راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک فارم بانک کشاورزی به کار خود پایان داد / نگاهی به حضور کسب‌وکارهای فین‌تک در این رویداد

رویداد استارت‌آپ‌های فین‌تک و کشاورزی 4 تا 6 دی‌ماه در شعبه مرکزی بانک کشاورزی برگزار شد. در این رویداد کسب‌وکارهای فین‌تک مانند جیبی‌مو، سککوک، آیدی‌پی، بکوپی و نیلین حضور داشتند و با آخرین محصولات خود در فین‌تک فارم حاضر بودند.

مدیرکل اداره خدمات نوین بانکداری بانک کشاورزی در مورد برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: «بانک کشاورزی در راستای تحقق اهداف خود یعنی اشتغال‌زایی و توسعه پایدار همواره به دنبال این بوده که از تکنولوژی‌های جدید و ایده‌های نو استفاده کند. در این راستا از چند سال پیش تعامل با استارت‌آپ‌ها را شروع کردیم. از ابتدای سال 97 در دستور کار جدی قرار گرفت. با تعیین مشاور و تعیین الگوها تصمیم گرفتیم تا یک رویداد استارت‌آپی را برگزار کنیم. عناوین رویداد را در دو بخش اصلی تعیین کردیم. در این رویداد یک بخش به کسب‌وکارهای فین‌تک و بخش دیگر به فناوری‌های کشاورزی در تمام زیربخش‌ها و زنجیره ارزش کشاورزی اختصاص دارد.»

جمال حسینی‌فر توضیح داد: «بعد از فراخوانی که دادیم، بیش از 180 شرکت‌کننده اعلام آمادگی کردند. 120 تیم در مرحله اول غربالگری شدند و در مرحله دوم پس از بررسی‌های داوران، تعداد به 56 تیم رسید. از بین این تیم‌ها بررسی نهایی به صورت ویدیویی و آنلاین انجام شد و 17 تیم برای رویداد نهایی برگزیده شدند.»

حسینی‌فر ادامه داد: «بانک کشاورزی به صورت پایلوت با سه استارت‌آپ فین‌تک دارد همکاری می‌کند. APIها دارد ردوبدل می‌شود و اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. سعی کردیم در این نمایشگاه بخش‌های مختلف را جای دهیم.»

 

جیبی‌مو؛ تسهیل پرداخت

به گفته مدیر عملیات جیبی‌مو، این استارت‌آپ طبق دسته‌بندی‌های بانک مرکزی برای فین‌تک‌ها پرداخت‌یار محسوب می‌شود و واسط پرداخت بین کسب‌وکارهاست. ماندانا ابوالفتحی ادامه می‌دهد: «در این دسته‌بندی جیبی‌مو به عنوان کیف پول الکترونیکی پرداخت بان هم محسوب می‌شود. اقدامات اولیه را با PSP انجام داده‌ایم، در مرحله بررسی توسط شاپرک و تبادل قرارداد هستیم. به زودی پرداخت‌یار خواهیم بود.»

ابوالفتحی معتقد است که کسب‌وکارهای فین‌تک می‌توانند به کمک کشاورزی بیایند. هم‌بنیان‌گذار جیبی‌مو بیان می‌کند: «بالای 180 تیم در این رویداد شرکت کردند و بعد از بررسی‌هایی که انجام شد، 17 تیم انتخاب شدند و ما در آن 17 تیم قرار گرفتیم. علت حضور ما این بود که اعتقاد داشتیم که ابزار پرداخت جیبی‌مو می‌تواند راهکاری برای اهداف بانک کشاورزی در حوزه فین‌تک باشد. فین‌تک می‌تواند در کمک به فروش مستقیم تولیدکننده به مصرف‌کننده نهایی، حذف واسطه‌گری و همچنین توسعه فعالیت‌های کشاورزی و اشتغال‌زایی مفید واقع شود.»

او با اشاره به این موضوع که جیبی‌مو می‌تواند کمک کند تا کسب‌وکارها راحت‌تر با مشتریان خود به صورت مستقیم تعامل انجام دهند و بتوانند مدیریت بهتری روی وجوه خود داشته باشند، اضافه می‌کند: «ما فرایند پرداخت را تسهیل می‌کنیم. در حوزه کشاورزی خیلی از پرداخت‌ها به صورت اقساطی انجام می‌شود. اپلیکیشن ما این فرصت را به کاربر می‌دهد که درخواست‌های خود را در قالب یادآوری برای کاربران ارسال کند. وقتی محصولی ارسال می‌شود، اینکه آیا محصول به دست مصرف‌کننده رسیده یا نه را می‌توانند رصد بکنند.»

به گفته مدیر عملیات جیبی‌مو، کاربر اگر پکیجی در این اپلیکیشن تعریف کند و بخواهد آن را برای مشتریان خود بفرستد، می‌تواند از طریق شماره موبایل و بدون گرفتن شماره کارت، برای مشتریان اس‌ام‌اس ارسال کند. او ادامه می‌دهد: «این پیام از طریق جیبی‌مو ارسال می‌شود. مشتریان لزومی ندارد که این اپلیکیشن را داشته باشد. درخواست پول تا سقف مجاز بانک مرکزی است و کاربران به راحتی می‌توانند نقل و انتقال پول را انجام دهند. این موضوع باعث تسهیل کسب‌وکارها می‌شود.»

 

سککوک؛ پلتفرمی برای مبادلات اعتباری

سککوک یک پلتفرم B2B با قابلیت انجام مبادلات اعتباری است. فردوس باقری مدیرعامل این پلتفرم است و در مورد آن بیان می‌کند: «دو سرویس در این پلتفرم نهادینه شده است. یکی بحث تأمین مالی مبتنی بر زنجیره تأمین و یک کریپتو پیمنت توکن به نام «ژا». سککوک مبادلات پرداخت را تسهیل می‌کند. رویکرد این پلتفرم توسعه بر اساس جذب کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SME) است.»

باقری ادامه می‌دهد: «مطالعاتی روی این SMEها داشتیم و دریافتیم که بحث تأمین مالی یکی از مهم‌ترین چالش‌های آنهاست. در دنیا یکی از موثرترین تکنیک‌های تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در دنیا SCF است. این بنگاه‌ها در هر کشوری حجم قابل توجهی از اقتصاد را تشکیل می‌دهند. ثبات این کسب‌وکارها می‌تواند پایداری شاخص‌های اقتصادی یک کشور را رقم بزند. عدم وجود ساختارهای شکل یافته پیچیده است. بانک‌ها وقتی به این کسب‌وکارها رجوع می‌کنند، صورت مالی حسابرسی شده می‌خواهند که این شرکت‌ها عموماً چنین چیزی ندارند. در دنیای امروزی این روشی برای تأمین مالی این بنگاه‌ها با هزینه‌های کمتر به حساب می‌آید.»

مدیرعامل سککوک با بیان این نکته که به جای اینکه یک بنگاه را اعتبارسنجی کنیم و از آن وسایل سنگین بگیریم، مبادلات تجاری آن را پوشش خواهیم داد، اضافه می‌کند: «از برات الکترونیکی استفاده کردیم و امضای دیجیتال روی برات‌ها داریم. با کمک شبکه بانکی اسناد تجاری ناشی از مبادلات خرید و فروشی که داخل سیستم انجام می‌شود، در شبکه بانکی خرید دین می‌شود. تلاش می‌کنیم تا هزینه تأمین مالی برای بنگاه‌ها کاهش پیدا کند و این کار در زمان سریع‌تری نسبت به گذشته انجام شود.»

باقری با بیان اینکه چالش بنگاه‌های کوچک و متوسط در حوزه نقدینگی با این روش تأمین مالی کمتر از قبل خواهد بود، می‌گوید: «با تأمین مالی، به جای اینکه پول به بنگاه‌ها تزریق کنیم، به آنها اعتبار می‌دهیم تا خرید مدت‌داری انجام دهند. این زنجیره پشت هم شکل می‌گیرد.»

به گفته مدیرعامل سککوک، کار دیگر این پلتفرم استفاده از فناوری بلاکچین است. باقری ادامه می‌دهد: «ما برات‌هایمان را به صورت بلاکچینی پیش‌بینی کرده‌ایم. پروژه پایلوتی راه‌اندازی کرده‌ایم که برات روی بلاکچین بیاید. یک کریپتو پیمنت توکن به نام «ژا» داریم که هفته گذشته اولین تراکنش را در محیط عملیاتی انجام دادیم.»

 

نیلین؛ بلاکچین در صنایع غذایی

نیلین یک شرکت تولیدکننده نرم‌افزار است. سیاوش تفضلی مدیرعامل نیلین است و در مورد این کسب‌وکار می‌گوید: «ما نرم‌افزارهای بانکداری و پرداخت تولید می‌کنیم و یک پلتفرم بانکداری داریم. این پلتفرم در دو نسخه موبایلی و تحت وب موجود است. در حال حاضر در حال توسعه محصول موبایل بانک ایران زمین هستیم و دو بانک دیگر هم به زودی از نیلین استفاده خواهند کرد. از حدود یک سال و نیم پیش کارهای حوزه بلاکچین را هم شروع کردیم.»

نیلین در این نمایشگاه با «اگ چین» حضور پیدا کرده بود. به گفته تفضلی، در این روزها منابع این مجموعه بر بلاکچین متمرکز شده است. او در این باره عنوان می‌کند: «یک تیم چندنفره داریم که می‌توانند قراردادهای هوشمند را توسعه دهند. تیم ما دانش زنجیره بلوک دارد و محصولات مختلفی را می‌توانیم تولید کنیم. از آنجایی که رمزارز در ایران به لحاظ قانونی مشکل دارد، ما فعالیت‌های این حوزه را گسترش ندادیم و بر بلاکچین متمرکز شده‌ایم. در این نمایشگاه فرصتی شد تا یکی دیگر از محصولات بلاکچینی‌مان را عرضه کنیم. این محصول مبتنی بر شناسه‌های دیجیتالی است که با آن هویت‌های فیزیکی درست می‌کنیم.»

مدیرعامل نیلین ادامه می‌دهد: «هنوز برای اگ چین نام تجاری انتخاب نکرده‌ایم. یک نسخه آزمایشی از آن روی شبکه اتریوم توسعه داده شده است. مکانیزمی که بر روی آن کار می‌کنیم، رهگیری محصولات غذایی بر پایه بلاکچین است. محصولات غذایی از زمان تولید تا رسیدن به دست کاربر نهایی هر مرحله از دست به دست شدن تا شرایط نهایی و مواردی از این دست روی بلاکچین ثبت می‌شود.»

او با بیان اینکه کاربر می‌تواند پیگیری کند که محصول در چه وضعیتی قرار دارد، توضیح می‌دهد: «تولیدکننده و هر کس دیگری که در این زنجیره مشغول فعالیت است، نسبت به قبل می‌تواند دانش بیشتری نسبت به محصول مورد نظر خود و نسبت به زنجیره‌ای که دارد محصول را عرضه می‌کند، داشته باشد. این برای تولیدکننده هم جذاب است که تا قبل از این فقط به حلقه قبل و بعد خودش دسترسی داشتنه است.»

به گفته تفضلی، در نمایشگاه FintechFarm نیلین مورد استقبال مجموعه‌های مختلف قرار گرفته است. او در این مورد می‌گوید: «با توجه به اینکه ما در حوزه غذا و کشاورزی خیلی تخصصی نداریم، باید روندهای روز را دنبال کنیم. الگوی اگ چین شبیه الگویی هست که IBM کار کرده است. البته IBM روی هایپر لجر کار کرده و ما سیستم خود را روی شبکه اتریوم توسعه داده‌ایم. از تیم‌های دیگر در این نمایشگاه هم بازخورد خوبی گرفته‌ایم و بعد از نمایشگاه با هم کار خواهیم کرد.»

 

بکوپی؛ یک فین‌تک ارزی

مدیر فنی و هم‌بنیان‌گذار بکوپی در مورد این کسب‌وکار می‌گوید: «بکوپی ساز و کارهای مالی را بر بستر بلاکچین و رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم، لایت کوین و لایت کوین فراهم می‌کند. در حال حاضر یک سامانه IPG داریم که افراد از طریق آن می‌توانند برای کسب‌وکارهای مختلف که به مراودات مالی با خارج از کشور نیاز دارند، پرداخت بیت‌کوینی داشته باشند.»

علی خاندانی معتقد است با توجه به اینکه بحث تحریم‌ها و عدم ارتباط با زیرساخت‌های مالی وجود دارد، درگاه پرداخت بکوپی می‌تواند محدودیت‌هایی مانند تحریم را از بین ببرد. خاندانی می‌گوید: «بکوپی می‌تواند سازوکاری فراهم کند تا کسب‌وکارها بتوانند ارتباط مالی خود را با خریداران در خارج از کشور برقرار کنند.»

هم‌بنیان‌گذار این استارت‌آپ توضیح می‌دهد: «کسب‌وکارهایی که نیاز دارند به خارج از کشور سرویس بدهند، می‌توانند از بکوپی استفاده کنند. ما تسویه حساب ریالی انجام می‌دهیم و به شخصی که پرداخت انجام می‌دهد، این کار ریالی صورت می‌گیرد. این نیاز دارد تا ما اعتباری داشته باشیم که فرد اعتماد کند و درگاه پرداخت ما را در سایت خود بگذارد.»

مدیر فنی بکوپی با بیان اینکه با بانک‌ها صحبت شده تا اعتبارات لازم را برای این کسب‌وکار فراهم کند، ادامه داد: «باید بتوانیم طبق قراردادها آن اعتبارات را به پذیرندگان واگذار کنیم. از طرفی وقتی کسی در خارج از کشور قصد خرید دارد، وقتی ببیند سرویسی ارائه می‌شود و سایت معتبر است و استفاده از درگاه پرداخت ما رواج دارد، اعتماد شکل می‌گیرد.»

 

آیدی‌پی؛ پرداخت فرد به فرد

آیدی‌پِی یک کارت‌خوان مجازی است که به هر شخص حقیقی و حقوقی این امکان را می‌دهد تا با ساخت یک درگاه پرداخت شخصی و داشتن یک آیدی، دریافت پول را از مشتریان و طرف حساب‌های خودش به راحت‌ترین و امن‌ترین شکل ممکن انجام دهد. آیدی‌پی شماره کارت و شماره شبا را تبدیل به یک آیدی کوتاه می‌کند. خدمات آیدی‌پی برای پذیرنده‌ها کاملاً رایگان است.

به گفته قاسم رادمان، آیدی‌پی به عنوان استارت‌آپ فین‌تک در این رویداد شرکت کرده و محصولات و خدمات خود را عرضه کرده است. به گفته هم‌بنیان‌گذار آیدی‌پی مدیران بانک کشاورزی و افراد حاضر در این نمایشگاه، از این کسب‌وکار فین‌تک استقبال کردند و همکاری‌های خوبی با کسب‌وکارهای کشاورزی صورت خواهد گرفت.

رادمان ادامه داد: «صنعت پرداخت و جابه‌جایی پول برای هر کسی قابل استفاده است. صنعت کشاورزی هم از این قاعده مستثنا نیست. ما خدمات ویژه‌ای برای کشاوری نداریم ولی کسب‌وکارهای این حوزه می‌توانند برای تسهیل جابه‌جایی پول از آیدی‌پی استفاده کنند. اپلیکشین ما قابلیت‌های خوبی مانند پرداخت فرد به فرد از طریق شماره موبایل و بارکد خوان دارد.»

1 دیدگاه
  1. محمد وزیری می‌گوید

    من از نمایشگاه دیدن کردم . از بین همه این استارت‌آپ‌ها یکی جیبیمو خیلی خوب کار کرده بود و یکی هم بکوپی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.