راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویزا و مسترکارت: رسمی یا غیر رسمی؟

بانک مرکزی رسما حمایتش را برای توسعه استفاده از کارت‌های ویزا و مستر در ایران در حالی اعلام کرده است که تاکنون استفاده از این کارت‌های الکترونیکی تحت شرایط خاص تنها در دو هتل ایران امکانپذیر شده و صدور کارت‌های ویزا یا مس‌تر نیز از طریق واسطه‌هایی در کشورهای همسایه عملی شده است.

به گزارش راه چرداخت به نقل از عصر ارتباط، دبیرکل بانک مرکزی با قاطعیت از برنامه امسال این بانک برای افزایش تعداد هتل‌هایی که به دستگاه‌های کارتخوان شبکه ویزا و مستر تجهیز می‌شوند، خبر داد.

محمود احمدی در گفت‌وگو با عصر ارتباط به متمرکز کردن سیستم کارت کشور در سوئیچ شاپرک اشاره و اعلام کرد: «این سوئیچ قابلیت ما را برای ایجاد مراوده با سیستم‌های کارت بین‌المللی از جمله ویزاکارت و مسترکارت به شدت افزایش می‌دهد.»

ایران سال گذشته، پس از ۳۲ سال انتظار بالاخره توانست پایلوت استفاده از خدمات کارت‌های ویزا و مس‌تر را بر اساس شرایطی خاص در هتل «هما» ی تهران پیاده کند. دارندگان این کارت‌ها فقط از صبح تا ظهر می‌توانستند صورتحساب‌هایشان را تسویه کنند اما پس از هما به تازگی هتل «اسپیناس خلیج فارس» هم به این فاز اضافه شده است.

اکنون بانک مرکزی از برنامه‌ای که برای توسعه تعداد هتل‌های پذیرنده کارت‌های ویزا و مستر دارد، ‌ خبر می‌دهد.

دبیرکل بانک مرکزی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: «تاکنون در دو هتل تهران این ارتباط برقرار شده و بانک مرکزی هم حمایت می‌کند تا کار را پیش ببرد ‌اما ابتدا باید خودمان در سامانه‌ای متمرکز شویم تا کارت‌های بین‌المللی و مورد استفاده در دنیا برایشان جذابیت بیشتری داشته باشد و بیشتر تشویق شوند.»

اشاره غیرمستقیم وی در اینجا به سوئیچ شاپرک یا شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی است که به واسطه آن تمام تراکنش‌هایی که در شبکه پایانه‌های فروش و کارتخوان‌ها انجام می‌شود از شتاب جدا شده و در این سوئیچ تسویه خواهند شد. بدین ‌ترتیب می‌توان این‌طور استنباط کرد که تراکنش‌های کارت‌های اعتباری بین‌المللی چون ویزا و مس‌تر هم در آینده نزدیک از همین سوئیچ عبور خواهد کرد.

همچنین بانک مرکزی برای توسعه استفاده از کارت‌های ویزا و مستر در ایران برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی دارد تا ابتدا در منطقه آسیا و پس از آن در کشورهای اروپایی این کارت‌ها را تحت پوشش قرار دهد.

احمدی در پاسخ به اینکه بانک مرکزی چه برنامه‌ای برای توسعه استفاده از کارت‌های اعتباری ویزا در دیگر هتل‌های کشور دارد، ‌ گفت: ‌ «اجازه دهید در این یکی دو مرحله ببینیم چگونه عمل خواهد کرد و ارتباطات بین‌المللیمان هم تسهیل شود اما به هر حال باید تمامی هتل‌ها به دستگاه‌های کارتخوان ویزا تجهیز شوند چرا که پرداخت نقدی وجه نه درست است و نه امکانش برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند ساده.»

خردادماه سال ۸۹ بود که بانک مرکزی مذاکراتی را با زیپ‌کارت انگلستان آغاز کرد تا به موجب این ارتباط و به واسطه سوئیچی که شرکت سرویس‌دهنده زیپ‌کارت ارائه می‌دهد، دارندگان ویزاکارت و مسترکارت در ایران بتوانند از طریق این سیستم از سرویس‌های این کارت‌های اعتباری بین‌المللی نیز استفاده کنند.

امروز دیگر این مذاکرات به نتیجه رسیده تا جایی که پایلوت استفاده از خدمات کارت‌های ویزا و مس‌تر در دو هتل‌ کشور به اجرا درآمده اما زمان سرویس‌ گرفتن از این کارت‌ها به صورت سراسری در سطح کشور به زمان‌بندی که زیپ‌کارت در نظر گرفته بستگی دارد.

برای این کار دستگاه‌های POS که در نقاط فروش قرار دارند حتما باید توسط زیپ‌کارت انگلستان تایید شوند تا مطمئن باشند مشکلی در جریان مبادله تراکنش‌ها ایجاد نمی‌شود.

طی این فرآیند پایانه‌های فروشگاهی که در کشور نصب شده‌اند باید در سیستم این شرکت انگلیسی ثبت شوند.

 

در هتل‌ها چه می‌گذرد

هتل همای تهران اولین هتلی بود که سال گذشته به این دستگاه‌های کارتخوان مجهز شد. یکی از اپراتورهای این هتل برقراری ارتباط برای پرداخت صورتحساب توسط کارت ویزا را به دلیل کند بودن سرعت اینترنت در ایران بسیار دشوار می‌داند و می‌گوید معمولا این ارتباط برقرار نمی‌شود. این هتل که با یک شرکت واسط در ژاپن کار می‌کند، ‌ مدتی است به دلیل قطعی سیستم این شرکت موقتا نمی‌تواند کار مسافران خارجی‌اش را با کارت‌های ویزا یا مس‌تر راه بیندازد و توصیه می‌کند آن‌ها پول نقد با خودشان بیاورند.

اما هتل اسپیناس خلیج فارس در شرایطی خاص‌تر خدمات این کارت‌های اعتباری را به مسافران ارائه می‌دهد. این هتل فقط به مسافران خارجی که هیچ‌ کسی را در ایران ندارند و ریالی هم پول در کیفشان نیست سرویس می‌دهد؛ ‌ یعنی حتی ایرانیان مقیم خارج هم در صورت داشتن کارت ویزا یا مس‌تر امکان استفاده از آن را نخواهند داشت. به گفته اپراتور این هتل، ‌ ارتباط همیشه برقرار نمی‌شود و فقط دو درصد می‌توان روی برقراری ارتباط و پرداخت صورتحساب با کارت ویزا یا مس‌تر حساب کرد.

اما در کنار این دو هتل برخی صرافی‌های تهران هم به چنین دستگاه‌های کارتخوانی مجهز شده‌اند. صرافی گاندی یکی از آنهاست که امکان برداشت از کارت‌های ویزا را دارد و در ازای دریافت کارمزد، ریال به مسافر می‌دهد. این صرافی فقط امکان برداشت از کارت‌های ویزایی را دارد که توسط «رویال‌بانک» باکو صادر شده‌اند.

اما صرافی بانک کشاورزی برای متقاضیان دریافت ویزاکارت این کارت‌ها را ارائه می‌کند. این صرافی هم که با رویال‌بانک همکاری دارد در ازای درخواست مشتری برای وی کارت بانام یا بی‌نام صادر می‌کند. صرافی بانک‌ کشاورزی شرایط خاصی را برای متقاضی در نظر نگرفته و وثیقه‌ای هم از او نمی‌خواهد اما فقط برای صدور یک ویزاکارت بانام از او کپی صفحه اول گذرنامه و همچنین یک قبض تلفن می‌خواهد. صدور این کارت یک ماه کاری زمان می‌برد اما کارت‌های بی‌نام ویزا را یک‌روزه صادر می‌کند. در این صرافی امکان برداشت از ویزاکارت مهیا نیست و فقط می‌توان مبلغ مورد نظر را با آن حواله کرد.

در کنار این صرافی، بانک پارسیان هم ویزاکارت صادر می‌کند اما طی یک ماه اخیر شرایط صدور این کارت‌ها را آنقدر دشوار کرده که دیگر هر کسی نمی‌تواند دارنده این کارت‌ها باشد.

پارسیان پیش از این وثیقه‌ آنچنانی در قبال صدور ویزا از مشتریانش نمی‌خواست اما اکنون داشتن حداقل ۵۰ میلیون تومان سپرده را شرطی لازم برای گرفتن این کارت‌ها در نظر گرفته است. کارت‌های ویزا پارسیان را بانک «صادرات تاجیک» صادر می‌کند.

 

چرا این کارت‌های بین‌المللی…

کارت‌های مستر و ویزا، سال‌های سال است که به عنوان کارت‌های اعتباری بین‌المللی در دنیا شناخته شده‌اند و جاپای محکمی برای خود ساخته‌اند. امروزه به دلیل در دسترس بودن اینترنت و مالیات‌های فوق‌العاده کمی که برای مبادلات مالی اینترنتی اعمال می‌شود و همچنین جریان غالبی که در شرکت‌ها برای برداشتن واسطه‌های تجاری و مالی به وجود آمده، مردم تمایل دارند مبادلات مالیشان را از طریق اینترنت انجام دهند.

حساب مسترکارت و ویزاکارت یک حساب ۱۶رقمی متصل به حساب بانک صادرکننده است. این کارت‌های اعتباری متعلق به دو شرکت بین‌المللی معتبرند که بانک‌های بزرگ دنیا سهامدارشان هستند. شرکت سهامی عام ویزا (Visa INC) که شرکتی در کالیفرنیاست و شرکت بین‌المللی مسترکارت (Master card worldwide) که در نیویورک فعالیت می‌کند و تنها بانک‌ها و موسسات معتبر بین‌المللی در سراسر جهان امکان دریافت مجوز صدور این نوع کارت‌ها را دارند.

منبع: عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.