راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صدور دستورالعمل‌های بانک مرکزی هند درمورد توکنیزاسیون پرداخت‌های کارتی

بانک مرکزی هند دستورالعمل‌هایی را برای توکنیزاسیون پرداخت‌های کارتی صادر کرد تا بدین ترتیب، امنیت تراکنش‌های کارتی را بهبود بخشد.

به گفته این نهاد رگولاتوری، شبکه‌های پرداخت کارتی مجاز می‌تونند سرویس‌های توکنیزاسیون کارتی را به هر درخواست‌دهنده‌ای، برای مثال ارائه‌دهندگان اپلیکیشن‌های واسط، ارائه دهند. این مجوز شامل حال تمام موارد و کانال‌ها، مانند ان‌اف‌سی، تراکنش‌های غیرتماسی، پرداخت‌های درون برنامه‌ای و پرداخت‌های مبتنی بر کد کیوآر و یا مکانیسم‌های ذخیره‌سازی توکن می‌شود.

در حال حاضر سرویس توکنیزاسیون کارتی از طریق موبایل و تبلت قابل ارائه است و گسترش آن به دیگر دستگاه‌ها بعدا مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین تمام دستورالعمل‌های بانک مرکزی هند درخصوص امنیت و ایمنی تراکنش‌های کارتی، ازجمله فاکتورهای احراز هویت اضافی یا پین، بایستی برای تراکنش‌های کارتی توکن‌سازی‌شده قابل اجرا و مناسب باشد.

مسئولیت نهایی درمورد سرویس‌های توکن‌سازی کارت برعهده شبکه‌های کارتی مجاز است. هیچ هزینه و کارمزدی هم از مشتری برای استفاده از سرویس توکن‌سازی دریافت نمی‌شود.

ثبت کارت روی اپلیکیشن درخواست‌کننده توکن فقط و فقط با رضایت صریح مشتری و از طریق AFA انجام می‌شود. همچنین مشتری امکان ثبت‌نام و حذف ثبت‌نام کارتشان را صرفا برای یک منظور خاص مانند انجام تراکنش‌های غیرتماسی، مبتنی بر کدهای کیوآر و پرداخت‌های درون برنامه‌ای انجام دهند.

برای انجام هر تراکنشی، مشتری می‌تواند آزادانه هر کارت ثبت‌شده‌ برای توکن‌سازی را استفاده کند. براساس ریسک‌های موجود، صادرکنندگان کارت می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا کارت صادرشده از طرف آنها توسط درخواست‌کننده توکن، ثبت شود.

منبع: The Paypers

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی ابیانه می‌گوید

    با تشکر از سرکار خانم دهباشی، چنانچه دغدغه امنیت برای کارت های بانکی مطرح است، می توان در خصوص ارائه خدمات بر روی کارت های بانکی مانند انتقال وجه در کانال اینترنت، رمز یکبار مصرف تولید نمود، در صورت تمایل کاربر علاوه بر رمز متداولی که دارد در صورت تمایل از رمز یکبار مصرف، استفاده نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.