راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمایل نسل هزاره به خرید از فروشگاه‌های فیزیکی / تحولات دیجیتال هنوز هم لنگ می‌زند

علی‌رغم این‌که نسل هزاره، به خرید از طریق گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و تبلت‌های مدرن شهرت دارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب این نسل، نسبت به خرید از فروشگاه‌های فیزیکی تمایل بیشتری نشان می‌دهند. مفهومی‌ که نقطه مقابل سیستم‌های مجازی و آنلاین است.

برای صنعت پرداخت، چنین آمار و ارقامی‌ گویای این مهم هستند که علی‌رغم تمام پیشرفت‌هایی که در حوزه دیجیتال صورت گرفته و بازار‌های مجازی بزرگی که به شکلی سرسام‌آور نیز در حال رشد هستند، نباید از تحلیل و تلاش برای بهبود غافل شد. خرید نسل هزاره از فروشگاه‌ها علاوه بر ماهیت فیزیکی جذاب آن برای این نسل، به فرایندهای پرداخت آن نیز وابسته است که در ادامه این مقاله مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. میشل آزبورن (Michael Osborne)، مدیر و موسس پلتفرم بازاریابی رفتاری اسمارتر اچ‌کیو (SmarterHQ) در این باره می‌گوید:

«نکته‌ی کلیدی این بحث، صرف نظر از مکان، تسهیل فرایند‌های پرداخت در حد ممکن است.»

اکسنچر (Accenture)، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های مشاوره مالی در جهان، طی سال جاری پژوهشی ترتیب داده و از 6،000 کاربر در اقصی نقاط جهان نظرسنجی انجام داده است که:

بر اساس آن، 82 درصد از نسل هزاره نسبت به خرید از فروشگاه‌های واقعی و فیزیکی اظهار تمایل بیشتری کرد‌ه‌اند.

آماری که 1،707 نسل هزاره متولد شده بین سال‌های 1980 الی 2000 میلادی را در بر می‌گیرد و شرکت کنندگانی از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، سوئد، ژاپن، چین و برزیل را پوشش می‌دهد.

خرید نسل هزاره از فروشگاه‌های آفلاین
خرید نسل هزاره از فروشگاه‌های آفلاین

طبق گزارش شورای بین‌المللی مراکز خرید، آی‌سی‌اس‌سی (ICSC: International Council of Shopping Centers)، بالغ بر 71 درصد از مشتریان و خریداران در روز‌های شکرگذاری و یا جمعه سیاه به فروشگاه‌ها می‌روند تا برای خود و خانواده خرید کرده یا از این مراکز بازدید کنند. در این بین، آمار نسل هزاره با 83 درصد، در مقایسه با سایر رده‌های سنی نظیر نسل ایکس (1960 الی 1980 میلادی) با 75 درصد و بیبی بومر‌ها (1946 لغایت 1964 میلادی) با 55 درصد، بالاتر است.

استفانی کژیلسکی (Stephanie Cegielski)، سخن‌گوی شورای بین‌المللی مراکز خرید در این باره اذعان می‌کند:

«نسل هزاره نیز مانند نسل‌های پیشین به دلایل مختلفی هم‌چون قابلیت لمس، حس و تجربه محصولات که در فرایند‌های آنلاین خرید میسر نیست، به خرید از فروشگاه‌ها تمایل دارند.»

طبق گزارش اکسنچر، انتظار می‌رود که نسل هزاره در سال جاری، بیشترین خرید آفلاین را در فصل تعطیلات 2018 به نام خود ثبت کنند. هزینه تخمین زده شده برای خرید نسل هزاره از فروشگاه‌ها در حدود 775 دلار است که در مقایسه با ملبغ 658 دلاری برای سایر گروه‌های سنی و نسل‌های قبل از آن، رقمی‌ قابل توجه است.

ضمن این‌که بر اساس تحقیقات اسمارتر کیوسی، نسل هزاره قبل از اقدام به خرید، محصولات مورد نظر خود را به‌صورت آنلاین جست‌وجو کرده و در مورد آن کسب اطلاعات می‌کند، اما ترجیح می‌دهد که برای خرید قطعی محصولات را از نزدیک دیده و برای انجام معامله و پرداخت هزینه‌ها، با یک عامل انسانی در ارتباط باشد. بر اساس همین تحقیقات در سال گذشته، مشخص شده است که در سال 2017 نیز بیش از نیمی‌ از نسل هزاره خرید از فروشگاه‌های واقعی را ترجیح می‌دادند. آزبورن در همین راستا افزود:

«این روند، اولین نتیجه‌ای است که از این پژوهش دستگیرمان شده است و حقیقتا هم غافلگیر کننده است. روندی که درست نقطه مقابل همه‌ی آن چیزی است که در مقالات و اخبار می‌خوانیم. این‌که خرید نسل هزاره از فروشگاه‌ها دیگر به پایان رسیده است، فروشگاه‌ها مرد‌ه‌اند، مراکز بزرگ خرید مرد‌ه‌اند! روندی که به وضوح خلاف همه این‌ها را بیان می‌کند.»

اگرچه تمام این نظرسنجی‌ها و آمار و ارقام بیشتر شامل فروشگاه‌های ایالات متحده آمریکا است، اما شواهد و قراین حاکی از تکرار چنین روندی در اروپا نیز هستند. نسل هزاره اروپا، به‌طور میانگین هر ماه 25 خرید فروشگاهی انجام می‌دهند که سالیانه چیزی در حدود 300 خرید را شامل می‌شود. حال اگر این رقم را با آمار 160 خرید آنلاین در سال مقایسه کنیم، خواهیم دید که در اروپا نیز فروشگاه‌ها، نقش پررنگ‌تری در خرید‌های نسل هزاره ایفا می‌کنند. این تعداد خرید آنلاین در سال، آماری است که در سال 2017 توسط شرکت مشاوره دیجیتال ریپلای (Reply) در مورد رابطه نسل هزاره با سیستم‌های پرداخت ارائه شده است و به روشنی، وعده‌های سیستم‌های آنلاین برای تحول بازار را رد می‌کند.

مطالعه دیگری که در سال 2016 توسط اینوفکت (innofact) صورت گرفته است نیز نشان می‌دهد که در آلمان، درست همانند اروپا و آمریکا، سهم خرید نسل هزاره از فروشگاه‌ها به مراتب بیشتر از خرید‌های آنلاین آن‌ها است. البته بر اساس این پژوهش، فروشگاه‌های آلمانی در مقایسه با اروپا و آمریکا، دو برابر بیشتر در معرض توجه نسل هزاره هستند.

با وجود این‌که مطالعات در دسترس اغلب به داخل ایالات متحده آمریکا مربوط می‌شوند و کمتر آماری از نقاط دیگر جهان در دست است، اما اسمارتر کیوسی به‌عنوان شرکتی که کاربران سایت‌های اروپایی را تحت پوشش خود دارد، بر این باور است که نسل هزاره در اروپا و سایر نقاط جهان نیز خارج از این استراتژی (ارجحیت فروشگاه‌های واقعی به سیستم‌های فروش مجازی) رفتار نمی‌کنند. آزبورن ادامه می‌دهد:

«طبق تجربیات ما، به نظر نمی‌رسد که رویکرد‌های این رده سنی در سایر نقاط جهان نیز خلاف این روند باشند.»

 

نسل هزاره به دنبال روش‌های پرداخت با روند ساده‌

صرف نظر از این‌که نسل هزاره از چه پلتفرمی‌ برای فرایند‌های پرداخت خود استفاده می‌کنند و این‌که روش‌های پرداخت آفلاین در محل خرید را برمی‌گزیند یا روش‌های آنلاین پرداخت را، به نظر می‌رسد آن‌چه که این نسل می‌خواهند، تسهیل تجربیات و تراکنش‌هایی است که آزاردهنده‌اند. به گفته آزبورن: «ظاهرا این گزینه، چیزی است که هر برندی می‌تواند در حوزه پرداخت‌ پیاده‌سازی کند.»

تمایل به خرید را می‌توان در دو شاخه کاملا مجزا از هم مورد بررسی قرار داد. شاخه‌ای کاملا دیجیتال و شاخه‌ای سنتی که بر فروشگاه‌های فیزیکی استوار است و تجربه کاربری بهتر و عمیق‌تری در خریداران ایجاد می‌کند. اما فارغ از نوع خرید، موضوع مهم دیگری که از منظر ریچارد کستنبام (Richard Kestenbaum) حائز اهمیت است، دیدگاه نسل هزاره و حتی نسل زد (Z Generation) است که نه تنها صرفا به نوع خرید محدود نیست، بلکه فرایند پرداخت تاثیر بسزایی در آن دارد.

وی معتقد است که مهم نیست آن‌ها کجا و چگونه فرایند پرداخت را انجام می‌دهند بلکه موضوع مهم، عدم سنگینی و پیچیدگی فرایند پرداخت در ازای محصولات خریداری‌ شده است.

کستنبام می‌گوید: «پرداخت‌های ساده، بهترین گزینه برای مشتریان هستند. مشتریان، از جمله نسل هزاره، تحت تاثیر فناوری‌های خارق‌العاده امروز قرار نخواهند گرفت، مگر آن‌که زندگی آن‌ها را ساده‌تر کند. بنابراین، در صورتی که پرداخت از طریق گوشی‌های تلفن همراه به اندازه در آوردن کارت بانکی و کشیدن آن (در دستگاه کارت‌خوان) سریع و آسان نباشد، سیستم بهتری نسبت به آن نخواهد بود. آن چیزی بهتر است که سریع‌تر است!»

منبع: Paymentssource

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.