راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از سال 2014 تاکنون، فین‌تک‌ چین نزدیک به 40 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته‌ است

از سال 2014 تا نیمه‌ی اول سال 2018، 309 معامله در حوزه‌ی فین‌تک چین انجام شده که در نتیجه‌ی آن‌ها، 37.5 میلیارد دلار سرمایه به این صنعت تزریق شده است.

در سال 2016، 73 معامله انجام شد که در طی آن‌ها، 12 میلیارد دلار سرمایه جذب شد. 5 مورد از این سرمایه‌گذاری‌ها، مبلغی بیش از 500 میلیون دلار داشتند. جی‌دی فایننس (JD Finance) که ارائه‌دهنده‌ی خدمات اعتباری آنلاین است، در سه‌ماهه‌ی اول سال 2016 توانست 1 میلیارد دلار سرمایه را از طریق سه شرکت هاروست گلوبال اینوستمنت (Harvest Global Investments)، شرکت بیمه‌ی چاینا تایپینگ (China Taiping) و سکوییا کپیتال (Sequoia Capital) تأمین کند. این معامله، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خصوصی فین‌تک چین در سال 2016 به شمار می‌رود.

میزان تأمین مالی در سال 2017، کاهش پیدا کرد و به زیر 2 میلیارد دلار رسید. دلیل این افت، تعریف قوانین سختیگرانه برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ عنوان شده است.

تأمین مالی فین‌تک کشور چین، در شش‌ماهه‌ی اول سال 2018، در مقایسه با سال 2017، یک رشد 10 برابری را تجربه کرد و به مبلغ 20 میلیارد دلار رسید. با وجود این‌که در این آمار، تنها به نیمی از سال پرداخته شده، ولی باز هم شاهد یک ثبت رکورد ارزشمند هستیم.

قسمت عمده‌ای از این جذب سرمایه را غول آنت ‌فایننشیال (Ant Financial) مدیریت کرده است؛ این شرکت در ماه ژوئن سال 2018 موفق شد 14 میلیارد دلار را در سری C دریافت کند. مبلغ ذکرشده، در راستای توسعه‌ی جهانی سرویس پرداخت علی‌پی (Alipay) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. جالب است بدانید که این سرویس پرداخت، در طی یک سال، به 870 میلیون کاربر فعال جهانی و 520 میلیون کاربر چینی خدمات عرضه می‌کند.

 

با مبلغی بالغ‌ بر 17 میلیارد دلار، در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2018، رکورد سرمایه‌گذاری در صنعت فین‌تک کشور چین زده شد.

به دلایلی مانند جو سختیگرانه‌ی مقرراتی، افزایش نظارت بر فعالیت شرکت‌های فین‌تک و نحوه‌ی ارتباط آن‌ها با خروج سرمایه و نگرانی‌هایی که در مورد عرضه‌ی اولیه‌ی سکه وجود داشت، در سال گذشته، میزان سرمایه‌گذاری در صنعت فین‌تک کشور چین با کاهش مواجه شد.

سال 2018 نه تنها توانست از ادامه‌ی این روند نزولی جلوگیری کند، بلکه رکورد سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک کشور چین را نیز به خود اختصاص داد.

در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2018، 21 معامله انجام شد که در نتیجه‌ی آن، 17.1 میلیارد دلار به صنعت فین‌تک چین تزریق شد. همان‌گونه که قبلاً اشاره کردیم، قسمت عمده‌ی این جذب سرمایه متعلق به شرکت آنت فایننشیال است. حتی اگر از سرمایه‌گذاری بزرگ آنت فایننشیال هم صرف‌نظر کنیم، باز هم شاهد این هستیم که میزان سرمایه‌گذاری در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2018، 57.9 درصد بیشتر از کل سال 2017 بوده است.

میزان استقبال از تکنولوژی در کشور چین بالاست و روزبه‌روز بر تعداد افراد بدون بانکی که از خدمات مالی استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود؛ به همین دلیل است که کارشناسان، آینده‌ی سرمایه‌گذاری در صنعت فین‌تک چین را درخشان پیش‌بینی می‌کنند. پینگ آن (Ping An)، بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌گر کشور چین است. این شرکت، اعلام کرده که در طی یک دهه‌ی آینده، 15.8 میلیارد دلار در حوزه‌ی فین‌تک سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

 

10 معامله‌ی برتر حوزه‌ی فین‌تک چین در نیمه‌ی اول سال 2018، 17.3 میلیارد دلار سرمایه را به این صنعت تزریق کردند.

در طی 10 سرمایه‌گذاری برتر شش‌ماهه‌ی اول سال 2018، 17.3 میلیارد دلار در صنعت فین‌تک کشور چین جذب شد. این رقم، برابر است با 94.3 درصد از کل مبلغ سرمایه‌گذاری‌ شده‌ی امسال در شرکت‌های فین‌تکی کشور چین.

اغلب بانک‌های چینی تمایل دارند که تحولاتی را در ساختارشان ایجاد کنند و برای تحقق این هدف، اقداماتی را انجام می‌دهند. تمرکز بر دیجیتالی سازی، استراتژی‌های توسعه‌ای و ایجاد فرصت‌های تعامل با شرکت‌های فین‌تک، نمونه‌هایی از همین اقدامات هستند.

وان کانکت (OneConnect)، تأمین‌کننده‌ی پلتفرم فناوری‌های مالی, در ماه فوریه‌ی سال 2018 توانست 650 میلیون دلار سرمایه را در سری A جذب کند. آی‌دی‌جی کپیتال (IDG Capital) و اس‌بی‌آی گروپ (SBI Group) در همکاری با یکدیگر، این سرمایه‌گذاری را انجام دادند؛ در نتیجه، ارزش وان کانکت به 7.4 میلیارد دلار رسید و برای عرضه‌ی اولیه‌ی سهام (IPO)، حدود ۲ میلیارد دلار آماده شد.

سی‌جی‌تی‌زد (CGTZ)، پلتفرم وام‌دهی آنلاین است که دفتر مرکزی آن در شهر گوانگ‌ژو واقع شده است. این شرکت 359.3 میلیون دلار را در سری D از جئو – جید پترولیوم (Geo-Jade Petroleum) دریافت کرده است. سی‌جی‌تی‌زد قصد دارد این مبلغ را در راستای توسعه‌ی خدمات و عرضه‌ی سرویس‌های مالی به روستاییان چینی به کار بگیرد.

 

حدود نیمی از سرمایه‌گذاری‌های صنعت فین‌تک چین در سال 2018، ارزشی بیش‌ از 100 میلیون دلار داشته‌اند.

سهم معاملات زیر 25 میلیون دلار از سه‌چهارم در سال 2014، به کمتر از یک‌دوم در سال 2017 کاهش یافته است. این روند نزولی، در شش‌ماهه‌ی اول سال 2018 نیز ادامه داشت و به رقم 29.6 درصد رسید.

در سال 2017، چین اقداماتی را در راستای مدیریت پرداخت و سرمایه‌گذاری برون‌مرزی انجام داد. هدف از این اقدامات، تقویت ذخایر ارزی بود؛ ولی در نتیجه‌ی آن، کنترل شدیدی بر میزان سرمایه‌گذاری‌ها اعمال شد و احتمال وضع قوانین فین‌تکی جدید توسط بانک مرکزی چین، افزایش یافت. کاهش سهم سرمایه‌گذاری‌های 50 تا 100 میلیون دلاری، از 20.6 درصد در سال 2016، به 10.2 درصد در سال 2017، به همین دلیل اتفاق افتاد. در اواخر سال 2017، از میزان کنترل اعمال‌شده بر پول نقد کاسته شد تا جلوی فرار سرمایه گرفته شود.

حدود نیمی از سرمایه‌گذاری‌های حوزه‌ی فین‌تک چین در سال 2018، ارزشی بیش‌ از 100 میلیون دلار داشته‌اند. این آمار، نشان از بلوغ این صنعت دارد. استارت‌آپ هایپرچین (Hyperchain)، یک توسعه‌دهنده‌ی پلتفرم بلاکچین است، این کمپانی، در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2018، 234.2 میلیون دلار سرمایه را در سری B دریافت کرده است. معامله‌ی مذکور، بزرگ‌ترین معامله‌ی تأمین مالی بلاکچین چین در طی شش‌ماهه‌ی اول سال 2018 بوده و مبلغ آن را خینو ژونگ‌بائو (Xinhu Zhongbao)، در مشارکت با شرکت چاینا گاوکسین اینوستمنت (China Gaoxin Investment Group Corp) پرداخت کرده‌اند.

نکته: داده‌های این تحقیق، از پایگاه داده‌ی فین‌تک گلوبال (FinTech Global) استخراج شده‌اند.

منبع: Fintech.global

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.