راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب مبانی بلاکچین / بلاکچین را گام‌به‌گام فرا بگیرید

ماهنامه عصر تراکنش / هرچند در سال‌های اخیر در خصوص فناوری بلاکچین کتاب‌های متعددی در ایران ترجمه و حتی تالیف شده، اما هنوز هم این فناوری برای بسياري از علاقه‌مندان این حوزه به‌درستی جا نیفتاده است. اگر با این کتاب هم نتوانستید درک کنید که بلاکچین چیست، دیگر تلاش نکنید.

کتاب مبانی بلاکچین را می‌توانید از اینجا خریداری کنید

دنیل درشر، نویسنده کتاب مبانی بلاکچین تلاش کرده به ساده‌ترین شکل ممکن فناوری پیچیده بلاکچین را توضیح دهد. این کتاب پلی بین توضیحات و تعاریف صد درصد فنی و صد درصد کسب‌وکاری بلاکچین است. در 25 گام مختصر و مفید، این کتاب مبانی تکنولوژی بلاکچین را به شیوه‌ای غیرفنی و ساده توضیح می‌دهد. با وجود ماهیت فنی بلاکچین، خواندن این کتاب به دانش قبلی در علوم کامپیوتر، ریاضی، برنامه‌نویسی و کرپیتوگرافی نیازی ندارد. با توجه به رویکرد آموزشی آن، این کتاب یک مسیر جامع و آسان برای خودآموزی تمام اجزای بلاکچین و اصول و مفاهیم تکنیکال اساسی آن، پیش روی خواننده می‌گذارد. مخاطب هدف کتاب مبانی بلاکچین همه افرادی هستند که می‌خواهند بدانند فناوری بلاکچین چیست؟ چگونه کار می‌کند و چطور این پتانسیل را دارد که سیستم مالی کنونی دنیا را دگرگون کند؟ این کتاب گام‌به‌گام خواننده را با فناوری بلاکچین آشنا می‌کند.

بخش اول این کتاب به اصطلاحات و مبانی فنی اختصاص دارد. در این بخش نویسنده به توضیح مفاهیم اساسی مهندسی نرم‌افزار، معماری کامپیوتر و موضوع صحت کارکرد می‌پردازد و ارتباط کلی آنها با بلاکچین را مطرح کرده و پایه‌ای استاندارد برای صحبت درباره فناوری فراهم می‌سازد. این بخش درک ما از بلاکچین را با نظرداشت نوع خاصی از شبکه‌های توزیع‌شده، یعنی سیستم‌های همتابه‌همتا، عمیق‌تر می‌کند. در نتیجه با چرایی جذابیت بلاکچین برای متخصصان فناوری و تجارت بیشتر آگاه می‌شویم. این بخش همچنین به زمینه‌های اصلی که بلاکچین می‌تواند در آنها مایه تغییرات شود و نیز مواردی از کاربرد سیستم‌های همتابه‌همتا در دنیای واقعی اشاره می‌کند. خواننده با مطالعه این بخش به برداشتی کلی از هدف بلاکچین و پتانسیل‌های آن مي‌رسد.

عنوان بخش دوم را یک سوال تشکیل می‌دهد، چرا بلاکچین مورد نیاز است؟ این بخش به شرح موضوع و اهمیت مساله‌ای می‌پردازد که بلاکچین برای حل آن ساخته شده است. همچنین به درک بیشتر اینکه چرا بلاکچین موضوعیت دارد و زمینه‌ای که این فناوری حائز بیشترین اهمیت است، کمک می‌کند و نيز رابطه بلاکچین با اعتماد، حفظ صحت عملکرد و مدیریت مالکیت را توضیح می‌دهد. در این بخش تعریفی موقتی از بلاکچین ارائه می‌شود. همچنین مدیریت دارایی به‌عنوان مهم‌ترین کاربرد بلاکچین مورد اشاره قرار گرفته و به تشریح بیشتر رابطه بلاکچین و کاربرد آن در مدیریت دارایی می‌پردازد. ارتباط میان اعتماد و صحت کارکرد در یک شبکه همتابه‌همتای کاملا توزیع‌شده و مدیریت دارایی از دیگر موضوعات این بخش است. علاوه بر این، تصویری کلی از ماهیت مالکیت و نیز مفاهیم اولیه امنیت در این بخش ارائه شده است. در پایان این بخش خواننده به فهمی عمیق‌تر از هدف بلاکچین و برداشتی متفاوت از اصطلاح بلاکچین نائل می‌شود.

«بلاکچین چگونه کار می‌کند» عنوان بخش سوم کتاب است که نقش محوری در کتاب دارد، چراکه به شرح نحوه عملکرد بلاکچین می‌پردازد و طولانی‌ترین بخش کتاب را تشکیل می‌دهد. این بخش به طرحی کلی از چگونگی کارکرد بلاکچین در قالب طرح سناریوی کاربردی کلی آن می‌پردازد. همچنین موارد و مفاهیم اصلی دخیل در طراحی بلاکچین برای مدیریت مالکیت مورد اشاره قرار می‌گیرد. در 14 گام این بخش موضوع مالکیت در بلاکچین به‌خوبی در این بخش تجزیه‌وتحلیل شده است. این فصل پر است از نمودارها و جداولی که نویسنده سعی کرده با استفاده از آنها موضوع را هرچه ساده‌تر توضیح دهد. آن‌گونه که انتظار می‌رود، خواننده با مطالعه این بخش به درکی از مفاهیم بلاکچین، کارکرد آن به‌طور کلی و نحوه عملکرد آن نائل خواهد شد.

بخش چهارم کتاب بر مهم‌ترین محدودیت‌های بلاکچین، دلایل علّی محدودیت‌ها و راهکارهای احتمالی فائق آمدن بر آن محدودیت‌ها تمركز مي‌كند. بلاکچین سیستم همتابه‌همتای کاملا توزیع‌شده‌ای است که در آن هر فردی اجازه دارد در ارتباط با انبار داده نگهداری‌شده توسط اعضای شبکه به تاریخچه معاملاتی دسترسی داشته باشد و داده‌های معاملاتی جدید را به شبکه اضافه کند. باز بودن و عدم وجود هر نوع نهاد نظارت یا هماهنگ‌کننده مرکزی، پایه و اساس سیستم است؛ امری که اجازه می‌دهد هر گره از شبکه به‌عنوان شاهدی مستقل در روشن ‌شدن مالکیت عمل کند. با این وجود، باز بودن و عدم نظارت مرکزی می‌تواند پیامدهای ناخواسته‌ای به همراه داشته باشد که در نهایت قابلیت استفاده از سیستم را محدود می‌کند. در پایان این بخش روشن می‌شود که چرا مفهوم اصلی و اولیه بلاکچین شرح داده شده است. تا اینجای کتاب ممکن است برای برخی از کاربردها در ابعاد گسترده و تجاری مناسب نباشد. همچنین راهکارهای پیش رو قرارگرفته برای غلبه بر محدودیت‌های این فناوری مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

بخش پنجم به جمع‌بندی کتاب اختصاص دارد. در این بخش به چگونگی استفاده از بلاکچین در دنیای واقعی، زمینه‌های عمومی کاربرد این فناوری و چگونگی تحلیل نمونه کاربردهای فعلی بلاکچین اشاره می‌شود. این بخش به این نکته اشاره کرده که این فناوری با هدف کاربرد در دنیای واقعی اختراع شده است. همچنین به زمینه‌های پژوهشی که می‌تواند در آینده مورد توجه واقع شود، می‌پردازد. در پایان این بخش، خواننده به شناختی کلی از زمینه‌های اصلی کاربرد بلاکچین، مزیت‌های اصلی این فناوری، دستاوردها و کمبودهای آن نائل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.