راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گلوبال‌ پیمنتس چگونه به محبوب بازار سرمایه تبدیل شد /  ایده‌هایی برای رشد شرکت‌های پرداخت در سال 2023

سال ۲۰۲۲ میلادی سال چندان جالبی برای فین‌تک نبود. با اینکه بسیاری از شرکت‌های فین‌تکی مدرن و ساختارشکن، سال سختی را پشت سر گذاشته‌اند، اما می‌توان معدود شرکت‌های پیشکسوت را نیز نام برد که در این سال، با وجود قتل‌عام‌ها و ورشکستگی‌های دومینویی، روند قابل قبولی داشته‌اند. مانند شرکت گلوبال پیمنتس (Global Payments) که توانست سال ۲۰۲۲ را به مدد ارائه یک مدل تجاری فوق‌العاده و باکیفیت به خیر سپری کند.

گلوبال پیمنتس برای سال‌های متمادی محبوب بازار سهام بود تا اینکه سیل ویران‌گر همه‌گیری گریبان‌گیر شرکت‌های ساختارشکن فین‌تکی شد. سرمایه‌گذاران، گلوبال پیمنتس را فدای پی‌پال (PayPal) و اسکوئر (Square) کردند. این در حالی است که تجربه بی‌ان‌پی‌ال (BNPL: Buy Now Pay Later) یا به عبارت ساده‌تر «الان بخر، بعداً پرداخت کن» هم نگرانی‌های بازار را بیش از پیش شدت بخشید.

روایات حاکی از آن بودند که گلوبال پیمنتس، به‌تدریج در حال از دست دادن سهام بازار پردازش کارت‌های اعتباری است، اما در ادامه توضیح خواهیم داد که این شرکت در دو سال گذشته نه‌تنها هیچ سهمی در بازار از دست نداده؛ بلکه روند روبه‌رشدی نیز در ارزش سهام پردازش کارت‌های اعتباری خود شاهد بوده است.

ضمن اینکه داستان رشد سکولار در پرداخت‌های دیجیتال هم برای اکثریت قریب به اتفاق ما دلچسب است که در دوره میانی شاهدش بودیم. شاید برای همه جالب باشد که بدانند هنوز هم بالغ بر ۵۰ درصد از مردم جهان، معاملات و تراکنش‌های مالی خود را با استفاده از پول نقد انجام می‌دهند. در واقع، مهاجرت به کارت‌های اعتباری و دبیت‌کارت‌ها سال‌ها زمان خواهد برد و پول نقد به این زودی‌ها عرصه را خالی نمی‌کند.

با در نظر گرفتن ضریب ۹، منصفانه خواهد بود اگر بگوییم ارزش‌گذاری گلوبال پیمنتس بسیار ارزان بوده است. ضریب ارزش‌گذاری منصفانه برای این تجارت، ۱۴ تا ۱۵برابر است که طی چند سال به ۱۸۰ دلار به ازای هر سهم می‌رسد. در گلوبال پیمنتس ریسک چرخه وجود دارد و در همین راستا این شرکت تمام تلاش خود را به کار بسته تا شرکت رقیب اروپایی‌اش، ایوو پیمنتس (EVO Payments) را خریداری کند. اما با توجه به اینکه شرکت تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی به سطح عادی برمی‌گردد، باید با توجه به قدمت عرضه اولیه آن، انتظار ضریب ۱۸ داشت.

در مورد رکود نیز احتمالاً با کاهش ۲۵درصدی سود هر سهم (EPS) در سال آینده مواجه خواهیم بود که رکودی تقریباً بزرگ محسوب می‌شود. در چنین شرایطی با ضریب ۱۰ شاهد افت سود هر سهم به هفت دلار و احتمالاً سقوط سهام به ۷۰ دلار به ازای هر سهم خواهیم بود.


کسب‌وکار


گلوبال پیمنتس، یک شرکت فناوری پرداخت است که راهکارهای نرم‌افزاری، دبیت‌کارت و کارت اعتباری را به ۳.۵ میلیون کاربر و ۱۳۰۰ مؤسسه مالی در نقاط مختلف جهان ارائه می‌کند. شرکتی که در ایالت جورجیای امریکا استقرار یافته و بالغ بر ۲۴ هزار نفر را در استخدام خود دارد.

این شرکت در سال ۲۰۰۱ میلادی و با قیمت ۴.۵۰ دلار به ازای هر سهم، از شرکت داده ملی جدا شد؛ شرکتی که توانسته بازده سالانه ۱۶درصدی را برای سرمایه‌گذاران وفادار خود به ارمغان بیاورد که طی ۲۱ سال بیش از دو هزار و ۶۰۰ درصد افزایش یافته است. این سهام از سال ۲۰۱۱ سالانه ۱۴ درصد بازدهی داشته است.

در شکل زیر نموداری از روند رشد سهام سه شرکت گلوبال پیمنتس (GPN)، فیدلیتی نشنال (FIS) و فیسرو (FISV) آمده که مربوط به ۱۰ سال گذشته است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سال ۲۰۲۲ برای فیدلیتی نشنال سال خوبی نبوده و این شرکت با از دست دادن سهام، عملکرد بسیار ضعیفی در سال جاری داشته است. این در حالی است که گلوبال پیمنتس با وجود ضربه‌ای که در ماه‌های پایانی ۲۰۲۲ خورده، عملکرد مطلوب‌تری نسبت به فیدلیتی و فیسرو داشته است.

فعالیت‌های گلوبال پیمنتس شامل سه بخش می‌شود:

  • راهکارهای تجاری
  • راهکارهای صدور
  • و راهکارهای مصرف‌کننده و کسب‌وکار

گلوبال پیمنتس قصد دارد بخش مربوط به راهکارهای مصرف‌کننده خود را به فروش برساند. معامله‌ای که پیش‌بینی می‌شود در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ نهایی شود. در مقابل، برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که موازی با فروش این بخش، شرکت پرداخت رقیب، ایوو پیمنتس به مبلغ حدودی ۳.۲ میلیارد دلار به مالکیت گلوبال پیمنتس درآید.

بخش مصرف‌کننده نسبت به ایوو پیمنتس و حتی سایر بخش‌های خود گلوبال پیمنتس رشد سهام کندتری داشته و از حاشیه سود اندکی برخوردار است.


راهکارهای تجاری


بخش راهکارهای تجاری را می‌توان بزرگترین بخش در گلوبال پیمنتس معرفی کرد؛ بخشی که سیستم‌ها و نرم‌افزارهایی را به فروش می‌رساند تا بازرگانان و فعالان تجاری بتوانند از طریق آنها کارت‌های اعتباری و دبیت‌کارت‌های مشتریان را در محل یا به‌ صورت آنلاین بپذیرند.

چیزی که معمولاً این روزها آمنی‌چنل نامیده می‌شود. برای مثال، زمانی که یکی از مشتریان در ازای خرید یک محصول یا دریافت خدمات، کارت‌ اعتباری ارائه می‌دهد، سیستم ارائه‌شده از سوی گلوبال پیمنتس این کارت را خوانده، آن را تأیید می‌کند تا ارائه‌دهنده محصول یا خدمات مطمئن شود که مبلغ مورد نظر در محدوده اعتبار مشتری است. نهایتاً نیز فرایند پرداخت توسط دستگاه پردازش می‌شود (به عبارت ساده‌تر، مبلغ مورد نظر توسط سیستم از بانک به فروشنده انتقال داده می‌شود).

به طور کلی در یک تراکنش ۱۰۰دلاری با استفاده از کارت اعتباری، ۰.۵ درصد از مبلغ کل تراکنش (در این مثال ۰.۵دلار) به گلوبال پیمنتس اختصاص می‌یابد و ۱.۵ دلار نیز به بانک صادرکننده و اپراتور می‌رسد؛ یعنی اگر مشتری یک کارت ویزا چیس ارائه کرده باشد (که در واقع یک ویزاکارت (Visa) صادرشده از چیس‌بانک (Chase Bank) است) مبلغ ۰.۷۵ دلار به شرکت ویزا و مبلغ ۰.۷۵ دلار به چیس‌بانک تعلق می‌گیرد. بدیهی است که در این فرایند، مبلغی که در نهایت برای فروشنده باقی می‌ماند، ۹۸ دلار خواهد بود.

هرچند در مورد دبیت‌کارت‌ها محاسبات کمی متفاوت است. در این تراکنش‌ها سقف‌هایی وجود دارد که کارمزدها را در ۰.۲۱ دلار به اضافه ۵ امتیاز پایه محدود می‌کند. دلیل اینکه این نرخ‌ها طی چند سال گذشته ثابت باقی مانده نیز رقابتی بودن شدید بازار است.

در خلال همه‌گیری ویروس کووید 19 در سال ۲۰۲۰ میلادی، تراکنش‌های سودآور اعتباری بسیار اندکی باقی مانده بود؛ چراکه اغلب کاربران ترجیح می‌دادند به جای استفاده از کارت‌های اعتباری، پول نقد یا کارت‌های نقدی استفاده کنند. هزینه‌ها نیز در این دوران به طور چشم‌گیری کاهش یافت. با بهبود وضعیت در سال ۲۰۲۱ میلادی و به دنبال آن در سال جاری، مخارج اعتباری رو به رشد گذاشته و از اواسط امسال، روند رشد سریع‌تری نیز به خود گرفته است.

آنچه مسلم است، اگرچه هنوز هم پول نقد جایگاه ویژه‌ای در میان مصرف‌کنندگان سراسر جهان دارد، اما در آینده‌ای نه‌چندان دور، مهاجرتی دائمی از پول نقد به کارت‌های نقدی و اعتباری خواهیم داشت؛ مهاجرتی که لزوم حضور پررنگ و قدرتمند شرکت‌هایی نظیر گلوبال پیمنتس را در عرصه می‌طلبد.

راهکارهای تجاری، قریب به ۷۵ درصد از درآمدهای گلوبال پیمنتس و بالغ بر ۸۳ درصد از درآمدهای قبل از بهره و مالیات این شرکت را تشکیل می‌دهد.


راهکارهای صدور


راهکارهای صدور در واقع مربوط به ارائه راه‌حل‌های برون‌سپاری به بانک‌ها و مؤسسات مالی برای صدور و مدیریت کارت‌های اعتباری است. بانک‌ها معمولاً برای مقابله با پیچیدگی‌های صدور کارت برای مشتریان خود، مدیریت پرداخت‌ها، اظهارنامه‌ها و سایر خدمات نظیر کشف تقلب و مکاتبات مشتریان از گلوبال پیمنتس یا شرکت‌های همکار آن کمک می‌گیرند.

گلوبال پیمنتس این بخش را با خرید توتال سیستم سرویسز (Total System Services) ایجاد کرده که یک معامله به ارزش کل سهام ۲۴.۵ میلیارد دلار در اواسط سپتامبر ۲۰۱۹ بود. اگرچه این خرید با در نظر گرفتن ضریب ۱۹ در سال ۲۰۱۹، خرید چندان ارزانی برای این شرکت به شمار نمی‌رود، اما محاسبات و هم‌افزایی‌ها حاکی از آنند که معامله خوبی برای شرکت بوده است.

سود هر سهم در سال ۲۰۱۹، چیزی حدود ۶.۲۲ دلار بود که تنها یک‌چهارم از هزینه مالی توتال سیستم سرویسز را شامل می‌شود؛ هرچند انتظار می‌رود امسال با قرار گرفتن سود هر سهم روی ۹.۳۳ دلار، انباشت سه‌‌ساله نرخ رشد مرکب سالانه به ۱۵ درصد برسد. اگرچه در سال ۲۰۲۰ و با وجود پاندمی، تنها سه درصد رشد در سود هر سهم داشتیم، اما به احتمال زیاد در پایان سال ۲۰۲۲، نرخ افزایش سود هر سهم نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد ارزیابی می‌شود.

راهکارهای صدور بالغ بر ۲۵ درصد از درآمد و حدود ۱۶ درصد از درآمدهای قبل از بهره و مالیات گلوبال پیمنتس را تشکیل می‌دهد. این بخش، اگرچه نسبت به بخش تجاری چرخش کمتری دارد، اما نسبت به سه‌ماهه گذشته شاهد رشد دودرصدی بوده است.

گلوبال پیمنتس در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که با رشد کندی در بخش مصرف‌کننده روبه‌روست و به احتمال زیاد در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی، قرارداد فروش آن بسته خواهد شد؛ بخشی که حتی برخی از گزارش‌های مالی، حاکی از توقف و عدم سوددهی آن بوده است.


صورت‌های مالی بخش‌ها


اخیراً و در سه‌ماهه سوم سال جاری، درآمدهای مربوط به بخش راهکارهای تجاری ۶.۸ درصد در کل و ۸.۲ درصد در درآمدهای قبل از بهره و مالیات افزایش داشته است. این در حالی است که در ۹ماهه منتهی به سپتامبر، مجموع درآمد شرکت ۱۱ درصد افزایش داشته است. ارزها با کاهش ۳۰۰ واحدی درآمد، بزرگ‌ترین مانع در مسیر رشد درآمدی شرکت طی سال ۲۰۲۲ تلقی می‌شوند.

در سال ۲۰۰۹ اگرچه شرکت گلوبال پیمنتس یک کسب‌وکار کاملاً متفاوت از آن چیزی بود که امروز هست، اما شاهد کاهش ۳۴درصدی سود هر سهم در این شرکت بودیم. اگر رکود سال ۲۰۲۲ میلادی را بزرگترین رکود نسبت به آنچه این شرکت تجربه کرده تصور کنیم، با در نظر گرفتن کاهش ۲۵درصدی سود هر سهم به بهای هفت دلار برای هر سهم خواهیم رسید.

در سال ۲۰۲۰ نیز درآمد کلی (مصرف‌کننده سابق) شرکت ۵.۶ درصد کاهش یافته، اما کاهش درآمدهای قبل از بهره و مالیات شرکت تنها در حد ۱.۴ درصد بوده است. در واقع این درآمد ابتدا ۲.۹ درصد افزایش یافته و سپس با نزول تقریباً ۱.۵درصدی به ۲۷.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ رسیده است.


فعالیت‌های ادغام و تملیک


یکی از بزرگترین و مهم‌ترین فعالیت‌های ادغامی گلوبال پیمنتس، برنامه‌ریزی این شرکت برای ادغام و تملیک توتال سیستم سرویسز است. به نظر می‌رسد فعالیت‌های مبتنی بر ادغام و تملیک، یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های این شرکت طی سال‌های گذشته بوده و اتفاقاً روی روند رشد شرکت نیز تاثیر بسزایی داشته است.

در سال 2017 میلادی گلوبال پیمنتس، اسلاکشن (Athlaction) را به قیمت ۱.۲ میلیارد دلار خریداری کرد. در سال ۲۰۱۸ نیز اقدام به خرید شرکت ادونسد ام‌دی (AdvancedMD) کرد که یک شرکت ارائه‌دهنده پردازنده‌های پرداخت متمرکز روی پزشکی است. مبلغ این معامله نیز ۷۰۷ میلیون دلار گزارش شد.

در اکتبر ۲۰۱۸ شرکت سیکام سیستمز (SICOM Systems) را به قیمت ۴۰۹ میلیون دلار به تملک خود درآورد. یکی دیگر از شرکت‌های ارائه‌دهنده پردازنده پرداخت که برای خدمت‌رسانی به رستوران‌ها فعالیت می‌کرد و انتخابی فوق‌العاده برای تکمیل پروژه پردازش تجاری رستوران ژینل (Xenial) گلوبال پیمنتس بود.

این شرکت ادعا می‌کند هیچ‌یک از خریدهای خود را در خلال معامله تقلیل‌پذیر انجام نداده و در تمام معاملات ادغام و تملیک، اصول بنیادین رعایت شده است.

از سال ۲۰۱۷ تاکنون، با صرف‌نظر از معامله از سیستم سرویسز، گلوبال پیمنتس ۴.۳ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری و خرید هزینه کرده است. این در حالی است که در دوره مشابه، درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک این شرکت نیز باز هم بدون در نظر گرفتن تملیک توتال سیستم سرویسز، چیزی حدود ۱.۰۵ میلیارد دلار افزایش یافته؛ روندی که از نسبت بازگشت سرمایه ۲۴درصدی و سالم این شرکت حکایت دارد. به همین دلیل نیز می‌توان بالاترین نمره را در مبحث مدیریت به این شرکت داد.

گلوبال پیمنتس اخیراً و در پی اعلام فروش نت‌اسپند (NetSpend)، به عنوان بخش مصرف‌کننده شرکت و آمادگی برای خرید توتال سیستم سرویسز، رویکرد حساب‌شده خود را بیش از پیش نمایان کرد؛ رویکردی استراتژیک و کاملاً منطقی برای حذف یک بخش کند و کوچک و انتخاب بخشی با رشد سریع. آمار و ارقام، و همین‌طور محاسبات ریاضی، حاکی از آنند که گلوبال پیمنتس سال ۲۰۲۳ را توأم با رکود سپری خواهد کرد و حداقلِ افزایش را شاهد خواهد بود. این در حالی است که انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴، با افزایش هم‌افزایی، سال خوب و پرباری برای این شرکت باشد.


هزینه‌های دیجیتال‌ و ریسک‌ ساختارشکنی


از آنجا که حجم انبوهی از مردم جهان، به شکل فزاینده‌ای تراکنش‌های مالی خود را از طریق کارت‌های نقدی یا اعتباری انجام می‌دهند، گلوبال پیمنتس از جمله شرکت‌هایی است که می‌تواند به سرعت رشد کند. این روایت که پی‌پال یا اسکوئر برای این قبیل کسب‌وکارها تهدید هستند خیلی درست به نظر نمی‌رسد.

با کاهش مصرف پول نقد، استفاده از کارت‌های اعتباری و نقدی به سرعت در حال رشد است. اگرچه هنوز هم تعداد افرادی که از پول نقد استفاده می‌کنند بالاست، اما این را نیز باید در نظر داشت که استفاده‌کنندگان پول نقد، عموماً افراد بالای ۶۵ سال هستند.

تصویری که از کل جهان به ثبت رسیده، نشان می‌دهد که در حال حاضر، بالغ بر نیمی از مردم جهان، به‌ویژه در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، از پول نقد برای انجام تراکنش‌های مالی خود استفاده می‌کنند. در سال گذشته این رقم حدود ۵۰ درصد گزارش شده که رقمی قابل تأمل است.

در اقتصادهای توسعه‌یافته، روند کاملاً مشخص و قابل پیش‌بینی است. یک مطالعه روی صندوق بین‌المللی پول با تمرکز بر ۱۱ کشور مختلف جهان به این نتیجه رسیده که پرداخت‌های نقدی از ۴۹ درصد به ۲۹ درصد در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میلادی؛ یعنی در طول یک دهه کاهش یافته است. بر اساس این مطالعه، این روند کاهشی در تمام ۱۱ کشور مورد مطالعه به صورت کاهشی بوده و در هیچ‌یک از کشورهای یادشده، روند افزیشی تمایل به استفاده از پول نقد مشاهده نشده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سال گذشته در ایالات متحده آمریکا هزینه‌های نقدی از ۲۶ درصد حجم معاملات به تنها ۱۹ درصد کاهش یافته است. فدرال‌رزرو نیز اشاره کرده که در سال ۲۰۱۶ میلادی، مصرف‌کنندگان ایالات متحده‌ آمریکا از کارت‌های اعتباری برای ۱۸ درصد از حجم تراکنش‌های خود استفاده کرده‌اند. این در حالی است که به گزارش فدرال‌رزرو، این رقم در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

بیزینس اینسایدر نیز گزارش داده که تعداد سیستم‌های در محل فروش، طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ میلادی، شاهد رشدی ۶.۴ درصدی خواهد بود که اتفاقاً در این گزارش روی تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی گلوبال پیمنتس در این رشد نیز تأکید شده است.

در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، حجم تراکنش‌های مبتنی بر کارت‌های بدهی و اعتباری، ۶.۲۶ درصد به صورت سالانه افزایش یافته است. اگر بخواهیم دلاری حساب کنیم، ۵.۱۶ تریلیون دلار در ابتدای دوره به ۷.۰ تریلیون دلار در پایان سال ۲۰۱۹ رسیده است.

گلوبال پیمنتس توانسته است در دو سال، سهم بازار ثابتی از هزینه‌های صنعت را حفظ کند که با استناد به داده‌های جهانی ویزا ۸.۳ درصد است. منحنی نارنجی نشان‌داده‌شده در نمودار بالا، نشان‌دهنده سهم بازار برای شرکت گلوبال پیمنتس از سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ تا سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲ است که نشان می‌دهد سهم این شرکت طی دو سال اخیر، ۰.۱ کاهش یافته است. کاهش شدید مشاهده‌شده در نمودار نیز مربوط به فصل تابستان است که با توجه به ماهیت گلوبال پیمنتس و خروج شمار کثیری از مصرف‌کنندگان از شرکت، قابل توجیه است.

اگرچه در بسیاری از حوزه‌ها، متخصصان بر این عقیده‌اند که در دو سال اخیر، با توجه به شمار بالای تازه‌واردین فین‌تک، ارزش‌گذاری در این حوزه تحت فشار بوده، اما اعداد و ارقام نشان می‌دهد برخلاف تصور عموم، قیمت گلوبال پیمنتس اتفاقاً رشد خوبی داشته است.

در نمودار بالا، منحنی نارنجی‌رنگ نشان می‌دهد قیمت‌گذاری گلوبال پیمنتس در سه‌ماهه چهارم سال 2020 میلادی، حدود 0.56 درصد دلار پردازشی بوده؛ رقمی که در سه‌ماهه سوم سال جاری خودش را به 0.6 درصد رسانده است.


برآوردهای مربوط به رشد


مدیران گلوبال پیمنتس و سایر متخصصان آگاه به موضوع، انتظار دارند این شرکت به جز در بخش مصرف‌کننده، با ۱۰ تا ۱۱ درصد رشد درآمدی روبه‌رو شود. به احتمال زیاد، سود هر سهم در پایان سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۹.۳۳ دلار باشد که در این صورت، افزایشی ۱۴درصدی را تجربه کرده است.

این مهم را نباید فراموش کرد که در سه‌ماهه اخیر، به دلیل تأثیرات ارزی، ارزش سهام این شرکت رو به نزول گذاشته است. روندی که در مورد فیسرو نیز شاهدش بودیم و اتفاقاً به عقیده مدیران و متخصصان گلوبال پیمنتس، روی از دست رفتن سهام این شرکت نیز بی‌تأثیر نبوده است.

اما نکته اصلی این است که در درازمدت، بر اساس انباشت سه‌ساله، کسب‌وکار تجاری گلوبال پیمنتس با رشد ۶.۵درصدی، درآمد کلی شرکت را ۵.۸ درصد به ازای هر سال افزایش داده؛ رقمی که با توجه به هرج‌ومرج‌ها و شکست‌های دومینویی سایر شرکت‌های فین‌تکی، یک موفقیت ستودنی برای گلوبال پیمنتس است.

این در حالی است که انتظارات از بخش راهکارهای صدور این شرکت، به نسبت پایین‌تر است. بخشی که متخصصان انتظار دارند در پایان سال ۲۰۲۲، رشدی تک‌رقمی (و در درازمدت رشد حدود پنج‌درصدی) داشته باشد.

در نهایت، می‌توان چنین جمع‌بندی کرد که گلوبال پیمنتس، به احتمال بسیار قوی روند رو به رشد خود را در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داد و با پتانسیل حدود ۱۲ درصد رشد در سود هر سهم، البته در بلندمدت و احتمالاً برخی ادغام و تملیک‌ها، یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در فضا باشد.

با توجه به اینکه رشد سود هر سهم طی سه سال گذشته (از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ میلادی) حدود ۱۵ درصد بوده، به نظر می‌رسد اعداد گزارش‌شده کمی محافظه‌کارانه باشد. درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک از ۲۱ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۴۵ درصد در سال گذشته رسیده که نشان می‌دهد مفروضات و مارجین‌های در نظر گرفته شده توسط ما، کمی پایین هستند.


مدل و پروژه‌های به‌روز


با توجه به احتمال بالای بروز رکود در سال 2023، در تمام طول این پروژه سعی شده اعداد و برآوردهای مربوط به سال آتی در نهایت محافظه‌کاری محاسبه و اعلام شوند. داده‌های عمومی، سود هر سهم را ۱۰.۳۵ دلار در سال آینده معرفی می‌کنند. این در حالی است که ما، درآمد تقریباً ثابت (۹.۱۸ دلار) را با جهش در سال ۲۰۲۴ به سود هر سهم معادل ۱۱ دلار پیش‌بینی می‌کنیم.

با افزایش فشارها و ضعف احتمالی در سال ۲۰۲۳، گلوبال پیمنتس نیز به احتمال زیاد، همسو با سایر شرکت‌ها رکود را تجربه خواهد کرد. با این حال، حتی تجربه تاریخی این شرکت نیز احتمال رشد منفی را نمی‌دهد.

تنها سقوط درآمدی که گلوبال پیمنتس در طول عمر خود از عرضه اولیه شرکت در سال ۲۰۰۱ تجربه کرده، مربوط به سال ۲۰۰۹ میلادی می‌شود (سال منتهی به می ۲۰۱۰)، که سود هر سهم در آن ۳۴ درصد کاهش یافت. همان‌طور که گفته شد، حتی در سال جاری نیز، با وجود تمامی ناآرامی‌ها و نوسانات، گلوبال پیمنتس رشدی سه درصدی داشت.


ارزش‌گذاری


در شکل زیر، نموداری از نرخ قیمت به درآمد (P/E ratio) گلوبال پیمنتس در بلندمدت آمده است. داده‌های این نمودار، بر اساس برآوردهای 12ماهه بوده و درآمدهای گلوبال پیمنتس در آن با ضریب 18 محاسبه شده است.

نمودار زیر نیز نشان‌دهنده نسبت ارزش شرکت به درآمد قبل از سود و مالیات و استهلاک ترکیبی گلوبال پیمنتس است.


نتیجه‌گیری


در صورتی که رکود بخواهد روی درآمد شرکت‌ها تأثیر بگذارد، احتمالاً سال ۲۰۲۳، با رکودی که به نظر می‌رسد دست‌بردار نیست، زمستان سختی برای شرکت‌های فین‌تکی خواهد بود.

گلوبال پیمنتس، شرکتی بسیار موفق با پییشینه‌ای قدرتمند و آینده‌ای روشن است که حقیقتاً بالاتر از کیفیت متوسط بازار رفتار می‌کند. درست است که اوضاع بازار سهام خراب است، اما نمی‌توان مدل کسب‌وکار موفق این شرکت را دست‌کم گرفت.

همان‌طور که بانک مرکزی آمریکا نیز اشاره کرده، سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در حوزه فین‌تک تا امروز، روزهای پایانی سال ۲۰۲۲، ۶۸ درصد کاهش یافته است. نرخ‌های بالاتر، سرمایه‌گذاری‌های کمتر و نیاز یک شرکت فین‌تکی به مقیاس بزرگ برای بقا، عواملی هستند که عرصه را برای تازه‌واردین به شدت تنگ کرده‌اند. تازه‌واردینی که اگر شانس آورده و از بین نروند، کار بسیار دشواری در پیش خواهند داشت.

حتی شرکت‌های فین‌تکی ساختارشکن شناخته‌شده‌ای همچون بلاک (Block) نیز شاهد درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک منفی ۵۰ میلیون دلار طی 12ماه اخیر بوده‌اند. روندی که گاه سابقه آن به سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد و این سؤال را به ذهن می‌آورد که این شرکت‌ها پس کی قرار است به سودآوری برسند؟!

با تمام این فراز و نشیب‌ها، محاسبات و ارقام حاکی از آنند که با عبور از سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، سال ۲۰۲۵ سال خوبی برای شرکت‌های فین‌تکی و علی‌الخصوص شرکت‌های خوبی نظیر گلوبال پیمنتس باشد. سالی که به احتمال زیاد، شاهد افزایش ۷۰ یا حتی ۱۰۰درصدی مضارب خواهیم بود. تا آن زمان، این به شرکت‌ها بستگی دارد که بتوانند با پیاده‌سازی بهترین ایده‌ها، مسیر درست را در عرصه پرداخت طی کرده، مصون مانده و در نهایت رشد کنند.

منبع سیکینگ الفا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.