راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل هدایت هوشمند قرن در گفت‌وگویی با ماهنامه عصر تراکنش رسالت پرداخت‌یارها را مورد بررسی قرار داد / پرداخت‌یار؛ طرحی برای یاری رساندن به کسب‌وکارهای خرد

خدمات پرداخت در کشور رسالت اصلی پرداخت‌یار است، در کنار آن PSPها هم هستند که به بانک‌ها سرویس می‌دهند و بانک‌ها هم به مشتری‌ها سرویس می‌دهند.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «پرداخت‌یار؛ طرحی برای یاری رساندن به کسب‌وکارهای خرد» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / پرداخت‌یارها شخصیت‌های حقوقی هستند که در چارچوب سیاست «فناوری مالی و ضوابط پرداخت‌یاران» بانک مرکزی منتشر شد و بر اساس قرارداد با PSP و تفاهم‌نامه با شرکت شاپرک فعالیت می‌کنند. پرداخت‌یارها، پرداخت‌های بدون حضور کارت؛ از جمله پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای مبتنی بر زیرساخت‌های همراه را دریافت کرده و به شبکه شاپرک ارسال می‌کنند. پس از انتشار سند بانک مرکزی، تعدادی از کسب‌وکارهای فعال در حوزه پرداخت، پرداخت‌یار شدند که هدایت هوشمند قرن از جمله این شرکت‌ها بود. هر یک از این کسب‌وکارها برای اینکه گوی رقابت را در این میدان بربايند، برنامه‌های متعددی را مد نظر قرار دادند تا از دیگران متمایز باشند. برای اینکه با برنامه‌های پیش روی شرکت هدایت هوشمند قرن آشنا شویم با پرهام بهین‌شاد، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در ادامه آورده می‌شود.

پرهام بهین‌شاد، مدیرعامل شرکت هدایت هوشمند قرن، از پرداخت‌یارها گفت و از طرحی که این شرکت برای کسب‌وکارهای خرد در نظر گرفته است. او گفت: «کسب‌وکار ما منطبق با دستورالعمل‌های پرداخت‌یاری است که توسط شاپرک ارائه شده و سعی کردیم سازوکار مجزایی را در این رابطه داشته باشیم. بنابراین هدف از این کار این است که کسب‌وکار بدون حضور کارت (CNP) را پوشش می‌دهد. در حقیقت قصد ما این است که یک مجموعه کاملا نرم‌افزاری، نوین و با رویکرد جدید داشته باشیم که بتواند خدمات حوزه پرداخت را تسهیل کند.»

او درباره رسالت اصلی پرداخت‌یارها گفت: «خدمات پرداخت در کشور رسالت اصلی پرداخت‌یار است و در کنار آن PSPها هم هستند که به بانک‌ها سرویس می‌دهند و بانک‌ها هم به مشتری‌ها سرویس می‌دهند. پرداخت‌یارها رسالت‌شان تسهیل خدمات پرداخت است؛ چه برای کسانی که می‌توانند از خدمات پرداخت استفاده کنند و چه برای آن کسب‌وکارهایی که فین‌تک هستند یا تازه پا به این عرصه گذاشته‌اند و در حال تلاش هستند که کارشان را توسعه بدهند؛ ما می‌خواهیم این روند را برای آنها تسهیل کنیم.»

 

سایت h2pay.ir

او از راه‌اندازی سایت h2pay.ir در این راستا خبر داد و گفت: «رویکرد و محتوای این سایت جدید است. h2 برای هدایت هوشمند و pay هم برای payment است.»

بهین‌شاد با بیان اینکه ما اعتقاد داریم باید کسب‌وکارها را تحلیل و سپس به شیوه‌ای درست در حوزه پرداخت راهنمایی کنیم، گفت: «ما سعی می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن، بعد از اصالت‌سنجی و با دستورالعمل‌هایی که بانک مرکزی و شرکت شاپرک برای ما تعیین کرده‌اند، این مسیر را برای کسب‌وکارها باز و آنها را هدایت کنیم و تنها این نباشد که به یک مشتری یک محصول را ارائه بدهیم. ما اعتقاد داریم باید کسب‌وکارها را تحلیل کنیم و ببینیم نیاز آنها در حوزه پرداخت چگونه رفع می‌شود.»

او همچنین درباره آمار تراکنش‌ها در کشور گفت: «بنابر گزارش شاپرک 86 درصد تراکنش‌های کشور در سال گذشته در حضور کارت (CP) بوده و تقریبا 14 درصد روی حوزه پرداخت درگاه اینترنتی و در حوزه اپلیکیشن‌های موبایلی تقسیم شده است. با توجه به اینکه حجم گسترده‌ای از تبلیغات تلویزیونی توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات در حوزه اپلیکیشن موبایلی انجام می‌شود، ولی باز این عدد 14 درصد به 86 درصد سهم زیادی نیست.

ما اگر ايران را با چین یا کشورهای نزدیک خودمان مقایسه کنیم، رشد آنچنانی نداشته‌ایم و شاید سیاست بانک مرکزی این است که با پرداخت‌یارها بتواند سهم این بازار را گسترش بدهد. البته این نیاز بستگی به این دارد که پرداخت‌یارها صرفا مجوز را نگیرند و برای خودشان نگه دارند. باید تا جایی که در توان‌شان است، کار کنند؛ چراکه هیچ‌وقت یک شرکت پرداخت‌یار نمی‌تواند درکنار یک PSP قرار بگیرد، اما می‌توانیم با بازاری که داریم، نهایت تلاش‌مان را بکنیم و حتی نیم‌درصد این سهم را در پرداخت بالا ببریم.»

مدیرعامل شرکت هدایت هوشمند قرن تصریح کرد: «ممکن است شرکتی بخواهد برای خودش یک اپلیکیشن پرداخت بنویسد. در این شرایط احتمال اینکه به مشکل بخورد، وجود دارد؛ ممکن است تیم خوبی برای نوشتن اپلیکیشن یا تیم توسعه‌دهنده نداشته باشد. معمولا کسب‌وکارها وقتی می‌خواهند اپلیکیشن بنویسند، در بحث بوروکراسی با PSPها به مشکل برمی‌خورند.»

بهین‌شاد معتقد است: «هر شخصی که دارای ایده ناب و خاصی است، می‌تواند شروع به کار کند و رسالت اصلی پرداخت‌یار این است که او را کمک و راهنمایی کند. مردم می‌توانند برای دریافت دستگاه کارت‌خوان به شعب بانک‌ها مراجعه و دستگاه را دریافت کنند. با این حساب آیا ما ارزش‌افزوده جدیدی ایجاد کرده‌ایم؟ من اعتقاد دارم ما باید مخاطب خودمان را بشناسیم. حقیقت این است که ما برای نسل جدید کاری انجام نداده‌ایم. هنوز اپلیکیشن‌های شرکت‌های پرداخت فقط سرویس‌های عمومی را ارائه می‌دهند. دریافت این اپلیکیشن‌ها هزینه‌ای حدود 300 میلیون دربر دارد. البته توسعه، ادامه و نگهداری آن هم باید در نظر گرفته شود.»

 

درآمدزایی با پلتفرم‌های هدایت هوشمند

به گفته مدیرعامل هدایت هوشمند قرن، باید پلتفرمی ایجاد کنیم که هر کسی بتواند کسب‌وکار خودش را راه‌اندازی کند. در واقع یک شبکه پرداخت به آن بدهیم تا درآمدزایی کند. ما پلتفرم آماده‌ای داریم که با پرداخت 10 یا 15 میلیون تومان، می‌توانیم آن را در اختیار یک شخص حقوقی قرار دهیم و یک کانال پرداخت هم به او می‌دهیم. مجوز این کار را هم داریم و به این ترتیب هر شخصی می‌تواند یک اپلیکیشن داشته باشد.

بهین‌شاد ادامه داد: «ما در حال حاضر چنین کاری را شروع کرده‌ایم. مجموعه ما به قوانینی که شاپرک در بحث اصالت‌سنجی مدارک گذاشته، التزام دارد. سعی کردیم به‌دنبال کسانی برویم که کسب‌وکارشان مشخص است. اگر شما یک اپلیکیشن داشته باشید و لینک پرداخت و درگاه خودتان را برای مشتری بفرستید، حس اعتماد به وجود می‌آید و فعالیت ادامه پیدا می‌کند. باید به این موضوع اشاره کنم که ما در کشورمان همایش‌های متعددی با موضوعات فین‌تک برگزار می‌کنیم که در آنها فقط چالش‌ها و مشکلات موجود گفته می‌شود؛ بدون اینکه به راه‌حل‌های اجرایی پرداخته شود. ما تلاش کرده‌ایم راه‌حل‌های اجرایی را برای کسب‌وکارها در نظر بگیریم.»

او بیان کرد: «باید بیاییم روی پرداخت‌یارها تمرکز کنیم، ببینیم چه کاری می‌کنند، هدف‌شان چیست و چه پیشینه‌ای دارند. سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر یک جوان درجه یک دانشگاهی که افکار و ایده‌ خاص و جدیدی دارد و می‌خواهد آن را پیاده‌سازی کند، به شرکت‌های PSP برود، آیا می‌تواند کسب‌وکار خودش را اجرایی کند؟ ما اینجا هستیم تا این روند را تسهیل کنیم و همان جوان‌های نخبه در حوزه پرداخت به‌دلیل عدم توجه و عدم اختصاص فضای مناسب برای کسب‌وکار و عدم درآمد کافی به گوگل یا اپل نروند.»

مدیرعامل هدایت هوشمند قرن در انتها درباره فعالیت هدایت هوشمند گفت: «حوزه‌ای که بانک مرکزی و شاپرک برای ما مجوز صادر کرده‌اند، فعالیت بدون حضور کارت است. ما می‌توانیم هر فعالیتی را که در آن حضور فیزیکی کارت نباشد، انجام دهیم که شامل درگاه‌ها و لینک‌های پرداخت هستند. ما یک قسمت درآمد تراکنشی داریم که طبق قراردادی است که با PSP شاپرک داریم و مبالغی را با رضایت خریدار دریافت می‌کنیم.

بخشی را به‌عنوان مدیریت تجارت الکترونیک آورده‌ایم که کار آن برگزاری جلسات تجزیه‌وتحلیل و ارائه مشاوره به مشتری است؛ بدون اینکه هزینه‌ای از فرد دریافت شود. ما ممکن است با 20 میلیون تومان اپلیکیشنی را به خریدار بدهیم؛ البته در کنار این اپلیکیشن به او کمک می‌کنیم و او می‌تواند حتی این مبلغ را به‌صورت قسطی پرداخت کند. به این نحو هم به او کمک می‌شود و هم حس اطمینان به وجود می‌آید. در حقیقت ما می‌خواهیم کار دارنده کسب‌وکار خرد را تسهیل و به او کمک کنیم. با این رویکرد استقبال‌ها از سایت h2pay.ir مطلوب بوده و در یک ماه گذشته با ۳۵۰ کسب‌وکار تعامل داشته‌ایم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.