راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بزرگترین تغییرات پیش روی پایانه‌های فروش در سال 2019

پایانه‌های فروش، در بسیاری موارد، شامل یک قطعه سخت‌افزاری سنگین است که مجهز به یک پرینتر و شاید پین‌پد باشد. با شروع سال جدید، سیستم‌های جایگزین، مبتنی بر فناوری‌های موبایل و کلود، به قدری فراگیر و عملیاتی شده‌اند که تقریبا موردتوجه تمام خرده‌فروشان قرار گرفته‌اند.

اما موضوع فقط مربوط به به‌روزرسانی‌های فناوری نمی‌‌شود. هر کاری که خرده‌فروشان بتوانند برای دور کردن فرایند پرداخت از صف‌های پرداخت انجام دهند موجب حذف اصطکاک از فرایند فروش و ایجاد و بازسازی فضاهای باارزش در فروشگاه می‌شود.

 

آمازون کاتالیزور است

تجربه آمازون در حوزه خرده‌فروشی فیزیکی شاید دیگر خرده‌فروشان را مجبور به کپی کردن از مدل خود نکند اما آنها را مجبور به انطباق خواهد کرد.

مقیاس هنوز بخشی از روندهای خرده‌فروشی فیزیکی آمازون نیست. تکنولوژی پرداخت بدون صندوقدار آمازون در مکان‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد که این شرکت بیشتر قصد دارد تا با فروشگاه‌های کوچک آمازون‌گو خود فعالیتش را پیش ببرد تا اینکه با اقدامات جاه‌طلبانه بخواهد والمارت را به چالش بکشد.

آمازون‌گو به نوبه خود تهدید بزرگی برای فروشگاه‌های موجود در مراکز حمل‌ونقل و فرودگاه‌ها محسوب می‌شود. ریچارد کرون مدیر اجرایی شرکت مشاوره پرداخت سان کارلوس می‌گوید: «موفقیت آمازون‌گو مسلما بیدارباشی برای تمام خرده‌فروشان در سال 2019 خواهد بود و نقطه فروش را تغییر خواهد داد.»

کرون بعد از اینکه تمام فروشگاه‌های آمازون را بازدید کرد و یک روز تمام را در سانفرانسیسکو سپری کرد گفت که آمازون در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند به هدفش که اضافه کردن هزاران فروشگاه‌ جدید در سال پیش رو است، دست یابد.

به گفته کرون این موضوع واقعا می‌تواند تغییردهنده بازی باشد چراکه رده‌بندی جدیدی از خرده‌فروشی ایجاد می‌کند. انطباق با این فناوری برای کسانی که می‌خواهند تازه شروع به کار کنند به مراتب راحت‌تر است.

چنین چشم‌اندازی تاثیرات بسیاری در پیشبرد فناوری «سفارش بده و پرداخت کن» دارد که به شیوه مرسومی در رستوران‌های فست‌فود بدل شده است.

اما گسترش استراتژی‌های جدید پایانه فروش خطر جدی برای سنت پرداخت به وجود می‌آورد. کرون هشدار می‌دهد درحالی که شرکت‌هایی مانند استرایپ، پی‌پل، آی‌زیتل و شاپیفای روز به روز در حال توسعه بیشتر هستند، ممکن است موجب از بین رفتن سازمان‌های فروش مستقل و سرویس‌های پردازنده پرداخت واسطه شود.

 

مسابقه‌ای بدون هیچ برنده‌ای

خرده‌فروشان برای ماندن در بازار و رقابت موجود به برترین راهکاری که می‌توانند پیدا کنند چنگ می‌اندازند. این راهکارها می‌توانند بعضی وقت‌ها شامل یک تجربه فروش موبایل محور فروشگاه خرده‌فروشی اپل، مدل اسکن و پرداخت شرکت 7-Eleven، ترکیبی از موبایل و پایانه‌های فروش سنتی مورداستفاده در والمارت باشد و یا مدل کلیک و جمع‌آوری فروشگاه کروگر.

انواع مدل‌های موجود نشان می‌دهد با اینکه خرده‌فروشان درباره دستگاه‌های پایانه فروش آینده هیچ اطمینانی ندارند با این حال نسبت به این موضوع مطمئن هستند که مدل‌های کنونی موجود از دور خارج می‌شوند.

 

اپلیکیشن‌ها جایگزین خرده‌فروشی می‌شوند

پایانه‌های فروش موبایلی دیگر فناوری نوظهوری نیست و درواقع صرفا پلتفرمی است که خرده‌فروشان انتظار دارند روی آن سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های جدیدی ببینند. پلتفرم‌های توسعه بازی که توسط پردازنده‌های پرداخت و شبکه‌های کارت پشتیبانی می‌شوند، اپلیکیشن‌های بسیاری برای ادغام در پایانه‌های فروش فیزیکی و یا قابلیت‌های بزن و پرداخت را روی تمام دستگاه‌های موبایل فعال کردند.

رشد پلتفرم‌های باز باعث شده تا مباحثی که در خصوص کنترل المان‌های امنیتی روی تلفن‌ها یا کنترل فناوری ان‌اف‌سی به شدت کاهش یابد. همین موضوع موجب بروز جر و بحث‌های بسیاری در روزهای اولیه راه‌اندازی کیف پول‌های موبایلی شده بود؛ زمانی که سخت‌افزار نقش مهمتری در چگونگی وقوع پرداخت‌های موبایلی داشت.

در یک دنیای مبتنی بر اپلیکیشن، دیگر نیازی نیست که شرکت‌ها نگران کنترل سخت‌افزارها باشند و می‌توانند به راحتی پیشنهادات و سرویس‌هایشان را برای هر پذیرنده و مصرف‌کننده جداگانه سفارشی‌سازی کنند.

 

فناوری PIN on glass امکانات جدیدی ایجاد می‌کند

برای پذبرندگانی که به دنبال امنیت بیشتر و همینطور حذف هزینه‌های سخت‌افزاری پایانه‌های فروش هستند، فناوری PIN on glass بهترین گزینه است.

PIN on glass سیستم پایانه فروشی را توصیف می‌کند که دارای رابط صفحه لمسی است و می‌تواند تایید پین را پذیرش کند. پین روی موبایل مفهوم پیشرفته‌ای است که به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا پین خودشان را مستقیما و از طریق ارتباط با یک کارت ریدر، وارد دستگاه موبایل کنند.

این تکنولوژی امکان پذیرش پین کارت‌های نقدی روی صفحه نمایش موبایل را فراهم می‌کند. پس از آنکه شورای امنیت صنعت کارت پرداخت، استانداردهای پین را برای توسعه‌دهندگان پایانه‌های فروش موبایلی تنظیم کرد، آگاهی‌ بسیاری به خرده‌فروشان برای درنظر گرفتن آن ارائه داد.

شرکت نرم‌افزاری مجیک‌کیوب به سرعت به سمت استفاده از این فناوری رفت و با معرفی محصول MC-Screen Shield روشی برای حفاظت دربرابر حمله مرد میانی ارائه داد.

 

تجارت الکترونیکی دنیای فیزیکی را برهم می‌زند

باتوجه به اینکه پایانه‌های فروش موبایلی و پلتفرم‌های کلود شیوه پرداخت و دریافت را کامل تغییر داده‌اند، می‌توان گفت که در بسیاری از موارد دیگر نیازی به دستگاه‌های پایانه فروش نیست.

برای از بین بردن فاصله موجود میان ترجیحات مشتری و راحتی دیجیتال، فروشگاه والمارت کارمندانش را مجهز به اپلیکیشن جدیدی کرد که به مشتریان در انجام سفارشاتشان از سایت والمارت دات کام کمک می‌کند.

مشکل والمارت این است که مشتریانش شامل افرادی می‌شود که نسبت به مشتریان و طرفداران آمازون آنچنان خوره و طرفدار تکنولوژی نیستند. با اینکه شاید وب‌سایت والمارت دات کام تجربه به مراتب بهتری نسبت به فروشگاه‌های والمارت به افراد ارائه دهد، با این حال خریداران برای انجام خرید ترجیح می‌دهند که به صورت شخصی به فروشگاه مراجعه کنند.

باتوجه به امنیت بیشتر تجارت الکترونیکی، برندهای تجاری دیگر هم اقدامات مشابهی در این زمینه انجام می‌دهند. تیم اسلون مدیر فناوری‌های نوظهور گروه مشاوره‌ای مرکاتور می‌گوید: «3-D Secure 2.0 هم تاثیراتی در این زمینه خواهد داشت و چالش‌های مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد و نیاز به ID-password را در تجارت الکترونیکی حذف می‌کند و کلاهبرداری را کاهش می‌دهد.»

به گفته اسلون اگر این فناوری رونق یابد و اگر شبکه‌های کارت مقررات تجارت امن راه دور را به‌طور موثر مستقر کنند، در نتیجه تجارت دیجیتال بسیار راحت‌تر و امن‌تر خواهد شد.

ای‌پی‌آی‌های پرداخت W3C هم بسیار توسط موبایل‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار گرفته و قصد دارد تا در دنیای پرداخت هم مشارکت داشته باشد.

درنهایت می‌توان گفت که سال جدید به خوبی نشان خواهد داد که بخش‌های خرده‌فروشی چطور می‌توانند با حذف پایانه‌های فروش سنتی سود ببرند

منبع: PaymentsSource

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.