راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از سال 2014 تاکنون، شرکت‌های جهانی فعال در حوزه‌ی پرداخت و رمیتنس، 20 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته‌اند

از سال 2014 تا شش ماه اول سال 2018، 1766 معامله‌ی سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی پرداخت و رمیتنس انجام شده است. در نتیجه‌ی این معاملات، بالغ‌بر 53 میلیارد دلار منبع مالی به این حوزه تزریق شده است.

تعداد معاملات انجام‌شده در بین سال‌های 2015 تا 2017، از 499 مورد به 319 مورد رسیده است؛ این در حالی است که در همین بازه‌ی زمانی، شاهد رشد 123.6 درصدی ارزش سرمایه‌گذاری بوده‌ایم.

پس می‌توان نتیجه گرفت که مبلغ متوسط هر معامله، بیش از سه برابر افزایش یافته است. علت این امر را می‌توان تمایل سرمایه‌گذاران به تأمین مالی سطوح پیشرفته‌تر دانست.

تأمین مالی پرداخت و رمیتنس جهانی، یک روند رو به رشد را تجربه کرده و در بین سال‌های 2015 تا نیمه‌ی اول سال 2018، میزان رشد مرکب سالیانه‌ی (CAGR)  حدود ۴۷ درصدی داشته است. تنها در نیمه‌ی اول سال 2018، 17.5 میلیارد دلار جذب سرمایه انجام گرفته و رکورد سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی پرداخت و رمیتنس زده شده است. قسمت قابل‌توجهی از این مبلغ به شرکت آنت فایننشیال (Ant Financial) تعلق دارد که در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2018، 14 میلیارد دلار را در سری C جذب کرده است. این مبلغ با مشارکت شرکت هلدینگ تماسک (Temasek Holdings) و جی‌‌آی‌سی (GIC) تأمین شده و در راستای شتاب‌دهی به توسعه‌ی جهانی سرویس پرداخت شخص ثالث علی‌پی (Alipay) صرف خواهد شد.

 

در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2018، موج نزولی میزان جذب سرمایه‌ی حوزه‌ی پرداخت و رمیتنس شکسته شد

در سه‌ماهه‌ی سوم سال 2017، تعداد معاملات تأمین مالی حوزه‌ی پرداخت و رمیتنس جهان به 71 مورد رسید، مبلغ جذب‌شده در طی این معاملات، 5 میلیارد دلار بود. فلیپ‌کارت (Flipkart) که پلتفرم تجارت الکترونیک هندی است، در ماه اوت سال 2017، 2.5 میلیارد دلار از سافت‌بانک (SoftBank) دریافت کرد؛ این سرمایه‌ در راستای گسترش فعالیت‌ها و رقابت با کمپانی بزرگ آمازون به کار گرفته شده است.

در طی پنج دوره‌ی سه‌ماهه‌ی اخیر، تعداد معاملات انجام‌شده با کاهش روبرو بوده و از 105 مورد در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2017 به 46 مورد در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2018 رسیده است. با این‌حال، در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2018، مبلغ سرمایه‌گذاری رشد داشته و به 16.8 میلیارد دلار رسیده است.

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، قسمت قابل‌توجهی از این مبلغ به جذب سرمایه‌ی 14 میلیارد دلاری آنت فایننشیال اختصاص دارد.

اگر سرمایه‌گذاری آنت فایننشیال را در نظر نگیریم، بازهم شاهد این هستیم که سه‌ماهه‌ی دوم سال 2018، با انجام 45 معامله و جذب 2.8 میلیارد دلار، بیشترین سرمایه‌گذاری را در مقایسه با دو دوره‌ی قبلی داشته است.

پی‌تی‌ام مال (Paytm Mall) که یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک کشور هند است، در ماه ژوئن سال 2018، 1.5 میلیارد دلار از سافت‌بانک و علی‌بابا دریافت کرد؛ در نتیجه‌ی آن، ارزش پیش سرمایه‌گذاری (pre-money valuation) این شرکت، 445 میلیون دلار افزایش یافت. چشم‌انداز این شرکت، دستیابی به سرمایه‌ی ۱۰ میلیارد دلاری است که مبلغ جذب‌شده در راستای گسترش تکنولوژی بین صاحبان فروشگاه و توانمندسازی مدیریت لجستیک استفاده خواهد شد.

 

در بازه‌ی زمانی شش‌ماهه‌ی اول سال 2018، آنت فایننشیال، 80 درصد از کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت‌های پرداخت و رمیتنس جهانی را به خود اختصاص داد.

طی ده معامله‌ی برتر حوزه‌ی پرداخت و رمیتنس جهانی در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2018، درمجموع، 15.9 میلیارد دلار جذب سرمایه انجام شد؛ این مبلغ برابر است با 94.6 درصد از کل سرمایه‌گذاری در این بازه‌ی زمانی. شرکت آنت فایننشیال، با جذب 14 میلیارد دلار در ماه ژوئن، 80 درصد از کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شش‌ماهه‌ی اول سال 2018 را به خود اختصاص داده است.

سی (Sea)، یک پلتفرم دیجیتال خدمات مالی سنگاپوری است و از طریق اپلیکیشن ایرپی (AirPay)، سرویس کیف پول الکترونیکی را در اختیار مصرف‌کنندگانش قرار می‌دهد. این شرکت، 575 میلیون دلار را در مرحله‌ی پس از عرضه‌ی اولیه‌ی سهام (Post-IPO) جذب کرده و این مبلغ را صرف توسعه‌ی بین‌المللی خدمات می‌کند. در ماه اکتبر سال 2017 نیز این شرکت 884 میلیون را در مرحله‌ی عرضه‌ی اولیه‌ی سهام بدست آورده بود.

پوماپی (PumaPay)، تأمین‌کننده‌ی راهکارهای پرداخت مبتنی بر بلاکچین در کشور اسرائیل است. این شرکت در ماه می سال 2018، 117 میلیون دلار جذب کرد. جالب است بدانید که طی بازه‌ی زمانی شش‌ماهه‌ی اول سال 2018، این معامله، بزرگ‌ترین عرضه اولیه سکه در بخش پرداخت و رمیتنس بود. وجه جمع‌آوری‌شده، در راستای پشتیبانی از پروتکل صدور صورتحساب مبتنی بر بلاکچین متن‌باز به کار گرفته خواهد شد؛ بدین ترتیب، بازرگانان می‌توانند پرداخت‌های خود را از طریق ارز رمزنگاری‌شده مدیریت کنند.

 

معاملات پرداخت و رمیتنس، در حال مهاجرت از آمریکای شمالی به آسیا هستند

مجموع معاملات آمریکای شمالی در بین سال‌های 2014 تا نیمه‌ی اول سال 2018، 827 مورد بوده و شرکت‌های آمریکای شمالی مدعی هستند که بزرگ‌ترین سهم را در تعداد معاملات پرداخت و رمیتنس دارند. شرکت سهامی فرست دیتا (First Data Corporation)، که یک ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت است، در سال 2014 از طریق صندوق سهام اختصاصی (private equity funding)، 3.5 میلیارد دلار را از کی‌کی‌آر (KKR) دریافت کرد. معامله‌ی ذکرشده، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ این منطقه محسوب می‌شود. فرست دیتا، پس از این معامله و در ماه اکتبر سال 2015، اقدام به عرضه‌ی اولیه‌ی سهام خود کرد.

سرمایه‌گذاران، تمایل دارند فرصت خود را در سایر مناطق جهان نیز امتحان کنند و به همین دلیل، سهم شرکت‌های آمریکای شمالی در تعداد معاملات جهانی، از 55.3 درصد در سال 2014، به 37 درصد در سال 2017 کاهش یافته است.

سهم آسیا در تعداد معاملات جهانی حوزه‌ی پرداخت و رمیتتنس، از 16.7 درصد در سال 2014، به حدود یک‌چهارم در شش‌ماهه‌ی اول سال 2018 رسیده است. علت این امر را می‌توان گسترش استفاده از گوشی تلفن همراه در این منطقه و علاقه‌ی سرمایه‌گذاران به بازارهای بزرگ در حال رشد دانست. با در نظر گرفتن جذب سرمایه‌ی 14 میلیارد دلاری آنت فایننشیال در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2018، از سال 2014 تاکنون، 13 معامله‌ی بزرگ در آسیا انجام شده‌اند که ارزش مجموع آن‌ها به 500 میلیارد دلار می‌رسد.

نکته: داده‌های این تحقیق، از پایگاه داده‌ی فین‌تک گلوبال (FinTech Global) استخراج شده‌اند.

منبع: Fintech.global

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.