از دفاتر کل توزیع‌شده نهادهای اداره‌کننده نظام‌های مالی به شکل غیرمتمرکز ارائه خواهند شد. بانک‌های جهانی به‌سرعت متوجه اهمیت این موضوع شده‌اند و در جهت استفاده از آن اقدامات مفیدی انجام داده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که صنعت بانکداری جهان با کمک فناوری بلاکچین تا سال ۲۰۲۰ مبلغی معادل ۲۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشد. در حال حاضر برخی بانک‌ها استفاده از خدمات بلاکچین را آغاز کرده‌اند و برخی دیگر در حال تدارک و آماده‌سازی خود برای تطبیق با این فناوری هستند. به‌عنوان‌ مثال، بانک سانتاندر انگلستان از این فناوری برای ایجاد سرویس جدید پرداخت‌های بین‌المللی استفاده کرده که انتقال وجه بین حساب‌های این بانک در اروپا و آمریکای جنوبی را فراهم می‌کند.

اما تنها بانک‌های بزرگ نیستند که درباره بلاکچین تحقیقات انجام می‌دهند و آن را تست و اجرا می‌کنند. شرکت‌ها و انجمن‌های بانکی نیز وجود دارند که به‌طور خاص برای این کار ایجاد شده‌اند. بانک کانادایی مونترال همراه با تعدادی از بانک‌های اروپایی به عضویت یکی از این انجمن‌ها درآمده است. هدف این انجمن، توسعه پلتفرمی به نام Batavia برای تامین مالی تجارت خودروها و الیاف نساجی است.

یکی دیگر از حوزه‌هایی که صنعت بانکداری جهان با کمک فناوری بلاکچین به‌دنبال تغییر آن است، پدیده تامین مالی جمعی است. با استفاده از فناوری بلاكچين نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری افراد در نظام مالی تغییر خواهد کرد و با شفافیت و امنیت بیشتری صورت خواهد گرفت.

 

در ایران چه اقداماتی در صنعت بانکی برای استفاده از بلاكچين انجام ‌شده است؟

در چند سال گذشته ورود پارادایم دیجیتالی به بانکداری کشور باعث شده مفاهیمی مانند بانکداری مدرن و دیجیتال خلق شوند و مطلع هستیم که بانک‌ها بخشی از توان خود را به حوزه بلاكچين اختصاص داده‌اند. متاسفانه هنوز آگاهی کافی در این زمینه وجود ندارد و به‌کرات شاهد هستیم که بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین معادل هم در نظر گرفته می‌شوند. اگرچه ارزهای رمزنگاری‌شده زیرمجموعه مهمی از فناوری بلاکچین محسوب می‌شوند، اما توان این فناوری تنها به این بخش محدود نیست و می‌توان از آن در بانکداری برای مدیریت ارتباط با مشتری، اعتبارسنجی و عقد قراردادها استفاده کرد.

از طرف دیگر نظامات مالی دنیا در حال حاضر بر نهادهای متمرکز مبتنی است، مثلا سوئیفت تمامی تراکنش‌های بین کشورهای دنیا را اداره می‌کند و بانک‌های مرکزی در کشورها همه تراکنش‌های مالی درون یک کشور را اداره می‌کنند، اما فناوری بلاکچین این ساختار را تغییر می‌دهد؛ یعنی با به‌کارگیری ساختار غیرمتمرکز دیگر نظارت متمرکز به شکلی که می‌شناسیم، وجود نخواهد داشت و هرچه هست در شبکه اتفاق می‌افتد.

 

تاکنون چه اقداماتی برای پیاده‌سازی فناوری بلاكچين در نظام بانکی انجام داده‌اید؟

یکی از لازمه‌های اصلی به‌کارگیری فناوری‌های جدید در ساختارهای سنتی، کم‌کردن فاصله میان جامعه و فناوری است. در اینجا جامعه دو بخش مجزا را شامل می‌شود. یک بخش عموم مردم و بخش دیگر قانون‌گذاران و جامعه حاکمیتی هستند. در بخش عمومی صنعت بانکداری جامعه‌ای از مصرف‌کنندگان را در اختیار دارد که با شیوه‌ها و رویه‌های فعلی خدمات بانکی خو گرفته و آشنا هستند و به‌راحتی فناوری‌های جدید را نیز می‌پذیرند. در تایید این حرف شاهد هستیم که خدمات الکترونیک بانکی طی 10 سالی که وارد ایران شده، به‌خوبی مورد پذیرش عموم قرار گرفته و امروز اکثر تراکنش‌های بانکی به‌صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر استفاده از راهکارهای نرم‌افزاری مبتنی بر بلاکچین از بسیاری جهات ساده‌تر از استفاده از خدمات فعلی بانکداری الکترونیک است و پیچیدگی‌های کمتری دارد و اگر کاربر بتواند با گوشی تلفن همراه از خدمات بانکی برخوردار شود، حتما از این روش استقبال خواهد کرد. در بخش حاکمیتی اما شاهد هستیم که تا حدودی عدم پذیرش وجود دارد. از یک‌ سو نگرانی‌های امنیتی و داده‌های حساس و قوانین تغییرناپذیر را داریم، اما در سوی دیگر عدم وجود نهاد مرکزی و نظارتی را مدینه فاضله فناوری بلاکچین می‌دانند.

ما به‌دنبال یک حد وسط هستیم و راهکاری که پیشنهاد می‌دهیم، بلاكچين خصوصی است. در بلاكچين خصوصی می‌توان از مزایای این فناوری بهره برد و نگرانی‌های امنیتی را به حداقل رساند. امیدواریم جامعه حاکمیتی هم کمی انعطاف نشان دهد و با تصویب قوانین و تدوین آیین‌نامه‌های مناسب ما را در این مسیر همراهی کند. با توجه به این مسائل نقطه شروع را احراز هویت دیجیتال در نظر گرفته‌ایم که هم حساسیت‌های کمتری دارد و هم از پتانسیل بالایی برخوردار است.

این پیش‌فرض‌ها ما را بر آن داشت تا کنسرسیومی تشکیل دهیم و خوشبختانه گروه مالی سامان از همان ابتدا به این کنسرسیوم پیوست. در اولین قدم بستر احراز هویت‌ دیجیتال مبتنی بر بلاكچين را آماده کردیم. این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد تنها با یک‌ بار فرایند احراز و تایید هویت از تمامی خدمات اعضای این کنسرسیوم بهره‌مند شوند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اول‌درگاه

اول‌درگاه یک درگاه بانکی است که امکان دریافت وجه رمزارزی برای کسب‌وکارها را فراهم می‌کند و مانند دیگر درگاه‌های رایج بانکی، اپلیکیشن و نسخه وب و فیزیکی دارد. پذیرنده پس از ثبت‌نام و احراز هویت یک کد پذیرندگی دریافت می‌کند و با پیاده‌سازی این کد در فروشگاه اینترنتی یا اپلیکیشن موبایلی امکان دریافت وجه به‌صورت رمزارز را برای مشتریانش فراهم می‌کند.[/mks_pullquote]

 

احراز هویت فرایندی ضروری در خدمات بانکداری است که به‌شدت تکراری و البته پرهزینه است. احراز هویت دیجیتال در فرایندهای بانکی پیاده‌سازی شده، اما اجرای آن بر بستر بلاكچين همان اتفاقی است که می‌تواند آغازگر حرکت به سمت بانکداری مبتنی بر بلاکچین باشد. امیدواریم با کمک فناوری احراز هویت دیجیتال، بتوانیم خدمات غیرحضوری اعضای این کنسرسیوم را در حوزه‌های دیگر مانند بیمه و بورس افزایش دهیم.

 

برای استفاده از این سرویس چه کاری باید انجام داد؟

ما برای کار با این پلتفرم یک نرم‌افزار نمونه ساختیم که اول‌ای‌دی نام دارد. به‌صورت کلی کاربر برای بهره‌مندی از این خدمات باید ابتدا اپلیکیشن اول‌ای‌دی یا هر اپلیکیشنی که سرویس احراز هویت دیجیتال مبتنی بر بلاكچين ما را پشتیبانی کند، دانلود کرده و روی گوشی تلفن همراه خود نصب کند. سپس با وارد کردن اطلاعات هویتی فرایند ثبت‌نام را تکمیل کند. در نمونه فعلی کاربر به یکی از شعب بانک سامان مراجعه و مدارک هویتی را به کارمند شعبه ارائه می‌کند.

کارمند با بررسی مدارک هویتی و تطبیق آن با اطلاعات واردشده یک نسخه دیجیتال از مدارک را به‌صورت رمزشده بر بستر شبکه بلاكچين قرار می‌دهد. حال کاربر دارای یک هویت دیجیتال راستی‌آزمایی‌شده بر بستر بلاكچين است و هر زمان که نیاز باشد، می‌تواند به اختیار خود برخی از مدارک هویتی را با دیگران به اشتراک بگذارد.

به‌عنوان‌ مثال، اگر مشتری قصد داشته باشد از خدمات بیمه استفاده کند، نیازی نیست فرایندهای فیزیکی احراز هویت را تکرار کند. مسئول بیمه کد ملی کاربر را وارد کرده و درخواستی برای دسترسی به اطلاعات هویتی کاربر ثبت می‌کند. در این مرحله درخواست در شبکه بلاكچين ثبت ‌شده و مشتری درخواست را مشاهده می‌کند. حال اگر بخواهد، می‌تواند این اطلاعات را در اختیار مسئول بیمه قرار دهد و در حقیقت درخواست را تایید کند. لازم به ذکر است اگرچه مدارک هویتی بر بستر بلاكچين ذخیره می‌شود، اما این اطلاعات در اختیار هیچ فرد و نهادی قرار ندارد و هر بار که نیاز به استفاده از این مدارک باشد، کاربر باید مجوز دسترسی و استفاده از آن را صادر کند. با این روش علاوه بر اینکه فرایندهای پیچیده و تکراری احراز هویت حذف می‌شود، به حریم خصوصی مشتری نیز احترام گذاشته ‌شده و کاربر همواره می‌داند از مدارکش برای چه اهدافی استفاده ‌شده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اول‌پی

اول‌پی یک اپلیکیشن برای نقل‌وانتقال پول به‌صورت بین‌المللی و از طریق ارزهای رمزنگاری‌شده است. کاربران این کیف پول می‌توانند از طریق کارت‌های بانکی عضو شتاب، بیت‌کوین خریداری یا ارسال کنند. همچنین از طریق اول‌پی امکان دریافت بیت‌کوین دارند. میزان کارمزد کیف پول اول‌پی پنج درصد است که به‌تمامی تراکنش‌ها مبلغی بابت کارمزد شبکه بیت‌کوین نیز اضافه می‌شود.[/mks_pullquote]

 

فرایند احراز هویت اول‌ای‌دی تنها نقطه شروع است و این بستر امکان پیاده‌سازی ویژگی‌ها و امکانات بیشتر خدمات بانکی بر بستر بلاكچين را در اختیار ما خواهد گذاشت. مهم‌ترین آنها امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند روی این بستر بلاكچينی است. در حال حاضر به‌اشتراک‌گذاری داده‌های مشتریان میان مجموعه‌های مختلف اگرچه از نظر فنی ممکن است، اما از نظر عملیاتی نشدنی است؛ حتی اگر این مجموعه‌ها زیرمجموعه یک سازمان باشند. قرارداد هوشمند یک پل ارتباطی میان این مجموعه‌ها ایجاد خواهد کرد و امکان اشتراک‌گذاری داده میان اعضای کنسرسیوم را به‌صورت ایمن و کنترل‌شده فراهم خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌کنیم سایر کسب‌وکارها هم با مشاهده ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پروژه به آن ملحق شوند تا یک بستر یکپارچه خدمات مبتنی بر بلاكچين ایجاد کنیم که باعث هم‌افزایی در کسب‌وکار تمامی اعضای کنسرسیوم شود.

 

چه فعالیت‌های دیگری برای تطبیق فناوری بلاكچين با خدمات پرداخت انجام داده‌اید؟

بخش دیگر صنعت بانکداری که متاثر از تغییرات فناوری است، خدمات پرداخت است که با ظهور رمزارزها مجبور به تطبیق دادن خود است. رمزارزها امکان تبادلات مالی بدون واسطه را فراهم می‌کنند و به خاطر ویژگی‌های مثبتی که دارند، مورد توجه کسب‌وکارها هستند.

در شرایط فعلی بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک متولی خدمات پرداخت الکترونیکی هستند و درگاه‌های پرداخت بانکی را در اختیار کسب‌وکارها و صاحبان مشاغل قرار می‌دهند. با کمک رمزارزها می‌توان خدمات پرداخت را فراتر از مرزهای کشور برد و امکان دادوستد بین‌المللی را فراهم کرد. این واقعیت‌ها ما را بر آن داشت تا محصولی در این حوزه تولید کنیم؛ بنابراين اول‌درگاه متولد شد.

اول‌درگاه یک درگاه بانکی است که امکان دریافت وجه رمزارزی برای کسب‌وکارها را فراهم می‌کند و مانند دیگر درگاه‌های رایج بانکی، اپلیکیشن و نسخه وب و فیزیکی دارد. پذیرنده پس از ثبت‌نام و احراز هویت یک کد پذیرندگی دریافت می‌کند و با پیاده‌سازی این کد در فروشگاه اینترنتی یا اپلیکیشن موبایلی امکان دریافت وجه به‌صورت رمزارز را برای مشتریانش فراهم می‌کند.

برای فروش حضوری نیز پایانه‌های فروش بانکی یا همان دستگاه کارت‌خوان ارائه ‌شده که صاحب کسب‌وکار با واردکردن کد پذیرندگی خود در دستگاه می‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود. با تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که یکی از نگرانی‌های صاحبان مشاغل در پذیرش رمزارزها نوسانات زیاد قیمت است. برای حل این مشکل ما راهکاری ساده اما کاربردی یافتیم. پذیرندگان می‌توانند بدون درگیری با مسائل مربوط به تبادل رمزارز مبلغ کالا را به‌صورت ریالی دریافت کنند. در حقیقت خریدار مبلغ را به شکل رمزارز پرداخت می‌کند، اما اول‌گیت‌وی معادل ریالی آن را به فروشنده پرداخت خواهد کرد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اول‌گیت‌وی

با تحقیقاتی که انجام دادیم، متوجه شدیم که یکی از نگرانی‌های صاحبان مشاغل در پذیرش رمزارزها نوسانات زیاد قیمت است. برای حل این مشکل ما راهکاری ساده اما کاربردی یافتیم. پذیرندگان می‌توانند بدون درگیری با مسائل مربوط به تبادل رمزارز مبلغ کالا را به‌صورت ریالی دریافت کنند. در حقیقت خریدار مبلغ را به شکل رمزارز پرداخت می‌کند، اما اول‌گیت‌وی معادل ریالی آن را به فروشنده پرداخت خواهد کرد.[/mks_pullquote]

 

این فرایند تبدیل بیت‌کوین به ریال را چطور انجام می‌دهید؟ آیا محصول دیگری هم مرتبط با رمزارزها دارید؟

هدف ما ایجاد یک اکوسیستم کامل رمزارزی است و محصولات دیگری نیز مرتبط با رمزارزها طراحی و آماده کرده‌ایم. برای دریافت و پرداخت رمزارز نیاز به یک آدرس رمزارزی داریم که کیف پول نامیده می‌شود. به همین منظور اول‌پی را به‌عنوان کیف پول امن بیت‌کوین ارائه کردیم.

اول‌پی یک آدرس بیت‌کوینی برای دریافت بیت‌کوین در اختیار شما قرار می‌دهد و البته امکان نگهداری بیت‌کوین و انتقال آن به دیگر آدرس‌های بیت‌کوین را نیز فراهم می‌کند. برای استفاده از خدمات اول‌پی هیچ پیش‌نیازی لازم نیست و تنها با دانلود اپلیکیشن موبایل اول‌پی و نصب آن می‌توانید از این کیف پول استفاده کنید. نقطه بعدی که مورد توجه تیم اول‌بلاک قرار گرفت، مباحث مرتبط با تبادل رمزارز بود. اول‌ترید محصول جدید اول‌بلاک است که یک بازار هوشمند و آنلاین برای خریدوفروش و تبادل رمزارزها در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اول‌ترید

اول‌ترید یک بازار تبادل ارزهای رمزنگاری‌شده است که کاربران می‌توانند از طریق آن ارزهای خود را در معرض فروش بگذارند یا از آنجا ارز تهیه کنند. مزیت این بازار در این است که کاربران می‌توانند ارزهای رمزنگاری‌شده خود را به ریال یا ریال خود را به این ارزها تبدیل کنند. در واقع این محصول بستری است که فروشنده و خریدار را بدون دخالت واسطه و با کارمزد پایین به هم می‌رساند.[/mks_pullquote]

 

کاربر در اول‌ترید ثبت‌نام کرده و پس از احراز هویت می‌تواند به خریدوفروش رمزارز در این بازار بپردازد. تنها کافی است میزان و مبلغ رمزارز را وارد کنید تا سیستم به‌صورت هوشمند منصفانه‌ترین قیمت را یافته و معامله را انجام ‌دهد. تریدینگ و مبادلات رمزارز مانند دیگر بازارهای سرمایه‌ای فرصتی برای کسب درآمد نیز محسوب می‌شود و مبادله‌کنندگان درست مانند بازار بورس می‌توانند از تبادلات رمزارز سود مالی کسب کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اول‌اکسپلورر

اول‌اکسپلورر نیز محصول دیگر اول‌بلاک است که امکان جست‌وجو، رهگیری و رصد تمامی تراکنش‌های شبکه بلاكچين را فراهم می‌سازد. اطلاعات بلاكچين در اختیار عموم قرار دارد. با کمک اول‌اکسپلورر هرکس می‌تواند موجودی آدرس‌های عمومی و جزئیات تراکنش‌ها را در شبکه بلاكچين مشاهده کند. در واقع با کمک اول‌اکسپلورر می‌توانید تمامی تراکنش‌های بیت‌کوینی خود و دیگران را پیگیری کنید.

[/mks_pullquote]

 

آیا بخش‌های دیگری نیز برای استفاده از رمزارزها وجود دارد؟

ما مجموعه کاملی از محصولات برای بهره‌بردن از مزایای رمزارزها داریم و از شهریورماه 1397 که استخراج رمزارز به‌عنوان یک صنعت پذیرفته شد، توجه بیشتری به این بخش کرده‌ایم. رمزارزها از بسیاری جهات مانند طلا هستند. همان‌گونه که خریدوفروش و معاملات با طلا می‌تواند پرسود باشد؛ استخراج آن نیز پرسود و درآمدزاست. برای فعالان عرصه رمزارز نیز استخراج رمزارز اهمیت زیادی دارد.

ما برنامه‌هایی برای راه‌اندازی فارم‌های صنعتی استخراج بیت‌کوین داریم و به سرمایه‌گذاران در این حوزه کمک می‌کنیم که میزان سوددهی طرح خود را بسنجند، تجهیزات مناسب را تهیه و راه‌اندازی کنند و البته از فرایند استخراج بیشترین درآمد را به دست آورند. در فارم‌های مشارکتی، نظارت بر عملکرد دستگاه‌های استخراج یکی از مشکلات رایج است. ما نرم‌افزاری برای مدیریت دستگاه‌ها در فارم داریم که کنترل درآمدها و نظارت بر عملکرد ماینرها را ممکن می‌کند. همچنین در حال ‌توسعه محصولی دیگر با نام اول‌پول هستیم که استخراج مشارکتی را میسر می‌سازد. در حقیقت این محصول به‌عنوان یک واسطه میان صاحبان مزارع استخراج و سرمایه‌گذاران خرد عمل می‌کند.

در اول‌پول سرمایه‌گذاران کلان با اتصال به سرویس، توان پردازشی دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار سایرین قرار می‌دهند و کاربرانی که سرمایه‌های اندک دارند با اجاره این توان پردازشی به استخراج بیت‌کوین خواهند پرداخت. همچنین در حال ‌توسعه محصولی با نام اول‌اکسپلورر هستیم که امکان جست‌وجو، رهگیری و رصد تمامی تراکنش‌های شبکه بلاكچين را فراهم می‌سازد. اطلاعات بلاكچين در اختیار عموم قرار دارد، با کمک اول‌اکسپلورر هرکس می‌تواند موجودی آدرس‌های عمومی و جزئیات تراکنش‌ها را در شبکه بلاكچين مشاهده کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اول‌پول

اول‌پول محصول دیگر اول‌بلاک است که استخراج مشارکتی را میسر می‌سازد. در حقیقت این محصول به‌عنوان یک واسطه میان صاحبان مزارع استخراج و سرمایه‌گذاران خرد عمل می‌کند. در اول‌پول سرمایه‌گذاران کلان با اتصال به سرویس، توان پردازشی دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار سایرین قرار می‌دهند و کاربرانی که سرمایه‌های اندک دارند با اجاره این توان پردازشی به استخراج بیت‌کوین خواهند پرداخت.

[/mks_pullquote]

 

برنامه‌ای برای به‌کارگیری بلاكچين در زمینه‌های دیگر هم دارید؟

فناوری بلاكچين پتانسیل بسیار زیادی برای تطبیق با صنایع مختلف دارد و می‌توان از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرد. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در حال فعالیت روی این فناوری برای صنایع مختلف هستند. متاسفانه در کشور ما هنوز به‌صورت جدی به این بخش پرداخته نشده و متخصصان این حوزه که توان فنی لازم برای اجرای پروژه عملیاتی بلاکچین را داشته باشند، کمتر از انگشتان یک دست هستند.

در اول‌بلاک سعی کرده‌ایم همگام با پیشرفت این فناوری حرکت کنیم و پژوهش‌هایی در این حوزه انجام داده‌ایم. استفاده از بلاکچین در صنعت بیمه، مدیریت اسناد، مدیریت زنجیره‌ تامین، مدیریت مالی زنجیره‌ تامین، فرایندهای گمرکی، اوراق قرضه، مدیریت انرژی و توکن الکترونیک از بخش‌هایی هستند که شاید در آینده آنها را به‌عنوان هدف قرار دهیم؛ ولی در حال حاضر بر بخش خدمات مالی با کمک بلاکچین تمرکز داریم.

امیدواریم در آینده، بخش بانکی مزایای بلاکچین را به‌درستی درک کند و جدی‌تر از پیش به این بخش اهمیت دهد. در ساده‌ترین شکل؛ این فناوری باعث افزایش بهره‌وری، سرعت، امنیت و کاهش هزینه‌ها در اکثر عملیات‌ها می‌شود و در نتیجه باعث بهبود فراوانی در کیفیت خدمات‌رسانی بانک‌ها به کاربران نهایی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.