راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در سال 2019 شاهد تحولات بزرگی در حوزه‌ی پرداخت کسب‌وکارهای کوچک خواهیم بود

کارت‌های مجازی، که با نام وی‌کارت (v-card) نیز شناخته می‌شوند، در مقایسه با چک‌های کاغذی، کاربری آسان‌تر و امن‌تری دارند. به همین دلیل است که کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMBs)، از آن‌ها استقبال می‌کنند. آمار استفاده از این کارت‌های مجازی، در سال 2018، با رشد بی‌سابقه‌ای روبرو بوده؛ ولی هنوز هم که هنوز است، با چالش دستی بودن برخی از فرآیندهای پرداخت و مغایرت‌سنجی مواجهیم. فرآیند پردازش مستقیم (STP) و مغایرت‌سنجی خودکار، در کسب‌وکارهای بزرگ، به‌خوبی جا افتاده است، ولی کسب‌وکارهای کوچک نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید و شاید، از مزایای این روش‌ها بهره‌مند شوند. علت این امر، کم بودن مبلغ و تعداد صورتحساب‌های این شرکت‌ها است.

روزبه‌روز، بر تعداد شرکت‌های فین‌تکی که به ارزش تجاری کسب‌وکارهای کوچک و بازار 5 میلیون نفری آن‌ها پی می‌برند افزوده می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود که در سال 2019 و بعد از آن، شاهد وقوع تحولاتی بزرگ در فرآیند پرداخت کسب‌وکارهای کوچک باشیم.

خودکار سازی فرآیند پرداخت از طریق پردازش مستقیم

پردازش مستقیم، روشی است که در اکوسیستم پرداخت کاربرد دارد. هدف از به‌کارگیری این روش، تسریع روند مغایرت‌گیری و تسویه در فرآیند پرداخت است. طرز کار روش پردازش مستقیم، بدین ترتیب است که با شروع شدن روند معامله، تمامی عملیات بعدی، از همان ابتدا تا انتها، به شکل خودکار و بدون دخالت دست انجام شوند و درنتیجه، فرآیند پرداخت با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد.

با پیاده‌سازی روش پردازش مستقیم، دیگر نیازی نیست که کارمندان، به صورت دستی اطلاعات را وارد کنند و یا به درستی آزمایی تراکنش‌ها بپردازند؛ بدین ترتیب، میزان خطاهای انسانی کاهش می‌یابد و این امر، یکی از مزایای بزرگ روش پردازش مستقیم است. بر طبق گزارش انجمن متخصصان مالی (Association for Financial Professionals)، حدود ۴۷ درصد از سازمان‌ها، از روش پردازش مستقیم برای مدیریت برخی از پرداخت‌های استفاده می‌کنند و 44 درصد از آن‌ها نیز این روش را در راستای مدیریت قسمتی از بدهی‌های خود به کار می‌گیرند. این سازمان‌ها، عمدتاً، کسب‌وکارهای بزرگی هستند که قبلاً به شکل دستی، فعالیت‌های خود را انجام می‌دادند، ولی بعدها به دست شرکت‌های شخص ثالث، خودکارسازی شده و مدیریت چرخه‌ی پرداخت کاربربه‌کاربر (end-to-end) را به‌کار گرفتند.

 

کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، تنها کسانی نیستند که سود می‌برند

اگر روش پردازش مستقیم، در بین کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رونق بگیرد، سایر بازیگران اکوسیستم پرداخت نیز می‌توانند از این امر سود ببرند. بیش از 70 درصد پرداخت‌های شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات حساب‌های پرداختنی (A/P) و دپارتمان‌های پرداخت‌های حقوقی بانک‌های متوسط و بزرگ، امکان انجام با کارت مجازی را ندارند؛ در نتیجه این مؤسسات ناگزیر به روش‌های قدیمی پرداخت روی می‌آورند که هزینه‌ی عملیاتی بالایی هم دارند. علت این امر، ناکارآمدی کسب‌وکارهای کوچک در اصلاح روند مغایرت‌گیری دستی می‌باشد. با توسعه‌ی روش پردازش مستقیم در بین کسب‌وکارهای کوچک در سال 2019، مؤسسات ذکرشده نیز می‌توانند سرویس‌های خود را گسترش دهند، درآمد خود را افزایش دهند و خدمت‌رسانی بهتری به مشتری داشته باشند.

 

همه‌چیز باید در سر جای خودش قرار بگیرد

موانعی که جلوی دسترسی گسترده‌ی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به کارت‌های مجازی را گرفته‌اند، عبارت‌اند از: انجام پرداخت‌ها از طریق تأمین‌کنندگان کوچکی مانند وب‌، تلفن گویا (IVR)، کارگزار تلفنی زنده، ایمیل و فکس امن. اگر می‌خواهیم به مزایای بالقوه‌ی روش پردازش مستقیم در کارت‌های مجازی پی ببریم، قبل از هر چیزی، باید این موانع را از میان برداریم و با توسعه‌ی شبکه‌ی پرداخت، دسترسی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به کارت‌های مجازی را افزایش دهیم.

شرکت‌های فین‌تک امروزی، هنوز نتوانسته‌اند نیازهای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را برآورده کنند؛ ساده‌سازی رابط کاربری، کمینه‌سازی زمان فرآیند تائید هویت، تسهیل بارگذاری اطلاعات انتقال وجوه در بسته‌های نرم‌افزاری کوئیک بوکس (QuickBooks®)، زیرو (Xero®) و … نمونه‌هایی از همین نیازمندی‌ها هستند. از همین رو، شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فین‌تک، باید خلاقیت و انعطاف‌پذیری خود را افزایش داده و ابزارها و سیستم‌های کارآمد جدیدی را در بازار عرضه کنند.

 

همراهی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در مسیر مدرنیزه‌سازی روند دریافتنی‌ها، یک گزاره‌ی برد – برد است

مشارکت شرکت‌های فین‌تکی با هدف توسعه‌ی روش پردازش مستقیم در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، به نفع همه است. با تحقق این امر، تأمین‌کنندگان، از بهره‌وری بالا و هزینه‌ی کم اتوماسیون برخوردار می‌شوند و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت نیز با توسعه دادن روش‌های پرداخت الکترونیکی، درآمد خود را افزایش داده و سطح خدمات ارائه‌شده به مشتری را ارتقا می‌دهند. پس می‌توان این نوید را داد که سال 2019، یک فرصت طلایی را با خود به ارمغان خواهد آورد. کافی است این فرصت را دریابیم و از آن، نهایت استفاده را ببریم.

منبع: Paymentsjournal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.