راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

متمرکز بر پرداخت‌های غیرحضوری / روش‌های پرداخت غیرحضوری، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های شرکت پرداخت الکترونیک سداد در سال 1398 است

روش‌های پرداخت غیرحضوری، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های شرکت پرداخت الکترونیک سداد در سال 1398 است و در تلاش است تا بتواند بخش عمده‌ای از درآمدهای خود را از حوزه پرداخت غیرحضوری داشته باشد.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «متمرکز بر پرداخت‌های غیرحضوری» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / شرکت پرداخت الکترونیک سداد یکی از ۱۲ شرکت PSP دارای مجوز شاپرک است که در ادامه موفقیت‌ها و دستاوردهای سال گذشته‌اش، ابتدای سال جاری توانست خود را به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان ثبت کند. این شرکت هم‌اکنون عرضه‌کننده محصولات و خدمات پرداخت الکترونیکی در زمینه‌هایی مانند کارت‌خوان، درگاه پرداخت اینترنتی، اپلیکیشن پرداخت ایوا، پالس و کد دستوری #737* است. برای بررسی دستاوردهای این شرکت در سال گذشته و اهداف و استراتژی‌های پیش روی آن، با محمدمهدی صادق، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد گفت‌وگو کردیم.

 

مهم‌ترین دستاوردهای پرداخت الکترونیک سداد در سال 1397 چه بود؟

یکی از دستاوردهای شرکت پرداخت الکترونیک سداد، دانش‌بنیان شدن شرکت در ابتدای سال 1397 بود. همچنین یکسری خدمات اختصاصی مانند پرداخت عوارض خروج از کشور، پرداخت‌های دولتی و پرداخت خلافی را نیز در سال جاری به اپلیکیشن ایوا اضافه کردیم که این خدمات باعث شد تا ایوا به اپلیکیشنی منحصربه‌فرد در حوزه پرداخت و خدمات اقتصادی تبدیل شود. یکپارچه و همه‌گیر شدن پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور نیز توسط شرکت ما اتفاق افتاد که عملا از آذرماه، تمام روش‌های غیرالکترونیکی در حوزه پرداخت عوارض خروج از کشور برداشته شد. همچنین گذشت تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان پرداخت الکترونیک سداد از مرز 700 هزار عدد نیز از دستاوردهای ما در سال 1397 بود.

 

کارمزد یکی از نقاطی است که بنا بر گفته‌ها دیر یا زود، دستخوش تغییر و تحولاتی از سوی رگولاتور می‌شود؛ با توجه به اینکه بخش زیادی از درآمد شرکت‌های PSP از محل کارمزد است، آیا شرکت پرداخت الکترونیک سداد برنامه‌ای جهت پوشش این منابع درآمدی در صورت تغییر وضعیت فعلی کارمزد دارد؟

درباره موضوع کارمزد باید بگویم که با توجه به افزایش هزینه‌های شرکت‌های پرداخت، به نظر نمی‌رسد که رقم پرداختی کارمزد در تراکنش‌ها دستخوش تغییرات جدی شود؛ چراکه در شرایط فعلی نیز با توجه به افزایش هزینه‌ها و ثابت‌بودن رقم کارمزد، حاشیه سود شرکت‌های پرداختی به‌شدت دستخوش تغییر شده و کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل نیز به نظر نمی‌رسد تغییراتی که درباره کارمزد صحبت می‌شود، در خصوص کاهش رقم کارمزد باشد و بیشتر درباره پرداخت‌کننده کارمزد هست که تقریبا همه به‌اتفاق، این اعتقاد را دارند که بانک‌های پذیرنده و صادرکننده در بسیاری از موارد ذی‌نفع اصلی انجام تراکنش نیستند و تنها دارنده کارت و پذیرنده هستند که باید این کارمزد را پرداخت کنند.

اگر تغییری نیز درباره کارمزد اتفاق بیفتد، به نظر بنده حداقل این تغییر در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد؛ چراکه عزمی در رگولاتور برای ایجاد این تغییر دیده نمی‌شود. شرکت پرداخت الکترونیک سداد نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌های PSP کشور محل‌هاي درآمدی مختلفی به‌جز کارمزد شاپرکی دارد و مسیرهای درآمدی مختلف باعث می‌شود که اگر تغییر رقم کارمزد، تغییر زیادی نباشد، تاثیر چندانی بر درآمدهای شرکت نگذارد.

 

مهم‌ترین چالشی که شرکت پرداخت الکترونیک سداد در سال 1397 با آن مواجه بود، چيست و برای مدیریت آن چه اقدامی صورت گرفت؟

افزایش نرخ ارز، مهم‌ترین چالشی بود که کل کشور در سال 1397 با آن درگیر بود که منجر به افزایش هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های پرداخت نیز شد و بسیاری از هزینه‌های جاری شرکت‌ها مانند کاغذ رول، با افزایش قیمت خیلی زیادی در سال جاری روبه‌رو شد و هزینه تامین دستگاه‌های کارت‌خوان و کالاهای سرمایه‌ای دیگر مانند تجهیزات سخت‌افزاری که برای تضمین کیفیت سرویس شرکت‌های PSP نیاز است، افزایش قیمت چشم‌گیری داشتند که فشار زیادی را به شرکت‌های پرداختی از جمله شرکت پرداخت الکترونیک سداد وارد کردند.

سایر چالش‌هایی که در حوزه پرداخت در کشور اتفاق افتاد و عملا شرکت‌های پرداختی را نیز تحت تاثیر قرار داد، زیر سایه موضوع اول یعنی افزایش نرخ ارز بود و آن هم مربوط به محدودیت‌هایی می‌شود که بانک مرکزی در خصوص دستگاه‌های کارت‌خوان خارج از کشور و قوانین مربوط به پولشویی وضع کرد. اگرچه این موارد، موضوعات بسیار مثبتی هستند، ولی به ‌هر حال با توجه به افزايش این حساسیت، شرکت‌های پرداختی وظایف بیشتری را روی دوش خود دیدند و مجبور شدند با چالش‌های مختلفی در این حوزه دست‌وپنجه نرم کنند تا بتوانند منویات نهادهای حاکمیتی را برآورده کنند. خوشبختانه شرکت پرداخت الکترونیک سداد در این حوزه‌ها، تمام تلاش خود را انجام داده تا بتواند مطابق با سیاست‌های کلان کشور این محدودیت‌ها را اعمال کند.

 

با توجه به آغاز فعالیت پرداخت‌یارها، آیا پرداخت الکترونیک سداد به‌عنوان یک PSP آنها را رقیب خود می‌داند؟ اگر خیر، نحوه تعاملش با این کسب‌وکارها چگونه است و چه خدمات و بسترهایی را در اختیار این کسب‌وکارها قرار می‌دهد؟

با توجه به آغاز کار پرداخت‌یارها، شرکت پرداخت الکترونیک سداد نیز به جهت اینکه از این بازار دور نماند، با شرکت‌های مختلفی در این حوزه مذاکراتی را انجام داد و قرارداد پرداخت‌یاری منعقد کرد؛ اما به‌شخصه معتقد هستم که با این مدلی که برای پرداخت‌یارها دیده شده و روشی که توسط پرداخت‌یاری در کشور در حال اجراست، عملا هیچ اتفاق جدیدی در کشور در حوزه پرداخت رخ نخواهد داد.

پرداخت‌یارها عملا شریک شرکت‌های پرداختی در حوزه کارمزد شده‌اند و بدون اینکه نوآوری خاصی را انجام دهند یا کار خاصی را در حوزه پرداخت رقم بزنند، عملا با تجمیع تعدادي تراکنش، بخشی از کارمزد را از شرکت‌های PSP طلب می‌کنند و حرکت مثبتی در این خصوص اتفاق نیفتاده است.

شرکت‌های پرداختی نمی‌توانند پرداخت‌یارها را به‌عنوان رقیب خود ببینند؛ چراکه این شرکت‌ها هیچ‌کدام هویت مستقلی از خود ندارند و عملا رقیب محسوب نمی‌شوند و بیشتر به نظر می‌رسد که برهم‌زننده آرامش بازار باشند و در برخی از موارد منجر به این شوند که برخی از اعمال قانون‌هایی که از طریق نهادهای حاکمیتی روی PSPها اتفاق می‌افتد، مغفول بماند و یکسری قانون‌شکنی‌هایی از طرف این شرکت‌ها اتفاق بیفتد كه عملا ریسک شرکت‌های پرداختی که به آنها وابسته هستند را افزایش می‌دهند.

مزیت رقابتی پرداخت الکترونیک سداد در مقایسه با دیگر رقبا، برای بانک‌های سرویس‌گیرنده چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی پرداخت الکترونیک سداد، پایداری سرویس ماست که با توجه به نوع سرویس خاصی که شرکت پرداخت الکترونیک سداد به برخی از نهادهای حاکمیتی و سازمان‌ها ارائه می‌دهد، باید پایداری بالایی را برای مشتریان خود به ارمغان آورد؛ به همین خاطر نیز سرویس ما به‌طور کامل در تمام ساعات شبانه‌روز پایدار است و خدمت ارائه می‌دهد.

برخی از سرویس‌های ما بدین گونه است که اگر سرویس پرداختی شرکت پرداخت الکترونیک سداد قطع شود، ارائه سرویس در یکی از حوزه‌های خیلی مهم به مردم در حوزه‌های دولتی و سازمانی قطع می‌شود، مانند پرداخت عوارض خروج از کشور یا مراکز شماره‌گذاری که حساسیت‌های بالایی دارند، بنابراین یکی از نقاط قوتی که شرکت پرداخت الکترونیک سداد به‌ناچار توانسته است طی سال‌های فعالیت خود فراهم آورد، بحث پایداری سرویس است و به‌تبع آن سرعت سرویس انجام تراکنش.

مزیت رقابتی دیگری که پرداخت الکترونیک سداد در بازار دارد، مربوط به شخصی‌سازی سرویس‌های شرکت برای مشتریان مختلف است؛ بنابراین ارائه سرویس‌های شخصی‌سازی‌شده به مشتریان یکی از نقاط قوت اصلی شرکت ماست که باعث می‌شود پذیرندگان بزرگ، شرکت‌ها و سازمان‌ها بتوانند راحت‌تر سرویس‌های مورد نظر خود را از پرداخت الکترونیک سداد دریافت کنند.

 

مهم‌ترین استراتژی‌ای که شرکت پرداخت الکترونیک سداد برای سال 1398 دنبال خواهد کرد، چیست؟

با توجه به افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تغییر ذائقه مشتریان، شرکت پرداخت الکترونیک سداد تمرکزش را در سال 1398 روی روش‌های پرداخت غیرحضوری و توسعه اپلیکیشن ایوا قرار داده است. امیدواریم بتوانیم در سال آینده، بخش عمده‌ای از درآمدهای شرکت را از حوزه پرداخت غیرحضوری داشته باشیم و مشتریان را به سمت انجام تراکنش‌های غیرحضوری سوق دهیم که به نظر می‌رسد روند بازار نیز به همین شکل باشد. این مورد شاید مهم‌ترین استراتژی باشد که ما در سال 1398 دنبال خواهیم کرد.

 

در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برنامه خاصی دارید؟ اگر بله، لطفا برايمان توضیح دهید.

حضور ما در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت نیز مشابه سال‌های گذشته است و سعی داریم تا دستاوردها و اقداماتی را که در سال گذشته انجام داده‌ایم، به فعالان حوزه بانکی و پرداخت کشور نشان دهیم؛ مانند اپلیکیشن پالس، ایوا و داشبوردهای تحلیل داده‌ای که برای بانک و خود شرکت ایجاد کرده‌ایم؛ بنابراین اقدامات شرکت که بیشتر شبیه به گزارش عملکرد سال گذشته پرداخت الکترونیک سداد است را در نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ارائه خواهیم داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.