راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سقف شیشه‌ای / گزارشی درباره بیمیتو؛ یک استارت‌آپ اینشورتک

استارت‌آپ‌های اینشورتک در دنیا توانسته‌اند بخشی از بازار بیمه را بگیرند. در ایران هم در این سال‌ها شاهد راه‌اندازی و فعالیت استارت‌آپ‌هایی در این بخش هستیم. فعلا اینشورتک‌های ایران در بحث فروش آنلاین بیمه فعال هستند که بیمیتو قوی‌ترین این استارت‌آپ‌هاست

ماهنامه عصر تراکنش / چند سالی است که در کنار کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران شاهد تولد و رشد استارت‌آپ‌های اینشورتک و ولث‌تک نیز هستیم، گرچه فعالان این دو دسته کمتر از دسته فین‌تک است، اما توانسته‌اند بخشی از بازار را به خود اختصاص دهند. امروز در حوزه اینشورتک چند استارت‌آپ در ایران فعالیت می‌کنند که احتمالا شناخته‌شده‌ترین آنها بیمیتو باشد. این استارت‌آپ‌ها در تلاشند رفتار مشتریان را در دریافت خدمات بیمه تغییر دهند و دریافت خدمات بیمه‌ای را لذت‌بخش کنند. با این حال انتقادی که همواره به استارت‌آپ‌های اینشورتک ما در ایران می‌شود، محدود بودن آنها به بازاریاب‌های اینترنتی است که فقط امکان مقایسه نرخ بیمه‌های موجود شرکت‌های مختلف و دریافت مشاوره را می‌دهند؛ در حالی که در دنیا کسب‌وکارهای اینشورتک به کمک فناوری محصولات بیمه متنوعی را ارائه می‌دهند.

در شماره 15 ماهنامه عصر تراکنش به سراغ استارت‌آپ بیمیتو رفتیم و در مورد وضعیت بیمه آنلاین در ایران، محدودیت‌های این کسب‌وکارها برای فعالیت در کشور و مقایسه آنها با کسب‌وکارهای اینشورتک دنیا صحبت کردیم. ساعتی را با آیدین محمدحسینی، هم‌بنیان‌گذار بیمیتو در دفترش به گفت‌وگو نشستیم و او از فعالیت‌ها و دغدغه‌هایشان گفت.

بیمیتو یک سامانه مدیریتی، مقایسه و خرید آنلاین بیمه است. محمدحسینی می‌گوید: «هر فرد با توجه به نیازی که دارد، می‌تواند وارد سامانه بیمیتو شود، جهت ارائه خدمت مد نظر سوالات اولیه به‌صورت پیش‌فرض از او پرسیده می‌شود. با توجه به جواب‌های فرد، لیستی در اختیار او قرار می‌گیرد. این لیست فقط شامل قیمت‌ها نیست. مواردی مانند رضایت‌مندی از شرکت‌های گوناگون به عناوین مختلف مثل رضایت‌مندی از مبلغ پرداختی یا زمان پاسخگویی به شکایات، تعداد شعب پرداخت خسارت و رتبه‌بندی شرکت‌ها به لحاظ توانگری که بیانگر پشتوانه مالی آن شرکت بیمه است، در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. قیمت‌ها مشخص است و وقتی فرد می‌خواهد بیمه‌ای بخرد، با کمک بیمیتو می‌تواند یک خرید آگاهانه داشته باشد. تلفیقی از کلیه اتفاقات و عواملی که می‌تواند روی خرید یک فرد تاثیرگذار باشد، در بیمیتو به‌صورت یکپارچه به مشتری ارائه می‌شود.»

هم‌بنیان‌گذار بیمیتو ادامه می‌دهد: «ممکن است افراد با توجه به مشغله‌های روزمره، سررسیدها و تمدیدها را فراموش کنند. در این سامانه به منظور سهولت بخش مدیریتی بیمه‌ها قبل از اینکه موعد سررسید بیمه‌ها برسد، ما به شخص اطلاع می‌دهیم. در اپلیکیشن در حساب کاربری به افراد یادآوری می‌شود و این کار گاهی اوقات به‌صورت تلفنی هم انجام می‌گیرد.»

 

یک شروع اتفاقی

محمدحسینی از ماه‌های اول شروع به کار بیمیتو می‌گوید که به ساختمان بیمه مرکزی در خیابان آفریقا مراجعه‌کردند: «اوایل حتی ما را از محوطه لابی بیمه مرکزی به طبقات بالایی راه نمی‌دادند. تصمیم گرفتیم تا ایده فروش و بازاریابی بیمه را با تمام سختی‌ها راه‌اندازی کنیم تا خودمان را ثابت کنیم و قبل از سالگرد تاسیس بیمیتو، از خود بیمه مرکزی تماس گرفتند و با آنها وارد مذاکره شدیم. جلسات خوبی با آنها داشتیم و در قدم اول اگر ناامید و دلسرد شده بودیم، شاید الان بیمیتو وجود نداشت. من، آرمین برادر کوچک‌ترم و حامد سه هم‌بنیان‌گذار بیمیتو هستیم. از روز اول با هم قرار گذاشتیم که هیچ‌وقت ناامید نشویم و اگر یکی از ما کمی دلسرد شد، آن دو نفر به او امید بدهند. بالاخره خردادماه 1395 ایده شروع بیمیتو مطرح شد. خوشبختانه در شروع کار سرمایه‌ای دریافت کردیم. شهریورماه 1395 تیم فنی تشکیل شد و با کمتر از ۱۰ نفر وارد فاز عملیاتی شدیم. محصول بیمه شخص ثالث را در وب‌سایت و اپلیکیشن بیمیتو ارائه دادیم. 13 آذر 1395 همزمان با روز بیمه پلتفرم بیمیتو بر بستر وب و اپلیکیشن شروع به فعالیت کرد. دی‌ماه 1395 ارائه خدمت (دیباگ‌شده) شروع شد. چهار نفر فنی و چهار نفر مارکتینگ تیم آن زمان بیمیتو را تشکیل می‌دادند.»

هم‌بنیان‌گذاران بیمیتو؛ (از راست) آیدین محمدحسینی، حامد ولی‌پوری و آرمین محمدحسینی
هم‌بنیان‌گذاران بیمیتو؛ (از راست) آیدین محمدحسینی، حامد ولی‌پوری و آرمین محمدحسینی

حامد ولی‌پوری و آیدین محمدحسینی که هر دو از هم‌بنیان‌گذاران بیمیتو هستند، از دبیرستان تا پایان دوره کارشناسی ارشد هم‌کلاس بوده‌اند. هم‌بنیان‌گذار بیمیتو با اشاره به اینکه آنها بیمه‌ای نبوده‌اند و کل فعالیت بیمه‌ای آنها به بازاریابی در یک شرکت بیمه خلاصه می‌شده است،‌ می‌گوید: «با حامد که مدیرعامل بیمیتو است، لیسانس و فوق‌لیسانس را در دانشگاه علم و صنعت و امیرکبیر گذراندیم. عملا هیچ ارتباطی با بیمه نداشتیم. تجربه خیلی کوچکی در همان زمان دانشجویی داشتیم و برای یکی از شرکت‌های بیمه‌ای، بازاریابی می‌کردیم. به‌شدت دوست داشتیم که یک کار آنلاین راه بیندازیم. اصلا هم ذهنیت ما کار در بیمه نبود. خیلی اتفاقی به این حوزه وارد شدیم. یکی از دوستان ما تصادف کرد و نمی‌دانست سطح پوششی که می‌تواند از لحاظ مالی به طرف مقابل خسارت پرداخت کند، قابل تغییر است. آن زمان سطح پوشش حدود پنج میلیون تومان بود و دوست ما حدود 9 میلیون تومان باید خسارت می‌داد. او در آن موقعیت باید حدود چهار میلیون تومان از جیب پرداخت می‌کرد. دیدیم که در این زمینه گردش خوب اطلاعات وجود ندارد. به نظرمان رسید که بهترین کار این است که این اطلاعات تجمیع شود و در قالب بسته‌های فشرده؛ ولی قابل ارزیابی به افراد ارائه شود. اینجا بود که بیمیتو شکل گرفت و به مرور زمان کار به اینجا رسید که امروز هشت محصول ارائه می‌دهد.»

 

تقابل یا تعامل با شرکت‌های بیمه؟

به گفته محمدحسینی، اوایل شرکت‌های بیمه اعتقاد داشتند که امثال بیمیتو جایگزین قشر مشخصی از نمایندگان این شرکت‌های سنتی خواهند شد. مدیر توسعه کسب‌وکار ادامه می‌دهد: «ما قصد خروج هیچ‌کس از این صنعت را نداریم. تفکر ما هیچ‌وقت این نبوده و هم‌اکنون طرف قرارداد با نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای هستیم و خدمت صدور توسط همین دوستان ارائه می‌شود. اینکه ما سعی کرده‌ایم ماهیت بیمه را از فضای سنتی خارج کنیم و خدمات بیمه‌ای را به‌صورت آنلاین ارائه دهیم، برگ برنده ما محسوب می‌شود. اواخر سال 1396 بعضی از شرکت‌های بیمه که اطلاعات کاملی از چندوچون خدمات قابل ارائه توسط سامانه‌های آنلاین بیمه نداشتند، به تجمیع‌کننده‌های اینترنتی بیمه واکنش نشان دادند. اتفاقی که افتاد این بود که دوستان به‌صورت ناملایم برخورد کردند. البته بعد از اینکه از نحوه فعالیت ما اطلاعات کسب کردند، به‌صورت مستقیم با فضای کسب‌وکار ما آشنا شدند و این مشکل به‌صورت کامل برطرف شد. در حال حاضر فقط بیمه پارسیان با بیمیتو رابطه خوبی ندارد. متاسفانه نمایندگان این بیمه از همکاری با ما منع شده‌اند. چرایی چنین تصمیمی را نمی‌دانیم. محصولاتی که شرکت‌های بیمه‌ای ارائه می‌کنند، باید به فروش برسد تا بتوانند سودی کسب کند. نمی‌دانم بر اساس چه تفکری، بعضی از آنها یکی از برترین کانال‌های فروش را قیچی می‌کنند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

گسترش خدمات بیمیتو

استارت‌آپ بیمیتو نسبت به گذشته خدمات بیشتری ارائه می‌دهد. بیمیتو در گذشته فقط بیمه اتومبیل را پوشش می‌داد؛ اما رفته‌رفته رشته‌های مختلف بیمه‌ای به این استارت‌آپ اضافه شده است. بیمه‌های مسافرتی، آتش‌سوزی و زلزله، مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان، عمر و سرمایه‌گذاری و نهایتا خدمات سازمان تامین اجتماعی خدماتی است که از طرف بیمیتو ارائه می‌شود.

[/mks_pullquote]

 

محمدحسینی با بیان اینکه بیمیتو با شرکت‌های بیمه به‌صورت مستقیم در ارتباط است، بیان می‌کند: «ما وقتی می‌خواهیم محصول جدیدی در بیمیتو تعریف کنیم، باید روش‌های ارائه این خدمت را نیز کشف کنیم. فارغ از اینکه عملا داریم کشف نرخ انجام می‌دهیم، روش‌های فروش و معرفی به بازار هم بر دوش خودمان است. با وجود اینکه در شرکت‌های بیمه این روند و نرخ‌دهی توسط نرم‌افزار انجام می‌شود، قراردادهای شرکتی که به‌صورت انحصاری خدمات زیرساخت و فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت‌های بیمه‌ای را ارائه می‌دهد به‌صورتی است که شرکت‌های بیمه را از قابلیت ارائه نرخ به شرکت‌های ثالث منع می‌کند. از نظر زیرساخت فنی اکثر شرکت‌های بیمه‌ای با همین یک شرکت همکاری می‌کنند. می‌توان گفت این یک نوع انحصار تمام و کمال است. هم انحصار شرکت‌های بیمه و هم انحصار نوع خدمت. کاری که در بیمیتو اتفاق می‌افتد این است که در بیمیتو محصول را شناسایی می‌کنیم، بازار را می‌سنجیم، بعد محصول را تولید می‌کنیم و بعد از آن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. عملا در حال بازتولید چرخی هستیم که وجود دارد.»

 

محدودیت‌هایی مختص به ایران

از نظر هم‌بنیان‌گذار بیمیتو، قوانین در ایران محدودکننده هستند و دست آنها را برای ارائه محصولات جدید می‌بندد. محمدحسینی می‌گوید: «وقتی می‌خواهیم یک صنعت را گسترش دهیم، باید دست افرادی که در آن صنعت می‌خواهند نوآوری کنند را باز نگه داریم. یکی از سرعت‌گیرهایی که وجود دارد، قوانین است. این مقررات حتی شرکت‌های بیمه را هم محدود می‌کنند. استارت‌آپ‌های بیمه تغییراتی به وجود آوردند و توانستند در فضایی شفاف‌تر، خدماتی را ارائه دهند که در صنعت وجود دارد. اینشورتک قطعا خیلی بزرگ‌تر و بسیار گسترده‌تر از کاری است که ما هم‌اکنون در ایران مشغول به آن هستیم. پایین‌ترین لایه ممکن در اینشورتک، همین بحث فروش آنلاین است. اینشورتک بسیار گسترده و دارای لایه‌های متفاوت و پیچیده‌ای است و برای ورود به هر سیستم پیچیده‌ای لازم است از ابتدایی‌ترین نقاط شروع کنیم و به سطح بالاتر برسیم. ما خودمان برای شروع فعالیت بیمیتو سه یا چهار بیزنس‌مدل مختلف داشتیم که در قدم‌های اول با مراجعه به بیمه مرکزی، حتی از ارائه طرح به آنها منصرف شدیم. حقیقت این بود که نمی‌خواستیم وارد چرخه هرز کاغذبازی آنها شویم و به جایی نرسیم. لازم بود تا صنعت با دنیای آی‌تی آشتی کند و یکی از بیزنس‌مدل‌های ما همین مبحث فروش آنلاین بود. این آخرین تفکر ما برای ورود به این صنعت بود. این کار از سمت دوستان در بیمه مرکزی مقبول و مقدور واقع شد. نه‌تنها باید مقبولیت را در نظر بگیریم، همچنین اینکه صنعت در مورد شرکت‌های مختلف چقدر با شما کنار بیاید هم بسیار مهم است. چیزی که در آن برهه مقدور بود، فروش آنلاین بود.»

محمدحسینی در پاسخ به این سوال که آیا نهادهای قانون‌گذار کسب‌وکارهای بیمه را محدود می‌کنند یا خیر، پاسخ می‌دهد: «بیمه یک صنعت کهن به حساب می‌آید و محدودیت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد. دخالت‌های زیادی در بیمه می‌شود و افراد در این صنعت منعطف نیستند. قوانینی هست که از حدود سال ۱۳۴۰ در صنعت بیمه تعریف شده‌ و پافشاری روی آن قوانین با این قدمت بیش از حد عجیب است. از دهه ۴۰ تاکنون، شرایط خیلی تغییر کرده و روش‌های مختلفی برای فروش به وجود آمده است. ساختارها و تفکر بیمه‌ای متحول شده است. قوانین ابتدایی باید به‌روزرسانی شوند. خیلی اوقات این قوانین جلودار فعالیت‌های گسترده‌تر ما می‌شود.»

 

فقدان اینشورتک واقعی در کشور

کسب‌وکارهای اینشورتک در دنیا این روزها از هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیا استفاده می‌کنند. در ایران اما این کسب‌وکارها بیشتر به فروش آنلاین بیمه می‌پردازند. محمدحسینی در پاسخ به این سوال که چرا فعالیت اینشورتکی که در آمریکا و اروپا وجود دارد، در ایران اتفاق نمی‌افتد، می‌گوید: «اینکه از روند اینشورتکی جا مانده‌ایم، بیشتر از سمت حاکمیت و قانون‌گذار هست تا اینکه کسب‌وکارها مقصر باشند. نهاد قانون‌گذار باید در مورد این قضیه تفکر جدی کند. تجمیع‌کننده‌ها در سراسر دنیا برای خودشان یک شخصیت حقیقی و حقوقی می‌بینند، ولی در ایران نمایندگان بیمه، کارگزاران و شرکت‌های بیمه به‌عنوان شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در این صنعت تعریف شده‌اند. چیز دیگری تعریف نشده و حتی برای تعریف شخصیت‌های جدید در بیمه مرکزی باید نهادهای خیلی بزرگ‌تر تا مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری کنند. این یک مقدار محدودیت ایجاد می‌کند و ما را نهایتا به سمتی سوق می‌دهد تا خودمان را در یکی از موقعیت‌های فعلی تعریف کنیم. نتیجه این شده که بیمیتو دارد در قالب بازاریاب یا کارگزار بیمه ایفای نقش می‌کند.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

پیشرفت اینشورتک

طبق آمار منتشرشده توسط ونچر اسکنر، حدود ۱۴۷۵ شرکت فعال در حوزه اینشورتک در دنیا وجود دارند که در ۱۴ گرایش مختلف فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها تا امروز توانسته‌اند رقمی معادل ۲۲ میلیارد دلار سرمایه را برای پیشبرد اهداف خود جذب کنند که ۹۷۶ میلیون دلار از این مبلغ تنها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۸ جذب شده است که آماری قابل توجه است.

[/mks_pullquote]

 

محمدحسینی ادامه می‌دهد: «بیمه بدنه‌ای که در آمریکا خریداری می‌شود، یک پهپاد نزدیک ماشین می‌فرستند و بدنه ماشین را به‌طور دقیق بررسی می‌کند. نیازی به حضور فیزیکی در آن مکان نیست. این پهپادها از طریق دوربین‌ها به‌صورت آنلاین عکس‌ها را ارسال می‌کنند و در همان لحظه بیمه‌نامه بدنه صادر می‌شود. آیا ما زیرساخت چنین چیزی را داریم؟ آیا اگر بیمیتو خواست چنین کاری را انجام دهد، می‌تواند مجوز دریافت ‌کند؟ آیا یک شرکت بیمه حاضر است که ریسک این قضیه را بپذیرد و به سراغ چنین تکنولوژی‌ای برود و بعد مجوز نگیرد؟ در حال حاضر شرکت‌های بیمه‌ای معدودی محصولات جدیدی را توسعه می‌دهند که البته ما هم در این پروژه‌ها به آنها کمک می‌کنیم.»

 

عدم تمرکز در ایران

در ایران امثال بیمیتو فضای کاری متنوعی برای خود در نظر می‌گیرند. در اروپا و آمریکا اینشورتک‌ها متمرکز کار می‌کنند و در یک زمینه خاص، حرفه‌ای می‌شوند. مدیر توسعه کسب‌وکار بیمیتو در مورد وجود این چرایی توضیح می‌دهد: «می‌توان گفت که ناگزیر از ورود به رشته‌های مختلف در صنعت بیمه هستیم. نه‌تنها بیمه‌های تجاری، بلکه به بیمه‌های غیرتجاری هم در بیمیتو پرداخته می‌شود.»

به گفته هم‌بنیان‌گذار بیمیتو، معمولا در سطح دنیا تجمیع‌کننده‌ها یک زمینه مشخص انتخاب می‌کنند و در همان حوزه مشغول به فعالیت می‌شوند. محمدحسینی می‌گوید: «اینکه در ایران چنین کاری صورت نمی‌گیرد و ما در حوزه‌های مختلف کار می‌کنیم، این هم باز به‌دلیل محدودیت‌های خود صنعت است. مثلا من اگر بخواهم فقط در حوزه اتومبیل فعالیت کنم، ممکن است به صرف زیرساختی که ایجاد کردم، یکسری از مشتریان بالفعل خود را از دست بدهم. در کنار این قضیه بحث درآمدزایی برای استارت‌آپ‌ها را باید در نظر بگیریم. صرفا نباید به امثال بیمیتو به دید استارت‌آپی که چند سال دیگر به بار می‌نشیند، نگاه کنید. هر کسب‌وکاری هزینه‌های جاری خود را دارد. با توجه به این مسائل و همچنین به این خاطر که در ایران هنوز اینشورتک‌ها جا نیفتاده‌اند، ما در عمل در حال ارائه محصولات متنوع نیستیم.»

 

داستان همکاری با تامین اجتماعی

از ابتدای امسال بیمیتو محصول جدیدی ارائه داد که با استفاده از آن مردم می‌توانند به‌صورت آنلاین درخواست تعویض دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی خود را بدهند. همه ما کم‌وبیش کارمان به تامین اجتماعی افتاده است یا حداقل چیزهایی درباره به‌شدت سنتی بودن این سازمان بزرگ شنیده‌ایم. همکاری استارت‌آپی که می‌خواهد همراه با فناوری فعالیت کند با چنین سازمانی هم امیدوارکننده است و هم عجیب. هم‌بنیان‌گذار بیمیتو درباره حواشی این همکاری می‌گوید:‌ «در الکامپ پارسال آقای دکتر نوربخش از نمایشگاه بازدید کردند. اتفاق خوش‌یمنی که برای ما پیش آمد، از غرفه ما هم بازدید کردند و در مورد اتفاقات جدید حوزه بیمه هم صحبت‌هایی شد. از همان جا بود که ایشان گفتند بعد از نمایشگاه با هم صحبت کنیم. از تابستان پارسال صحبت‌های خوبی با هم داشتیم و توافق‌هایی برای همکاری در زمینه‌های مختلف انجام شد. دغدغه اصلی مردم و چیزی که به‌صورت روزمره با آن در ارتباط هستند، بحث تمدید دفترچه بیمه است. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای مراجعه حضوری و هدر دادن چند ساعت کاری، این کار را اینترنتی انجام دهند. طرح‌های مختلفی برای تمدید دفترچه بیمه ارائه دادیم و شرایط متفاوت را سنجیدیم. اسفندماه 1396 به نتیجه رسیدیم و از بهار 1397 این محصول عملیاتی شد. اوایل تابستان هم آقای مهندس آذری‌جهرمی به همراه وزیر رفاه و دکتر نوربخش از این سامانه رونمایی کردند. این اتفاق برای ما هم خیلی خوشایند بود.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

تامین اجتماعی آنلاین

به گفته مدیران بیمیتو، آنها در حال حاضر تنها استارت‌آپی به حساب می‌آیند که به‌صورت رسمی با تامین اجتماعی طرف قرارداد هستند. صدور، تمدید و تجدید دفترچه‌های بیمه به‌صورت آنلاین در بیمیتو امکان‌پذیر است.

[/mks_pullquote]

 

به گفته محمدحسینی،‌ رویکرد سازمان تامین اجتماعی متفاوت شده است. مدیر توسعه کسب‌وکار بیمیتو توضیح می‌دهد: «بعضی از دوستان گفتند که بیمیتو ارتباطات عجیبی دارد و لابی‌گری انجام داده. اصلا این‌طور نبوده است. همین‌جا به‌صورت رسمی می‌گویم که این یک قرارداد انحصاری نیست و سایر کسب‌وکارها هم می‌توانند با داشتن پارامترها و شرایطی که تامین اجتماعی قبول کند، با این سازمان به توافق برسند.»

سازمان تامین اجتماعی اطلاعات 42 میلیون نفر از مردم ایران را در اختیار دارد و خب عادی است که محدودیت‌هایی به جهت همکاری با مجموعه ثالث وجود داشته باشد. این محدودیت‌ها در بخش شبکه و زیرساخت‌های امنیتی است. محمدحسینی می‌گوید: «تامین اجتماعی باید بتواند به یک کسب‌وکار اعتماد کند و وجهه‌اش خراب نشود. هم‌اکنون تحت قالب بیمیتو خدمات تامین اجتماعی ارائه می‌شود. می‌توانم بگویم در آزمون‌های این سازمان قبول شدیم و توانستیم از پیچیدگی‌های سازمان عریض و طویل تامین اجتماعی عبور کنیم. باز هم تاکید می‌کنم قراردادی که با تامین اجتماعی بسته‌ایم، به هیچ‌عنوان انحصاری نیست.»

محمدحسینی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر بیمیتو تنها شرکتی است که توانسته لایه‌های حفاظتی و اطلاعاتی را که در سازمان تامین اجتماعی وجود داشته به‌خوبی بگذراند و هم‌اکنون به‌صورت رسمی با این سازمان همکاری می‌کند. سازمان تامین اجتماعی یکسری زیرساخت فنی به ما ارائه داده است. بعضی از اطلاعات را می‌توانیم آنلاین دریافت کنیم و خدمت را به‌صورت آنلاین ارائه دهیم. مواجهه کاربران با خطاهای احتمالی به صرف وجود همین ارتباط آنلاین با سازمان تامین اجتماعی است؛ ولی به لحاظ عمومی سرویس با درصد موفقیت خوبی مشغول به کار است و نمره‌ای (رضایت‌مندی) که از کاربران دریافت کرده، بالای ۸.۵ از ۱۰ بوده است.»

 

بی‌اعتمادی مردم به بیمه

آمارها نشان می‌دهد که 59 درصد از کل بیمه‌ها در دنیا را بیمه‌های زندگی تشکیل داده‌اند. در حالی که در ایران این عدد نزدیک به 5/6 درصد است. محمدحسینی در مورد ارزیابی این آمار اعتقاد دارد که مردم عادی جامعه به بیمه و بیمه‌گری آنچنان اعتمادی ندارند. او می‌گوید: «چقدر بیمه توانسته جایگاه خودش را در ذهن ما به‌درستی جا بیندازد؟ به‌صورت صریح اگر بخواهم صحبت کنم، خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که ما وقتی در جامعه شغل‌مان را مطرح می‌کنیم، بسیاری از افراد ما و صنعت بیمه را به دید کلاهبردار نگاه می‌کنند. باید بپذیریم که در سطح عمومی جامعه چنین تفکری وجود دارد. در کشور ما بیشترین تمرکز در صنعت بیمه بر شخص ثالث وجود دارد. به‌خاطر اجباری بودن، مردم بیمه «شخص ثالث» را به‌خوبی می‌شناسند. در کشور ژاپن هر نفر چهار الی پنج بیمه عمر دارد. این فرد مطمئن است که اگر مشکلی برای او پیش بیاید، این شرکت‌ها به او کمک خواهند کرد؛ بنابراین پرداخت بخشی از درآمد خود به بیمه‌ها را معقول می‌بیند. بیمه اولویت بالایی برای آنها دارد. شما وقتی خود را در پنج شرکت بیمه می‌کنید، برای آینده خود یک ضمانت مطمئن به وجود آورده‌اید.»

هم‌بنیان‌گذار بیمیتو با اشاره به اینکه در ایران مبحث پرداخت خسارت نیز خوب عملیاتی نشده، بیان می‌کند: «وقتی یک نفر از ما می‌خواهد خسارت بگیرد و خرج ماشین او دو میلیون تومان شده و شرکت بیمه فقط یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ را پس می‌دهد، ذهنیت بدی برای او ایجاد می‌کنیم. مشتری را از بقیه خدماتی که می‌توانیم به او ارائه دهیم، در چنین حالتی دلسرد می‌کنیم. فرهنگ‌سازی‌هایی باید انجام می‌شده تا مردم را به سمت صنعت بیمه ترغیب می‌کرده؛ اما در عمل برعکس شده و ذهنیت افراد به بیمه و بیمه‌گر منفی است. صنعت افق‌های دوردستی را برای خود ترسیم نکرده و باید بپذیریم رسالت بیمه در ایران به‌خوبی انجام نشده است. البته شاید به مرور زمان تغییر پیدا کند. امیدواریم ما هم در این حوزه روشن‌گری انجام دهیم و اتفاقات خوبی بیفتد. اقبال عمومی باید به صنعت برگردد.»

 

آینده بیمه و بیمیتو

محمدحسینی درباره عدم ارائه محصول جدید توسط بیمیتو در ماه‌های اخیر توضیح می‌دهد: «تمرکز ما در این مدت ارتقای کیفیت محصولات بوده و با دقت زیادی محصولات جدید را ارائه خواهیم داد. سورپرایز ما این خواهد بود که به‌زودی مسیر جدیدی جهت کسب‌وکار راه‌اندازی می‌کنیم. بازار هدف این کسب‌وکار می‌تواند قشر بزرگی از جامعه باشد که دغدغه کار دارند.»

محمدحسینی می‌گوید: «امیدوارم صنعت بیمه خودش را تغییر دهد و با تحولات جدید همگام شود. مردم عادی جامعه باید بتوانند نیازهای بیمه‌ای خود را در این شرایط سخت اقتصادی برطرف کنند. جایگاه واقعی بیمه باید بین مردم پیدا شود و امیدوارم مسئولان در این تغییرات، کمک‌رسان ما و همه دوستانی باشند که قصدشان تسهیل و بهبود فضای بیمه کشور است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.