راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاظمی‌تبار در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت مطرح کرد: زیرساخت‌های مبارزه با پولشویی به طور کامل توسط مهندسان ایرانی طراحی شده است

پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم سازمان ملل، یکی از مهم‌ترین بحث‌های چند ماه اخیر در عرصه سیاست و بانکداری ایران بوده است.

اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، درباره پولشویی در ایران با واکنش شدید برخی مواجه شد. این واکنش‌ها تا استیضاح او هم پیش رفت و در طرح استیضاح او که دیروز به رییس مجلس تقدیم شده، در اولین دلیل چنین آمده است: «اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی».

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته (پالرمو)، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، لایحه‌های چهارگانه مرتبط با «گروه ویژه اقدام مالی» یا اف‌ای‌تی‌اف (FATF) هستند.

سال گذشته دولت برای تغییر وضعیت خاکستری ایران در FATF، این چهار لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. مجلس نیز چهار لایحه یادشده را تصویب کرد و به شورای نگهبان فرستاد اما تاکنون پروسه قانون‌گذاری این مصوبات تکمیل نشده تا آیین‌نامه‌های اجرایی آن قوانین ابلاغ شوند.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، روز گذشته در گفت‌وگویی از اهمیت قانون شدن لوایح مربوط به FATF برای کشور خبر داد و اظهار کرد: «حتی با وجود نبود وقت کافی برای نگارش آیین‌نامه‌های اجرایی این مصوبات، تکمیل پروسه قانون‌گذاری آنها می‌تواند راهگشا باشد.»

کارشناسان بانکی هم درباره اهمیت FATF صحبت‌کرده‌اند و البته به نگرانی‌های مخالفان پاسخ داده‌اند.

ببینید: سازوکار تبادل اطلاعات در FATF و دلایل نگرانی منتقدان چیست؟

پیرو مسائل چند وقت اخیر، به سراغ سید جواد کاظمی‌تبار، استادیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و مشاور شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن، رفتیم و چند سوال تکمیلی را از او جویا شدیم. در این گفت‌وگو کاظمی‌تبار تاکید کرد: «صفر تا صد نرم‌افزارهای مبارزه با پولشویی توسط مهندسین داخلی نوشته‌ شده است.» مشروح گفت‌وگو ما با کاظمی تبار را در ادامه بخوانید.

 

آیا در کشورمان زیرساخت‌های اجرای FATF را داریم؟

بله ما زیرساخت‌ها را با تصویب قانون پولشویی و الزام بانک‌ها به استفاده از نرم‌افزارهای مبارزه با پولشویی ایجاد کرده‌ایم. جهت اطلاع صفر تا صد این نرم‌افزارها توسط مهندسین داخلی نوشته‌شده و ما در آستانه صادرات این نرم‌افزارها هم هستیم.

 

اف‌ای‌تی‌اف چگونه با پولشویی مبارزه می‌کند؟

FATF یک گروه اقدام بین‌المللی است که کشورها به آن رسمیت بخشیده‌اند. شاید بتوان آن را با فیفا مقایسه کرد. اگرچه مانند سازمان ملل نیست ولی حرف‌هایش الزام‌آور است. یعنی اگر یک کشور به حرف فیفا توجه نکند از جانب دیگر کشورها بایکوت خواهد شد. مشابه همین مساله در مورد اف‌ای‌تی‌اف هم وجود دارد. الزامات اف‌ای‌تی‎اف بود که باعث شد ما بحث مبارزه با پولشویی را به طور جدی پیگیری کنیم و در حال حاضر تا حد خوبی مسائل فنی در بانک‌ها پیاده شده است.

 

آیا دغدغه‌ها در رابطه با تبادل اطلاعات به جاست؟

نکته‌ای که در مورد FATF وجود دارد این است که بندی در FATF الزامات تبادل اطلاعات را ایجاب می‌کند. این بند است که دغدغه‌هایی را در داخل ایجاد کرده که به خودی خود دغدغه‌های درستی هستند. ما به عنوان یک نهاد فنی فکر می‌کنیم این مساله که چه نوع اطلاعاتی تبادل شود قابل مهندسی است. ضمن اینکه اف‌ای‌تی‌اف چند بند دارد. اگر به یک بند هم خوب عمل نکردیم می‌توان طوری عمل کرد که در مجموع نمره قبولی بگیریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.