راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رییس سابق مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت: تعامل مجموعه‌های شهری لازمه هوشمندسازی تهران است

رمضانعلی صادق‌زاده، آموزش و فرهنگ‌سازی همگانی و المان‌های تشویقی را از ضرورت‌های موفقیت پروژه شهر هوشمند دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان فاوا شهرداری تهران، رییس سابق مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت درباره پیاده‌سازی شهر هوشمند گفت: «با ترکیب و تعامل بسیاری از مجموعه‌های شهری شامل سازمان‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، شهروندان و همچنین مجموعه‌ها و زیرسیستم‌های مستقل هوشمند در هر شهر، سیستم وسیعی شکل می‌گیرد که می‌توانیم نام شهر هوشمند را روی آن بگذاریم.»

رمضانعلی صادق‌زاده در تعریف شهر هوشمند گفت: «شهر هوشمند، شهری است که برای توسعه پایدار اقتصادی، صنعتی و … مناسب باشد و در آن به مسائلی مانند ترافیک، مصرف انرژی، آلودگی، تخریب سرزمین، به‌روزرسانی و بهینه‌سازی زیرساخت‌های شهری، بهبود کیفیت زندگی و … از طریق یک رویکرد نوآورانه و سیستماتیک، بر اساس ارتباط و تبادل اطلاعات با هدف بهینه‌سازی فرآیندهای مدیریت شهری پرداخته شود.»

او در رابطه با هوشمندسازی کلان‌شهر تهران گفت: «مقوله شهر هوشمند دارای چند بخش است که یکی از این آنها تجهیزات و زیرساخت‌هاست که در حوزه ارتباطات جای می‌گیرد، به‌عنوان مثال برای رسیدن به یک شهر هوشمند فناوری‌های جدید مانند شبکه‌های فیبر نوری باید با پهنای باند مورد نظر آماده باشد که محتوای مناسب روی آن قرار بگیرد و سپس ارتباطات هوشمند برقرار شود.»

صادق‌زاده در ادامه صحبت‌هایش اظهار کرد: «پس از تجهیزات و زیرساخت‌ها، محتوا اهمیت زیادی دارد. به این معنا که کلیه سازمان‌ها و نهادهایی که به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند باید در بستر دولت الکترونیک برای ارائه خدمات خود محتوا تولید کنند تا بتوانند آن را در بستری که از نظر زیرساختی آماده است به کار گرفته شود.»
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک مقوله آموزش و فرهنگ‌سازی را یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های این حوزه دانست و افزود: «شهروندان یک شهر هوشمند ابتدا باید آموزش ببینند که چگونه از این خدمات استفاده کنند. از سوی دیگر، نهادها و سازمان‌های خدمات‌رسان هم باید خدمات هوشمند را در اختیار شهروندان قرار بدهند و از طریق آموزش‌های داده شده، مردم بتوانند به‌راحتی از این بستر استفاده کنند.»
او ضمن اشاره به این نکته که در کنار همه اینها المان‌های تشویقی هم به‌منظور گسترش خدمات هوشمند و استفاده از آنها باید به کار گرفته شود تا در راستای هوشمندسازی شهر کمک کند، گفت: «آن زمان است که می‌توانیم از مزیت‌های یک شهر هوشمند که شامل جلوگیری از تردد و رفت‌وآمد و هزینه‌ها، ترافیک و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از آن است، بهره ببریم.»
صادق‌زاده در رابطه با وضعیت هوشمندسازی کلان‌شهر تهران گفت: «از نظر زیرساختی امکانات به‌نسبت خوبی در شهر تهران وجود دارد اما برای پیاده‌سازی این پروژه پهنای باند و محتوای موردنظر هم باید تامین شود، ضمن اینکه، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات به‌طورکلی نقش ویژه‌ای در پیاده‌سازی این پروژه دارند.»
رئیس سابق مرکز توسعه تجارت الکترونیک عنوان کرد: «بخش خصوصی هم باید در این حوزه وارد عمل شوند و با تبیین وظایف و حد و مرز برای آنها توسط رگلاتوری آماده‌به‌کار شوند تا این پروژه با شتاب هرچه بیشتر آماده‌سازی شود. تنها در این صورت است که می‌توانیم انتظار هوشمند شدن کلان‌شهر تهران را داشته باشیم.»

دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند به میزبانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، 19 و 20 آذرماه 1397 در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.