راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمدحسین دری: پولشویی با سیم‌کارت توریست‌ها چگونه انجام می‌شود؟ / بانک مرکزی به این نتیجه خواهد رسید که باید رمزارزها را به رسمیت بشناسد

سالانه تعداد زیادی از گردشگران و اتباع خارجی وارد کشور می‌شوند، سیم‌کارت‌هایی در اختیار آنها قرار می‌گیرد اما بازپس‌گیری و یا تاریخ انقضای آنها مشخص نیست؛ شاید دور از ذهن باشد اما همین مساله عاملی است برای پولشویی. دادیار دادسرای جرائم سایبری تهران، در گفت‌وگو با راه پرداخت این موضوع را مورد بررسی قرار داد که مشروح آن در ادامه آورده می‌شود.

محمدحسین دری، دادیار دادسرای جرائم سایبری تهران به بحث سیم‌کارت‌های توریست‌های خارجی اشاره می‌کند و می‌گوید: «وقتی یک عراقی به ایران می‌آید که به زیارت امام رضا در مشهد برود یک هفته اینجاست. چه دلیلی دارد که سیم‌کارت اعتباری که به لحاظ اعتبار نامحدود است در اختیارش قرار گیرد. باید به میزان همان اعتباری که به او ویزا دادیم سیم‌کارت هم اعتبار داشته باشد تا بعد از اینکه از کشور خارج شد قطع شود. یا افرادی که به دفعات به نام کد ملی‌های مختلف سیم‌کارت می‌گیرند هم عامل این مشکل هستند.»

 

سیم‌کارت ملی

دری با بیان اینکه خیلی از سیم‌کارت‌هایی که غیر فعال بوده وقتی داخل گوشی می‌گذارند مجدداً فعال می‌شود، گفت: «این اتفاق نباید رخ دهد. اگر سیم‌کارت مدتی روی گوشی نبود باید مجدداً احراز هویت صورت گیرد و این احراز هویت باید در حوزه اپراتوری به‌روز شود. متاسفانه در سال‌های گذشته یکی از کارگزاری‌ها که سیم‌کارت‌ها را می فروخت مرتکب تخلفاتی شد و الان داریم نتیجه ثمرات آن چند سال گذشته را می‌بینیم. متاسفانه در حال حاضر اگر به کیوسک روزنامه‌فروشی مراجعه کنید سیم‌کارت فعال را در اختیار شما قرار می‌دهد. ما می‌توانیم طرحی را تحت عنوان سیم‌کارت ملی احداث کنیم.»

او ادامه داد: «مثلاً وقتی شما پرداخت موبایلی انجام می‌دهید با این خط که متعلق به یک شخص خاص است، این کار را انجام می‌دهید و یک حساب مشخصی هم دارید. وقتی می‌خواهید پول را به حساب دیگری بزنید، در این میان باید نام شما و نام مالک خطی که از آن استفاده می‌شود یکی باشد. پی‌اس‌پی می‌تواند از شبکه احراز هویت کشور (شاهکار) استعلام بگیرد که اگر یکسانی نام‌ها را تأیید کرد، پرداخت انجام شود و اگر تأیید نشد پرداخت انجام نشود که این یک نوع احراز هویت است. نظام احراز هویت باید یک نظام جامع باشد. فعلاً این مواردی که می‌گوییم راهکارهای اورژانسی است در غیر این صورت راهکار کلی همان بحث کد ملی و کارت ملی است.»

او با تاکید بر اینکه باید کاغذبازی و کپی گرفتن‌ها را در نظام اداری کشور رفته رفته کنار بگذاریم، گفت: «الان اطلاعات بسیاری از ما در خیلی از جاها منتشر شده و بسیاری از نهادها و شرکت‌ها می‌دانند که مثلاً من فرزند چه کسی و متولد چه سالی هستم. شماره کد ملی‌ام چیست و صادره از کجاست. خیلی وقت‌ها خیلی از شاکیان که می‌آیند شکایت می‌کنند، می‌گویند کلاهبردار اطلاعات کاملی از ما داشته است. این نشان می‌دهد که کلاهبردار این اطلاعات را از جایی خریده یا به دست آورده است.

در یکی از پرونده‌ها شاکی می‌گفت آن شماره‌ای که روی تلفنش ظاهر شد و زنگ خورد شماره حسابش بوده است یعنی کلاهبردار از نرم افزارهایی که در اینترنت است برای جلب اعتماد استفاده کرده بود. بنابراین در این حوزه حتماً باید خردمندان و دست‌اندرکاران جمع شوند و یک نظام احراز هویت جامع را برای همه در نظر بگیرند.»

 

به رسمیت شناختن رمزارزها

او در پاسخ به این سؤال که میانگین عددهایی که کلاه برداری می‌شود چقدر است، گفت: «در کارت به کارت حداکثر که همان سه میلیون است. هر چه موجودی در حساب هست و سیستم اجازه دهد میانگین کار ما می‌شود. به نظر من در آینده نزدیک بانک مرکزی به این نتیجه می‌رسد که باید یک رمزارز ملی را ارائه دهد. هر چند این موضوع با ذات رمزارزها که از تمرکزگرایی گریزان هستند، مغایرت دارد. ذات آنها این است که کسی نتواند رصد کند یا استعلام بگیرد اما به هر حال بانک مرکزی به این نتیجه خواهد رسید که باید رمزارزها را به رسمیت بشناسد.»

او ادامه داد: «به لحاظ فنی از کیوآرکد می‌توان استفاده کرد و یک پایگاه داده کاملی توسط بانک مرکزی برای فعالان این عرصه ایجاد کرد. سامانه احراز هویت نیز از طریق کیوآرکد باشد که به راحتی قابل جعل نیز نیست، استقرار آن هم نیاز به ابزار سخت‌افزاری ندارد و برای اجرا هزینه کمتری نسبت به ابزارهای بیومتریک دارد.

البته لازم است اهل فن نیز نظرات خود را در این زمینه مطرح کنند. به طور کلی منطبق با اسنادی که توسط شاپرک تصویب شده، خیلی کارها باید انجام شود که نشده است. باید به شاپرک کمک کنیم و در حوزه‌های مختلف نظارت و پایش، ارکان مختلفی که با شاپرک ارتباط دارند کمک کنند. در حوزه اطلاع‌رسانی و آموزش شرکت‌هایی تأسیس شوند و بخشی از آموزش و اطلاع‌رسانی را بر عهده بگیرند. این مجموعه باید کامل شود تا بتوانیم بگوییم که پویایی وجود دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.